Тема: Школав. В школу. (6 класс)
( омбоце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение действительности)
.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Авам важоди эмеж ___________
Сась сёксень ___________чись
Эйкакштнэ кунсолыть, мезде корты _______________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто поладсынек кортамонок школадо. Школась тыненк омбоце кудо.
Арсян, тынь покш мельсэ течияк сыде школав.Кециде ялганк марто вастовомантень. Пек покш мельсэ якатадо тей, тонавтнетядо, оймсетядо, тейтядо вечкевикс тевенк. Течи минь вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь, оштё весть ётасынек эсенек вечкеманок мазый, гайгиця эрзянь келентень ды вечкевикс школантень. Арсян весенень лезэв важодема и паро мельть- превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Дополните предложения. Напишите рассказ, как вы провели лето.
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валкс.
Рана валске-рано утром
Сёксь-осень
Теле-зима
Тундо-весна
Кизэ-лето
Кодамо-какой
Потмоёжот-чувства
Шнанамс-хвалить
Эсень-свой
Кель-язык
2-це упражнениясь. Рассмотрите рисунки и по ним составьте предложения. Скажите, какие богатства даёт земля людям.
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сортовтсынек.
6. Кемекстамо.
3-це упражнениясь. Прчитайие выразительно стихотворение Н.Сульдиной «Эсень келем» . О чём говорится в стихотворении?
Эсень келем.
Мон вечкса эсь тиринь келем,
Сонзэ эйсэ кортамс мелем.
Свал мазыйстэ сон ёвтави
Ды пек гайтевстэ морави.
Сюпав, паро эрзянь келесь,
Мон а арсян стувтомс сонзэ.
Кадык оякс ули тевсэ,
Свал кирдьсынек сонзэ мельсэ.
Н.Сульдина.
7. Грамматикань коряс важодема.
Тонавтыцянь вал.
В эрзянском языке имя существительное-часть речи, которая обозначает предмет и отвечает на вопросы кие? (кто?) и мезе? (что?)
Вопрос кие? (кто?) употребляется только по отношению к лицу, вопрос мезе? (что?)- к другому живому существу и предмету: кие? Ломань; мезе? Киска.
4-це упражнениясь. Прочитайте текст. Переведите. Любите ли вы осень? Опираясь на текст, составьте рассказ о красоте осеннего леса.
Кодат иень шкат тон содат?
Кодат потмоёжонь ёнкст канды сёксесь?
Кодамо эрси сёксесь?
Кодамо сёксь вечкат тон?
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
Арседе 5 валрисьметь вечкевикс эрзянь кельденк.
Путынк превс од валтнэнь.