kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Предметная неделя по коми языку

Нажмите, чтобы узнать подробности

Организация внеурочной деятельности через проведение предметной недели по коми языку. Приведены мероприятия для учащихся 2-11 классов. Олимпиады по программе коми язык как родной, коми язык как неродной; конкурс переводчиков для 2-9 классов; игра "Коми мулон эрдъяс" для 5-9 классов; викторины; общешкольное мероприятие...

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«ВОВлы сиом сьыланкывъяс»

Литературно-музыкальная композиция

«Юргы ылöдз мыла сьыланкыв…»

(Песни о ВОВ на коми языке) - общешкольное мероприятие.

Автор Иванова А.Н.

1 вед.

Войналысь кöр, бур, мый ог тöдöй,

Пöль-пöчлысь сöмын кывлім ми.

Кевмöны Енлы öнъя кадö,

Ад шог пыр мед оз мун ныв-пи.



2 вед. Хорошо, что не знаем мы вкуса войны,

Слышали лишь от бабушек и дедов.

И на сегодняшний день все умоляем Бога

Чтоб этот ад не познали бы мы.

1 вед. Рытыввывсянь сьöд кымöрöн кыпöдчысь-шымыртысь фашизм вайис му вылö сы мында лёк, мый йöлöгаыс судзис миян кадöдз. Ми тöдам тайö война йывсьыс пöль-пöч казьтылöмъясысь, уна небöг лыддьöм да кино видзöдöм бöрын, восьтöм вöвлöм гуся архив кабалаясöн тöдмасигöн. Öнія история туялысьяс висьталöны, мый война эз вöв виччысьтöмöн, но армия бурмöдны эз удитны. Коми му вöлі бокынджык, пыдынджык вöрöг зырöданінсянь, но ни öти сикт-грезд, кар эз коль чишкавтöмöн тайö война бинас.

2 вед. С запада черной тучей налетели вероломные фашисты, принесли на землю столько горечи, что эхо войны дотянулось и до нашего времени. Мы знаем о войне из рассказов бабушек и дедушек, читая книги и смотря фильмы, знакомясь с архивными документами. Современные историки считают, что война не была нежданной, но армию собрать не успели. Земля Коми оказалась в стороне, глубже от фронта, но ни одно село, город не остались не задетыми пламенем войны.

1 вед.

Нем жалиттöма чорыд роскöн

Сикт-карысь чышкис мужик рöд.

Нывбаба, пöрысь, челядь сорöн

Сикт вöчис удж, тшыг нисьö пöт.



2 вед. Ничего не жалея твердой метлой

Из сел и деревень смели мужчин.

Женщины, старики и дети, полуголодные

Выполняли всю работу.

1 вед. Миян страналöн олöмын тайö пасъясыс кольöны не сöмын йöз вежöрын, но и кывбуръясын, сьыланкывъясын. Талун ми тіянкöд казьтыштам тайö сьыланкывъяссö да кутчысьлам сьывны.

2 вед. Великие события в жизни нашей страны остаются не только в благодарной памяти людей или на страницах учебников, но и в поэтических строчках, звуках музыки, в мраморе и красках.

 Что удивительно, жизнь меняется, годы идут, а песни Великой Отечественной войны звучат до сих пор. Сегодня мы вспомним эти песни.



1 вед. Коді шуис, колö чöвтны

Косьын сьыланкыв?

Тыш бöрын öд сьöлöм корö

Шылад юргöм, сьыв!



2 вед. Кто сказал, что надо бросить
Песню на войне?
После боя сердце просит
Музыку вдвойне!



1 вед. Тадз кыптіс гора да мыла сьыланкыв. Сылöн кывъясыс чуксалісны ставöс сувтны чорыд тыш вылö вöрöгкöд.

2 вед. «Свяще́нная война́» — патриотическая песня периода Великой Отечественной войны, ставшая своеобразным гимном защиты Отечества. Известна также по первой строчке: «Вставай, страна огромная!»

24 июня 1941 года одновременно в газетах «Известия» и «Красная звезда» были опубликованы стихи поэта В. И. Лебедева-Кумача «Священная война». Сразу же после публикации композитор А. В. Александров написал к ним музыку.

1 вед. Печатайтны кывъяссö да нотаяссö кадыс эз вöв. Александров мелöн гижис дöска вылö, а сьылысьяс да шыладалысьяс пасйисны тетрадяныс. Öти лун репетиция, и со сьыланкывйыс юргö медводдзаысь Белорусскöй вокзал вылын 1941 –öд вося лöддза-номъя 26-öд лунö. Витысь пуктылісны öти луннас.

2 вед. Песня приобрела массовую популярность на фронтах Великой Отечественной войны и поддерживала высокий боевой дух в войсках, особенно в тяжёлых оборонительных боях.

- 6 класс

1 вед. Кывбуралысьяс да шыладалысьяс кутісны водзö зіля лöсьöдны сьыланкывъяс. Весиг шыöдчöм вöлі : «Фронтлы – сьыланкыв!» .

2 вед. Также, в первый период войны на призывных пунктах, на учебных воинских сборах, в походах пели патриотические песни, написанные ещё в довоенное время, такие, например, как легендарная "Катюша".

1 вед. Катюша – Исаковскийлöн медся нималана сьыланкыв. Кывбурыс лöсьöдöма 1938 воö..



2 вед. Она прошла всю войну. "Катюшами" на фронте стали называть реактивные миномёты - грозное оружие того времени. В годы второй мировой войны песня приобрела особое значение за рубежами нашей родины. В Италии партизаны, боровшиеся с фашизмом, сделали "Катюшу" своим гимном. Во Франции песня была широко известна в рядах бойцов Сопротивления.

- 8 класс «Катюша»





1 вед. Войнакадся сьыланкывъяс зэв збодерöсь, мичмöдöны чужан мусö, петкöдлöны сы дорö зэв пöсь муслунсö, серпасалö сэні олысь йöзöс, налöн повтöмлун да ёртасьöм йылысь – мый отсаліс тайö сьöкыд война кадö. Сьыланкывъяс отсалісны пöртны Вермöм лун, Ыджыд Победа лун!  



2 вед. Песни войны были бодры и воспевали Родину, воспевали ненависть к врагу, мужество, отвагу, боевую дружбу - все то, что помогало преодолевать военные трудности.

Они помогали бойцам воевать, а всему нашему народу выстоять и одержать Великую Победу.



- 7 класс «Вася Василек»



  1 вед. Унджык сьыланкывйыс лöсьöдöма радейтчöм йылысь. Öд радейтана мортыд тышкасьö вöрöгкöд, и быть колö вöлі эскöдны, мед и сьыланкыв пыр, мый гортын сійöс виччысьöны и мам, и гöтыр, и гöтырпу, и челядь.



2 вед. Самое удивительное, что большинство песен военных лет — это песни о любви. Пусть через песню, но в них вселяли уверенность в том, что их любят и ждут.

Песня «Огонёк» — известная советская военная песня. 19 апреля 1943 года в газете «Правда» было напечатано стихотворение Михаила Исаковского «Огонёк», музыку к которому стали сочинять многие композиторы и музыканты, как известные, такие как М. Блантер, А. Митюшин, Н. Макарова, Л. Шварц, так и любители (Н. Чугунов, В. Никитенко). Однако все эти мелодии не имели ничего общего с той, с которой песня обрела популярность. Её автор неизвестен. Впервые «Огонёк» с этой мелодией прозвучал в 1947 году в исполнении Владимира Нечаева.



- 9 класс «Огонек»





1 вед. Тайö зэв интереснöйтор! Японияын тайö сьыланкывйыс кыдзи и «Катюша» лоö медся тöдчана да нималана роч сьыланкыв.



2 вед. В 1955 году в токийском районе Синдзюку открылось песенное кафе, названное в честь песни — Томосиби



1 вед. Асланыс письмöясын эскöдісны фронтсянь - локтас Вермöм лун и водзö локтас шуда олöм, семья пытшкын, керка-овмöсын – ставыс ладмас-бураммас.

2 вед. Возможно, кто-нибудь из наших юных современников, услышав строки такой любовной переписки, усмехнется, усом­нившись в ее искренности. Напрасно. Нельзя сомневаться в сокровенной правдивости этих клятв и заверений, поскольку путь к любви, к личному счастью тогда был один — через Победу.

-10 класс «Лизавета»



1 вед. Туйыс Вермöм судзöдöмын зэв кузь. Сы вöсна, мый аслад чужан му вöсна тышкасян, аслад котыр вöсна, усьöм ёрт, вок, бать вöсна…



2 вед.Каждый из жителей нашей большой родины мечтал о Победе, приближали как могли. И как же был этот путь далёк. Бились за каждый холмик, каждый ручеёк…но дошли!!! Дошли до Берлина!



5 класс «До Берлина» (Брестская улица)



1 вед. Став сьыланкывйыс вуджöдöма коми кыв вылö. Тайö уджсö вöчисны Сыктывкарса канму университетса финн-угор факультетын велöдчысьяс. Ми чайтам, мый уджыс налöн артмис.

2 вед. Все военные песни переведены на коми язык, некоторые даже имеют несколько вариантов. Над переводами работали студенты финно-угорского факультета Сыктывкарского государственного университета.

1 вед. Колö висьтавны сы йылысь, мый вöрöгкöд тыш вылö мунісны не сöмын верстьö йöз, но и челядь, кодъяс кыдз ыджыд геройяс став вынсö и весиг олöмсö сетісны Вермöм ради. Уна сьыланкыв сиöма тайö ичöт, но Ыджыд геройяслы.

2 вед. Юные герои -Володя Дубинин, Валера Волков, Леня Голиков, Нина Сагайдак, Валя Котик, Марат Казей, Зина Портнова и много других.
Имена у них разные, но взрослые дали им общее имя. Орлята.
Что оно значит?  - отважные, смелые.

До войны это были самые обыкновенные девчонки и мальчишки. Они показали, каким огромным может стать маленькое детское сердце, когда разгорается в нем священная любовь к Родине и ненависть к ее врагам.


1 вед. Уна мича сьыланкыв сиöма тайö томуловыслы. Тайö «Пионеры- герои», «Женька», «Юный барабанщик», «Орлёнок». Медводдзаысь «Орлёнок» сьыланкыв юргисМоскваын 1936-öд воын, лöсьöдöма сійöс «Хлопчик» спектакль дорö. Зямка Копач красноармееч веськалöма еджыдъяслы пленö, бöрыннас лыйлöмны.

2 вед. Большую популярность эта песня приобрела в годы Великой Отечественной войны. Комсомольцы, идя в бой, брали с собой сильное оружие – эту песню.

1 вед. «Орленок»- тайö сьыланкывсö некод абу на кутчысьöма вуджöдны. Гашкö, тіян пöвстын аддзысяс сэтшöм енбиа морт, коді вуджöдас.

1 вед. Коли уна кад, но война кадлы сиöм сьыланкывъясыс век юргöны радиоöд, телевизорöд, сьылöны пызан сайын гажлунъяс дырйи… оз вун…тайö некор оз вун…тайö и чужан мунымлöн, и тэнад, и менам, дона ёрт, история.

2 вед. Минули годы и десятилетия... Но и сейчас и ветераны, и молодежь с глубоким волнением обращаются к песням, помогавшим громить врага, песням, запечатлевшим пафос и величие огненных лет Великой Отечественной войны.

1 вед. Аттьö кывзöмысь, сьылысьяслы – бура сьылöмысь. Сиа ставлы шудлун, мед некор оз ло война! Став бурсö!

Просмотр содержимого документа
«викторина»

Читаю. Знаю. Дам ответ.

Для 10-11 классов

  1. Коми поэт-фронтовик, работает и в жанре коротких басен. Каждая басня – остро отточенная политическая сатира.



  1. Фронтовое послание Анания Размыслова от 26 июня 1942 года.



  1. Назовите поэта. История его рождения:



«Говорят, что в нашем роду три поколения родились не в деревенской избе, а … в лодке. Мой дед появился на свет на речке Лоптюга, когда родители возвращались с охоты. «Посчастливилось» родиться в лодке и моему отцу. Мать с другими женщинами ловила неводом рыбу. Так и родился отец на бутканском озере. «Лодочная эстафета» не миновала и меня. Я родился на Мезени. Мать переправляли в роддом через реку… до Кослана не доплыли. Доплыли позже, но уже втроем»



Автобиография



  1. Назовите повесть-сказку И.Г.Торопова.



  1. «Энциклопедия коми народа». Что это?



  1. Историко-приключенческая повесть В.В.Тимина. Назовите главного героя повести.









  1. «Люблю свой язык, свой народ, свою Родину. Родина – это больше, чем государство. Может быть любой режим, любой строй, а Родина – она постоянна: наши леса, реки, озёра, безымянные ручьи, холодок утренней росы. Беречь её и в социальную непогоду – это моя личная задача. И ещё: я за дружбу всех народов. В жизни завоёвывать надо не земли, не территории, а сердца». Назовите автора. Подсказка: Награждён медалью «За заслуги перед Отечеством»



  1. Детство писательницы ассоциируется со вкусом цветка. Назовите цветок и писательницу.



  1. Какое произведение из «Мелехинского цикла» И.Г.Торопова пропущено? Расставьте произведения в нужном порядке.



«Глухарь для брата», «Скоро 16», «Пшеная каша», «Где ты, город?», «Новый капитан», «Вам жить дальше»



  1. «Деревенька моя» А.Е.Ванеева по жанру. Дайте определение этому виду жанра.















Сроки: до 17 марта

Ответы к викторине сдавать А.Н.Ивановой

Просмотр содержимого документа
«герб»

1.







2.











3.







4.











5.









6.



7.









8.











9.







10.









11.











12

13.









14.









15.









16.











17.











Викторина

«Коми Республикаса районъяслöн да каръяслöн канпасъяс»



Удж:

Тöдмав да висьтав кутшöм карлöн либö районлöн канпасыс, кутшöм воö лöсьöдöма, авторсö.



Вочакывъяссö виччысьö

Антонина Николаевна

Став бурсö! Ыджыд вермöмъяс!



Просмотр содержимого документа
«игра»

Внеклассное мероприятие по коми языку

Подготовила: Иванова О.А.

Учитель коми языка и литературы

МБОУ «Черёмуховская СОШ»

Игра

«Коми мулӧн эрдъяс»

Цель: Закрепить знания детей по грамматике, культуре и истории Коми края.

Правила игры:

В игре участвуют две команды. Команды поочерёдно выбирают (по 5 вопросов) в одной из номинаций. Если команда ответила на вопрос, она получает карточку с вопросом и количеством баллов. Если ответ не дан, отвечает другая команда.

  1. Медводдза тшупöд



Морфология

10

20

30

Иван Куратов

10

20

30

Традицияяс

10

20

30

Луздор

10

20

30

Пуяс

10

20

30



Морфология

10. Кутшӧм юалӧмъяс вылӧ вочавидзӧ эмакыв?(Коді?Мый?)

20. Кутшӧм кадын вермӧ лоны кадакыв? (колян, ӧнія, локтан)

30. Кутшӧм суффикс босьтӧ эмакыв Сетан вежлӧгын? (-лы- суффикс)

Иван Куратов

10. Кутшӧм сиктын чужис Иван Куратов?(Кебра)

20. Кодӧн уджаліс Иван Куратов Усть-Сысольск карын ?(Велӧдысьӧн)

30.Кутшöм И. А. Куратовлысь юбилей пасйöны Коми муын 2014 воын? (чужан лунсянь 175 во).



Традицияяс

10.Мый пӧжавлісны Йӧввыв дырйи? (Блинъяс)

20.Кутшӧм гаж пасйӧны Выль во бӧрын? (Рӧштво)

30.Кутшöм эскöмъяс овлісны коми йöзлöн вöнь новлöмын? (вомидзысь да висьӧмысь видзӧм)

Луздор

10. Кыдзи шуӧны Луздорӧн веськӧдлысьӧс? (Кузнецов Василий Павлович)

20. Коми Республикалӧн кутшӧм юкӧнын куйлӧ Луздор район? (Лунвыв юкӧнын)

30. Мый серпасалӧмаЛуздор районлӧн герб вылын? (Луза ю, пуяс, орнамент,нянь шеп)

Пуяс

10. Кутшӧм пу ошкисны да нимӧдісныТрӧича дырйи? (Кыдз пу)

20. Кутшӧм пуысь лэптывлісны коми йӧз выль керка? (Пожӧм)

30. Кутшӧм пуысь Луздорын кыисны кӧмъяс? (Нинпуысь)



  1. Мӧд тшупӧд.

Право выбора вопроса имеет команда- победитель первого раунда. Далее каждая команда поочерёдно выбирает по 3 вопроса. Если команда ответила на вопрос, она получает карточку с вопросом и количеством заработанных баллов.



Лексика

20

30

40

Вӧр-ва

20

30

40

Поэзия

20

30

40

Сыктывкар

20

30

40



Лексика

20. Веж фразеологизм ныр ӧшӧдны ӧтикывйӧн.(шогсьыны)

30. Рочöд гажлун кыв. (праздник)

40.Висьтав лаз кывлысь лексическӧй вежӧртассӧ. (Коми вӧралысьлӧн кучикысь вурӧм паськӧм).

Вӧр-ва

1. Кутшӧм ю Коми Республикаын шуӧны Коми мореӧн? (Печора ю)

2. Коми Республикаса национальнӧй парклӧн ним (Югыд Ва)

3.Кутшӧм быдмӧгйылысь Г.А.Юшковлӧн кывбур лоис миян республикаын нималана сьыланкывйӧн? (Маръямоль)

Поэзия

10.Медводдза коми поэт? (И.А.Куратов)

20.Висьтав Коми Республикаса кыплысь авторсӧ .(В. Савин)

30.Кутшӧм нималана поэт олӧ миян Луздор районын? (К. Сердитов )

Сыктывкар

20. Медшöр уличалöн ним. (Коммунистической улича)

30. Кутшöм вöрпа петкöдлöма Сыктывкарлöн канпас вылын? (ош)

40. Кутшӧм морт нимысь артмӧма медводдза нимыс Сыктывкарлӧн? (Сысой)

  1. Коймӧд тшупӧд

Играют только капитаны команд. Они имеют право выбрать 1 вопрос и отвечают на него самостоятельно. Первым выбирает вопрос капитан проигрывающей команды.



Луздор сиктъяс

30

40

50

Спорт

30

40

50

Сёян-юан

30

40

50



Луздор сиктъяс

30. Луздор районлӧн юрсикт.(Абьячой )

40.Кутшӧм сиктын чужис В. Юхнин (Занулье)

50.Луздорын медся войвывса сикт. (Спаспоруб)

Спорт

30.Кутшӧм районын чужис Раиса Сметанина?(Изьва районын)

40.Мыйӧн нималіс Коми республикаын Николай Бажуков? (Тайӧ лызьӧн котралысь олимпийскӧй чемпион).

50.Коді Коми республикаса спортсменъясысь ворсіс Сочиын Олипиада вылын (В.Волженцев, Ю. Иванова)

Сёян-юан



30. Висьтав шусьӧгсӧ рочӧн Олӧм абу шань, кор омӧль нянь (Жизнь плоха, когда хлеб плохой).

40.Мый дасьтісны куття лун кежлӧ? (Куття рок)

50.Кутшӧм коми йӧзлысь сеян пыртӧма роч кухняӧ? (пельмень)



Вермысьöн лоö сійö команда, коді медуна босьтас баллъяс.







Просмотр содержимого документа
«олимпиада»

Пояснительнöй записка

Олимпиаднöй уджъяс дасьтöма коми кывйысь вежон кежлö. Тайö олимпиадаяслöн итогъяс серти позьö бöрйыны медся вына велöдчысьöс, коді водзö кутас петкöдчыны районса олимпиада вылын. Олимпиаднöй уджъяссö дасьтöма 9 класслы коми кыв кыдз ас кыв программа серти, 7-9 классъяслы коми кыв кыдз абу ас кыв программа серти. Мукöд уджыс лöсьöдöма меöн, мукöдыс босьтöма дидактическöй материалъяс чукöрысь.

Автор: Иванова Антонина Николаевна



Олимпиадная работа по коми языку как родному для 9 класса



1.Выберите необходимые концовки предложений по смыслу.

1) Мамöй шуö «Эн сернит некор…!» видзчысьöмöн

2) Ми велöдчим школаясын университетö… пуксьытöдз

3) Кынöмыд оз пöт паччöрад… сейигöн

4) Кывъяс он вермы тöдмавны найöс бура … пыртöдз

5) Челядь, йи кузя ветлöй зэв … велöдтöг

6) Колö медводз китö мыськыны пызан сайö… куйлíгöн

7) Челядь, век чолöмасьöй верстьö йöзкöд … пельнысö чошкöдöмöн

8) Варччыны некод на эз велавлы ваö … гöтрасьтöдзныс

9) Маша да Őльöксан öтилаын велöдчылöмаöсь …. паныдасигöныд

10) Зонпосни куим ош йылысь мойдсö кывзöны пыравтöг



2. Составь правила

А. Эмакыв гижанног

1. гижсьö визь пыр

2. гижсьö öтлаын

3. гижсьö торйöн



Эмакыв кывбöркöд

Сложнöй эмакыв, петкöдлö кö öтлаын босьтöм предмет

Сложнöй эмакыв, кык кыв кö сетöны öтувтана вежöртас

Сложнöй эмакыв, кор öти либö кык кыв öтлаынсö босьтöны выль вежöртас

Б. Кывберд гижанног

1. гижсьö визь пыр

2. гижсьö öтлаын

3. гижсьö торйöн



Ас нимъяскöд -са суффикса ув, дор, сай

Сложнöй рöм либö рöмлысь оттенок петкöдлысь кывберд

Кык кывберд орччöдöмöн медвылыс степень петкöдлысь кывберд

Öтвыв босьтöм кык признак петкöдлысь кывберд



3. Фразеологизмы и их значение, найди соответствие.

1. Топыд вома

2. Инас оз öшйы

3. Колысь синма

4. Тöвнас лымсö он кор

5. Веж петö

6. Шы ни тöв

7. Кокыс муас оз инмыв

8. Кок нюжöдны

9. Юрси сувтіс

Горш

Окота

Абу больгысь

Тöждысьö, волнуйтчö

Скуп

Лöнь

Кувны

Öдйö

Повзи



4. Пиши правильно.


Муніг(моз), нимкодь(пырысь), гып(видзö) (куйлö), тёпкö(виялö), шонді(бан), тури(пув), монь(пу), вит(ö)квайт, сизим(дас) öти, сикт(сайса), водз(выв), сы(мында), баля(бöж), виж(кодь), гöрда(еджыда), ош(кодь)ён.







Олимпиадная работа по коми языку как неродному для 9 класса


  1. Выдели слово, которое не соответствует этому ряду.

- порсь, мöс, сан, öш, меж, вöв;

-рок, рысь, нöк, кöті, кöвдум, селянка;

-кушман, кöчан, сёркни, картупель, сöчöн.

  1. Отгадай загадки

А) Сизимдас платтьö новлö,

А кизь оз овлы.

Б) Абу пöрысь пöль, а тошка.

Абу мöс, а йöвсö ошкам.


  1. Раздели слова в два столбика Коді? и Мый?

Юралысь, вöралысь, олысь, пöль, сан, турипув, пышкай, лымморт, ань, акань, черань, вöркань, из, ёді, рысь, вежай.


  1. Найдите спрятавшиеся в таблице слова ( по вертикали и горизонтали)



д

з

о

р

и

д

з

с

ö

м

е

п

с

з

а

м

р

а

п

ё

р

т

а

у

ö

о

с

е

р

п

а

с

к

б

й

л

ж

н

н

ч

в

ö

р

ö

а

о

п

ö

е

к

е

о

е

ж

ч

б

ч

ö

и

с

в

а

б

ш

к

р

в

i

п

а

н

ь

м

у

ö

ь

и

ы

и

т

ч

о

р

ь

т

г

г

д

н

п

ж

ь

ы

д

м

н

к

а

д

я

ь

ы

д

с

т

а

у

и

и

ч

з

л

н

з

а

а

м

р

д

ш

с

о

ж

е

а

а

ж

т

ю

ю

ж

ö

к

и

п

ч

ч

н

д

п

о

р

с

ь



  1. Прочитайте текст и продолжите его, написав мини- сочинение.



Вöрса пемöсъясыс кутшöмöсь?

Пуксис зарни ар, вöрыс öнí зэв мича, уна рöма. Поводдяыс бур, енэжын югыд шондí, луныс гажа да шоныд.Вöрын эм неыджыд кушин. Сэнí, веж турун вылын, позьö ворсны, чеччавны, котравны.А кöнöсь нö вöрса пемöсъясыс? Кутшöмöсь найö? Да найö со танöсь нин…




























Олимпиадная работа по коми языку как неродному для 7-8 класса


1. Из данных слов составьте предложения –загадки. Найдите отгадки из представленных ниже слов.

1) ( оз сотчы, оз вöй, биын, ваын)

2) (ныра, лэбö, кöрт, енэжтí, лэбач)

3) (он вермы, вомын, а, ньылыштны, век)

4) (пи, вит, ставыс, мамлöн, да, нимаöсь, öти)

5) (молодеч, нырсьыс, ва, да, мича-мича, виялö)

(йи, самолет, кыв, чуньяс, самöвар)

2. Назови одним словом

- Изьва, Визин, Абъячой, Выльгорт, Кослан.

- Рöштво, Ыджыдлун, Шондібан, Выль во.

- Тулан, сан, визяорда, йöра, мой.

- Тасьті, пань, пурт, пöрт, вилки, сов доз.

- Дозмöр, тар, кутш, байдöг, сьöла

3. У кого какая фамилия. Найдите соответствие.


  1. Английскöй

  2. Армянскöй

  3. Итальянскöй

  4. Французскöй

  5. Грузинскöй

  6. Украинскöй

  7. Роч

  8. Немецкöй

  9. Коми

  10. Орбелиани

  11. Джонсон

  12. Кузнецов

  13. Черненко

  14. Маркарян

  15. Де Голь

  16. Чуманов

  17. Джугашвили

  18. Штирлиц

  1. 4. По словам, обозначающим действие, определите исполнителя.

  2. Нявзö, кöкö, кравзö, тёпкö, котсö, баксö, китшкö

  3. 5. Впишите пропущенные слова.

  4. Коми республикаса каръяс.

  5. … да … - медся войвыв каръяс. Танǐ перйőны из шом. Тайő каръясысь лунвылőджык паськőдчőмаőсь …, … да …, кодъяс озырőсь мусирőн да биаруőн. А «зарни» кар – тайő … . … кőть и абу мупытшса озырлун, но юын эм уна дона сикас чери. … вőчőны фанера да пу кőлуй. Коми мулőн озырлуныс паськалő став страна пасьта … кőрт туй гőрőд пыр. А медваж кар - … .Сǐйő миян юркар. … вőчőны вывтǐ бур кабала да картон.

Просмотр содержимого документа
«переводчик»

Пояснительная записка



Вуджöдчысьяслысь конкурс лöсьöдöма коми кыв кыдз абу ас кыв программа серти велöдчысь челядьлы. Уджъяссö лöсьöдöма классыслöн тшупöд да арлыд вылö видзöдöмöн. Кык класс костын ордйысьöмыс кыпöдö уджыслысь мотивациясö. Быдöн уджалö не сöмын ас вöснаыс, но и класслы баллъяс чукöртöм вылö. Уджыс кык юкöна: кывчукöр отсöгöн да кывчукöртöг. Петкöдчöны велöдчысьяслöн тöдöмлунъяс кыв тöдöмын да кывчукöръясöн уджавны кужöмын.



Автор: Иванова Антонина Николаевна





































8-9 класс как неродной

  1. Перевод без словаря



Столица, картина, месяц, берёза, сентябрь, сердце, озеро, Новый год, дети, природа, юалöм, ветер, весна, вкусный, сильный, злой, круглый, твой, сам, всё, прыгать, знать, смеяться.



  1. Перевод со словарём

Чужан муöй Комиöй!

Ми олам Коми Республикаын. Коми му куйлö Европаса Россиялöн асыв- войвылын. Пасьтаыс сылöн зэв ыджыд: лунвылын, Летка сиктын, быдмöны яблöг пуяс, войвылын куйлö нин тундра, асыввылын сулалö Из гöра. Республикаын эм зэв уна ю, ичöтöсь и ыджыдöсь, эмöсь и зэв паськыд юяс - Печора да Эжва. Печора петö Из гöраясысь да кывтö войвылö да рытыв-войвылö, усьö Йиа саридзö. Тайö Европаын медся ыджыд юясысь öти. Печораö усьöны Уса, Изьва, Тшугöр, налöн ичöтджык вожъясыс. Эжва векньыдджык Печораысь, но зэв жö вына ю. Сійö визувтö рытыввылö да усьö Войвыв Двинаö. Эжваö усьöны Висер, Сыктыв да Емва юяс. Емва кывтö рытыв-лунвылö, ваыс сылöн Эжва ваысь югыд да сöстöм. Кобра ю визувтö лунвылö, усьö Камаö. Миян юяс зэв мичаöсь гожöмъясын, лöньöсь тöвъясын, гораöсь тулысъясын.





















6-7 класс как неродной

  1. Перевод без словаря



Январь, столовая, одежда, ель, флаг, родители, морошка, жильё, старый, трусливый, тёмный, петь, смотреть, читать, считать, ловить рыбу.



  1. Перевод со словарём

Асыв. Со и вöр. Кутшöм сійö сöстöм да гажа! Гöгöр кылö лэбачьяслöн сьылöм. Но пыран тэ вöрö и пыр жö кылан лэбачьяслысь повзьöм гöлöсъяс. Мый тайö? Тайö лэбачьяс юöртöны зверь-пöткалы, мый матын морт. И став вöрса олысь зільö дзебсьыны мортысь. Кытчö найö вошöны? Пемöсъяс пырöны асланыс позъясö. Лэбачьяс дзебсьöны сук коръя пуясö. Весиг йöра чошкöдас пельсö, кывзысьыштас да котöртас кузь кокъяснас сук вöрö. Вöрын лоö шы ни тöв. Быдöн видзöдö, мый кутас вöчны морт. Но и мудерöсь вöрса олысьяс!





























2-3 класс как неродной

  1. Перевод без словаря



Новый год, родители, дом, зима, гриб, земля, каша, кукла, тёплый, синий, золотой, кушать, бежать, делать, читать, кататься.



  1. Перевод со словарём

Воис зарни ар. Кутшöм мича ывлаыс! Лэбачьяс лэбöны лунвылö. А кытчö мунöны челядь? Нывкаяс да зонкаяс мунöны велöдчанінö. Налöн велöдчаніныс выль да ыджыд. Челядь нуöны велöдысьяслы гöрд, лöз да кольквиж дзоридзьяс. Найö – велöдчысьяс.



































4-5 класс как неродной

  1. Перевод без словаря

Река, дорога, зима, работа, курица, предложение, коми народ, мыло, родной дом, родная земля, обуваться, поздравить, посуда.



  1. Перевод со словарём

Вика да Лариса – кык чой. Найö еджыд юрсиаöсь да лöз синмаöсь. Викалы öкмыс арöс, а Ларисалы – сизим. Найö гожöмнас гöститісны сиктын. Ок, и гажа вöлі! Чойяс купайтчисны, ветлісны вöрö. Сиктын налöн зэв уна ёрт. Рытнас петавлісны ставöн ворсны мачöн. Мукöд лунсö ветлісны походö, пукалісны бипур дорын, кыйисны чери.

Просмотр содержимого документа
«финно-угор мир»

Финно-угорский мир


Коми кыв чужöма финн-угор кыв семьяын, кытчö пырöны перым-коми, удмурт; венгр, хант, манси; финн, эст, карел, мордва (эрзя да мокша), мари, водь, ижора, вепс, саам кывъяс. Финн-угор нимас тöдчöдöма кык ыджыд йöз котырöс: финнъясöс (5 миллион морт) да венгръясöс (угръяс, йöгра) – 15 миллион морт.

Финн-угор кывъя йöз мöда-мöдсьыныс торъялісны квайт сюрс во сайын. И öні найö сöвмöны-олöны ёрта-ёртсьыныс бокын, мукöд кывъя войтыр кытшын. Хант да манси (йöгра) олöны Обь ю пöлöн, Урал из сайын. Венгръяс олöны Рытыввыв Европа шöрын, Дунай ковтысын. Финнъяс – Скандинавияын, а налöн матысса рöдвуж – мордва да мари – Волга шöр юкöнын.

Татшöм дыр торйöн олöмыс вайöдіс сэтчöдз, мый финн-угор кывъя йöз мöда-мöднысö оз нин гöгöрвоны либö гöгöрвоöны омöля.

Финн-угор кывъяс пиысь комилы медматын перым-коми да удмурт кывъяс. А медся ылісаöн лоö венгр кыв. Öні коми да венгр öта-мöдсö оз гöгöрвоны. Но век жö коми да венгр кывъяс костын öтувъялуныс тыдовтчö и фонетикаын, и морфологияын, и синтаксисын, и лексикаын, коді кольöма урал либö финн-угор подув кывйысь.

Е. Цыпанов серти















Викторина

1.Заполните таблицу

Финн-угор кывъя войтыр

Ас ним

Ас му

Юркар

Коми

Коми

Коми Республика

Сыктывкар

Финнъяс




Венгръяс




Манси




Мари




Мордва




Удмурт




Эст




Карел




и так далее.



2. «Калевала». Что известно вам о ней.



3. Назовите известного финно-угроведа.

? чужис 1895-öд вося öшым тöлысь 27-öд лунö Усть–Сысольск бердса Тентюков грездын. Велöдчис карса училищеын, сэсся Тотьмаын велöдысьяс- öс дасьтан семинарияын. Вöлі сар армияын.

1925–öд воö помаліс Москваса университетын филология факультет, 1929–öд воö аспирантура. Велöдіс рöдвуж кывъяс Финляндияын, Германияын да Венгрияын. 1927–öд воö Будапештса университетын велöдчöм бöрын лои философия наукаса докторöн. 1930–1933–öд воясö уджаліс МГУ–ын доцентöн, вöлі велöдысьöн Коми пединститутын.

? – коми поэт. Ассьыс гижöдъяссö кырымавлiс ? псевдонимöн. Коми литератураын нэмъяс чöж кутас овны сылöн "Мунöны" поэмаыс. Поэт комиöдіс кывбуръяс А.Пушкинлысь, В.Маяковскийлысь, Д.Бедныйлысь, К.Чуковскийлысь, С.Маршаклысь, удмурт поэтъяслысь – Кузебай Гердлысь да Ашальчи Окилысь, финн Еркколысь, венгр Ш.Петёфилысь, немец Г.Гейнелысь.



4. Поговорим по-удмуртски. Переведи на коми язык. Проверь себя с помощью электронного русско-удмуртского разговорника phrasebook.fulib.ru или «Русско-удмуртского разговорника» Б.Загуляевой

Ву

Губи

Дуно

Корка

Куар

Куинь

Кызьпу

Кыӵе

Лулпу

Мурт

Мусо


Одӥг

Пырыны

Салам

Тодмалляны

Толэзь

Уй

Мынам

Кызьы тэнад нимыд?

Мон улисько Сыктывкарын.


5. Дайте перевод песни. Подсказка: автор известной песни – коми писатель Г.А.Юшков. Эту песню любят петь в Финляндии. Попробуйте спеть её на языке финнов.

Pioni

Шыладыс В.Мастеницалöн

Кывъясыс Г.Юшковлöн

Вуджöдiс Паула Кокконен

  1. Laskee jokeen puronen, puronen, puronen

Kasvaa siella pioni, pioni, pioni.

Pioni ja pioni, pioni ja pioni.

  1. Helmiin tarpeen kolme on, nelja on, kolme on

Kukkasista pionin, pionin, pionin.

Pionin ja pionin, pionin ja pionin.

  1. Armahani odota, odota, odota

Kahden löytyy pioni, pioni, pioni.

Pioni ja pioni, pioni ja pioni.

  1. Kotiin saavun kilisten,helisten, kilisten

Mukana tuon pionin, pionin, pionin.

Pionin ja pionin, pionin ja pionin.

  1. Vaan kovasti en kertoile, kertoille, kertoille

Kenen kanssa taittelin pionin, pionin.

Pionin ja pionin, pionin ja pionin.



Желаем удачи!

Ответы ждёт А.Н.Иванова





Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Прочее

Категория: Мероприятия

Целевая аудитория: Прочее.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Предметная неделя по коми языку

Автор: Иванова Антонина Николаевна, Иванова Ольга Анатольевна

Дата: 27.12.2014

Номер свидетельства: 148336

Похожие файлы

object(ArrayObject)#853 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(96) "Сценарий предметного вечера "Берегите русский язык!""
    ["seo_title"] => string(62) "stsienarii_priedmietnogho_viechiera_bierieghitie_russkii_iazyk"
    ["file_id"] => string(6) "383613"
    ["category_seo"] => string(12) "russkiyYazik"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "meropriyatia"
    ["date"] => string(10) "1485334168"
  }
}
object(ArrayObject)#875 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(126) "Рабочая программа по русскому языку для 4 класса УМК "Планета знаний" "
    ["seo_title"] => string(73) "rabochaia-proghramma-po-russkomu-iazyku-dlia-4-klassa-umk-planieta-znanii"
    ["file_id"] => string(6) "225088"
    ["category_seo"] => string(16) "nachalniyeKlassi"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "planirovanie"
    ["date"] => string(10) "1439390280"
  }
}
object(ArrayObject)#853 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(96) "Тематическое планирование по русскому языку 2 класс "
    ["seo_title"] => string(57) "tiematichieskoie-planirovaniie-po-russkomu-iazyku-2-klass"
    ["file_id"] => string(6) "216154"
    ["category_seo"] => string(12) "russkiyYazik"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "planirovanie"
    ["date"] => string(10) "1432885244"
  }
}
object(ArrayObject)#875 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(169) "Календарно-тематическое планирование уроков " Русский язык" во 2 классе. Программа "Школа 2100" "
    ["seo_title"] => string(99) "kaliendarno-tiematichieskoie-planirovaniie-urokov-russkii-iazyk-vo-2-klassie-proghramma-shkola-2100"
    ["file_id"] => string(6) "193350"
    ["category_seo"] => string(12) "russkiyYazik"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "planirovanie"
    ["date"] => string(10) "1427629462"
  }
}
object(ArrayObject)#853 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(111) "Рабочая программа по русскому языку 2 класс Бунеев (Школа 2100) "
    ["seo_title"] => string(68) "rabochaia-proghramma-po-russkomu-iazyku-2-klass-bunieiev-shkola-2100"
    ["file_id"] => string(6) "139416"
    ["category_seo"] => string(16) "nachalniyeKlassi"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "planirovanie"
    ["date"] => string(10) "1417710556"
  }
}


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства