Просмотр содержимого документа
«Урок на тему: "Экологическое воспитание на уроках английского языка"»
Экологическое воспитание на уроках английского языка.
Канзычакова Фаина Николаевна,
учитель английского языка,
МБОУ "Средняя общеобразовательная
школа №1» г. Черногорска.
2017 год в России был объявлен Годом Экологии. Это достаточно важная проблема не только нашего государства, но и всей планеты. Какой вклад может внести современный учитель в решение экологических проблем? Это, конечно же, воспитание экологической культуры у подрастающего поколения, как на уроках, так и во внеурочной деятельности. Я большое внимание этим вопросам уделяю на своих уроках.
Работая несколько лет над темой по самообразованию «Личностно — ориентированное обучение - одна из приоритетных технологий в обучении ИЯ», я все больше убеждаюсь, что урок это та «учебная ситуация», та «сценическая площадка», где не только излагаются знания, но и раскрываются, формируются и реализуются личностные особенности учащихся.
Тщательный отбор лексического материала, идиоматических выражений, характер предлагаемых ученикам творческих заданий позволяет максимально реализовать потенциальные возможности учащихся.
По окончании работы над темой учащиеся должны владеть определенным количеством слов, узнавать их при чтении и аудировании, уметь использовать изученную лексику в устных высказываниях.
Цель работы над данной темой - развитие экологической культуры учащихся средствами английского языка, развитие логического, критического мышления, познавательной активности, практика во всех ВРД по теме.
Практически в каждый урок включаю ассоциограммы,
элементы работы с кроссвордом, раздел «Do you know........... ?» (А вы знаете…?) для воздействия на интеллектуальную и эмоциональную сферы учащихся. Предлагаю вашему вниманию разработку урока – практикума для 8 класса по теме «Охрана окружающей среды». По итогам изученной темы учащиеся должны создать минипроект.
Урок - практикум по теме: «Last chance for mother Earth !»
На доске:
Modern technology
must owe an ecology an apology
I. Вступительноесловоучителя
T: Dear children, we are going to speak about the most important problem now days - ecology, everybody is aware of the fact that our fragile planet is in danger.
I want to begin our talk with the words of the poem which I wrote myself.
Oh, this fragile, beautiful, wonderful world
With wonderful water that round you curled
With beautiful forests and animals in them.
Who destroys all this beauty?
Сan you answer a man?
Этот хрупкий, чудесный мир
Как будто зовет нас на пир
Где леса со зверями радуют наш глаз
О, Вселенная, прости всех нас.
These grand and majestic mountains
Vast and boundless seas
Shining and clean fountains,
Slender and graceful trees
We are only your loving guests,
Oh, world, you are beautifully dressed.
II. Актуализации лексики по теме «Экология»
Т: Let's train some topical words. Match definitions and words.
We live on this planet (Earth)
The world around us, not changed by man in any way (Nature)
It gives us light and beat although it is about 93 million miles away from Earth (Sun)
It is bigger than a sea (ocean)
It is salt water that covers a great part of our Earth (sea)
They begins in the hills as small streams
They grow deeper and wider then flow in to the sea (rivers)
It is up above you. It can be blue in the day, black at night and sometimes grey and cloudy (sky)
All living things need it to live. It falls to Earth as rain,filling rivers, lakes and oceans (water)
It is all a round. It is a mixture of gases we must breathe to live (air)
It is one of the gases in air that all living things must have to live (oxygen)
A living thing whicji usually grows in soil. It also needs water, air and sunlight (plant)
You don't need it any more and throw out all that (rubbish)
To make the Earth dirty and dangerous by getting rid of waste carelessly (pollute)
It drops from clouds in the shy and falls down to Earth (rain)
It is not tame (wild)
T: Do you know that the world «ecology» was first introduced by a German biologist Heckel in 1866.
III.Практикавмонологическихвысказываниях
Hundreds of millions years ago a man lived in full harmony with the environment.
But what's happening now ?
(вывешиваются плакаты с изображением различных видов загрязнения, с надписями SOS)
IV.Т: Now we shall speak about the problem in details;
1. air pollution
2. water pollution
3. Disappearing animals
4. Greenhouse effect
5. Too much garbage
6. The ozone lager
Учащимся предлагают тексты без заголовков, они в группах должны почитать их, подобрать к ним соответствующий заголовок.
T: Do you know ?
In Sweden not long ago black snow fell on the province of Smoland.
In Rome they have a day without any transport.
Every ten minutes one kind of animal, plant or insect disappears.
In our republic of Khakasia there are 1093 stational sources and their wastes into atmosphere are 190 thousand tons.
And as for Abacan and Chernogorsk it is 172,3 thousand tons.
There is ozone hole over the territory of Khakasia.
В ходе дискуссии учащимся задаются провокационные вопросы:
Every one can help keep our air clean and safe. But how ? (we can plant a tree, rode your bike or write a letter to a newspaper).
How can we stop making acid rain ? (to drive our cars less, to save energy).
Can you imagine a day without water ? Sounds bike a silly questions, doesn't it ?
Can you help animals ? (Yes, you can make a birdhouse etc).
We hare to cut down the amount of garbage we make. Can we make it ? (You bet. We can recycle and reuse some things)
V.Самостоятельная работа учащихся:
Nature Manners
Choos: True or False ?
Keep the country tidy
Don't grow flowers and trees
Respect the wild life
Reduce energy, water, reuse, recycle something's
Make too much garbage
When you hike leave the place clean
Don't hunt rare animals
Build feeding stations and grow rare useful plants
Don't keep dogs under control
Take care of nature every day
Для индивидуализации процесса обучения предлагаю учащимся следующие задания по карточкам:
1. Match the words with opposite meaning:
much
live
clean
disharmony
in the past
safe
same
old
strange
at present
dangerous
dirty
die
little
modern
different
move
harmful
harmony
usual
useful
stay
2. Match the words with the same meaning:
worry
preserve
happen
garbage
clean
harmful
room
a lot of
strange
place
many
pure
keep
unknown
rubbish
upset
bad
take place
3. Найдите слово с общим значением:
Monkey, deer, lion, animal, bear, wolf.
Goose, robin, owl, ostrich, duck, bird.
Salmon, pike, fish, eel, tunny.
Tulip, daffodil, pansy, flower, foxglove.
Butterfly, ladybird, bee, fly, ant, insect.
4. Match the word combinations:
1. protect
a. paper
2. reduce
b. wild animals
3. destroy
с the grass
4. keep
d. energy, water
5. pollute
e. the environment
6. disturb
f. litter
7. keep off
g. nature
8. throw away
h. country tidy
9. spoil
i. wildlife
10. recycle
j. nature
VI.Подведение итогов урока
Домашнее задание:
Design a poster telling people to keep the beaches and seas clean