Данный урок продолжает учебную тему «Экология». Идет активизация и закрепление лексики. Учащиеся строят заключения на основе прочитанных текстов, говорят о существующих проблемах окружающей среды, рассуждают, высказывают собственное мнение, делают прогнозы на будущее, использую структуру простого будущего времени. Целью выполняемых заданий является необходимость привлечь внимание учащихся на проблемы экологии, что же можно сделать, чтобы избежать их. А также учащиеся должны понять, что очень многое зависит от деятельности человека. Если мы будем бережно относиться к природе, к ее недрам, то сохраним планету для будущих поколений. На уроке английского языка учащиеся овладевают многими метапредметными умениями. Материал урока способствует решению образовательных, развивающих, воспитательных задач. Разнообразные виды заданий урока направлены на формирование у учащихся специальных учебных умений в области предмета, а также универсальных учебных действий, таких как умение, работать с текстом, извлекать нужную информацию, сотрудничать со сверстниками и учителем, работать в группе, в парах и самостоятельно. Содержание урока предполагает использование современных технологий и средств обучения: поисковая деятельность учащихся и работа в парах, в группе, применение ИКТ, защита мини проектов.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Урок по теме «Экология» »
УРОК АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 10 КЛАССЕ
по теме «Экология»
Э. Г. Еремина
МБОУ «Лицей № 145», г. Казань
Аннотация: Данный урок продолжает учебную тему «Экология». Идет активизация и закрепление лексики. Учащиеся строят заключения на основе прочитанных текстов, говорят о существующих проблемах окружающей среды, рассуждают, высказывают собственное мнение, делают прогнозы на будущее, использую структуру простого будущего времени. Целью выполняемых заданий является необходимость привлечь внимание учащихся на проблемы экологии, что же можно сделать, чтобы избежать их. А также учащиеся должны понять, что очень многое зависит от деятельности человека. Если мы будем бережно относиться к природе, к ее недрам, то сохраним планету для будущих поколений. На уроке английского языка учащиеся овладевают многими метапредметными умениями. Материал урока способствует решению образовательных, развивающих, воспитательных задач. Разнообразные виды заданий урока направлены на формирование у учащихся специальных учебных умений в области предмета, а также универсальных учебных действий, таких как умение, работать с текстом, извлекать нужную информацию, сотрудничать со сверстниками и учителем, работать в группе, в парах и самостоятельно. Содержание урока предполагает использование современных технологий и средств обучения: поисковая деятельность учащихся и работа в парах, в группе, применение ИКТ, защита мини проектов.
Цель урока – усвоение умений самостоятельно в комплексе применять знания, умения, навыки, осуществлять их перенос на новые условия.
Задачи урока:
Образовательные задачи урока.
1. Обобщить и систематизировать знания учащихся по теме «Экология»
2. Добиться усвоения учащимися знаний по данной теме.
3. Формировать навыки употребления слов по теме «Экология».
Развивающие задачи урока:
1.Развивать навыки работы с различными источниками информации (публицистический текст, таблица, монологическая речь учителя).
2.Формировать у учащихся внутреннюю мотивацию к изучению иностранного языка и культуры.
3. Развивать навыки группового и парного взаимодействия.
4. Развивать критическое мышление, умение высказывать свою точку зрения и личное отношение к поставленной проблеме, аргументировать, анализировать и обобщать свое высказывание.
Воспитательные задачи урока:
1. Развивать умение оценивать результаты своих действий, регулировать и контролировать этапы своей работы.
2. Воспитывать неравнодушное отношение к природе.
3. Формировать потребность изучать язык.
Материальное обеспечение урока:
1.УМК «Английский язык», авторы Афанасьева О.В., Михеева И.В. 10 класс
2. Компьютер, проектор, экран.
3. На столах: опорные слова, тексты, фломастеры, листы бумаги, ватман.
Ход урока
I. Greeting. Warm-up.
1. Вступительное слово учителя.
Teacher: Good morning! My name is Elvira Gennadievna. I am your teacher at this lesson. I would like you to listen to my instructions. Look at this bell! It is my signal to start\stop speaking.
Teacher: Let’s begin our lesson! Look at the slide with some photos and think what the theme of our lesson is and why? (Slide № 1)
Students’ answers: … (Different ideas: about nature, ecology…They explain their thoughts).
Teacher: Excellent! You are right! Today we are going to talk about nature. I have got a question for you. It is on the next slide. (Slide № 2) Is a human a king or a child of nature? Try to answer it in the end of the lesson.
Main part of the lesson
II. Language work. Teacher: Well. Look at these photos and answer my questions. (Slide № 3) Use the key words which you can find on your desks. I give you one minute for thinking. (Приложение № 1)
1) What do you see?
2) What do you think about that?
3) What does it make you wonder? (Slide № 4)
Teacher: Speculate what you think about these photos. Share and justify it with your partner and come to a consensus. (Slide № 3)
My signal: So you start working in pairs. Student A = Student B
Teacher: Your time is up! (Signal) The teacher asks one student from each pair.
Students’ answers: We think that… ; To my mind…; From my point of view…
Teacher: Well done! Do these photos make you feel? What feelings do you experience? Can we divide these photos in some groups?
Students’ answers: … (The students define 2 groups of photos: positive and negative. They explain the reason).
Teacher: Who or what does it depend on?
Students’ answers: … (They are the results of human’s activities).
Teacher: What can we do for our nature?
Students’ answers: …to protect…
II. Reading and speaking. Teacher: Excellent! Let’s go on to discuss this question! Well, there are three short texts on your desks. (Приложение № 2) They help you to explore the ecological problems deeper. Look at the next slide and follow my instructions. Use the key words. Read three texts and identify them (Slide № 4)
1) The main idea of the text is…
2) The problem is…
3) The solution is…
Teacher: You have five minutes for reading. If you need, you can make notes. Then discuss your ideas with your partners (two minutes).
Students’ answers: The teacher listens to the students ‘ideas (one student of each pair).
Teacher: Well done! What other alternative sources of energy can you list?
Students’ answers: wind and solar energy, the energy of water…
Teacher: We live in Tatarstan. There are a lot of rivers and lakes in our Republic. What type of energy can be used in our country?
Students’ answers: The energy of water. (If the students have some difficulties, help them. Hydroelectric power stations are built to produce electricity)
Teacher: What conditions are required for each type of energy? Why? Try to connect them with the geographic location. (Приложение № 3)
Students’ answers: They explain where wind and solar energy can be used. How does it work?
III. Practice grammar material. Teacher: Brilliant! So, I suggest you to look into the future? The teacher revises this grammar structure with the students. They read and translate the sentences. (Slide № 6)
Future Simple
Will + Infinitive/Won’t + Infinitive
Ithink ..., I hope ..., I'm sure...
Example:
I think Labour will win the next election.
I hope you'll come and visit me.
I'm sure you'll pass your exams.
Teacher: Complete the sentences using the structure: will/won’t + Infinitive. Why do you think so? I give you two minutes for thinking.
People ____ live on the Moon in 100 years because…
The cars ____ fly because…
People ____read the books because…
The cars ____ use solar energy because…
Teacher: Your time is up! Introduce your ideas.
Students’ answers:
Teacher: Brilliant! What will happen with our planet in 100 years? Why? Give arguments.
(Slide № 7)
I think / I hope/ I/m sure our planet...
People...
Children...
Students...
Animals...
Teacher: Express your own ideas…
Students’ answers:
IV.Presentation of the mini projects.Teacher: Well done! You know 2013 year is declared the year of environmental culture and environmental protection. What can you do to improve the environmental situation on our planet? (Slide № 8)
Students’ answers:
Teacher: Good ideas! (Slide № 9) There are a lot of funds. For example: IFAW - International Fund for Animal Welfare, WWF – World Wildlife Fund, WHO - World Health Organization, GREENPEACE. You can take part in different projects of these funds.
And now I suggest you to make a poster as a mini project! You have got a good chance to express your thoughts, your wishes or your suggestions how protect our nature on our planet. I recommend you to work in groups of four persons. (Everything is on your desks)
Make your thoughts visual and comment your ideas. (Five minutes)
Students’ answers: The students introduce their posters and comment their ideas. (One or two students from each group)
Teacher: Excellent!
V.Home task . Look at the next slide. There is your home task (Slide № 10)
You have to find information about different funds in our country. How do they work? What projects and actions are organized by these funds? Would you like to join some of them? List your ideas and suggestions to improve the work of these organizations.
V. Feedback. Conclusion. Teacher: Let’s return to our question! (Slide № 11)
Is a human a king or a child of nature? And why do you think so?
Students’ answers:
Teacher: Good ideas! Our planet is our home and we are children of nature. Was our lesson useful for you and why? How much has changed your world view?
Students’ answers:
Teacher: So, all of you worked very well! Thank you very much for the lesson. I hope you enjoyed it.