Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка по английскому языку по теме "Food"»
Открытый урок в 6 классе “Healthylifestyle” с использованием здоровьесберегающих технологий.
Учитель: Кацанда Е.Н.
Тема урока: Здоровый образ жизни.
Тип урока - обобщение и систематизация знаний.
Основные технологии, используемые на уроке: здоровьесберегающие, коммуникативные.
Цель урока: отработка и закрепление лексику по теме “Здоровье”, введение и отработка в речи грамматической конструкции “Youshould...”/ “ Youshouldn’t”
Задачи урока:
Образовательная: aктивизировать лексико-грамматические структу-ры в речи учащихся,развивать речевые умения в диалогической и монологической форме (лексические навыки чтения и говорения); развивать умения детально воспринимать информацию на слух.
Развивающая: развивать способность осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия, развивать и использовать кратковременную память для передачи информации.
Воспитательная: развивать умение работать в парах, слушать и понимать партнера, добиваться выполнения поставленной задачи совместными усилиями, стимулировать учащихся общаться, высказывать свои мысли на английском языке.
T. Good morning, dear children and guests. I’m glad to see you at the lesson. Today we are going to speak about our health and what we should do to be healthy
Основная часть.
Речевая зарядка.
Задание: подобрать к английским пословицам, связанным со здоровьем, соответствующий русский вариант.
а. Здоровье дороже богатства.
в. В здоровом теле – здоровый дух.
с. Кто рано ложится и рано встаёт, здоровье, богатство и ум наживёт.
d. Смех – лучшее лекарство.
е. Ешь по яблоку в день и будешь здоров.
1. Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.
2. An apple a day keeps the doctor away.
3. A merry heart is good medicine.
4. Good health is above wealth.
5. A healthy mind in a healthy body.
T. To begin with let us start from the proverbs connected with health.
To do it better let’s revise some new words. Be my echo, repeat after me.
And now match the proverbs to their Russian equivalents.
Good for you. Which proverb do you like best of all?
Let it be the motto of our lesson. Let’s say it all together.
Дети выбирают наиболее понравившуюся им поговорку.
Проверка знаний основных правил здорового образа жизни.
T. Then I’d like to check if you know some main rules to be healthy. Answer the following questions:
When should people get up and go to bed?
How many times a day should people clean their teeth?
What should people do before eating?
What healthy food should people eat?
What should people do if they have a cold?
What should people do if they have a toothache?
How often should you have a shower?
T. OK. And to be healthy we should have some healthy habits. What healthy habits do you know?
Примерные ответы учащихся:
-eatinghealthyfood
-eating fruit and vegetables
-doing exercises
-walking a lot
- getting enough sleep
-jogging in the morning
-playing sports
-having a shower every day
Проверкадомашнегозадания. Чтение с поиском детальной информации.
And now let’s check your h/w. You were given two texts about different people and their way of life. Read the first text and answer the question:
Is it healthy or unhealthy way of life and why? Prove your point of view using the text.
Good for you and now read the second text and answer the same question.
Учащиеся работают с двумя текстами и находят в них ответы на предложенные учителем вопросы.
Предлагаемыетексты.
A. I think that fatty foods are bad for people. I try to eat less cheese, butter and ice-cream and more fresh fruit, vegetables and fish. I don’t visit fast-food restaurants, such as McDonald’s, because the food is fatty and unhealthy there.
I feel that after sitting in front of a computer and at a desk, my muscles need some exercise. For me 15 minutes of aerobics and 30 minutes of swimming are great. They are very refreshing, energetic and rhythmic. After that I feel fine and ready to work!
B. I don’t understand why people are crazy about keeping fit. Going jogging is not for me. I get my exercise by walking to the bus stop on my way to school.
And what about the food? I like good food. I think, most healthy food is tasteless. I enjoy having a bar of chocolate or a lot of meat and potatoes.
Now many people do Yoga. But sitting on the floor with your feet behind your ears looks very uncomfortable to me. I’m sure, sitting in an armchair, watching television or reading a book is really healthy. I don’t jog or do any sports. I don’t eat healthy food; but I’m happy and nothing can be better.
Физкультпауза:
Зарядка на английском языке.
Упражнения для глаз.
T. Now it’s time to have fun and to do some exercises. Imagine, you can see a tree with apples on it. Try to get them. They are so high. Stand up! Take them. You can’t do it? Raise your hands up! It’s so difficult to get the apples. Jump! Is there anything in your hands? Nothing? Jump once more. Now have a rest.
Don’t sit down. Close your eyes! Open your eyes! Screw up the eyes. Open them wide.
Turn your eyes to the left, turn your eyes to the right. Look up, look down! Make a circle with your eyes, in another direction.
Blink quickly several times.
Close your eyes! Relax. Open your eyes!
Take a pencil. Look at your pencil, now look at mine, and once more - at your pencil and at mine.
Touch your nose with a finger. Look at it. Take the finger away from the nose. Look at the finger. Touch the nose, take the finger away. Do it once more.
Well done. Sit down, please.
Работа с карточками. Развитие навыков устной речи.
На столе разложены карточки. Учащиеся подходят к учительскому столу и берут карточки, на которых написаны факторы, влияющие на наше здоровье. Затем они зачитывают полезные и вредные привычки и дают рекомендации, используя конструкцию “You should/ You shouldn’t”.
T. If we want to be healthy we should have good habits and we should avoid bad habits. There are some cards on the table with bad and good habits, go to the table, take a card and if it is a good habit go to the left, if it’s a bad habit go to the right, then make recommendations according to the chosen activities, using the words: should (for a good habit) and shouldn’t (for a bad habit).
For example: You should have a shower every day.
You shouldn’t eat hamburgers.
Выработка рекомендаций по здоровому образу жизни путем рассортировки предложенных вариантов на полезные и вредные.
Учащимся предлагается список рекомендаций, которые учитель по очереди зачитывает, учащиеся должны определить следует или нет выполнять данную рекомендацию и поднимают зеленую или красную карточки соответственно.
Затем они делают устное высказывание, отрабатывая конструкцию -
“You should/ You shouldn’t”.
Now you will see a list of recommendations which we should follow or shouldn’t follow to be healthy. Be careful. Raise a green card if we should do it and raise a red card if we shouldn’d do it.
Well done. And now give your recommendations using “should” or “shouldn’t’.
Критическое осмысление личного опыта.
T. What healthy habits have you got?/ What unhealthy habits have you got?
What should you do to correct your way of life?
Дети отвечают, используя конструкцию “I should/ I shouldn’t”
Применение технологии “Чтение со стены” для написания правил здорового образа жизни.
На стене развешены инструкции по здоровому образу жизни. Учащиеся разбиваются на пары и по очереди подбегают к листочку и выбирают предложения, соответствующие их заданию, они передают содержание своему партнеру, который должен записать услышанное. Один из них должен запомнить и передать товарищу предложения, которые нужно выполнять, а другой – предложения, которые не следует делать. (Данная технология включает использование четырех основных речевых умений: чтение, аудиривание, говорение, письмо).
Учащиеся учатся работать в парах, слушать и понимать друг друга.
T. And your next task is to make a Health Code using “reading from the wall”. You will work in pairs. There is a sheet of paper on your desk. It’s divided into two parts: should and shouldn’t. And on the wall there are recommendations for healthy lifestyle. One of you will go and find all recommendations that you should do and the other partner will go and read all the things that you shouldn’t do to be healthy. So you’ll have your Health Code. You may start working. Try to be careful and quick.
III. Заключение.
Объяснение домашнего задания: Подготовить рекомендации для здорового образа жизни.
Your home task is to give recommendations to be healthy. Imagine that you are a doctor and you have a patient who doesn’t care much about his health. What will you advise him? Tell him what he should or shouldn’t do to be healthy. And the patient is a person A, that you’ve read about and who leads unhealthy lifestyle. Help him to become healthy.
Подведение итогов урока (оценки).
And now give marks for the lesson to yourselves. But before doing it answer the questions:
Were you active?
Did you understand everything?
Could you answer all the questions?
Show me a dark blue circle if your mark is 3, a green card if your mark is 4 and a red card if your mark is 5.
T. Thank you for the lesson. I hope it was interesting and useful. I see that you know much about the main rules of keeping fit. And I hope that you will continue taking care of your health in everyday life in future.