Тема урока: Мы собираемся путешествовать.
УМК: «Английский с удовольствием», 5-й класс Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанева Н.Н.
Цель: ознакомление учащихся с новым лексическим материалом по теме «Мы собираемся путешествовать».
Ход урока.
I. Начало урока.
1. Организационный момент.
- Good morning, boys and girls! (Good morning, teacher.)
- I am glad to see you. (We are glad to see you too.)
- How are you? (We are fine, thanks. And how are you?)
- I am fine, thank you.
- Who is absent today? (All pupils are present.)
- Ok. Let’s start our work. You will have different tasks. You must be active and friendly.
II. Основная часть.
1.Фонетическая зарядка.
- Look at the blackboard, please. I have written a poem there. I want you to read it (1 слайд).
Trains
Over the mountains, over the planes,
Over the rivers here come trains.
Carrying passengers, carrying mail.
Over the country here come trains.
Children! What does the word “train” mean? That’s right. It means-поезд. What do people do when they go by train? Look at this word, please and guess (2 слайд). Certainly, travel. Today we will begin our new topic ”We are going to travel.”
2. Введение и отработка произнесения НЛЕ.
- Today we’ll know many new words. Open your student books on p. 25, look at ex. 3. Listen and repeat, please.
- Now read one by one, please.
-Р1 – Р2….
3. Развитие языковой догадки.
- And now look at the screen. Can you translate these words? (Слайд 3.)
- Find the Russian variant, please.
-Let’s check up. Look at the screen again. (4 слайд.)
4. Физкультминутка.
Will you stand up and relax? I see you are tired a bit. Let’s do exercises.
Hands up! Clap! Clap!
Hands down! Shake! Shake! Shake!
Hands on hips! Jump! Jump! Jump!
Hop! Hop! Hop!
Stand still!
5.Первичное закрепление введенной лексики.
- The next task for you is to translate the word combinations and create your own sentences. Look at ex. 4, p.25
6. Обучение составления мини-диалога по схеме (5 слайд).
-Look at the screen, listen and answer the questions, please.
-Where do you usually spend your summer holidays? (P1-I usually spend my summer holidays at home.)
-Who do children usually travel with? (P1-Children usually travel with their parents).
7. Отработка ДP по предложенной схеме.
-And now let’s make up short conversation with your partners. (4-5 пар.)
8. Актуализация навыков аудирования и чтения.
- Now it’s time to listen to the text. (Используется аудиокассета.)
Open your books on the page 24, ex. 1.
Задания для учащихся:
1. Прослушать текст и повторить за диктором хором.
2. Учитель читает, а учащиеся повторяют за учителем.
3. Работа в парах (учащиеся читают друг другу текст).
После работы в парах учитель и класс заслушивают чтение текста 2-3 учащихся.
9. Game «Быки и коровы».
Учитель загадывает слово по теме: « Путешествие» и черточками указывает количество букв. Если ученик отгадывает букву и ее место в слове, тогда он « бык», а если отгадывает букву, но не ее место в слове, тогда он «корова». Все варианты пишутся в слове. Например: учитель загадал слово- invitation.
Учащиеся предлагают слово -celebration. Совпадают пять букв. Теперь назвать еще слово, но начало другое.
10. Итог урока.
- That brings us to the end. Let’s learn the poem:
I like to read,
I like to play,
I like to study everyday.
I like to jump,
I like to run,
It’s fun.
- You have worked very good today. I am fond of you. Thank you very much for the lesson. Get your things together. Good-bye, my dear friends.
Домашнее задание:
1) упр. 1, с. 36.
2) составить краткое сообщение на иностранном языке по теме: «Мое будущее путешествие» (Это задание для тех учащихся, которые увлекаются иностранным языком).