kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Здоровьесберегающие технологии на уроках коми языка

Нажмите, чтобы узнать подробности

Как сохранить здоровье ребенку в школе? В образовательном процессе все через урок! Здоровьесберегающая технология-это любая образовательная технология, которая учитывает то, насколько решается задача по сохранению здоровья.  В разработке приведены материалы с приемами и методами здоровьесберегающих технологий, конспекты уроков с применением здоровьесберегающих технологий на уроках коми языка. 

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Здоровьесберегающие технологии на уроках коми языка »

Тема: Здоровьесберегающие технологии в обучении коми языка.



«Никто так не содействует нашему успеху

нашей деятельности, как крепкое здоровье;

наоборот, слабое здоровье мешает ей»

Ф.Бэкон

Все успехи в нашей жизни напрямую зависят от здоровья.

Здоровье - по определению Всемирной Организации Здоровья «это состояние полного физического, душевного и социального благополучия, а не только отсутствие болезней и физических дефектов». http://www.onlinedics.ru/slovar/fil/e/zdorovje.html

Как же сохранить здоровье ребенку, если он еще не понимает в этой жизни многого. В образовательном процессе все делается через урок. Перед нами задача, как дать урок, чтобы не навредить ребенку. Здоровьесберегающее обучение способствует сохранению психического здоровья учащихся. Чтобы правильно начать работу в классе, необходимо знать психологический климат класса, учитывать особенности класса, создавать благоприятные условия для работы на уроке, использовать приёмы и методы здоровьесберегающих технологий, применять здоровьесберегающие технологии.

Понятие «здоровьесберегающие технологии» относится к качественной характеристике любой образовательной технологии, учитывающей, насколько решается задача по сохранению здоровья учащихся.

Один из идеологов классификации здоровьесбережения Н.К.Смирнов определяет к здоровьесберегающим образовательным технологиям 3 вида: организационно-педагогические, учебно-воспитательные и психолого-педагогические технологии. http://www.twirpx.com/file/747377/

  1. Организационно-педагогические технологии. Определяют структуру учебного процесса, что способствует предотвращению состояния переутомления и гиподинамии.



  1. Психолого-педагогические технологии. Связаны с работой учителя на уроке. Дифференцированный подход в обучении. Личностно-ориентированный подход.





  1. Учебно-воспитательные технологии. Обучение грамотной заботе о своём здоровье и формированию культуры здоровья учащихся, мотивации их ведения здорового образа жизни, предупреждению вредных привычек. Работа ведётся на уроке, во внеурочное время, возможен вариант с привлечением родителей.



В процессе реализации учебной программы на основе классификации Н.К. Смирнова применяю следующие формы работы по здоровьесбережению учащихся:

- дифференцированный подход в обучении через технологию уровневой дифференциации «Лестница достижений»;

- уроки и внеклассные мероприятия на тему здоровьесбережения;

- разнообразные приемы мотивации к уроку, способствующей повышению активности самореализации учащихся на уроке;

- использование работы в парах, в малых группах;

- применение физкультминуток, релаксации.



  1. Технология уровневой дифференциации «Лестница достижений»

Сущность технологии «Лестница достижений» заключается в том, что к относительно законченному отрезку учебного процесса (уроку, теме, всему курсу) составляется «лестница» заданий для самостоятельного выполнения учащимися. В основании лестницы представлены задания базового уровня, обязательные для выполнения каждым учеником. Они составляют наибольшее количество от общего числа заданий. Над ними надстраиваются более сложные задания, требующие самостоятельного применения знаний и умений базового уровня. Таких заданий предлагается в меньшем количестве. Следующая ступенька содержит еще меньшее количество заданий, но требующих для своего решения не только знаний, но и догадки. Таким образом, каждая следующая ступенька содержит задания, требующие все более высоких уровней умений и способностей. От желания и возможности ребенка зависит, на каком уровне достижений ему следует остановиться и принять решение о выборе (или отказе от выбора) соответствующего профиля дальнейшего образования.

Как видно из описания технологии, она играет диагностическую роль, определяя зону ближайшего развития ребенка, то есть ту ступеньку, на которую он может подняться, не затрачивая сверх усилий. А в профильном обучении она стимулирует саморазвитие ученика, ведя его по ступенькам познания к более высоким уровням.







  1. Применение технологии уровневой дифференциации «Лестница достижений» на уроках коми языка как родного.



6-öд класслы «Эмакыв» тема серти лöсьöдöм асшöр удж

Удж вöчысь:





I тшупöд.

- Вöчöм уджыс донъявсьö «3» вылö, вöч колана ногöн.



    1. Бöрйы колана висьтасьöм.



А) Эмакыв – асшöр кывсикас.

В) Эмакыв – отсасян кывсикас.

С) Эмакыв – аслыссяма кывсикас.



    1. Бöрйы серникузя, кöнi эмакывйыс лоö сказуемöйöн.



А) Асывнас öшиньö писькöдчö шондi югöр.

В) Паськöдiс югöрсö шондi.

С) И.Куратов – коми литературалöн шондi.



    1. Эмакывлöн морфология боксянь торъялöм:



А) Ловъя, ловтöм.

В) Ас ним, абу ас ним.

С) Нимтан вежлöг, öтка лыд.



    1. Висьтав, мый петкöдлöны сетöм эмакывъяслöн суффиксъясыс

Керкасяньыс, кокöй, сёрни-басниыд



А) Вежлöг.

В) Морт.

С) Подув форма.



    1. Сетöм кывъяс пöвстысь бöрйы Керанторъя вежлöга, öтка лыда, 3 морта эмакыв.



А) Гыжыс

В) Гыжнас

С) Гыжыслöн



II тшупöд.

- Вöчöм уджыс донъявсьö «4» вылö, вöч колана ногöн.



1. Гижöй колана правилояс вылö мыджсьöмöн.



Чужöм(баныс), кипод(туй), сьылан(кыв), кок(туй), льöм(пу), сэра(пом), баля(бöж), пинь(туй), син(ва), сьöла(оз), тури(пув), му(сир), ныр(борд).



________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



2.Гиж пу нимъяссö комиöн.



Береза-______________________

Осина -______________________

Ольха-_______________________

Черемуха-____________________

Рябина-_______________________

Лиственница- _________________

Ива-_____________________

Ель-_____________________

Сосна-____________________

Липа-_____________________

Пихта-____________________

Калина-____________________



3.Сетöм кывъяссьыс артмöдöй эмакывъяс, пасйöй кутшöм кывсикасысь артмöдiнныд эмакывсö.


Мича – ___________________

Сюсь – ___________________

Шуда – ____________________

Юмов – ___________________

Кольны – __________________

Тöждысьны – _______________

Серавны – __________________

Нюмъявны – ________________

Тешкодь -___________________

Кöдзны - ____________________





















































Быдтыны -___________________

Лэбны-_____________________



4. Эмакыв содтöмöн артмöдöй кывтэчасъяс. Пасйöй эмакывйыслысь вежлöг.



Ветлi (мыйла?) … __________________________________________________

… (мыйысь?) варенньö______________________________________________

Чукöртiс (мый?) …__________________________________________________

Горöдiс (кодлы?) …__________________________________________________

Весалiс (мыйöн?) …__________________________________________________

Велöдчö (кöнi?) …___________________________________________________

Нимкодясис (кодöн?) …______________________________________________

-_______________________





III тшупöд.

- Вöчöм уджыс донъявсьö «5» вылö, вöч колана ногöн.



1. Артмöд сложнöй эмакывъяс да гиж.



баля

син

ош

нянь

бöр

юр

чöв

кор

бобö

кун

лап

юр

лун

ва

виж

сер

кыв

бöж

кым

пас



__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



2. Транскрипция серти тöдмав кывсö да гиж.



[пас'с'ан'], [кос'с'ан'], [рошшой], [гырz'z'а], [качас'ин], [быттас], [йокыш], [куч], [zыz].

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________























  1. Применение технологии уровневой дифференциации «Лестница достижений» на уроках коми языка как неродного.







5-öд класслы «Лыдакыв» тема серти лöсьöдöм асшöр удж



Удж вöчысь:







I тшупöд. Вöчöм уджыс донъявсьö «3» вылö, вöч колана ногöн.

1. Кöкъямысдас – тайö…

А) сложнöй лыдакыв

Б) пöрадок петкöдлысь лыдакыв

В) кывтэчаса лыдакыв



2.Вайöд пöрадковöй лыдакыв

А) куимнан

Б) коймöд

В) куимысь



  1. Лыдакыв вочавидзö юалöм вылö

А) кутшöм?

Б) уна-ö?

В) кымын?

Г) кыдзи?



  1. 28 бöрын сулалысь лыдпас

А) комын öти

Б) кызь öкмыс

В) öкмысдас кык

Г) комын öкмыс



  1. Мый оз лöсяв?

А) дас витöд

Б) кызь витöд

В) он вöтöд

Г) сё витöд

II тшупöд.

- Вöчöм уджыс донъявсьö «4» вылö, вöч колана ногöн.



  1. Гиж лыдпасъяссö кывйöн.

23___________________________

43___________________________

56___________________________

102__________________________

512__________________________

2013___________________________________________________



  1. Содты кольöм кывъяссö.

Куим - _______, дас – дасöд, сё –сёöд, öти - ______, кык -__________, дас кык – дас кыкöд, нелямын - __________.



  1. Рочöд. Мыйöн торъялöны сёрникузяясыс.

А) Ме олі карын дас лун. Ме олі карын лун дас.

Б) Рыт вылын вöліны дас вит морт. Рыт вылын вöліны морт дас вит.

В) Сійö оліс миян сиктын вит во. Сійö оліс миян сиктын во вит.

4. Артав.

19 + 25 = _______________________________________________________________

67 – 39 =

________________________________________________________________

36 + 47 =

__________________________________________________________________



III тшупöд.

- Вöчöм уджыс донъявсьö «5» вылö, вöч колана ногöн.

1. Сет вочакыв.

1) Висьтав, кымын арöс тырö миян велöдчанінлы?

________________________________________________________________

2) Кутшöм воö тэ чужин?



3)Локтан воыс лыдакывйöн.

__________________________________________________________________



4)Воын кымын лун, кымын тöлысь.

__________________________________________________________________



5)Тайö воыс – понлöн во, кор водзö лоас понлöн во, ставнас кö 12 сикас во.

________________________________________________________________



  1. Артав задача.

Таня да Маша видз вылысь чукöртісны дзоридзьяс. Таня босьтіс 7 катшасин да 4 жыннян, а Маша радейтö пöлöзничаяс, босьтіс 15 дзоридз. Кодлöн дзоридза букетыс ыджыдджык. Кымын дзоридз ставнас чукöртісны нывъяс.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



  1. Тöдмав кыв алфавит серти.



14+31+5+19+1+21 _______________________________________________

Удж донъялöм:

Велöдысь:

















  1. Применение релаксации, а также смена видов деятельности на уроке, вызванная видом урока (бинарный урок: коми язык и технология)

5-öд классын коми кывйысь да технологияысь бинарнöй урок «Коми йöз традицияын акань» тема серти.

Пояснительная записка

В современных условиях, когда объем необходимых знаний для человека возрастает, уже недостаточно только усвоения определенных знаний. Однако, у современных школьников снизился интерес к своей национальной культуре. Строгие рамки урока и насыщенность программы не всегда позволяют ответить на вопросы детей, показать им богатство коми культуры, раскрыть ее многие тайны. В развитии потенциальных возможностей учащегося, на помощь приходят внеклассные занятия, являющиеся закономерной типологией урока, его дополнением. Они способствуют развитию самостоятельности, творческой инициативы, более прочному и сознательному усвоению изученного на уроке материала. В ходе занятий у учащихся формируются не только познавательные способности, но и такие ценные качества личности, как выдержка, настойчивость, трудолюбие, самокритичность, объективность.

Настоящий урок имеет не только познавательное значение, но и воспитательное. Такое занятие может обогатить знания учащихся об истории и традициях родного края, продолжить наследие предков. Обогатить словарный запас, отработать навыки изготовления национальной куклы.

Уроклöн сикас:

-Уроксö лöсьöдöма нетрадиционнöй форма серти, бинарнöй урок.

Уроклöн методъяс:

- Мультимедиа презентация вылö мыджсьöм.

- Дась тренажеръясöн вöдитчöм.

- Здоровьесберегающöй технология пыртöм.

Могъяс:

  • Кыпöдны велöдчысьяслысь интерессö коми культура тöдмалöмын.

  • Восьтыны коми йöзлöн мифология боксянь аканьлысь тöдчанлунсö.

  • Вöзйыны челядьлы вöчны акань.

Отсасянторъяс:

- Компьютер.

- Презентация (Приложение 1 диск вылын)

- Релаксация шылада диск.

- Ас вöчöм аканьясысь выставка.

- 5-öд класслы «Лысва» учебник.

- «Кикуруллюкöд ворсöмъяс» диск.



Уроклöн мунанног.



  1. Организационнöй момент.



- Релаксация (2 минут чöж юргö шылад) (Приложение 1)



Велöдысь: Видза оланныд, челядь. Быд морт челядьдырся кадö ворсö чачаясöн. Висьталöй, кутшöм чачаясöн ворслiнныд и ворсад тi? (Челядьлöн вочакывъяс). Важся кадö тiян пöль-пöч, бать-мам тшöтш ворслiсны, и чачаясыс налöн вöлiны аслыссямаöсь. Талун ми тiянкöд тöдмасям öти чачаöн, код йылысь тi тöдмаланныд ребусысь. (2 слайд)

Ребус:

Вочакыв: Акань.



Велöдысь: Талунъя уроклöн темаыс «Коми йöз традицияын акань» (3 слайд).





  1. Выль темаöн тöдмöдöм.



Велöдысь: Тöдчана коми кыв туялысьяс В.И.Лыткин да Е.С.Гуляев серти акань кывйыслöн вежöртасыс - «маленькая игрушечная сестренка, женщина».

(Пасъям тетрадьö).



- А öнi тöдмасям аканьясöн. Став акань сикассö да на йылысь дженьыд юöр пасъям тетрадьö.



  1. Медвойдöр вöлi акань. (4 слайд) Чудь аканьяс йылысь текст ми тiянкöд лыддям «Лысва» учебниклöн л.б. вылысь. Лыддям выразительнöя да вочавидзам юалöмъяс вылö.



Чудь аканьяс.



Удораса Муфтюга сикт боктi визувтö Тятюка ёль. Важöн олöма йöз аддзывлiсны берег дорысь бронзаысь кисьтöм ичöтик аканьяс. Тайö аканьясыс вöлiны чудьяслöн. Та вöсна местаыс шусьö Тятюка ёльöн, кагаа ёльöн. Чудьясöс Христос вераö мырдöн пыртiгöн вöлöма зэв ыджыд лёктор. Найö асьнысö ловъя вывсьыс гуавлöмаöсь кыркöтшъяс бокö. Чудьяслöн колис уна эмбур: сёй дозмук, бронза аканьяс, кöрт кипель.

Верстьöяс эз тшöктывлыны челядьлы дыр видлавны аканьясöс да ворсны наöн, а гортö вайöм йылысь и сёрни эз вермы лоны. «Тайö кöрт пельпома да гöрд синма аканьясöс кö киö босьтанныд – синтöманныд, гортö шог ваянныд,» - шулiсны найö челядьлы.



Гöгöрвоöдам: Чудь – коми муын медводдза олысь йöз.



Текст серти юалöмъяс:

- Мыйысь вöчисны чудь аканьсö?

Вочакыв: Бронзаысь кисьтöм.



- Мый тöдчанаыс вöлi тайö аканяс?

Вочакыв: Оз позь ворсны, оз вайны гортö, ёрас.

«Тайö кöрт пельпома да гöрд синма аканьяснас кö ворсны кутанныд, синтöмманныд и гортö шог ваянныд»



  1. Чужöмтöм аканьяслöн гусятор.

Велöдысь висьтасьö:

(5 слайд) Ёна важöн Коми муын Ен йылысь сёрнитiгöн бать-мам асланыс челядьлы пыр зiлисны петкöдлыны, кыдзи вöчны сёйысь, сюмöдысь, колльысь либö пу вожъясысь аканьяс. Найö шулывлiсны, мый быттьöкö Ен мортöс вöчлöма сёйысь. Мортöс ловзьöдiгöн сiйö медводз лöсьöдiс син да пель, мед мортыс аддзис да кылiс. Сэсся вöчис вом, кытчö пöльыштiс сылы ловсö да олöмсö.

Важöн йöз эскисны, мый морт оз вермы лоны Енмöн. Та вöсна бать-мам эз тшöктывны вöчавны аканьяслы чужöмъяс. Найö чайтлiсны, мый быд жельторйö, кытчö серпасалöма чужöм либö вом, вермас пырны Омöль. Сэкся кадö ёна полiсны вомидзысь. (6 слайд) Тшыкöдчысь, медым кодöскö вомдзавны, босьтлiс чаг, аслас вирöн серпасавлiс сэтчö синъяс да шыбитлiс керкаö. Мед пö овмöдчас Омöльыс, дзугас гортса олöмсö. Олöма йöз шулiсны, мый тун вермас тшыкöдны мортöс, вöчас кö сы кодь пу акань, ёрас да гуалас муö.

Верстьöясысь гусьöн челядь «ловзьöдлiсны» аканьясöс, кор ворслiсны гуасьöмысь. Аканьлы вöчлiсны ныр-вом, син, сэсся гуавлiсны да казьтывлiсны. Йöзыс мыйöн казявлiсны челядьлысь гуасьöмöн ворсöмсö, шулiсны: «Абу бур водзö, кулысь лоö».



Текст серти юалöмъяс:

- Мыйысь вöчисны чужöмтöм аканьсö?

Вочакыв: Сёйысь, сюмöдысь, колльысь, пу вожъясысь



- Мый тöдчанаыс вöлi тайö аканяс?

Вочакыв: Абу чужöмыс, оз позь вöчны, тшыкöдчисны.

«Сöмын Ен чужöмсö вöчöма мортлы, а мортыс абу Ен, сiйöн и оз позь вöчны чужöмсö». «Водзö кулысь лоö»



  1. Обрядовöй акань (7 слайд)

Велöдысь:

Тайö аканьяс пöвстö пырö Йöввыв вежонся акань (кукла Масленица - чучело).

Роч йöз Троича вылö вöчлiсны кукла-кукушка, а урожай чукöртöм бöрын кукла Андропушка.

Тайö аканьяссö сотлiсны. Важыс да лёклуныс мунiс накöд, выльыс да бурторыс чужис.



- Мыйысь вöчисны тайö аканьсö?

Вочакыв: Идзасысь.

- Мый тöдчанаыс вöлi тайö аканяс?

Вочакыв: Важыс да лёклуныс мунiс накöд, выльыс да бурторыс чужис.



  1. Идзасысь акань вöлi и ворсан аканьöн, сiйöс вöчны вöлi кокни. (8 слайд: презентация вылö мыджсьöмöн, технолология велöдысь петкöдлö да висьталö схема серти, кыдзи вöчисны аканьсö идзасысь)



Велöдысь: Босьтöны идзас, гартовтöны да кусыньтöмöн джынъялöны. Джынъяланiнсяньыс неуна улiджык сутугаöн топöдöны, артмас юр. Мöд-мöд боксянь торйöдны кымынкö сиöн да топöдны вылысас, мед артмисны кияс. Ки понъяссö тшöтш топöдны. Артмис акань-нывка. Сутугаалам кö коссö, позяс вöчны кокъяс. Кокъяссö топöдам суниснас пидзöсöдыс да лядьвейöдыс. Артмас зонка. Сэсся аканьсö позьö пасьтöдны.



  1. Дöра акань. (9 слайд) Учебник серти лыддьöны ас кежысь. Вомгора висьталöны.



Дöра акань.

Дöра акань вурлiсны асьныс нывъяс. Нывъяслы отсасисны пöчьяс да мамъяс. Акань вурисны век выль лöскутъясысь. Важöн йöз чайтлiсны, мый новлöм паськöмысь вурöм акань вермас тшыкöдны ловъя мортöс. Акань вöчöм да паськöм вурöм серти верстьöяс тöдмавлiсны, кутшöм ичмонь артмас тайö нылысь. Важöн аканьяслы рöдвуж ним эз сетлывны, медым эз торксьы ловъя мортлöн шудыс. Чачаяслы вурлiсны некымын сарапан да чышъян. Мичмöдлiсны найöс. Бать да вокъяс отсавлiсны лöсьöдны аканьлы пу тасьтi, пань, печкан… Мамъяс нывъяслы эз сöмын сетны вурсян сям, но и ворслiсны накöд.



Велöдысь: Кыдзи чайтанныд, мый колö висьтавны тайö акань йывсьыс?

Вочакыв: Вурисны выль дöраясысь. Видзö кö нывка да лелькуйтö сiйöс – шуда олöм лоö верöс сайын. Эз нимтыны рöдвуж нимöн.



- З. Шиликовалысь «Аканьлы сьыланкыв» кывбурысь юкöн сьылö велöдчысь, киас акань :



Велöдысь: Маша аслас «кагалы»-

Веж юрсиа аканьлы

Сьылiс сьыланкыв:

Велöдчысь: «Узь жö, менам кагаöй,

Сьöд синкыма аканьöй,

Унмовсь, ичöт ныв.

Узьö нин со каньпиöй,

Вод жö, дона аканьöй,

Матыстчö сьöд вой:

Лэччис югыд шондiыс,

Дугдiс сiйö шонтыны,

Югöрсö оз кой.

Узь жö, менам кагаöй,

Лöз синъяса аканьöй,

Баюшки-бай-бай.

Понпи ланьтiс-унмовсис,

Менö сiдзжö ун босьтiс,

Унмовсь зiля вай».



- Технология велöдыськöд челядь вöчöны дöра акань.



Акань вöчан удж мунанног



I. Пыртöд инструктаж.

1. Вöчанторнас тöдмöдöм. (10 слайд).

Велöдысь: Миян водзын сулалö мог – вöчны тайö аканьсö. Аканьыс шусьö гартола акань (кукла-скрутка). Медым сiйöс вöчны, дасьтöма партаяс вылö быдöнлы 10 сантиметра пасьта, 90 см кузьта лента, сунис, 2 см пасьта, 8 см кузьта тесьма, 20 см кузьта, 10 см сувтса ногыс дöра чышъян (куим пельöса), 20 см пасьта да кузьта пеленка.

2. Техпроцесс нуöдан картаöн тöдмöдöм.(11 слайд)

Велöдысь: Босьтам лентасö, топыда гартам ёкмыльö. Сунисöн гартам ёкмыльсö, мед оз разьсьы. Ёкмыльыслысь дорсö мичмöдам тесьмаöн, тесьма помсö топöдам клейöн. Куим пельöса чышъянсö кузьджык поннас пуктам тесьмаöн мичмöдöм ёкмыль вылас. Пелёнкалысь öти пельöссö нюгыльтам и пуктам сы вылö аканьсö, чышъянсö кутам, мед оз дзугсьы. Гартам медводз веськыдвыв пельöссö, сэсся улыс пельöссö, топöдам шуйга пельöснас. Артмöм пельöсъяссö весьтасалам да вöсни тесьмаöн гартам аканьсö.

3. Акань вöчанногсö петкöдлöм.(Велöдысь петкöдлö ачыс, кыдзи колö вöчны)



II. Асшöр удж.

Удж мунiгöн инструктаж:

1. Медводдза гöгöртöм – видзöдлыны колана материал босьтöмсö.

2. Мöд гöгöртöм – видзöдлыны колана ногöн-ö уджсö вöчöны, сьöрсьöн-бöрсьöн мунöмсö.

3. Коймöд гöгöртöм – видзöдлыны колана ног вöчöмсö. Уджъяс босьтöм да донъялöм.



  1. Кывкöртöд.

1.Тырмытöмторъяс да налысь помкасö висьталöм.



Велöдысь: Татшöм гартола аканьыс вöлi челядьöс вомдзалöмысь да тшыкöдöмысь видзсянторйöн (оберег), öшöдлiсны кöть нывлы, кöть пилы потан дорас, видзисны чачаяс костас.



- Релаксация (2 минут чöж юргö шылад) (Приложение 2)



Велöдысь: Аканьясыслы нывкаяс вурлiсны паськöм. Ми тiянкöд тшöтш босьтсьылам пасьтöдны аканьöс.

- Тренажеръясöн удж. «Кикуруллюкöд ворсöмъяс» дискысь босьтам аканьöс пасьтöдöм ворсöм.



III. Велöдöм материал гöгöрвоöмсö тöдчöдöм.



Велöдысь: Ме тiянлы петкöдла урок вылын паныдасьлысь серпасъяс, а тi меным висьталанныд тайö серпас йывсьыс сiйö, мый вежöраныд коли. (12 слайд )



IV. Уроклысь кывкöртöд вöчöм (рефлексия пыртöмöн)



Велöдысь:

- Мый выльторсö тöдмалiнныд тайö урок вылын?

- Кыдзи тi чайтанныд, колö-оз вöчны нывкаяслы аканьяссö?

- Мыйö велöдö акань вöчöмыс да сiйöн ворсöмыс?

- Кутшöм акань (серпасъяс вылысь) медъена воис тiянлы сьöлöм выланыд? Мыйла?

- Кодлöн аканьыс артмис медмича?

- Уроклöн кутшöм юкöн тiянлы медъёна кажитчис?



V. Гортса удж: Роч йöзлöн эм сэтшöм акань - матрешка. Тiян мог – серпасавны матрешкасö коми национальнöй паськöмаöн. (13 слайд)



Литература

  1. Лысва: 5-öд класса велöдчысьяслы велöдчан небöг. М., 2000. – 224 л.б.

  2. Сикöтш: Висьтъяс, кывбуръяс. Сыктывкар, 1994. – 224 л.б.

  3. Шарапов В. Чужöмтöм аканьяслöн гусятор/ «Би кинь», 1994.- 10-11№.

  4. «Радуга» газет. 1999. - 11№.

  5. «Йöлöга» газет. 2005.- 9№.





III.Проведение физкультминуток для предупреждения переутомления.

«Ходьба и движение способствует

игре мозга и работе мысли»

Жан Жак Руссо

Для проведения физкультминуток применяю видео материал, взятый из Интернет-ресурсов, произведения коми писателей, произведения фольклора. Чтобы повысить интерес к коми языку, физкультминутки провожу на коми языке.

Видео материалы:

- http://pedsovet.org/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,159203/Itemid,118/



Г.Юшков «Тайö…»

Тайö - кокöй, тайö – киöй,

Тайö- небыд юрси сіöй.

Тайö – пельöй, тайö- синмöй,

Тайö – нырö киöй инмö.

Тайö – вомöй, тайö – банöй,

Тайö – ачым шондібанöй!



П.Образцов «Паравоз» (комиöдіс В.Бабин)

- Пуф-паф! Пуф-паф!

Смела нуöда состав.

Поездыс оз конъясь,

Тэрыбöсь вагонъяс.

Öзйис уна-уна би –

Выль вокзалö воим ми.

Ышловзис сэк паровоз

Ыджыд самоварыд моз.

Коді воис – петöй,

коді мунö – пырöй.

Поезд гöлöс сетö,

Тутсö морöс тырöн.



Н.Тюрнин

Садьмöдчы пыр öти кадö

Сизим часын стöч.

Котöрт öшинювса садö,

Физзарядка вöч.

Öти-кык, öти-кык –

Морöс лов шытö эн пык.

куим-нёль, куим-нёль –

асъя унзільыд оз коль.



Народная игра «Кекöнач»

Кекöнач, кекöнач!

Ыджыд мамöй ломтіс пач.

Пуö дзоля мортлы рок,

Шуö, гöститны пö лок.

Кекöнач, кекöнач!

Мунам гöститны ми скач,

Но оз котöрт дзоля кок,

Кöдзалас öд чöскыд рок.

Кекöнач, кекöнач!

Шуим лэбны ми вот тадз.

Киöй лэбис, лэбис, лэбис,

Сэсся вылö-вылö кыптіс,

Зарни туглы юр вылас

Шлыв пуксис.



Н.Щукин «Лыддьöдлана физзарядка»

Чеччам чöла –

Шум ни зык.

Вöчам тадзи,

Öтик-кык.

Öтик-кык,

Öтик-кык.

Вöчам тадзи,

Öтик-кык.



Коскö пуктам

Кыкнан ки,

Недыр чеччалыштам

Ми.

Медым ньöти

Мудз эз коль:

Куим –нёль,

Куим-нёль.

Öні лолыштамöй

Пыдöдз,

Китö шевкнитламöй

Быдöн.

Ме ног, челядь,

Вöчöй вай:

Вит и квайт,

Вит и квайт.

Китöй нюжöдамöй

Тадзи,

Сэсся лажыньтчамöй

Надзöн.

Сувтам:

Сизим и кöкъямыс.

Бара лажыньтчамöй

Надзöн,

Сувтам:

Сизим и кöкъямыс.

Физзарядка вöчам

Водзö,

Киöн судзöдчылам

Джоджöдз.

Молодечьяс, ай да

Класс,

Помаламöй:

Öкмыс-дас,

Öкмыс –дас.

Из стихотворения Н.Щукина можно использовать только часть, из урока в урок увеличивая текст. Движения показывает учитель на своё усмотрение. Физзарядку может проводить любой желающий из класса.



Песня «Лым чир» (на мотив «Белые снежиночки»)

Ми посни еджыд лым чиръяс.

Ми лэбалам нин дыр.

Ми посниöсь, ми гöн кодьöсь,

И еджыдöсь ми пыр.

Со тайö пемыд кымöрыс

Пыр вöліс миян горт.

Сэсь лэбзьыштім ми му вылö,

Мед шойччас мудзöм борд.

Данная песня исполняется детьми, показывают, как летят белые снежинки. Применять вместо физкультминутки можно при изучении тем «Зима», «Новый год»

  1. Мотивация на урок. Через игровую ситуацию, пословицы, стихотворения.



    1. И.Торопов «Шонді»



Быд асылö петö шонді,-

Вайö гажа югыд лун,

Ставсö гöгöр бура шонтö,-

Шуда нюмöн садьмö му.

Мед жö югзьö-ломзьö шонді!

Бара вайö югыд лун!

Мед жö сылöн помтöм шоныд

Дзоридзьясöн öзтö му!



М. Лебедевлысь «Велöдчöй, челядь» кывбурсö вежыштöмöн.



Велöдчам, челядь!

Югдöдам юр!

Велöдчöм ваяс

Миянлы бур!





2. Пословицы, которые необходимо объяснить.

- Велöдчöм мортыд –синма, велöдчытöмыд – синтöм. Сідзкö вайö кутам велöдчыны, медым уна аддзыны да тöдны.

- Уджалан кö –лоас, он кö уджав – важыс бырö.

- Урок вылад узян, бöрын шогö усян.

- Зіль морт уджысь некор оз пöтлы.

- Бур туйöд мöдöдчан – аддзан шуд.





3.Для подготовки к письму, можно прочитать стихотворение:



  1. Ручкаöн кор гижа ме,

Оз позь вежнясьны мем сэк.

Буква бöрся буква пукта,

Видзöдла, мед артмас бура.



  1. Öні тетрадь ассьым восьта,

Кыдзи колö сійöс пукта,

Дась нин ручка,

Мышку веськыд.

Ланьтöй челядь, гижны колö.





4.На бумаге напечатаны смайлики с улыбочками, а рядом записи: «Шуда ов!», «Бур лун!», «Бура уджавны!», «Ыджыд вермöмъяс»

http://yandex.ru/images/search?img_url=http%3A%2F%2Fi567.photobucket.com%2Falbums%2Fss114%2Faadi1295%2Ffunscrape%2Fgoodjob%2F3.gif&uinfo=sw-1366-sh-768-ww-1349-wh-661-pd-1-wp-16x9_1366x768&_=1418076400302&viewport=wide&p=1&text=%D1%81%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D1%81%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80&noreask=1&pos=47&rpt=simage&lr=2&pin=1




Тэ муса да шань!

Рочакань! Зіля уджавны!
Ыджыд вермöмъяс! Би моз öзйыны! Верман!



5.Ситуативные:

- Кутшöм мича талун луныс. Ме чайта, мый бур поводдяыс кыптö тіянлысь бур аскылöмъяс и отсалас миянлы уджавны урок вылын.

- Кыдзи аддза ме тіянöс, менам сьöлöм век заводитö тіпсыны. Вайö ме тіянлы сета тайö пöсь кöсйöмъяссö велöдны коми кыв. (морöс дорсьыс босьтö да сетö челядьлы киясас, а найö матыстöны аслыныс морöс дорас).

- Челядь видзаасьöй öта-мöдкöдныд, топöдлöй ёрта-ёртыдлы кинытö да сиö «Бура уджавны!» (челядь вöчöны тшöктöмсö, гораа сиöны бур кывъяс)

- Шонді югöръяссö лышкыда койö. Со тэныд югöр, тэныд мöдöс,…Танялы витöдöс… и с.в. Шондіыс сетö миянлы став мелілунсö да вынсö, медым велöдны коми кыв. (по учебнику 5 класса «Шонді нюм»)

- Урок заводитны ме вöзъя Е.Е.Афанасьевалöн кывъясöн: «Челядь дырйи быд здук быттьö ворсöм, и сöмын уна во мысти гöгöрвоан, мый сэки и сöвмö вежöрыд, лолыд, воссьöны олöмыслöн гусяторъясыс.

Кывйыс унатор вермö висьтавны. А мукöддырйи и дзебас шöр мöвпсö зэв пыдö, мед тэ мöвпалыштiн…»



  1. Конспект урока коми языка как неродного в 8 классе по теме «Вредные привычки»



Урок в проблемном обучении.

Автор: Иванова Антонина Николаевна

Предмет: коми язык как неродной

Уроклöн тема: Юöмö сетчöм, тшынасьöм да дурмöдчанторъяс видлалöм.

Программалöн юкöн: Мортлöн дзоньвидзалун.

Класс: 8-öд класс

УМК: «Коми кыв» учебник. Авторъяс Г.И.Ватаманова, Ж.Г. Сизева, Е.Н. Ярошенко

Могъяс: Сетны позянлун велöдчысьяслы аддзыны да торйöдны мытшöдсö, пуктыны уджын могъяс, материалсö тема серти систематизируйтны, вöчны кывкöртöдъяс.

Пояснительная записка

В основе структуры урока – урок в проблемном обучении. На операционно-познавательном этапе урока введён методический приём Знаем/ Хотим узнать/Узнали (З-Х-У) технологии развития критического мышления учащихся.

  1. Вводно-мотивационный этап



  1. Мотивация, организационнöй здук

Талун урок вылын ми кутам уджавны группаясын, вайö тöд вылö уськöдам группаясын уджалан правилояс:

Юксьöны 3 группа вылö: вундалöм серпасъяс серти корсьöны ассьыс группасö.

  1. Тема вылö петöм

Серпасъяс вылын артмис:



-Кутшöм талунъя уроклöн темаыс? (наркомания, табакокурение, алкоголизм)

- Тöданныд-ö ті, кыдзи тайö кывъясыс юргöны комиöн? (ог)

-Кытысь тöдмалам? (учебникысь, кывчукöрысь)

-Корсям вочакывсö учебникысь 51-öд лист бокысь да лöсьöдам уроклысь тема, пасъям тетрадьö.

Юöмö сетчöм – алкоголизм

Кода юанторъяс- алкоголь

Тшынасьны, куритчыны – курить

Дурмöдчантор –наркотик

Ас вöлятöм –зависимый

Уроклöн тема: Юöмö сетчöм, тшынасьöм да дурмöдчанторъяс видлалöм.

3. Могъяс пуктöм

- Серпаснытö бергöдö, сэні пасйöма кывъяс, гöгöрвоöдöй тайö кывъяссö. Сöгласöсь тайö кывъяскöдыс либö абу? Быд группа уджалö аслас тема серти.

1. Коді юö вина, сылöн доныс чинö.

2. Куритысь морт тшынсö лэдзö аслыс синъясас.

3. Дурмöдчанторъяс колöны не сы вылö, медым вöлі бур, а медым эз вöв омöль.



- Тайö тема серти тырмана юöрсö босьтінныд? (эг)

- Кутшöм пуктам ас водзö мог тайö урок вылын? (Тöдмавны, кутшöм лёкторö вайöдö мортöс вина юöм, тшынöдчöм, дурмöдчанторъяскöд ёртасьöм )

II. Операционно-познавательный этап

  1. Стадияяс серти удж. Вöзъя уджавны таблица серти (Метод Знаем/ Хотим узнать/ Узнали)

Тöдам

Кöсъям тöдмавны

Тöдмалім






Стадия вызова (Тöдам) . Гижöй, мый ті тöданныд тайö проблема серти. Эм подсказкаяс (направления): история, висьöмъяс, социальнöй статус, тöдчана йöзлöн сёрниысь, художествоа литература, СМИ, … Ставсö пасъям тетрадьö.

Стадия осмысления (Кöсъям тöдмавны). Кутшöм тöдöмлунъяс оз тырмыны, мый колö тöдмавны. (история, медицина, тöдчана йöзлöн сёрни). Мукöд вылас примеръяс вайöдöны.

-Кытысь тöдмалам? (Интернетысь, велöдысьлысь юалам, медпунктын эм брощюраяс да буклетъяс, ёрта-ёртлысь)

Стадия рефлексии (Тöдмалім). Тыртам таблицалысь бöръя столбиксö.

  1. История. Юöрсö корсьöны Öтуввезысь. Колана сёрникузяяссö пасйöны.



Öшмöс:

* http://www.assessor.ru/forum/index.php?t=624

* http://www.americansights.ru/america-is/tobacco

* http://klax.tula.ru/~tea/wine/history_russia.htm

* http://life-way.info/beda/rossiya_narkomaniya.php

2.Тöдчана йöз сёрниысь. Рочöдны сёрнисö. Висьтасьны. Вöчны кывкöртöд.

- «Ме шыбиті бöръя сигарет и сеті кыв, тшынöдчыны ог мöд. Кывсö куті, и тöда, мый тшынöдчöм торкö юр вемлысь уджсö сідзжö, кыдзи и вина юöм» А.Дюма –младший

-«Ме лои мöд мортöн. Пукала 5 часöн удж сайын, чечча ясыд юрöн да вежöрöн, а кор тшынöдчи, пыр вöлі мудзöм, юр дурмис, шогöдіс…» роч гижысь Лев Толстой

- «Ме кö эг тшынöдчы, олі нöшта 10-15 во» нималана бурдöдысь С.П.Боткин

- «Вина дорö велалöмыс йöзлы вайö лёксö унджык, öтув босьтöм война, тшыгъялöм да чумаысь» Ч.Дарвин

- «Винаыс вийö мичлун, винаыс дженьдаммö томлун» Гораций

- «Сёрнитны сы йылысь, мый вина юöмын вермас лоны норма, оз позь!» Н.Е.Веденский

- «Быттьöкö ёна ыджыд лёктор абу дурмöдчанторысь, сöмын мыйлакö зэв öдйö менсьым босьтіс вежöрöс, торкис вей» Курт Кобейн «Нирвана» группаысь солист.

-«Дурмöдчанторъяс некор оз кутны лэптыны вын да сям. А коді мöвпалö мöд ног -тайö шудтöм йöз!» Эдит Пиаф

- «Бурдöдысьяслöн торксьöм понда меным быд лун коліс ыджыдджык доза» А.К.Толстой

3. Висьöмъяс

- Уджсö нуöдöны учебникын сетöм уджъяс кузя (62-63 уджъяс - юöмö сетчöм йылысь; 65-67 уджъяс – тшынöдчöм йылысь; 69, 78 уджъяс- дурмöдчанторъяс йылысь)



  1. Стадияяс серти удж нуöдöм бöрысь кывкöрталана удж

Группаяс öта-мöдкöдныс юксьöны босьтöм тöдöмлунъяснас. Висьтасьöны таблицаын тыртöм кык столбик кузя: тöдам да тöдмалім. Сетöны юалöмъяс.

- Тайö мытшöд? (да)

-Кыдзи позьö мынтöдчыны тайö мытшöдсьыс? Ме тіянлы вöзъя лоны президентöн. Заводитö висьтасьöмтö кывъяссянь: «Ме кö вöлі президентöн, ме эськö…»

Уджсö гижöны, висьтасьöны группаысь кодкö öти.

- Но ми абу президентъяс, кыдзи ми вермам сувтны тайö неминучаыслы паныд? (лöсьöдны видеороликъяс, нуöдны агитация тайö лёкторъясыслы паныд).



  1. Гортса удж: Быд группалы аслас тема серти серпасавны плакат, серпас, листовка да 68-öд уджын сетöм план серти лöсьöдны дорйöм.

III. Рефлексивно-оценочный этап

1. Урок вылын удж мунанног йылысь кывкöртöд да удж донъялöм.:

-Кутшöм вöлі уроклöн темаыс?

- Тайö темаыс колана? Мыйла? (Висьысь тема, сы вöсна мый тайö ставыс паськалö мир пасьтала)

- Мый тöдмалім урок вылын? (содержание)

- Мый вöчим урок вылын? (действие)

- Кутшöм мог пуктім ас водзö урок вылын? (Тöдмавны, кутшöм лёкторö вайöдö мортöс вина юöм, тшынöдчöм, дурмöдчанторъяскöд ёртасьöм)

- Могсö пöртім олöмö? (да)

-Донъялöй ассьыныд уджнытö 5 балла шкала серти.

Группаын удж: сёрнитöны, коді кыдзи уджаліс группаын. Группалöн юралысь висьталö результатъяс.

Велöдысьлöн донъялöм.

Велöдчысьяслы удж вылö индана ссылкаяс:

  1. http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%92%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8B%D0%B5_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B2%D1%8B%D1%87%D0%BA%D0%B8,_%D0%B8%D1%85_%D0%B2%D0%BB%D0%B8%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%BD%D0%B0_%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%8C%D0%B5._%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8B%D1%85_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B2%D1%8B%D1%87%D0%B5%D0%BA

  2. http://nsportal.ru/ap/library/drugoe/2014/03/01/vrednye-privychki-i-ikh-vliyanie-na-zdorove-cheloveka-profilaktika-vrednykh

  3. http://ppt4web.ru/medicina/zdorove-i-vrednye-privychki.html

  4. http://house.jofo.ru/226188.html


















Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Прочее

Категория: Уроки

Целевая аудитория: Прочее.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Здоровьесберегающие технологии на уроках коми языка

Автор: Иванова Антонина Николаевна

Дата: 10.12.2014

Номер свидетельства: 141785

Похожие файлы

object(ArrayObject)#852 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(74) "Здоровьесбережение на уроках коми языка"
    ["seo_title"] => string(47) "zdorov-iesbieriezhieniie-na-urokakh-komi-iazyka"
    ["file_id"] => string(6) "288405"
    ["category_seo"] => string(7) "prochee"
    ["subcategory_seo"] => string(7) "prochee"
    ["date"] => string(10) "1454612222"
  }
}
object(ArrayObject)#874 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(74) "Злоровьесбережение на уроках коми языка"
    ["seo_title"] => string(47) "zlorov-iesbieriezhieniie-na-urokakh-komi-iazyka"
    ["file_id"] => string(6) "288404"
    ["category_seo"] => string(7) "prochee"
    ["subcategory_seo"] => string(7) "prochee"
    ["date"] => string(10) "1454611844"
  }
}
object(ArrayObject)#852 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(233) "Конспект урока русского языка на тему "Правописание безударных падежных окончаний имён существительных в единственном числе" "
    ["seo_title"] => string(144) "konspiekt-uroka-russkogho-iazyka-na-tiemu-pravopisaniie-biezudarnykh-padiezhnykh-okonchanii-imion-sushchiestvitiel-nykh-v-iedinstviennom-chislie"
    ["file_id"] => string(6) "105484"
    ["category_seo"] => string(12) "russkiyYazik"
    ["subcategory_seo"] => string(5) "uroki"
    ["date"] => string(10) "1402856023"
  }
}
object(ArrayObject)#874 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(191) "статья "Создание позитивных эмоций на уроке английского языка как один из факторов здоровьесбережения" "
    ["seo_title"] => string(114) "stat-ia-sozdaniie-pozitivnykh-emotsii-na-urokie-anghliiskogho-iazyka-kak-odin-iz-faktorov-zdorov-iesbieriezhieniia"
    ["file_id"] => string(6) "125469"
    ["category_seo"] => string(15) "angliiskiyYazik"
    ["subcategory_seo"] => string(7) "prochee"
    ["date"] => string(10) "1415001221"
  }
}
object(ArrayObject)#852 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(146) "технологическая карта урока русского языка в соответствии с требованиями  ФГОС"
    ["seo_title"] => string(88) "tiekhnologhichieskaia-karta-uroka-russkogho-iazyka-v-sootvietstvii-s-triebovaniiami-fgos"
    ["file_id"] => string(6) "259779"
    ["category_seo"] => string(12) "russkiyYazik"
    ["subcategory_seo"] => string(5) "uroki"
    ["date"] => string(10) "1448818981"
  }
}


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства