Разработка урока английского языка по теме "Погода" с применением ИКТ
Темаурока What is the weather like today?
Цель урока: Обобщение пройденного материала по теме «Времена года»
Задачи урока:
1 Образовательная задача
Активизировать лексику по теме Времена года
Закрепить грамматические структуры Yes, I can/ No, I can’t
Развивать навыки чтения, говорения
2 Развивающая задача
Развивать способности к анализу и синтезу, к формулированию выводов из прочитанного и услышанного.
3 Познавательная задача
Ознакомить с погодой страны изучаемого языка
Учить использовать компьютер в учебных целях
4 Воспитательная
Формировать умение слушать друг друга, умение высказываться
Материальное обеспечение: мультимедийный кабинет, персональные компьютеры, Smart board, диск с игровыми упражнениями (изд-во Macmillan), видео фильм (All the months), видео песня
(видео кассета Brilliant 3-4).
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«What is the weather like today? »
Разработкаурока
Темаурока What is the weather like today?
Цель урока: Обобщение пройденного материала по теме «Времена года»
Задачи урока:
1Образовательная задача
Активизировать лексику по теме Времена года
Закрепить грамматические структуры Yes, I can/ No, I can’t
Развивать навыки чтения, говорения
2 Развивающая задача
Развивать способности к анализу и синтезу, к формулированию выводов из прочитанного и услышанного.
3 Познавательная задача
Ознакомить с погодой страны изучаемого языка
Учить использовать компьютер в учебных целях
4 Воспитательная
Формировать умение слушать друг друга, умение высказываться
Материальное обеспечение: мультимедийный кабинет, персональные компьютеры, Smart board, диск с игровыми упражнениями (изд-во Macmillan), видео фильм (All the months) , видео песня
(видео кассета Brilliant 3-4).
Продолжительность 45 минут
Ход урока
1 Приветствие
Teacher: Good morning pupils! I’m glad to see you in the multimedia room!
How are you?
Pupils’own answers
2 Фонетическаяиречеваязарядка
Teacher: Look at the board! There are some letters for you! What are they?
What letters are red?
(На доске буквы: BCDFGHIGKLMPQRTUVWXYZ черные
Буквы: AENOS красные)
Slide 1
Teacher: You see, it is a word! What word is it? (на доске буквы AESOSN)
Pupil: seasons
- Yes, that right it’s: SEASONS. The theme of our lesson is SEASONS
- How many seasons are there in a year?
Pupil: four seasons
Teacher: What are they?
Pupil: they are winter, spring, autumn, summer
Slide 2
Slide 3
3 Основная часть урока
3.1 Активизация лексики по теме «Времена года»
Teacher: We are going to speak about all the months and about weather! So let’s start!
Slide 4
Teacher: Look at the smart board! What season is it?
Pupil 1: Winter
Teacher: Yes, it’s winter! What’s the weather like in winter?
Pupils’ own answers. (It’s cold! It’s snowy! It’s windy!)
Slide 5
Teacher: What season is it?
Pupil 2: Spring
Teacher: Yes, it’s spring! What’s the weather like in spring?
Pupils’ own answers
Slide 6
Teacher: What season is it?
Pupil 3: Autumn
Teacher: Yes, it’s autumn! What’s the weather like in autumn?
Pupils’ own answers
Slide 7
Teacher: What season is it?
Pupil 3: Summer
Teacher: Yes, it’s summer! What’s the weather like in summer?
Pupil’s own answers
3.2 Знакомство с погодой в стране изучаемого языка
Просмотр видео отрывка
Смена времен года в Британии. (Видео к учебнику Brilliant 3-4)
Teacher: Well, let’s watch a video episode about the British weather. I think you’ll find it interesting.
Учащиеся смотрят видеосюжет .
Slide 8
3.3 Активизациялексикипотеме
Teacher: Let’s name all the month! Start in chain! One month – one pupil! Go!
Pupil 1: January P2 February P3 March ………
Slide 9
Teacher: What months are in spring?
Pupil 4: March, April, May
Slide 10
Teacher: What can you do in spring?
Pupils’ own answers.
Pupil: I can play football
Slide 11
Teacher: What months are in summer?
Pupil: June, July, August
Slide 12
Teacher: What can you do in summer?
Pupils’ own answers
Slide 13
Teacher: What months are in winter?
Pupil 4: December, January, February
Slide 14
Teacher: What can you do in winter?
Pupils’ own answers
Slide 15
Teacher: What months are in spring?
Pupil4: September, November, December
Slide 16
Teacher: What can you do in spring?
Pupils’ own answers
Повторениеграмматическойструктуры
Slide 17
Teacher: Can you play football in summer?
Pupil 5: Yes, I can
Teacher: Can you fly in the sky?
Pupil 6: No, I can’t
3.5 Работа с компьютером
Ребятам предлагается включить персональные компьютеры и выполнить электронные, игровые упражнения
Упражнение 1 на отработку структуры Yes, I can / No, I can’t (Электронное пособие, изд-во Macmillan)
В упражнениях 2 и 3 учащимся предлагается отработать лексику по теме глаголы, виды деятельности.
Упражнение «What do you do on Sunday?» Электронное пособие, Изд-во Macmillan, Оксфорд.
Teacher: Boys and girls! We’re going to listen to the song! What is it about?
Slide 18
Ребята слушают песню, смотрят видео клип, после этого отвечают на вопрос учителя
Pupil 8: It’s about winter
Teacher: Yes! Brilliant!
Pupil 9: It’s about a baby
Teacher: I think it is about the weather.
What’s the weather like there?
Pupil 10: It’s cold and windy! …
Учащимся предлагается отчитать слова песни.
Teacher: Let’s read the song all together, repeating after me.
(Учащиеся повторяют строчки песни за учителем)
Slide 19
Teacher: Choose the words about the weather!
Pupil 5: the wind is blowing
Pupil 4: it is snowing
Pupil 2: It’s cold…
Teacher: And now choose the words for a baby!
Pupil 1: Go to bed
Pupil 3: Rest your head …
Teacher: Let’s read one by one, line by line.
Teacher: And now who wants to read the song?
Pupil 4: (Более сильный ученик читает слова песни)
Teacher: Thank you! You are brilliant!
Ребятам предлагается исполнить песню самим
Teacher: And now we are to sing together!
Slide 20
Словакпесне.
The wind is blowing
And it is snowing
It’s cold and it’s windy outside
But don’t be frightened
Of the thunder and lightning
It’s nice and warm inside
Go to bed
Rest your head
And listen to the rain outside
And don’t be frightened
Of the thunder and lightning
It’s nice and warm inside
Teacher: You are great singers! Do you like the song?
Pupils’ own answers
Teacher: Let’s read the song again! Now you can do it better!
Pupil 3: (более слабый ученик читает слова)
4 Домашнеезадание
Teacher: Well done! I think it’s a nice song! I want you to learn it at home! Open you daily book and write down you home work.
(Учитель открывает Flipchart на Smart board и записывает домашнее задание)
Flipchart 1
5. Итогиурока.
Teacher: Close your daily books!
I want to say that the lesson is great! I like you! Ivan, you can read very well! Your mark is A!
Mary, you can speak about the weather! I like your speaking! Your mark is B! …
6 Рефлексия
Teacher: All of you is brilliant! I like the lesson and you?
Flipchart 2
Teacher: Look at the board! If you like any season, come to the smart board and draw a smile and tell us why you like this season.
I like autumn! I can go to school! I like my pupils!
Учитель показывает образец. Ученикам предлагается выйти к доске и нарисовать веселую рожицу на Smart board, если ему нравится какое- либо время года и высказаться почему, используя конструкцию I like …../ I can … Teacher: Oh Look! You like summer most of all! Yes, summer is great! But all seasons are nice!