Урок в 4 классе на тему « Town Life . London . »
Тип урока : репродуктивный с элементами развития.
Форма : игра «Экскурсия».
Методы обучения:
- коммуникативный
- демонстрационный
- объяснительно-иллюстративный
- групповой
- парный
Виды деятельности учащихся:
- самостоятельная работа
- диалог
- рассказ
- чтение
Оформление кабинета:
- карта Лондонa
- плакат с достопримечательностями Лондона.
-творческие работы детей по теме «Город, который я посетил прошлым летом»
Программное обеспечение урока:
Программа Microsoft PowerPoint, Corel Draw 12, PowerDVD, программа теста, MS Office.
Методическое обеспечение урока:
- аудиозаписи фонетической зарядки
и песня «Hello,Good-bye»(см. приложение 1);
- видеофильм «London sightseeing»(cм.приложение 2);
- тестовое задание (см. приложение 3);
- опорная таблица «Past Simple »(вопросы и ответы);
Цели урока:
- обучающие:
1) систематизировать материал по лексике данной темы; грамматике (узнавать грамматическую структуру Present Perfect в речи; знать структуру Past Simple); страноведческий и
краеведческий материал;
3) формировать умение использования технических средств (Smart – доска);
4) продолжить формирование восприятия устной речи на слух;
5) продолжить формирование навыка диалогической речи в режиме диалог – расспрос.
- развивающие:
1) продолжить работу по развитию коммуникативных умений;
2) формировать интерес к англо-языческой культуре; 4) повышение самооценки (работа над успешностью)
- воспитательные:
1) воспитывать умение работать в коллективе; уважение к другому человеку; уверенность в себе.
Задачи:
- активизировать изученную структуру и лексику по теме в монологических и диалогических высказываниях;
- продолжить обучение детей работе со Smart – доской;
- практиковать аудирование страноведческого материала;
План урока.
I Формулирование темы урока. Начало урока.1мин
II Фонетическая зарядка – 2мин
III Речевая зарядка – 2мин
IV Проверка домашнего задания – 3мин V Диалог – расспрос – 4мин VI Просмотр фильма (и физкультминутка) – 8мин VII Test – 5мин
VIII Игра – 4мин IX Театры Лондона – 1мин
X Сказка «Лиса и заяц» - 5мин
XI Песня - 2мин
XII Подведение итогов урока – 3мин
Ход урока.
Формулирование темы урока. Начало урока.
Teacher:- Good morning , dear friends!Our lesson is devoted to
a tour round London.
- What is the date ?
- What is the day of the week ?
- What season is it now ?
2. Фонетическая зарядка ( чтение ).
Teacher: - Let’s read the poem about winter :
This is the season
When mornings are dark
And birds do not sing
In the forest and park.
This is the season
When children ski
And Father Frost
Brings the New Year tree.
-Pronouns sounds according to the phonetic symbols:
[ I ] [ i: ] [ a: ]
this season are
is ski dark
sing tree park
in father
children
brings
- Let’s read the poem together!
- Answer my questions:
a) When do children ski?
b) Who brings the New Year tree?
3. Речевая зарядка ( фронтальный опрос ).
Teacher: - Children, do you like winter? Why?
4. Проверка домашнего задания .
Teacher: - I like winter too but my favourite season is summer.
I have a lot of free time and I travel round our country
and abroad.
I know most of you visited a lot of interesting places
last summer. Your hometask was to tell us about it.
Let’s check up your homework!
5. Диалог – расспрос (работа в парах)(приложение 2).
Teacher: -Discuss the places with your partners! One pupil asks
questions and the other answers!
Use the support table if you wish!
Просмотр фильма (монологическая речь и аудирование)(приложение3).
Teacher: - I see you have visited a lot of towns. Me too.
But my dream-city is London.
- What do you know about London?
- Children, you know London has many places of
interest. Let’s visit London just now.
Ваш новый проводник Nastya покажет путь.
Imitate her!
Физкультминутка :
Up and down, up and down
Which is the may to London Town ?
Where? Where?
Up in the air
Close your eyes
And you are there!
Teacher: -So, we are in London.
- Watch the film, name the sights and say what you . know about them.
-Be ready to answer the test questions!
7. Test ( самостоятельная работа )( приложение 4).
Teacher: - You have seen a film.
- Now we are going to write a test.
Test
«Do you know London?»
London is the capital of … ?
England
Italy
France
America
London stands on the river … ?
Thames
Dnepr
Oder
Volga
The queen of the UK is … ?
Victoria
Mary
Elizabeth II
Elizabeth I
The tower of London is … now?
a museum
a university
a prison
a hospital
The queen of England lives in … ?
t he Tower
Westminster Abbey
The Houses of Parliament
Buckingham Palace
- Let’s check your papers.
- Give them to your neighbours.
- One pupil will do it on the smart-board.
- The smart-board will choose a pupil
( ген e ратор программы Microsoft PowertPoint).
- N. will do the test on the smart-board( работа у
доски ).
- Сhildren, mark the papers.
- Give in your tests and we’ll see the results on the
board.
(на доске – список учащихся и их отметки).
8 . Театры Лондона .
Teacher: -Children, you know London is a
great cultural center.
Britain is now one of the world’s
major theatre centres. It has
about 300 professional theatres.
The most famous are:
-The National Theatre
-The Royal Shakespeare Company
-Barbican Centre
-The Young Vic Company
-The Royal Opera House (Covent Garden).
Учитель называет театры и демонстрирует их на доске.
10. Сказка « Лиса и заяц ».
Teacher: - Imagine we are in the theatre .
We’ll see a fairy - tale .
Your task is:
I) Guess the name of the tale.
II) Try to understand it.
11. Песня «Hello,Good-bye!» ( приложение 1).
Teacher: Вам Шекспир сказать велел:
«All is well when the end is well» -
Всё хорошо, что хорошо кончается.
Урок подходит к концу, но мы не
говорим – Good-bye, мы говорим – Hello!
Let’s sing a song: « Hello, Good-bye!»
12.Подведение итогов урока:
(Выставление оценок. Дети не получают домашнего задания ).
Приложение1
Песня ”Hello, Good-bye!”
You say “Yes” I say “No”
You say “Stop” and I say”Go, go, go”
Oh, no!
You say “Goodbye” and I say”Hello, hello, hello”.
I don’t know why you say “Goodbye”.
I say “Hello, hello, hello”.
I don’t know why you say”Goodbye”
I say”Hello”.
Приложение 2
LONDON SIGHTSEEING
Pupil 1: London is the capital of England. It is its political,
business and cultural centre. It stands on the river
Thames. London has in fact several parts: the City,
the West End, the East End and Westminster. The
city is the oldest part of London, its financial and
business centre. In the West End there are big shops,
hotels, museums, art galleries, theatres and concert halls.
The East End is an industrial district of the capital. Pupil 2: Big Ben is the bell which strikes every quarter of an
hour. It’s a large clock in one of the towers of the
Houses of Parliament.
Pupil 3: Westminster Abbey is a church where the tombs of many
English kings and queens, scientists and writers are there.
Pupil 4: Buckingham Palace is the residence of the queen Elizabeth the II.
In front of it is the Queen Victoria Memorial.
Pupil 5: Trafalgar Square was named in the memory of the victory at the
battle. The statue of Lord Nelson is in the middle of this square.
Pupil 6: The National Gallery is one of the best picture galleries of the
world.
Pupil 7: St. Paul’s Cathedral is a beautiful building with many columns
and towers. In one of its towers there is one of the largest bells
in the world. St. Paul’s contains memorials to many national
heroes. There are steps to the whispering gallery inside the
dome where words whispered into the stone can be heard right
round the other side.
Pupil 8: The Tower of London was a fortress, a palace, a prison and
the king’s zoo. Now it’s a museum. There are a lot of interesting
things in the halls of the White Tower. It’s a home of the
Crown Jewels: the Crown of the queen Elizabeth with the
Indian diamond.
Pupil 9: Tower Bridge which crosses the Thames beside the Tower has
a distinctive victorian construction and can be opened to let big
ships pass into the Pool of London.