Е.А. Чистых, МАОУ СОШ № 64, Екатеринбург
Время, мин | Элемент структуры урока | Содержание этапов урока | Планирование действий педагогической оценки | Наглядный дидактический материал |
Действия учителя | Действия обучающихся | Слайд/скриншот | Описание |
3 | ПЭУ | Hello! Glad to see you! Sit down, please. Today is the ___ of November. Look at the slide! Something’s gone wrong with the slide! Try to guess what the topic of our lesson is. You are right! | Обучающиеся отвечают на вопросы учителя, вступают в контакт с учителем (проблемная ситуация, в ходе которой обучающиеся называют тему урока) | Оценивание обучающихся, включенных в работу | | Вводные слайды 1, 2 |
Тема (Т) | Free Time. | |
Цель урока (Ц) | Open your copybooks, write down the date and the topic of our lesson. Today we are going to talk about your free time. | Самоопределение в деятель-ности, обучающиеся вступают в контакт с учителем. Обучающиеся помогают учителю определить задачи урока | Оценивание обучающихся, участвующих в ЦП | | Слайд 3 Целеполагание |
Задачи урока | Well, what are the tasks of our lesson? -to review vocabulary on the topic “Free Time”; -to learn new words on the topic “Free Time”; -to practice to use them in speech. |
7 | I этап | Речевая зарядка, введение в тему урока - решение викторины | | | УМК «Английский язык. 6 класс» Ю.А. Комарова Слайд 4 Знакомство с культурными реалиями Великобритании |
Цель 1 (Ц1) | Let’s look through Unit 3 and learn some facts about free time of British teens. | Оценивание обучающихся, включенных в работу |
Суть работы на I этапе | Open your books, please, p.33. Now turn the pages of the unit 3 and find - which pages pictures are on: playing an instrument (p.38), playing a sport (p.34, 45), playing computer games (p.34, 35, 42) Look at the pictures on p.33. What can you see? (Free time activities: playing the flute, hanging out with friends, swimming) Let’s read the Free time quiz! (1c, 2b, 3b, 4c)Thank you! You know that a lot of British teens get pocket money. Saturday and holiday jobs are very popular. Typically, younger teens have a “paper round” and deliver newspaper to houses, other teens wash cars, cut lawns, walk dogs, or babysit. Look at Emma on p.33. Read her speech in the bubble (I go shopping and listen to music in my free time. What do you do in you free time?) | Обучающиеся называют номера страниц с заданными изображениями, проиллюстри-рованные виды деятельности |
Итог 1 (И1) | What are Emma’s hobbies? Are they similar or different to yours? (shopping, music; similar). What do you do in your free time? Ask and answer in pairs. Thank you for your work! | Ответы на вопросы учителя. Работа в парах. Вывод – в свободное время деятельность англ.подростков схожа с деят-тью российских. | Оценка обучающихся, участвующих в подведении итога |
5 | II этап | Повторение ранее изученной лексики | | | Слайд 5 Оформление данной таблицы в тетрадях. УМК «Английский язык. 6 класс» Ю.А. Комарова |
Цель 2 (Ц2) | By the way, do you know what the least popular activity is? | |
Суть работы на II этапе | Let’s review your vocabulary. P.34 – Read the names of the activities in the Recycle box. Copy them into your copybooks under the headings YES and NO (Yes= I do this at the weekend, No = I don’t do it). Are you ready? Let’s check. | Обучающиеся в тетради распределяют слова таблицу | Оценивание обучающихся, включенных в работу |
Итог 2 (И2) | (Фронтальная работа) What do you do at the weekend? What don’t you do at the weekend? So, the least popular weekend activity is … | Выясняют наименее популярное занятие на выходных |
5 | III этап | Введение новой лексики по теме “Free Time” | | | УМК «Английский язык. 6 класс» Ю.А. Комарова |
Цель 3 (Ц3) | Let’s find out what do you usually like doing at the weekend? | |
Суть работы на III этапе | P.34 ex.1 Read the task. Now read the phrases in box, try to translate and match them with the pictures! Which activities are not in the picture? (read a comic, listen to the radio) (1-play basketball, 2-read magazines, 3-watch a football match, 4-go to the cinema, 5-watch a DVD, 6-go to the beach, 7-play computer games, 8-listen to an MP3 player). Let’s listen and repeat words from ex.1. | Обучающиеся самостоятельно семантизируют новые словосочетания при помощи иллюстраций. Формирование звукового образа новых слов | Оценивание обучающихся, включенных в работу |
Итог 3 (И3) | Tell me, please, what’s your favourite activity for the weekend? (фронтальный опрос) | Промежуточное закрепление лексики | | |
2 | Физ.минутка | Релаксация, переключение с одного вида деятельности на другой. | | | |
14 | IV этап | Составление глагольных словосочетаний. Закрепление лексики по теме “Free Time” Составление предложений по заданным клише | | | |
Цель 4 (Ц4) | Do you know how to memorize new words? | | | |
Суть работы на IV этапе | Find the LOOK! Box and read the tip. What is the verb collocation? Try to remember the words that go with the definite verb. Add two more nouns to the verb play (the piano, tennis, etc.) Let’s do ex.3 p.34. Read the task (Copy and complete the table with the words from ex.1). You have 4 minutes to fill in the table. Now, put marks to your partner. If 4 verb collocations correct – put “5”, 3 correct – “4”, only 2 – “3”, 0-1 – “2” Check! (Look at the slide) read | a comic, magazines | listen to | the radio, an MP3 player | go to | the beach, the cinema | play | basketball, computer games | What marks have you got? (Спрашивает отметки 2-3 учеников) Now use your tables in copybook to complete the sentences from ex.4. Write true information about yourself! You have 4 minutes. Now divide into 2 groups. You are to compare your free time activities in your group. Then each group comes to the board and every person tells 1 sentence about 1 classmate of your group. You have 2 minutes. | Языковая догадка. Обучающиеся знакомятся с новым способом запоминания слов – составление глагольных словосочетаний Обучающиеся закрепляют лексику с помощью письма Оценивают друг друга в парах, 2-3 ученика оглашают отметки. Употребляют изученные лексику в заданных предложениях-клише – создают письменные образцы (опоры) для устной речи Обучающиеся работают в группах, узнают виды деятельности друг друга в свободное время (по клише) | Оценивание обучающихся, включенных в работу | УМК «Английский язык. 6 класс» Ю.А. Комарова Слайд 6 глагольные словосочетания Слайд 7 подсказка для рассказа об одноклассниках |
| Итог 4 (И4) | What do your classmate do in their free time? Present your mates! | Презентация рассказов | | | |
1 | ЗЭУ Вывод по уроку (В) | Well, let’s make the conclusion. What information was new today? (New vocabulary on the topic “Free Time”, teens’ free time in Britain). How can you easily memorize new expressions? (Make verb collocation) | Обучающиеся совместно с учителем подводят итоги урока | Оценивание обучающихся, участвующих в подведении итогов | | Слайд 8 заключение |
1 | Самооценка учеников | Can you see a dragonfly on the slide? You know, it likes flowers. Let’s make a posy (букет) for it. If you worked hard during the lesson, you learnt something new and you will use it later, put the yellow flower in the vase. If you didn’t knew anything, you were bored – put the white flowers. If you were not interested in our lesson and you didn’t work at all - put the black flower. I hope, you’ll make a right decision – a bright posy for the dragonfly! | Обучающиеся самостоятельно оценивают свою работу на уроке | Самооценка | | |
2 | МП | How do you think, can teenagers earn (get) money playing computer games? You’ll know the answer on our next lesson! Open your diaries; write down your home task – WB p.26, 118 (Vocabulary bank). For additional mark - make a collage / draw verb collocations with 3 verbs. Thank you for your work. Your marks for today… The lesson is over! See you again | Обучающиеся записывают домашнее задание, получают отметки за урок. Прощаются с учителем. | Подведение итогов, анализ проделанной работы | | Слайд 9 Домашнее задание. Благодарность за урок |