создать условия для совершенствования произносительных навыков и развития умений воспринимать и
создать условия для развития речевого слуха, а также памяти, внимания, воображения, творческого мышления,
обеспечить условия по формированию сознательной дисциплины и норм поведения учащихся.
Лапицкая Л.М. и др. Пособие для учащихся учреждений общ. сред. образования с белорус. и рус. яз. обучения. — 3-е изд. — Минск : Аверсэв, 2013. — 141 с.: ил. — (Рабочие тетради).колонка (прослушивание аудиозаписей),телевизор, карточки с изображениями профессий и членов семьи, карточки с английскими звуками, карточки с заданиями (раздаточный материал),доска.
Этап урока | Учитель | Ученики | Время | Примечания |
I. Начало урока |
1. Организационный момент 2. Речевая разминка | Good morning! How are you? Glad to see you again. I hope you are all feeling well today. We shall have a wonderful time together! We have some guests today. What’s the weather like today? I’d like to tell you that my family makes me feel warm and comfortable at home. Guess my riddles about family. 1. My mum’s mum is my … . 2. My dad’s dad is my … . 3. My dad’s sister is my … . 4. My mum’s brother is my … . 5. My uncle’s children are my … . | Hello! I’m fine. It’s cold. It’s sunny. Granny/ grandad/ aunt/ uncle/ cousins/ | 1 мин 3 мин | |
3. Проверка домашнего задания | What can you say about you family? | Ученики рассказывают про своих мам/пап/сестру/брата и т.п. | 6 мин | |
4. Проверка знаний и умений учащихся для подготовки к новой теме | Ok! Now we know about your families. Who knows Liz’s family? What family has she got? (You can see her family in the picture on the board) Liz’s mum is a beautiful woman. Liz’s dad is a beautiful man. Who is Liz’s uncle/aunt/granny/grandad? | Liz has got a mum/a dad/a brother/a sister. Man/woman | 2 мин | |
5. Постановка цели занятия перед учащимися | So, you’ve already known Liz’s family. And today we’ll meet Mike’s family and we’ll know what jobs/professions there are in his family. Let’s watch a video «Jobs» | | 2 мин | |
II. Основной этап |
1. Презентация нового материала (введение лексических единиц по теме «Профессии») - имитационное упражнение | First tell me what’s the Russian for jobs/professions? The title of our lesson is «What do you want to be?» On the board you see names of different jobs. A worker/a cook/a teacher/a shop-assistant/ a businessman/a vet/a dentist/a doctor/a driver/a farmer (учитель называет все профессии) Repeat after me. | Работа, профессия Ученики называют профессии, с которыми уже знакомились ранее. Ученики повторяют за учителем названия профессий | 3 мин | использование карточек с изображением профессий |
2. Проверка понимания/ Активизация (дифференцировочные упражнения) - sight reading - «Memory game» -«Secret game» | Ok! Let’s go back to the alphabet. (учитель называет первую букву слова, по которой ученики должны найти само слово из предложенных на доске) 1,2,3 who can see someone on the board beginning with B? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with C? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with D? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with F? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with T? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with V? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with S? 1,2,3 who can see someone on the board beginning with W? Good! I see you remember letters very well! (игра на развитие памяти и внимания – учитель по одной убирает карточки с названиями профессий с доски, ученики вспоминают, чего не хватает) Now let’s check how good you memory is. Close your eyes – open your eyes. What’s missing? I’ve got a secret. Guess my secret. | a businessman a cook a dentist/a doctor/a driver a farmer a teacher a vet a shop-assistant a worker Ученики угадывают, какой карточки не хватает. Is it a teacer/ a cook/ a farmer? | 2 мин 2 мин 3 мин | |
3. Организация усвоения материала - чтение | Do you want to try to read all the names of the jobs you see on the board? Ok! But first read the sounds we need to know to read the transcription in ex.2b,p.34 (учитель демонстрирует транскрипционные значки) Now you can read the words after me. Read one by one and say the number. Your reading is very nice! Good job! | Yes, I do. Ученики читают звуки Ученики читают слова по цепочке | 3 мин | работа со звуками английского языка |
4. Физкульт.минутка | Look at the picture on page 34 (ex.3). Who do you see in this picture? Right you are! But this is a magic fish! Listen to this magic fish and let’s have a rest. | a boy, a girl, a fish ученики слушают аудиозапись и показывают профессии, о которых в ней говорится | 1 мин | Приложение 1 |
4. Активизация лексического материала в речи - восприятие и понимание речи на слух (chant) - упражнение на развитие речевого слуха - восприятие и понимание речи на слух (Mike’s family) - подстановочные и конструктивные упражнения | This fish is magic. Now let me be your magic fish – Swish, swish, swish, I’m a magic fish! What do you want to be? (учитель спрашивает, кем ученики хотят быть в будущем) So, we’ve just learnt different jobs, right. Are you ready to meet Mike’s family? You can see Mike’s family on the board. What are their jobs? What is this woman in picture A? What is this man in picture B? What is this man in picture C? What is this man in picture D? What is this woman in picture E? What is this woman in picture F? Now Mike will tell us about his family. Listen and answer what their jobs are (you’ve got some prompts down there) So, Who is this woman in picture A? Who is this man in picture B? Who is this man in picture C? Who is this man in picture D? Who is this woman in picture E? Who is this woman in picture F? Now read and match the sentences on the cards to the pictures. Try to speak about Mike’s family. Very good! Now you know Mike’s family members and their jobs. Tell me about your family. Model: My mum is… My dad is… (ex.7, p.37) | It can speak ученики отвечают, кем хотят быть в будущем I want to be… Yes, we are/Yes, I am A driver A businessman A farmer A cook A vet A teacher Ученики слушают аудиозапись и помечают имена членов семьи Майка используя подсказки из следующих далее упражнений Mike’s mum, Linda Mike’s uncle, Greg Mike’s grandad, Mike Mike’s dad, David Mike’s granny, Janet Mike’s aunt, Helen Ученики выбирают предложение, соотносят с картинкой, рассказывая о семье Майка. Ученики делятся с классом профессиями своей семьи | 2 мин 2 мин 3 мин 2 мин 2 мин | Приложение 2 |
III. Заключительный этап |
2. Контроль, оценка знаний | Do you want to try out any job? (учитель раздает карточки с профессиями ученикам) Swish! Swish! Swish! I’m a magic fish! What do you want to be? | I want to be… (ученики говорят о полученных профессиях) | 2 мин | карточки с профессиями раздаются ученикам |
3. Домашнее задание | At home write 6-7 sentences about jobs in your family (ex.7, p.37) | | 2 мин | д/з написано на доске |
4. Подведение итогов урока. Рефлексия | So, today you’ve spoken about your family members. You’ve learnt new jobs. Good job! Tell me how are you now? Show me your smiles. Pupils, your marks are… See you on Thursday. Good bye. | | 2 мин | |
1. This is my granny. Her name’s Janet. She’s a vet.
2. This is my grandad. His name’s Mike. He’s a farmer.
3. This is my mum. Her name’s Linda. She’s a driver.
4. This is my dad. His name’s David. He’s a cook.
5. This is my aunt. Her name’s Helen. She’s a teacher.
6. This is my uncle. His name’s Greg. He’s a businessman.