kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Методическая разработка урока "Научно-технический прогресс"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Методическая разработка урока

Паспорт  урока

Преподаватель: Глазырина А.В., ГБОУ СПО РМЭ «ЙОТСТ»

Тема: «Technical progress (научно-технический прогресс)»

Дисциплина: английский язык

Класс:10

3-й урок по теме (заключительный)

Тип: комбинированный урок (урок-обобщение пройденного материала)

Цель: Совершенствование навыков аудирования и умений письменной речи в рамках изучаемой темы «Technical progress (научно-технический прогресс)»

Задачи:

Образовательные:

1) систематизировать лексический материал по теме;

2) совершенствовать навыки аудирования с общим охватом содержания; и с извлечением конкретной информации;

3) совершенствовать умения письменной речи (эссе-выражение собственного мнения);

Воспитательные:

1) содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка;

2) содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения;

Развивающие:

1) развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы;

2) развивать аналитические способности (сопоставлять, сравнивать, обобщать);

3) создавать условия для развития внимания, памяти, воображения, фонематического слуха;

4) содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности;

5) развивать слухо-произносительные навыки.

Методы: объяснительно- иллюстративный, частично- поисковый;

Формы обучения: фронтальная, индивидуальная, в парах;

Средства обучения:

Дидактические: фрагмент рабочей тетради к уроку, презентация, видеоролик

Технические: проектор, экран, компьютер, подключение к Интернет

Междисциплинарные связи: Информатика, тема «Введение»

Использованные источники:

  1. ExamSuccess. Подготовка к ЕГЭ по английскому языку. W.Rimmer, О.Виноградова, Л.Кожевникова. CambridgeUniversityPress, 2014
  2. Голицынский Ю.Б. Пособие по разговорной речи. - СПб.: КАРО, 2007
  3. сайтwww.youtube.com. « Are machines really taking our jobs?» (Действительно ли машины забирают нашу работу?)
  4. сайт http://festival.1september.ru/Открытый урок по английскому языку в 10 классе по теме «Научно-технический прогресс»

Конспект урока

1. Организационный этап - 1min.

Teacher: Good morning everybody! Glad to see you! Sit down please.

2. Сообщение темы и цели урока - 2min.

Teacher: So, students, today we are going to talk much about computers and technic. The topic of our discussion is“Technical progress” Please, read the statement on the screen and try to guess what the main aim of our lesson is:

“Computers aren’t intelligent, they only think they are”

 (Студенты высказывают свои идеи)

3. Речевая разминка. Актуализация лексики по теме.-6min.

Let’s begin with a game! Fill in the mind map. You may use your workbook, task 1.

Работа ведется фронтально, назвавший свой вариант последним – победитель.

Примерные ответы студентов:

  • searching for information
  • typing and keeping information
  • listening to music
  • reading books
  • downloading information
  • watching films
  • printing documents
  • using e-mail
  • chatting with friends and relatives
  • using social networks…

If you are ready, name one of your statements.

That’sit!

4. Аудирование - 12 min.

-Now let’s consider one more point of view on the idea “Computers aren’t intelligent, they only think they are”. Watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

http://www.youtube.com/watch?v=gEzuWWmn9xI

-Before watching, please, translate the words in task 2 exercise 1.

-Repeat the words after me

To be scared - пугаться

To replace- замещать

Liberate- освобождать, сдвигать

Spot- точка

Artificial- искусственный

Прочтение слов

-Now we are ready to start

Видео с ресурса Интернет:

Просмотр ролика

-So, Are Machines Really Taking Our Jobs?

Студенты отвечают

-You are going to watch the video once again with the text. While watching do task number 2, the 2nd exercise.

Видео из Интернета с субтитрами

Просмотр, выполнение задания

-Let’s check your work…

Студенты зачитывают ответы

5.Обучение письму – 16 min.

-We are close to the progress too. Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

Прочтение текста

-If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

-Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

-Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question

“Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?” Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

-How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. You may do it in pairs. The first change has been done for you.

First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

-You can use the following expressions in your essay to express your attitude towards the topic:

In my opinion/view                   I think/believe that

I don’t think                             It seems to me that

I’m sure that

-So, we are listening to your variants

- Now tell me please if smartphones have positive sides? What are they?

Примерныеответы:

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

6. Подведение итогов урока - 4min.

Teacher: Well, I’d like to say that we have worked hard and you’ve been very active. I see that the problems we’ve discussed today are very interesting for you. I’d like you to express your attitude towards the exercises we’ve done and strategies we’ve discussed. What was difficult for you? What was new? Was it useful? Are you sure that you can express your opinion whether modern technologies are friends or foes?Thank you. Your marks are…

7. Домашнее задание - 4min.

At home write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

Don’t forget to:

*Start with the topic sentence

*Use “opinion” expressions

Get help from:

* the model text, for its structure and use of linking phrases

*the notes, if you don’t have your own ideas

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

-  Thank you for the lesson. 

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка урока "Научно-технический прогресс" »

Методическая разработка урока

Паспорт урока

Преподаватель: Глазырина А.В., ГБОУ СПО РМЭ «ЙОТСТ»

Тема: «Technical progress (научно-технический прогресс)»

Дисциплина: английский язык

Класс:10

3-й урок по теме (заключительный)

Тип: комбинированный урок (урок-обобщение пройденного материала)

Цель: Совершенствование навыков аудирования и умений письменной речи в рамках изучаемой темы «Technical progress (научно-технический прогресс)»

Задачи:

Образовательные:

1) систематизировать лексический материал по теме;

2) совершенствовать навыки аудирования с общим охватом содержания; и с извлечением конкретной информации;

3) совершенствовать умения письменной речи (эссе-выражение собственного мнения);

Воспитательные:

1) содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка;

2) содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения;

Развивающие:

1) развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы;

2) развивать аналитические способности (сопоставлять, сравнивать, обобщать);

3) создавать условия для развития внимания, памяти, воображения, фонематического слуха;

4) содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности;

5) развивать слухо-произносительные навыки.

Методы: объяснительно- иллюстративный, частично- поисковый;

Формы обучения: фронтальная, индивидуальная, в парах;

Средства обучения:

Дидактические: фрагмент рабочей тетради к уроку, презентация, видеоролик

Технические: проектор, экран, компьютер, подключение к Интернет

Междисциплинарные связи: Информатика, тема «Введение»




Использованные источники:

  1. ExamSuccess. Подготовка к ЕГЭ по английскому языку. W.Rimmer, О.Виноградова, Л.Кожевникова. CambridgeUniversityPress, 2014

  2. Голицынский Ю.Б. Пособие по разговорной речи. - СПб.: КАРО, 2007

  3. сайтwww.youtube.com. « Are machines really taking our jobs?» (Действительно ли машины забирают нашу работу?)

  4. сайт http://festival.1september.ru/Открытый урок по английскому языку в 10 классе по теме «Научно-технический прогресс»











































План урока

Этапы урока

Хронометраж (мин.)

1.Организационный этап


приветствие

1

сообщение темы и целей урока

2

2. Речевая разминка, активизация пройденного материала

6

3. Аудирование аутентичного текста

12

4. Обучение письму

16

5. Подведение итогов урока

4

6. Домашнее задание

4


Конспект урока

1. Организационный этап - 1min.

Teacher: Good morning everybody! Glad to see you! Sit down please.

2. Сообщение темы и цели урока - 2min.

Teacher: So, students, today we are going to talk much about computers and technic. The topic of our discussion is“Technical progress” Please, read the statement on the screen and try to guess what the main aim of our lesson is:

Computers aren’t intelligent, they only think they are”

(Студенты высказывают свои идеи)

3. Речевая разминка. Актуализация лексики по теме.-6min.

Let’s begin with a game! Fill in the mind map. You may use your workbook, task 1.

Работа ведется фронтально, назвавший свой вариант последним – победитель.

Примерные ответы студентов:

  • searching for information

  • typing and keeping information

  • listening to music

  • reading books

  • downloading information

  • watching films

  • printing documents

  • using e-mail

  • chatting with friends and relatives

  • using social networks…

If you are ready, name one of your statements.

That’sit!

4. Аудирование - 12 min.

-Now let’s consider one more point of view on the idea “Computers aren’t intelligent, they only think they are”. Watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

http://www.youtube.com/watch?v=gEzuWWmn9xI

-Before watching, please, translate the words in task 2 exercise 1.

-Repeat the words after me

To be scared - пугаться

To replace- замещать

Liberate- освобождать, сдвигать

Spot- точка

Artificial- искусственный

Прочтение слов

-Now we are ready to start

Видео с ресурса Интернет:

Просмотр ролика

-So, Are Machines Really Taking Our Jobs?

Студенты отвечают

-You are going to watch the video once again with the text. While watching do task number 2, the 2nd exercise.

Видео из Интернета с субтитрами

Просмотр, выполнение задания

-Let’s check your work…

Студенты зачитывают ответы

5.Обучение письму – 16 min.

-We are close to the progress too. Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

Прочтение текста

-If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

-Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

-Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question

“Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?” Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

-How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. You may do it in pairs. The first change has been done for you.

First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

-You can use the following expressions in your essay to express your attitude towards the topic:

In my opinion/view I think/believe that

I don’t think It seems to me that

I’m sure that

-So, we are listening to your variants

- Now tell me please if smartphones have positive sides? What are they?

Примерныеответы:

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

6. Подведение итогов урока - 4min.

Teacher: Well, I’d like to say that we have worked hard and you’ve been very active. I see that the problems we’ve discussed today are very interesting for you. I’d like you to express your attitude towards the exercises we’ve done and strategies we’ve discussed. What was difficult for you? What was new? Was it useful? Are you sure that you can express your opinion whether modern technologies are friends or foes?Thank you. Your marks are…

7. Домашнее задание - 4min.

At home write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

Don’t forget to:

*Start with the topic sentence

*Use “opinion” expressions

Get help from:

* the model text, for its structure and use of linking phrases

*the notes, if you don’t have your own ideas

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

- Thank you for the lesson.



Приложение

Фрагмент из рабочей тетради

по дисциплине «Иностранный язык (английский)»



Инструкция по работе с тетрадью:


1. Внимательно слушать объяснения преподавателя;

2. Выполнять задания в специально предоставленное на занятии время;

3. Чётко следовать инструкции по выполнению каждого задания;

4. Записи в тетради выполнять ручкой или карандашом по согласованию с преподавателем.


Студенту разрешается делать записи карандашом на полях тетради, если возникли трудности при выполнении заданий для самостоятельной работы, чтобы в дальнейшем получить консультацию преподавателя.





Unit 7

Technical progress







LESSON 3



Цель занятия:

- обобщение и систематизация знаний по теме занятия



Computers aren’t intelligent, they only think they are.


Task 1

Aim: to practice general ideas on a typical topic

Make your own notes about the topic below




Computers are used for




















Task 2

Aim: to understand the general idea and specific information while watching a video

Exercise 1: You are going to use the Internet resource http://www.youtube.com/watch?v=gEzuWWmn9xI . Study the words below, watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

To be scared- to be afraid

To replace- to change

Luddites- British industrial workers

Liberate- rescue, move

Spot- place

Artificial- not natural

Exercise 2: Watch the video once again and point out the correct answers













  1. What questions is Derek Thompson used to answer?

  1. questions about money and business;

  2. questions concerned with science and technology;

  3. questions on economics;

  1. The reason of the luddites’ protests was…

  1. the invention of a computer;

  2. new spinning machines;

  3. the problems with fees;

  1. What was the most popular occupation among the Americans of 1900?

  1. Industry;

  2. Farming;

  3. Military service;

  1. When did people begin to worry about loss of employment because of machines?

  1. since machines started to take over farm jobs;

  2. since machines began doing factory work;

  3. when people started using machines in “white-collar” professions;

  1. What are robots good at according to people’s comfort?

  1. at repetitive tasks;

  2. at the network industry;

  3. at managing robots;

  1. Why are our lives better according to the speaker?

  1. because we have invented WiFi and iPad;

  2. because human replacing technology came before us;

  3. because robots replaced our jobs.





Task 2

Aim: to practice adding linking points and ideas

Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

Why I hate smartphones

  1. First of all, very few teenagers really need a smartphone. If you need to call your friend or use the internet, a normal mobile phone or computer is good enough. A smartphone is a status symbol. Teenagers like being seen with one- they think it makes them look important and successful. It is also very fashionable nowadays. People buy them, in the same way as they buy the latest trainers or jeans, and very often don’t use most of the functions.

  2. In addition, teenagers can waste a lot of time and money on smartphones instead of doing more interesting and healthy things like sport. As well as this, it can actually be dangerous in some situations to use a smartphone, even when just walking about with one. According to the police, a lot of accidents happen when people concentrate on their smartphones and don’t notice what is happening around them. Also, teenagers often get their expensive smartphones stolen.

1. If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

2. Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

3. Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

4. How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. Use the functional phrases.

Functional phrases

In my opinion/view I think/believe that

I don’t think It seems to me that

I’m sure that









Example: First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

5. Home task: Write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

Notes

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

Don’t forget to:

*Start with the topic sentence

*Use “opinion” expressions (functional phrases)

Get help from:

* the model text, for its structure and use of linking phrases

*the notes, if you don’t have your own ideas





Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 10 класс.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Методическая разработка урока "Научно-технический прогресс"

Автор: Глазырина Анастасия Валерьевна

Дата: 01.02.2015

Номер свидетельства: 165180


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства