Технологическая карта урока.
Тема урока: «Настоящее совершенное время». 6 «А» |
Дата проведения урока: 27.01.2015 |
Номер урока согласно КТП: 8 |
Цель урока: активизация изученного грамматического материала (Present Perfect), сравнительная характеристика двух видо – временных форм Present Perfect, Past Simple. |
Задачи урока (обучающая, воспитательная, развивающая): 1) развитие фонетических навыков учащихся; 2) обучение неподготовленной монологической речи; 3) обучение письменной стороне языка; 4) активизация лексического материала; 5) совершенствование аудитивных навыков учащихся; 6) воспитывать личностные качества (трудолюбие, активность, умение работать в сотрудничестве с другими, коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и взаимная ответственность), 7) формирование УУД. |
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний |
Оснащение урока: учебник «Enjoy English 5 – 6», зрительная наглядность, раздаточный дидактический материал, презентация PPT, компьютер, проектор, экран. |
Ход урока. |
Этап | Задача этапа | Содержание | Методы, приемы работы | Время |
Мобилизующее начало урока. Приветствие Сообщение задач урока | Настроить учащихся на активную работу на уроке | Good morning, boys and girls. I’m very glad to see you. What date is it today? What day of the week is it today? Good. Take your seats. Let’s begin our lesson. Today we have a lot of guests. Don’t be nervous and try to show your best. Today we will visit one magic country. To visit this country you should be good at English. To prove it to me, you should revise grammar material and words, which you have learnt at the previous lessons, also you should listen to the audition. Let’s start working. | Беседа. | 3 мин |
Центральная часть урока. | | | | |
1)Аудирование | Совершенствование навыков восприятия иноязычной речи на слух | Before visiting the country let’s listen to Diana’s letter, which she has written to her friend. Before we start, look at the SB. Here you can see the words and phrases, which can be difficult for you to read and translate. forgive me – прости меня don’t give up on me – не бросай писать мне It’s going to be pretty awful. – Довольно беспокойно. It never seems to stop raining. – Кажется, что дождь никогда не прекратится. Now, answer my questions please. What holiday is Diana getting ready for? How many relatives are going to stay with Diana’s family? How old is Diana’s nephew? What is Diana going to do next week? Now, you will listen to it for the second time. Listen to it very attentively and write down the verb from the first sentence. Try to understand which tense is used in this sentence. I really am very sorry I haven’t answered your letter sooner. (Present Perfect). Well done! What is the topic of our lesson? Present Perfect tense. It’s high time to visit the country. It’s the country of Grammar. The problem is that there was an earthquake in this country. There is a big disorder in the country. Help me to put this place in order. Well done! | Проблемно – поисковый метод | 8 мин |
Фонетическая зарядка | Совершенствование произносительных навыков учащихся | Show me how well you know the rule of reading ending –ed. [id] added needed wanted counted ended [t] worked washed helped closed kissed [d] opened rained planned married loved Well done! | Репродуктивный, поисковой методы. | 6 мин |
Совершенствование грамматических навыков учащихся | Расширение активного грамматического минимума | Let’s look at the country again. Let’s remember the rule. Present Perfect. Обозначает действие, завершенное к моменту речи и своими результатами связанное с настоящим. Важен результат. + | - | ? | have/ has + V3 | have/ has + not + V3 | Have/ Has + not + V3 | Слова – спутники: already – уже just – только что recently – недавно lately – в последнее время yet – еще, уже never – никогда ever – когда – либо Let's do the exercises. Ex. 12 p. 126 (orally), ex. 14, p. 127 (in writing). Резерв. Ex. 13 p. 127. Let’s look at the map again. There are left some inhabitants which haven’t found his home yet. Past Simple. Слова – спутники: yesterday, the day before yesterday, the previous day, last…, three days ago (before). Используется для обозначения регулярно повторяющегося действия в прошлом. + | - | ? | V2/Ved | did + V1 | Did +V1 | Let’s do the exercise 16, p. 127. Well done! | Проблемно – поисковой метод | 19 мин |
Совершенствование лексических навыков учащихся | Расширение активного словарного запаса учащихся | Let’s have a rest and do a puzzle. On the BB you can see the net of words. The task is to find the names of family’s members (14). nephew stepmother spouse uncle parents aunt sister twins niece wife brother relatives husband offspring n | e | p | h | e | w | a | c | a | p | a | t | w | p | c | a | t | i | p | s | r | o | f | o | d | a | a | p | s | f | t | o | e | m | p | f | o | r | b | a | n | e | g | b | l | a | b | f | k | e | v | a | i | n | i | r | a | c | p | s | e | n | s | t | e | p | m | o | t | h | e | r | o | t | i | w | e | o | a | t | i | u | f | i | f | s | s | i | e | c | b | h | v | s | n | n | e | a | t | h | t | c | t | e | e | b | s | g | s | u | e | s | g | i | r | r | s | a | f | e | p | n | r | s | p | o | u | s | e | n | a | c | o | t | w | u | n | c | l | e | i | d | n | t | Well done! | Метод языковой догадки, проблемно – поисковой метод | 6 мин |
Завершающая часть урока. | |
| |
|
Запись и объяснение домашнего задания. | | Your home task will be to do the ex. 17, p. 63 in writing in your WB. I’ll ask irregular verbs Misha, Arthur, Maksim, Kate, Vika. | | 1 мин |
Выставление и комментарии оценок. | | You marks for today… | | 1 мин |
Подведение итогов урока. | | Do you like the lesson? I like your work today and I want you to be always so active. Thank you for the lesson, you may be free. | | 1 мин. |