Класс: 9
Тема: Профессии
Цель урока: систематизация знаний по теме, развитие умений и навыков на основе монологических и диалогических высказываний по теме в форме дискуссии, деловой игры.
Развивающий аспект: развитие воображения, умения высказывать свою точку зрения, личное отношение к поставленной проблеме; умения аргументировать свое высказывание, определить и сформулировать собственные пути решения проблемы.
Воспитательный аспект: воспитание толерантного отношения учащихся друг к другу, способности к сотрудничеству и умению общаться.
Тип урока: урок игра
Пособия: компьютерная презентация, раздаточный материал.
ХОД УРОКА
I. Вступит слово учителя
II. Работа по теме
Speaking
1) say all the professions do you know
2) write the word to our theme using each letter of the word “Professon”
3) “Hot chair” game
T: What should we take into consideration while choosing a profession?
Is character important? I think, yes.
We’ll play a psychological game which is called “a hot chair”. The game is simple. One of you will sit down on the chair, the others will speak honestly about his(her) traits of character. Then our psychologist (name) will give her comments.
P1. Sits down on the “hot chair”
Pupils speak in turn. E.g. I think you are (communicative and sociable)
In my opinion you are (generous and amiable)
I am sorry to say, but you are (a bit lazy, you should be more hard-working)
You are …, but sometimes you are …etc
active calm - спокойный careful - осторожный cheerful - веселый clever - умный independent- независимый | Friendly - дружелюбный good-humored - юморной hard-working - работящий interesting kind - добрый lively - живой talkative - разговорчивый funny – смешной reliable - надежный | nice - милый patient - терпеливый polite - вежливый punctual - пунктуальный serious responsible – ответственный rude - грубый сlose - закрытый |
(После того, как учащиеся высказались по поводу характера своего одноклассника, ученик, выступающий в роли психолога, дает совет о том, какую профессию следует выбрать учащемуся).
4) (Презентация)
l. Ha доске даются основные понятия данной темы. (Слайд 2-6)
A job, A profession, An occupation, A career
Учащиеся дают определение каждому из понятий.
A job – is the work that a person does regularly in order to earn money.
A profession – is a job that requires special training, often a university education and brings a rather high social status.
An occupation – is a job or profession.
A career – is the series of jobs that a person does in his or her life usually in one and the same field.
Компьютерная презентация результатов опроса мнений учащихся о выборе профессии и карьеры (Cлайд 7)
5) Guess which profession it is: (слайд 8)
he works with children ________________ a teacher
he works with patients ________________ a doctor
he drives a car ____________________ a driver
she plays the piano ________________ a musician (a pianist)
she works in a hotel _______________ a receptionist
she makes phone calls _____________ a secretary
she translates people orally ___________ an interpreter
she writes articles for a newspaper ______________ a journalist
she cuts hair ________________ a hairdresser
he flies a plane ______________ a pilot
she works in a club and uses a mike _____________ a singer
he mends cars and lorries ________________ a mechanic;
she sells things in a supermarket ____________ a shop assistant
she looks after people in hospital ____________ a nurse.
6) Stress league (слайд 9)
7) T: Well, friends, I see that choosing a profession is very important to you. You know there are highly-paid and low-paid, challenging and boring jobs. Now I’d like you to answer the question: Which is more important – a high salary or satisfaction? What’s your opinion of the problem?
Т: What profession will you never choose? (Слайд 10)
Учащиеся дают аргументированные ответы (монологические высказывания о планах на будущее.)
III. заключение
Writing a sinkwein poem.
Синквейн – это пятистишие, где первая строка – одно ключевое слово, определяющее содержание синквейна. Вторая строка – два прилагательных, характеризующих данное понятие. Третья строка – три глагола, показывающих действие понятия. Четвертая строка – короткое предложение, в котором автор высказывает свое отношение к проблеме. Пятая строка – одно слово, обычно существительное, через которое человек выражает свои чувства, ассоциации, связанные с данным понятием. Например,
Урок
Интересный, запоминающийся
Вдохновил, заинтересовал, запомнился
Я получила удовольствие
Здорово.
Так как урок был посвящен выбору профессии, я предлагаю придумать синквейн о профессиях, например,
Doctor
Caring, attentive
Examines, treats, cures
Helps people
Satisfaction.
IV ДЗ learn the words, write sinkwein poem. Use any profession
V Marks
active calm - спокойный careful - осторожный cheerful - веселый clever - умный independent- независимый | Friendly - дружелюбный good-humored - юморной hard-working - работящий interesting kind - добрый lively - живой talkative - разговорчивый funny – смешной reliable - надежный | nice - милый patient - терпеливый polite - вежливый punctual - пунктуальный serious responsible – ответственный rude - грубый сlose – закрытый | |
active calm - спокойный careful - осторожный cheerful - веселый clever - умный independent- независимый | Friendly - дружелюбный good-humored - юморной hard-working - работящий interesting kind - добрый lively - живой talkative - разговорчивый funny – смешной reliable – надежный | nice - милый patient - терпеливый polite - вежливый punctual - пунктуальный serious responsible – ответственный rude - грубый сlose - закрытый | |
active calm - спокойный careful - осторожный cheerful - веселый clever - умный independent- независимый | Friendly - дружелюбный good-humored - юморной hard-working - работящий interesting kind - добрый lively - живой talkative - разговорчивый funny – смешной reliable – надежный | nice - милый patient - терпеливый polite - вежливый punctual - пунктуальный serious responsible – ответственный rude - грубый сlose - закрытый | |
active calm - спокойный careful - осторожный cheerful - веселый clever - умный independent- независимый | Friendly - дружелюбный good-humored - юморной hard-working - работящий interesting kind - добрый lively - живой talkative - разговорчивый funny – смешной reliable – надежный | nice - милый patient - терпеливый polite - вежливый punctual - пунктуальный serious responsible – ответственный rude - грубый сlose - закрытый | |