– активизировать употребление в речи учащихся лексику по теме “Выбор профессии” через разные виды речевой деятельности: чтение, говорение, письмо и аудирование;
– познакомить учащихся с новой лексикой по теме “Личностные качества” и с новыми современными профессиями, способствовать употреблению их в речи учащихся.
Развивающие цели:
– развивать у учащихся умение анализировать свои личностные качества, применительно к данной профессии;
– способствовать развитию умения определять профессиональные качества личности.
Воспитательная цель:
– способствовать воспитанию понимания у учащихся важности и необходимости реализации своих умений и способностей через выбранную профессию.
Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, интерактивная доска, презентация по теме урока, раздаточный материал.
Методы и приемы: проблемный, обучение в сотрудничестве, работа в парах, работа в группах, мозговая атака.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Открытый урок английского языка»
Муниципальное бюджетное образовательное учреждение
«Белоколодезянская средняя общеобразовательная школа
имени В.А. Данкова
Шебекинского района Белгородской области»
Разработка урока
9 класс
по теме:
«Выбор профессии»
Подготовила: Бавыкина Людмила Петровна
учитель английского языка
2015 г.
Образовательные цели:
– активизировать употребление в речи учащихся лексику по теме “Выбор профессии” через разные виды речевой деятельности: чтение, говорение, письмо и аудирование; – познакомить учащихся с новой лексикой по теме “Личностные качества” и с новыми современными профессиями, способствовать употреблению их в речи учащихся.
Развивающие цели:
– развивать у учащихся умение анализировать свои личностные качества, применительно к данной профессии; – способствовать развитию умения определять профессиональные качества личности.
Воспитательная цель:
– способствовать воспитанию понимания у учащихся важности и необходимости реализации своих умений и способностей через выбранную профессию.
Оборудование:компьютер, мультимедийный проектор, интерактивная доска, презентация по теме урока, раздаточный материал.
Методы и приемы: проблемный, обучение в сотрудничестве, работа в парах, работа в группах, мозговая атака.
План урока
1. Организационный момент.
- Good morning, boys and girls. I’m glad to see you. How are you today? Take your seats and get ready for the lesson. So, let’s start.
- Write down the date, please. (Запишите число, пожалуйста)
2. Речевая зарядка.
Чтение стихотворения(слайд № 1)
I Want to Ве Some people often say to mе: "Have уоu decided what уоu want to bе?" I usually answer, "I don't know," But it isn't really so. I want to win аn Olympic race, I want to see the Earth from space, I want to travel to Katmandu I want to bе rich and famous, too. I want to bе оn Hollywood's screen, I want to invent а new machine, I want to bе very clever and wise, I want to win the Nobel prize.
T.: - OK. What is this poem about?
P.: - It’s about one person who doesn’t know what profession to choose.
T.: - Well, that’s right. And now tell me the theme of our lesson - …
P.: - “Choosing a career” (Исходя из стихотворение дети выводят тему урока) T.: Do you want to see the Earth from space?
T.: to bе rich and famous?
T.: Do you want to invent а new machine?
T.: Do you want to bе very clever and wise
T.: - Good, look at the screen now. (Слайд № 2)
- Here is a proverb. There is a name of a profession here. (Пословица с названием профессии, которую учащиеся пытаются узнать)
Every man is a blacksmith of his fortune. - Всякий человек своему счастью кузнец.
T.: Do you agree with this proverb? Then say it as if you are sure (you are surprised, you are doubt)
3. Мозговаяатака.
- Of course, this profession is the profession of the past. Name different professions of our time or maybe of the future. (Назовите современные профессии)
(Класс делится на две команды. На доске записано слово “Profession” для каждой команды. Учащиеся по одному выходят к доске и записывают название профессий на английском языке, которые начинаются с букв, входящих в слово “Profession”. Побеждает команда, которая быстрее выполнит задание.)
6. Работасновойлексикой.
I: It is important for you to know how to use the word “job”, “profession” and “career” (Слайд № 4):
A job is the work that a person does regularly in order to earn money.
A career is the series of jobs that a person does in his/her life.
A profession is a job that requires special training and brings a rather high social status.
7. Активизация новой лексики в письменной речи.
(С использованием упражнения на подставку на интерактивной доске) (Слайд № 5):
Fill in this information about career education with job, profession, or career.
a) In their last three years at school, teenagers receive____________advice. There are a lot of_______________to choose from. b)A______________teacher helps teenagers discover their interests and make the first steps to future________________ c) A lot of teenagers have a part-time________________ d)Annabel hopes to make painting her________________ although she knows it will not be easy. e) A special booklet provides some tips for finding– the right__________________It gives information about nearly 250________________
Работа с учебником. Выполнение упражнения упр.2 стр.124
T.: There are many new professions nowadays. Some of them appeared recently.
They are IT consultant, designer, manager… If young person wants to succeed in the 21 st century labor market, to make a good career he should be quick to learn and adaptable.
-What jobs will/ won’t be popular in the future?
-When are people satisfied with the job?
- What skills are necessary for different jobs?
9. Обсуждениепроблемнойситуации.
T.: I’d like you to solve a problem. Imagine you are the boss of the company. You’ll have to hire one of two employees. One of them is a very efficient worker, the other is not. But he is your close relatives or your close friend. What would you do?
10.Введениеновойлексики. (Слайд № 6)
I: Do you know that personal qualities and your character traits are very important for choosing profession.
Now we’ll read, translate and remember the personal qualities. (Students read the new world all together, then one by one. The teacher asks student translate into English and into Russian some of the words).
Character traits
Attentive – внимательный
Confident – уверенный
Cooperative – умеющий сотрудничать
Considerate – внимательный к другим, сострадательный
Creative – творческий
Deferent – почтительный
Fair– честный, порядочный
Flexible– уступчивый, гибкий
Forgiving– снисходительный
Friendly – дружелюбный
Generous – благородный
Gentle – мягкий, добрый
Polite– вежливый
Practical– практичный
Clever– умный
Talkative – разговорчивый
Reliable– надежный
Honest – честный
Kind– добрый
Patient – терпеливый
Punctual– пунктуальный
Responsible – ответственный
Sincere – искренний
Tactful – тактичный
Temperate – сдержанный
Tolerant – терпимый
Sociable – общительный
Optimistic– оптимистический
Sensible – благородный
11. Активизация новой лексики в устной речи.
Игра “A professional bag”.
T.: I know that some of you hasn’t chosen the profession yet. Let’s tell the fortunes. I have a bag. There are some things which belong to different professions. Take one of them. Guess what profession it belongs to. Name what personal traits are very important for this profession?
12. Выполнение теста. T. :The choice of profession is very urgent and very important thing, because making a wrong decision brings many trouble in the future.
What would you like to be? Do you know what type of job you would like to have? Answer the questions and see what our career specialist says about you! You must put a cross in the box marked Yes or No.
1. Do you like to travel ?
Yes
No
2. Do you prefer to work indoors?
3. Do you like talking to people?
4. Do you prefer to work alone?
5. Are you energetic?
6. Do you like organizing things?
7. Are you patient?
8 Do you like animals?
9. Are you noisy?
10. Do you like to work with your hands?
11. Are you artistic?
12. Do you like working with numbers?
13. Do you like children?
14. Do you like looking after people?
Г5. Are you calm?
16. Are you musical?
17. Do you like sport?
18. Do you like working at night?
19. Do you mind seeing blood?
20. Do you like talking on the telephone?
Check your answers and add up (подсчитать) your score
Yes
No
1.
10
5
11.
5
5
2.
10
5
12.
2
2
3.
10
10
13.
2
5
4.
2
2
14.
10
2
5.
20
5
15.
2
10
6.
1
0
16.
4
2
7.
5
0
17.
5
4
8.
4
3
18.
5
7
9.
0
5
19.
1
4
10.
1
2
20
5
4
Test (слайд №7)
If your score is between 5-45
You enjoy working with people and helping them. You are also a practical person. One of these careers will suit you: teacher, doctor, nurse, social worker, psychologist, zoo keeper, policeman
If your score is between 45-90
You like to work quietly and concentrate on the task. You prefer to work on your own. One of these careers will suit you: laboratory technician, librarian, artist, bank clerk, hair-dresser, architect.
If your score is between 90-135
You like to be very busy. You like to be with people and you like organizing things for them. One of the following careers will suit you: travel agent, journalist, hotel manager, salesperson, fireman.
13. Совершенствование навыков аудирования по теме.
- Please, look again at the screen. (Слайд № 8)
- Write down the new words from the slide before listening to the speakers. (Введение новых ЛЕ)
SB – ex. 5, p.125
Speaker 1 – an IT specialist: confidence, patience, problem solving, communication skills
Speaker 2 – a dentist: clinical skills, IT, problem solving, communication skills, initiative
Speaker 3 – an accountant: team working skills, communication skills, patience, confidence, self-motivation to achieve success
(Учащиеся слушают говорящих, определяют их профессии, какие навыки и умения необходимые им в работе)
14. Комплексная релаксация. (на фоне спокойной музыки)
Sit comfortably. Close your eyes. Breathe in, breathe out.
Let’s pretend it’s summer. You are lying on the sand at the seaside. You are quiet in your body. Nothing diverts your attention. You are relaxing. Your trouble are far a way. You love your relatives, school and friends. They love you too. Learn to be happy at every pleasant thing. Earth is fool of wonders. You are able to do everything/ you are sure in yourself, with much energy. You have good spirit. Open your eyes how are you
15. Заполнение кластера.
T. : There are different reasons for choosing a profession. What are your priorities?
16. Совершенствованиенавыковдиалогическойречи.
Маке a dialogue about what you will do after the 9th form.
I often think which profession to choose…
I want my profession to be connected with…
I am interested in a job of…, because…
17. Работавгруппах.
T. : Do you agree that choosing a profession is not easy .Imagine that you are a psychologist. Try to help your classmates to make a right choice. Make some tips for choosing a profession.
18. Объяснениедомашнегозадания.
- Thank you very much for your work. I hope that you will do the right choice after the 9th form. But at the next lesson we will speak about male and female jobs. (На следующем уроке мы поговорим о мужских и женских профессиях).
Home task: SB – p.132-133 fill in the gaps in the text (Прочитайте текст и заполните пропуски)
Рефлексия
Do you like the lesson?
What was the most useful for you?
20. Итогиурока.
Thank you for your work. Your marks are…..
Литература
1.Английский язык. 9 класс: учебник для общеобразовательных учреждений. В. П. Кузовлев, Н. М. Лапа.
2.Английский язык. 5-11 классы: нестандартные уроки по учебникам
Т. Б. Клементьевой, В. П. Кузовлева, И.Н.Верещагиной, автор – составитель Е.Л. Базаркина.
3.Предметные недели в школе. Английский язык. Составители О.Н. Подгорская, Е.К. Черничкина.
4. 110 игр на уроках английского языка. Дж. Стайнберг.