Цели урока:
1) учебные: научиться вести разговор в типичной ситуации «В аэропорту», подготовиться к путешествию в Австралию;
2) развивающие: развивать умения воспринимать на слух и понимать речь, предъявляемую в звукозаписи и выделять нужную информацию и главную мысль из прослушанного текста, развивать умение критически осмысливать содержание прослушанных текстов (объявления и разговор в аэропорту), способствовать расширению лингвистического кругозора обучающихся;
3) воспитательные: формировать культуру общения, толерантность по отношению к другому языку и культуре, навыки работы в парах, сотрудничество и взаимопомощь, внимательность и осторожность при нахождении в аэропорту
Оборудование: учебник английского языка «New Millennium English» для 9 класса (О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая), аудиоприложение к учебнику, MP3-проигрыватель, компьютер, мультимедийный проектор, слайды.
Ход урока
Оргмомент. Good morning to everybody! Sit down!
I'm glad to see you all!
I'm fine today. And how are you?
Целеполагание, мотивация
Do you remember what we did at the previous lesson?
Did we book tickets to Australia? How are we going to travel Australia?
Look at the screen! (На экране фотослайд самолета)
Have ever travelled by air?
Can you imagine being a passenger at a big international airport? I think these announcements can help you to create a real atmosphere of an airport (для создания обстановки аэропорта включаю запись объявлений, на фоне объявлений рисую «гроздь», в центре «грозди» пишу слово airport).
Do you know that a large building where passengers begin and end their journey is called a terminal? (отражение на кластере)
What can you see in the terminal? (different places and offices)
Do you know the names of these places? (отражение на кластере в виде вопросительных знаков)
Whom can you see in the terminal? (passengers and airport clerks)(отражение на кластере)
What are the passengers carrying? (bags and suitcases)
Do you think passengers need help? Who can help them? (policemen, clerks) (отражение на кластере)
And of course, they should listen to the announcements! (отражение на кластере)
And what can you see outside the terminal?(planes)(отражение на кластере)
Can you tell me what you are going to do today?
Yes, you'll also learn how people should behave at an airport asking for help and explaining their problems. You'll play a role game to get ready for the journey to Australia
But let's begin with the new words first!
Ознакомление с новой лексикой (работа с учебником)
1. Open your books on p.70,ex.1
Look at the picture and decide the function of each of these places. If you are not sure, use:It might be...,Probably...,Perhaps
Work in pairs!
(на картинке учебника изображен терминал аэропорта с подписями)
So, what do you think of these places and their functions?(проверка выполнения)
2.Would you like to know the right answers?
Listen to the airport announcements and match the words with their definitions(аудирование текста с извлечением нужной информации)
Work in pairs!
Listen to the cassette again and check your answers!
Now, let's check it together!
I`d like you to pay attention to one of the annoucemets (слайд с объявлением в аэропорту) Attention all passengers. Please keep your baggage with you at all times. If you see any unattended bags or suitcases, please report them immediately to the airoport staff.
What do you think of it?
P1. We should be careful at the airport.
P2. We shouldn`t touch unattended bags or suitcases.
Good of you, children!
3. Фонетическая отработка новых слов.
Listen to me and repeat the words after me!(упр. ''echo'' T-Cl-P1,P2,P3)
gate, flight, baggage, departure lounge, check- in desk, terminal, customs, delay, boarding card, customs officer.
Now, let's fill in the cluster!(заполнение кластера)
Подготовка к ролевой игре.
Very good of you, children! But is it enough for travelling abroad ?Do you know how address to somebody for help?
1. Listen to three conversations and say what they all have common?(аудирование текста с извлечением главной мысли. Ex.2a, p.71).
Discuss your ideas in pairs first! (All these conversations begin in the same way: Excuse me..., In all the conversations the speaker asks for directions) заполнение кластера
Well done, children!
2. Listen to the conversations again and answer the questions! Ex.2b, p.71. (аудирование текста с извлечением нужной информации)
Work in pairs!
Let's check it together!
3. And now fill in the cluster with the new information!
In what way would you ask for help?
Ролевая игра «At the airport»
And now it 's time to play.
Look at the screen again! (на экране фотослайд самолета)
Which airline do you think does the plane belong to?
Do you know the name of the Australian airline?
It is QANTAS. Read the information about it in your textbooks and fill in the cluster with the new information!
Now listen to the tape and play your part!
You are at the airport and you want to know where to check it for Sydney. (учащиеся сначала тренируются в парах, затем меняются ролями)
Now act the dialogue out!
That was great! Thank you, children!
Рефлексия.
Are you ready to travel Australia now?
Look at the scheme!
What do you know now?
What can you speak about now?
know how to start the conversation at the airport
Now I ask for help
can explain the problems
Рефлексия настроения и эмоционального состояния (« Лучики солнца»)
What emotions do you feel?
Positive emotions Negative feelings
I feel
Why?
Because I…
…was (not)bored;
…worked hard;
…did not relax;
…answerd properly;
…was active, emotional;
…fulfilled the task.
Домашнее задание. Make the picture alive (эпизод картинки упр.1а, стр.70)
Thank you, children for the lesson. You are bright and creative. You were active during the lesson and I give you only good and excellent marks. Good bye.
Литература
1.Учебник английского языка для 9 класса общеобразовательных учреждений “Английский язык нового тысячелетия для 9 класса” О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая, Обнинск “Титул”2009.
2.Рабочая тетрадь к учебнику английского языка“Английский язык нового тысячелетия для 9 класса общеобразовательных учреждений, О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая, Обнинск “Титул”2009.
3. Аудиоприложение СD MP3.
Литература для учителя
Книга для учителя с поурочным планированием к учебнику английского языка“Английский язык нового тысячелетия для 9 класса” О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая, Обнинск “Титул”2009..