Выполнила: учитель английского языка Коробова А.А., МБОУ СОШ №1 г. Морозовск
Тема урока: «SPORT! SPORT! SPORT!»
Учебник: New Millennium English, 7 класс. Деревянко Н.Н., Жаворонкова С.В. и др. Титул, 2012 г.
Класс: 7
Речевой материал: материал по теме “Ready, steady, go!” по учебнику New millennium English, 7 класс.
Наглядность: презентация Powerpoint; технологическая карта урока; раздаточный материал (приложения – Fitness Quiz, текст “Sports and leisure activities in Great Britain”)
Оборудование: ПК, мультимедиапроектор.
Цели и задачи урока:
Учебные: обучение рецептивным и продуктивным видам речевой деятельности, формирование и развитие коммуникативных умений учащихся, умения воспринимать на слух, умения делать краткие сообщения на заданную тему.
Познавательные: расширение эрудиции учащихся, их лингвистического и общего кругозора.
Развивающие: развитие языковых и познавательных способностей, способности к языковой догадке.
Воспитательные: воспитание стремления к активному образу жизни, воспитание положительного отношения к спорту.
Ход урока.
1. Организационный момент:
- Hello,children!
- Hello, teacher!
- Nice to see you!
- Nice to see you, too!
- Sit down, please.
2. Мотивация. Объявление цели и задач
Teacher: Today we are going to have a very interesting lesson. As you can see there is something in my hands. What is it?
Примерные ответы учеников: It is a ball.
Teacher: Yes, you are right! It’s a ball. But what can I do with it?
Примерные ответы учеников: You can play basketball. You can play volleyball. You can play football.
Teacher: Do you guess what the topic of our lesson is?
Примерные ответы учеников: I think it is sport and games.
Teacher: You are absolutely right! At our lesson we’ll consolidate our knowledge about sports and games. So “Sport! Sport! Sport!” (слайд 1).
3. Активизация лексики по теме – речевая разминка:
Teacher: Answer my questions please. Do you like sport?
Примерные ответы учеников: Yes, I do. I love sport. / I’m crazy about sport. / I’m fond of sport. / I’m keen on sport. / I enjoy sport.
Teacher: By the way, what sports do you know?
Примерные ответы учеников: Football, skiing, skating, basketball, cycling … etc.
Teacher: Look at the screen now and match the types of sports with the proper pictures (слайд 2). (Заполнение технологической карты урока)
Примерные ответы учеников:
Teacher: And what are your favourite sports? Work in pairs and find it out. (Мини-диалоги).
Примерные ответы учеников: What is your favourite sport? – My favourite sport is … etc.
Teacher: You should mind different collocations when talking about sports: play / go / do.
Примерные ответы учеников: Объясняют правило употребления соответствующих гдаголов с определенными видами спорта.
Play + игровые виды спорта (слайды 3-14)
Go +V-ing (виды спорта вне помещения) (слайды 15-28)
Do+виды спорта в помещении (слайды 29-34)
Teacher: What sports do you do? As for me, I play tennis, do fitness and go swimming, and what about you?
Примерные ответы учеников: I play …, go …, do… . (Заполнение технологической карты урока)
Teacher: You know it is always interesting to try something new. What sport would you like to try? I’d like to try roller-skating, and you?
Примерные ответы учеников: As for me, I’d like to try ….
4. Работа с тематическим текстом. Выполнение заданий после текста.
Teacher: We have found out what sports Russian teenagers love. Now I suggest you to know some facts about sports in Great Britain. On your desks you can see texts for reading. Let’s read the text and do several exercises after reading.
Примерные ответы учеников: Уч-ся читают текст вместе с учителем, переводят и выполняют задания (приложение - текст для чтения).
5. Просмотр тематического видеоролика и выполнение заданий.
Teacher: Well done! And do you know that there is one more sports activity that is very popular in Britain? Look at the screen, please.
Примерные ответы учеников: Уч-ся внимательно смотрят тематический видеоролик с включенными субтитрами. (Учебный фильм Window on Britain, изд-во “Oxford University Press”; раздел 5 SPORT; SEQUENCE 3)
Teacher: Now answer my questions, please.
What sport is also very popular in Britain?
What is the name of the popular path-walk?
How long is it? (Вопросы указаны в технологической карте).
Примерные ответы учеников: Уч-ся отвечают на вопросы после просмотра ролика.
- Walking is also very popular in Britain.
- It is the Pinnine Way.
- It is 412 km long.
6. «Мозговой штурм» “Why sport?”
Teacher: You see modern life is impossible without sport. People all over the world do sports. I’d like to ask you why should people do sports? Let’s brainstorm all your ideas and make a diagram “Why sport?”.
Примерные ответы учеников: Уч-ся выходят по одному к доске и заполняют диаграмму следующими идеями: SPORT…
- helps to make new friends;
- gives fun and pleasure;
- teaches to overcome difficulties;
- helps to keep fit and be healthy;
- teaches to win and to lose;
- teaches to be strong, fast and patient;
- builds up the character;
- promotes a healthy lifestyle;
- teaches to be disciplined;
- teaches a lot about life.
(выражения содержатся в технологической карте).
7. Рефлексия. Выполнение заданий викторины “A fitness quiz”.
Teacher: Thank you for your work. You are very active today. At the end of our lesson I’ve prepared a short fitness quiz for you. Let’s do the quiz and we’ll find out
how sporty you are.
Примерные ответы учеников: Уч-ся выполняют задания викторины (приложение Fitness Quiz), слайды 35-36
8. Подведение итогов урока.
Teacher: That’s all for today. Most of you are getting good and excellent marks for the lesson. At home you should make a research about sports popular in your class according to the form (Приложение “A sport survey of my class”). And now I’d like to ask you to show me the proper “smile” whether you like our lesson or not.
Then pupils show the proper pictures («смайлики») on whether they like the lesson or not. (Ученики показывают соответствующие карточки («смайлики») по принципу насколько им понравился урок) (приложение «смайлики»)
Список использованной литературы и интернет ресурсы:
www.mes-english.com
http://nsportal.ru/
http://festival.1september.ru/
http://fenglish.ru/uchebnyj-film-window-on-britain-s-subtitrami-i-uprazhneniyami/
Учебный фильм Window on Britain, изд-во “Oxford University Press”