Просмотр содержимого документа
«Конспект урока по дисциплине "Иностранный язык".»
Конспект урока английского языка по теме
“Food and Health”
Тема:“Food and Health”
Задачи урока:
Образовательные: развитие навыков говорения, аудирования, чтения, письма по теме “Food and Health”; отработка произносительных навыков.
Развивающие: развитие мотивации к изучению иностранного языка, навыка языковой догадки, интеллекта, памяти, совершенствование внимания.
Воспитательные: создание условий для формирования ясных представлений школьника о здоровом питании; воспитание умений работать в группах и самостоятельно.
Урок построен по комбинированному типу: фонетика, лексика, чтение текста, восприятие речи на слух, творческое задание. Все этапы урока направлены на воспитание культуры питания как составляющей здорового образа жизни. Выполняя увлекательные задания, учащиеся одновременно расширяют свои понятия о «полезной» и «неполезной» пище, анализируют продукты, которые они употребляют каждый день и выводят общую формулу здорового питания.
Ход урока
I. Организационный момент. (Беседа о дате, дне недели, погоде)
II. Постановка цели урока.
Teacher: Today we’ll have a lesson according to our topic “Food and health” and we’ll speak about tasty, healthy, unhealthy/useless/junk food.
You’ll work in groups. At the end of our lesson we’ll need to make menus for breakfast, lunch and dinner.
Well, we start our work!
III. Фонетическая разминка.
Let’s train our tongues and practice the English sounds. Look at the blackboard carefully and read the words with sounds:
[u:] – food, fruit
[θ] – healthy
[ju:] – useless
[ei] – tasty
[e] – breakfast
[^] – lunch
[i] – dinner
[ʤ] – vegetables
IV. Речевая разминка.
1.Now let’s play “the brain storm”. Remember the words to the topic “food”. What comes to your mind when you hear the word “food”?
2. Let’s continue warming up our vocabulary. Listen to me and try to complete some sentences using necessary words.
Вкуснотища – very good! Пищу называют – food.
Это вовсе не каприз, сыр мы называем –cheese.
Мясо жарится, шкварчит, мясо по-английски –meat.
Арбуз предпочитаю сливам, арбуз иначе – water-melon.
Узнали все впервые, что груша это – pear.
Масло нужно всем ребятам. Масло по-английски – butter.
Без соли борщ не лезет в рот. Соль по-английски – просто salt.
Ведро воды не принесете? Вода, водичка будет – water.
Слива тут и слива там. Слива по-английски – plum.
Виноград мы съели весь. Виноград иначе –grape.
V. Активизация навыков устной речи по теме “Food and health”.
1. Фронтальный опрос.
Dear boys and girls! Answer my questions!
- Do you like to eat cakes, sweets, ice-cream and chocolate?
- Do you like to eat fruit and vegetables?
- What about porridge and soup?
- What is your favourite fruit?
- What is your favourite vegetable?
- What is your favourite food?
2. Open your exercise-books, please. Make a list of six things you like to eat.
3. Now we start to work in groups. Let’s make the working groups as usual. Now you’ll get the cards with instructions and tasks for every group. Try to do them together with your groupmates. At the end of the lesson every pupil will give marks to his or her groupmates and him- or herself.
The first task is to decide and to write the words on your list in two columns: healthy and unhealthy food. (шаблоны таблицы – каждой группе по шаблону).
Представители групп должны ответить, используя РО “We think…. is healthy, but … is unhealthy “
(Слова для распределения в колонки: porridge, cheese, cola, chips, vegetables, fruit, meat, sugar, sweets, hamburger, eggs, fish).
VI. Совершенствование навыков чтения вслух.
1. And now each group will get a text of the dialogue; you must read it and check your guesses: what food is healthy and what food is useless.
2. Look at the screen and correct your answers if they were wrong.
3. Compare the table on the screen and your personal list of six favourite things.
Answer my questions:
Is your favourite food healthy?
Were you right?
Were your partners right?
VII. Творческое задание
And now I have a special task for you. You need to make healthy menus for breakfast, dinner and supper. (работа в группах по составлению меню).
IX. Рефлексия
Now, do you know what food is healthy and unhealthy for you?
Let’s try to value your impressions after our lesson (ученики оценивают себя и своих одногруппников).
X.Подведение итогов урока.
Dear children! You have worked hard today! And now I’d like you to give mark to yourself and your groupmates.