Класс, профиль класса: 11-б (углубленное изучение англ. языка)
Дата: 22.02.17
Школа: № 550 Центрального района
Учитель: Соколов И.А.
Школа: № 550 Центрального района
1.Вид урока: Урок повторения и систематизации знаний
(Урок с использованием Интернет-технологий (использование инструментальной оболочки Hot Potatoes)
2.Цель урока: Систематизация предметных знаний, умений, навыков, универсальных учебных действий.3.Задачи урока: 1.Развитие умения понять общее содержание читаемого. 2.Развитие умения читать быстро. 3. Расширение словарного запаса учащихся по теме «Мир образования». 4. Формирование позитивного отношения к чтению текстов научно-популярного характера.
I.Подготовительный этап
Урок чтения основан на материале базы данных для подготовки к ЕГЭ (ФИПИ - раздел «Чтение). Учитель составил несколько упражнений, которые можно использовать при обучении просмотровому чтению.
II.План проведения урока – 45минут
Этапы урока:
1.О.М. – задачи урока – повторение некоторых эффективных приемов работы с заданием «Соотнесение заголовков с текстом».
(Today we continue the set of lessons developing our language and exam skills. Why are these lessons important for all of us? Why are they important for you, Nikita? Today we are going to practice some helpful tips on the task “Matching headings with paragraphs”.)
I.Предтекстовый - 15 минут
Ex.1. Look at these headings for different texts. For each heading write two or three words or phrases that you would expect to appear in the text. Учащиеся читают вслух и переводят заголовки на русский язык. Затем учащиеся записывают в таблицу слова, которые они могут встретить в текстах. Один из учеников озвучивает выполненное задание. For example,(
1 Education: The Way to the Top
Clerk, banker, career…
2 From Agony to Love
Relationship, friendship…
3 Teaching to Learn
Pedagogy, professor…
4 Learning That Never Stops
Primary school, secondary school…
5 Things Worth Learning
English, swimming…
6 The Right Word Can Bring Changes
Treaty, negotiations…
7 What My Father Taught Me
Tell the truth, courage…
8 The Power of Numbers
Math, teacher…
Ex.1 (b). In pairs or as a group, discuss the words and phrases you wrote down. If someone makes sensible suggestion you haven’t already got, add to the list above.
Ex.2.Look at the task. Match each of the headings 1-8 to a description below.
The text with this heading will be probably talking about …
Учащиеся находят соответствия между заголовками и предполагаемым содержанием текстов. Затем учащиеся вносят свои ответы в таблицу. Один из учеников озвучивает выполненное задание. Затем ответы выносятся на экран.
1 Education: The Way to the Top -
a. The life of a teacher
2 From Agony to Love -
b. Missionary work among aborigines
3 Teaching to Learn -
c. Some useful tips for your exam
4 Learning That Never Stops -
d. Family matters
5 Things Worth Learning -
e. Useful lesson learnt in your childhood
6 The Right Word Can Bring Changes -
f. Education in modern society
7 What My Father Taught Me – e
g. The career of a top manager
8 The Power of Numbers -
h. One of the famous mathematicians
Ex.3. Look at the headings 1-8. Write a word from eight of the headings to complete the sentences.
Учащиеся заполняют пропуски в предложениях выбирая нужное слово из заголовков (поиск «ключевого» слова в заголовке). Один из учеников озвучивает выполненное задание. Затем ответы выносятся на экран.
1 Education: The Way to the Top
She is thinking of going into ……..( teaching).
2 From Agony to Love
No major ……….(changes) were made to the book.
3 Teaching to Learn
The driver, a …………..(father) of four, escaped uninjured.
4 Learning That Never Stops
I’m sure he has a college …………….(education).
5 Things Worth Learning
She wrote various ……….(numbers) on a large sheet of paper.
6 The Right Word Can Bring Changes
The local museum is…………( worth) visiting.
7 What My Father Taught Me
It was ……………..(agony) not knowing if she would live.
8 The Power of Numbers
She attended the school for children with …………(learning) difficulties
II.Текстовый – 15-20 минут
Ex.4. Quickly read texts 1-7 and decide which one refers to each of the following things.
Учащиеся просматривают текст и находят соответствия между текстами и предложенным содержанием текста
Один из учеников озвучивает выполненное задание. Затем ответы выносятся на экран.
Texts 1 - 7
a the power of words
2
b moral problems
4
c changing the attitude to the matter
7
d living experience
1
e the importance of the subject
6
f critical attitude to yourself
5
g the desire to learn
3
Ex.5. Quickly read the headings and seven texts in the task. Underline all the words and phrases connected to the world of animals. Учащиеся просматривают текст и выбирают слова по предложенной теме.
Ex.6. Match the words to their definitions. Учащиеся находят соответствия между словами из текста и их определениями. Если учащиеся затрудняются сделать это, то они просматривают текст и пытаются определить значение слова по контексту. Выполнив упражнение, учащиеся проверяют ответы при помощи компьютера используя инструментальную оболочку Hot Potatoes (программа оценивает их работу).
Затем ответы выносятся на экран.
Text
Word
Definition
1
1 education – e
A someone’s ability to do sth
1
2 transform - j
B a school in the US and Canada for children of 15 to 18 years old
2
3 capacity – a
C a set of instructions that are followed in a fixed order
2
4 taboo - f
D dishonest behaviour
3
5 high school – b
E the process of teaching and learning, usually at school, college or university
3
6 aspect - i
F the subject that is not accepted as socially correct
4
7 cheating - d
G sth that you do regularly or usually
5
8 habit - g
H the way words are arranged to form sentences or phrases
6
9 algorithm - c
I one part of a situation, idea, plan etc. that has many parts
7
10 syntax - h
J to completely change the appearance, form, or character of sth or sb
Ex.7. Match the headings to the paragraphs. Explain your choice.
Учащиеся выполняют задание, соединяя заголовки и тексы. Затем учащиеся объясняют свой выбор ( Topic sentences, синонимы ...)
Text
1
2
3
4
5
6
7
Title
A
F
C
G
D
H
B
III.Послетекстовый – 10 минут
Учащиеся работают в парах и отвечают на вопросы своих одноклассников
Ex.8. Make up some questions to the texts and ask your classmates. Answer their questions:
For example,
1.What power does education have?
2. What capacity does language have?
3. What is the best way to learn?
4. What lesson was taught to the writer by his father?
5. What does lifelong learning mean?
6. Why has math always attracted many people?
7. Why do people sometimes re-read their favourite books?
Ex.9. Подведение итогов урока
Учитель задает вопросы ученикам и предлагает им домашнее задание.
1.What matters are discussed in the texts?
2. Have you learnt anything new? Could you give any additional information on the matters?
3. Was the information from the texts useful (interesting) for you? How and where could you use it?