1. Student’s book
2. Workbook
3. Presentation Power Point, desk.
4. Cards, Posters
I. Greetings . (1 мин).
II. Организационный момент.
1. Беседа с классом. (1 мин).
2. Постановка проблемы урока. (2 мин).
3. Лексическая зарядка. Игра “What is missing?” (4 мин).
4. Речевая разминка. (4 мин).
III. Основная часть урока. 1. Игра: «Разгадай кроссворд» (3 мин).
2. Активизация ЛЕ. (8 мин).
3. Совершенствование техники чтения про себя. (4 мин).
4. Физкультминутка. (1 мин).
5. Активизация лексических единиц. (15 мин).
IV. Подведение итога урока (2 мин).
Этап урока | Цель данного этапа | Деятельность учителя | Деятельность учащихся | Мотивация (приёмы, средства обучения) |
I. Начало урока. Приветствие. (1 мин). | | T: Good morning, boys and girls! T: I’m glad to see you! How are you? T: I’m OK. Thank you. T: Sit down, everybody. | Ps: We are fine, thank you. And you? | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |
II. Организационный момент. 1. Беседа с классом. (1 мин). | | T: Answer my questions, please. T: What season is it now? T: What date is it today? T: What day of the week is it today? | Отвечают на вопросы | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |
2. Постановка проблемы урока. (2 мин). | | Teacher: Boys and girls, today we are going to talk about "Flat". We are to revise everything about it. You've got reports on this occasion to present in class. The main goal of our lesson is to show the results of our hard work. Today we will work in teams, the leader of your team will help the members of the group. During our work you can get points. Those who score more points will be our designers. They will get diplomas. Our lesson will be in a form of competition. | | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |
3. Лексическая зарядка. Игра “What is missing?”. (4 мин). | | T: All children like to play. Let’s play an interesting game “What is missing?” You can see some pictures of the furniture. Call them, please. T: Try to remember these things. Sleep! (Учитель нажимает на картинку, она исчезает.) Wake up! What is missing? T: You are right. It is a mirror. (Учитель нажимает на картинку, она появляется.) | P: An armchair, a lamp, a chair, a fireplace, a mirror, a shelf, a sofa. P: A mirror. | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, ученик 2 и т.п. Различные игры, картинки, плакаты, слайдовая презентация. |
4. Речевая разминка. (4 мин). | | T: Давайте узнаем друг у друга, есть ли у вас в домах эти предметы. Ask Yes/No questions and give short answers. – Have you got …? – Do you …? – Is there …? – Are there …? | Ps: Is there a mirror in your bathroom? Are there any armchairs in your kitchen? etc. P1: Have you got a living room? P2: Do you have a bathroom? P3: Is there a mirror in the hall? P4: Are there curtains on the window? | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, ученик 2 и т.п. ученик 1 - ученик 2 и т.п. |
| | Listen to the riddles and guess what it is. Riddles: a place we cook food; (a kitchen) a place we take a shower; (a bathroom) a place we wash the dishes; (a kitchen) a place we wash our face and hands; (a bathroom) beautiful things that grow in the fields and forests; (flowers) a thing we can lock the door; (a key) a place where we can read books; (a living room) a thing we usually travel by; (a car) a room where we can have a dinner; (a dining room) a thing where we keep clothes; (a wardrobe) a thing that helps us to read when it is dark in the room; (a lamp) things which are usually on the windows and make the room lovely; (curtains) a thing in the kitchen to cook our food; (a cooker) a thin that we can see our faces in; (a mirror) a thing in the kitchen where we can wash up. (a sink) | (Выполняется задание. Учащиеся слушают и отгадывают загадки.) | Метод исследовательских заданий |
III. Основная часть урока. 1. Игра: «Разгадай кроссворд» (3 мин). | | Look at the blackboard there is a crossword puzzle. Guess it and you will know what form our lesson will be: Task 1. Сrossword puzzle. 1.свеча. 2.диван. 3.камин 4.телевизор 5.лифт 6.стол 7.картина 8.подушка 9.кресло 10.камин 11.балкон. | (Кроссворд раздается командам для заполнения, как только одна из команд разгадает его, другие останавливаются и сдают кроссворды. Каждая команда получает баллы с учетом количества и правильности написанных слов.) | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. Различные игры, картинки, плакаты. |
2. Активизация ЛЕ (8 мин). | | Task 2. Read and say if it is true or false. Teacher: Now boys and girls look at the photo of Hobbit's living room. Look and compare if you were right or wrong. 1. This is a bedroom. 2. There is a telephone on the square table. 3. There are three chairs round the table. 4. There is a picture above the table. 5. There are two arm-chairs near the table. 6. There are curtains on the window. | (Каждая команда получает соответствующее количество баллов.) (Для всех последующих конкурсов на доску вывешиваются ватманы с рисунками и заданиями. В каждом задании по 6 пунктов, которые выполняются поочередно представителями трех команд. Если кто-то ошибается право ответа переходит соперникам. О количестве заработанных баллов сообщается после каждого конкурса.) | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |
| | Task 3. Correct. 1. This is a bathroom. 2. There are two arm-chairs in the room. 3. There are four chairs in the room. 4. There is a bookcase in the room. 5. There is a square table in the room. 6. There is a sofa in the room. | | |
| | Task 4. Fill in the prepositions. 1. There is a window: the room. 2. There are curtains: the window. 3. There is a bed: the wall. 4. There is a picture: the bed. 5. There is a sofa to the: the room. 6. There is a carpet: the floor. | | |
| | Task 5. Look at the picture and answer the questions: 1. What is this? 2. Is there a table in the room? 3. There is a lamp on the table isn't there? 4. What is there on the table? 5. Is there a chair or an arm-chair near the table? 6. Where is a picture? | | |
3. Совершенствование техники чтения про себя. (4 мин). | | Task 6. Read the text and find the room. In the room there is a sofa, a table, a bookcase and a round table. There is a lamp on the table. There are books in the bookcase. There is a sofa to the right. There are two pictures on the wall. | (Выполняется задание. Учащиеся читают текст и отгадывают название комнаты.) | Метод исследовательских заданий Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. ученик 1- ученик 2 |
4. Физкультминутка. (1 мин). | | T: Will your stand up, please? Let’s have a rest. Touch your head, touch your nose, Touch your ears, touch your toes. Run and jump, jump and run, Let’s have fun! Wash your face! Wash your hands! Clean your teeth! Stay healthy, please! T: Sit down, everybody. | (Команды выполняют упражнения.) | |
5. Активизация ЛЕ. (15 мин). | | Task 7. Remember! | (На доску вывешивается плакат на котором нарисованы предметы по данной теме. Дается 30 секунд на запоминание, плакат снимается и команды должны за 3 минуты написать по-английски название тех предметов, которые они запомнили.) | Метод исследовательских заданий Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |
| | Task 8. Proverbs. (На учительском столе в 3-х конвертах находятся разрезанные пословицы. Капитаны команд выбирают конверт, команда на время собирает пословицу, читает ее и переводит.) Example: East or West home is best. There is no place like home. | | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |
| | Task 9. Riddles. What has teeth but can not bite? (A comb.) What has legs but can not go? (A chair.) This is a house with one window in it showing films nearly every minute? (a T V set.) Etc. | | |
| | Task 10. Listen to the description and guess what it is. 1. A thing we can lock the door with (а key). 2. A place where we can live in (a flat or a house). 3. A thing we can sit and read before the fire (an armchair or a chair). 4. A room where we have dinner (a dining room or a kitchen). 5. A place to sit by in the armchair and get warm (a fireplace). 6. A thing where we keep our clothes (a wardrobe). 7. A thing that helps us to read when it is dark in the room (a lamp). 8. Things which are on the windows and make the room lovely (curtains). 9. A thing in the kitchen to cook our food (a cooker). 10. A thing in the kitchen where we can wash up (a sink). 11. A thing where we can see our faces (a mirror). 12. A thing at what we sit and do homework (a desk). 13. A thing that keeps food fresh and cold (a fridge). 14. A thing where we keep books (a bookcase or a shelf). 15. A thing where we sleep (a bed or a sofa). 16. A thing that tells us time (a clock). 17. A thing that is on the floor and makes the room comfortable (a carpet). 18. A thing that helps us study or play (a computer). 19. A place where we wash our faces and hands (a bathroom). 20. A thing where we keep cups, plates and dishes (a cupboard). | | |
| | Task 11. What words are hidden? 1. 16. 12. 1. 20. 5. ( Plate.) 2. 19. 15. 6. 1. (Sofa.) | (Вывешивается плакат с цифрами, раздается пронумерованный алфавит. Необходимо записать слово по-английски. Та команда, которая выполнит задание первой должна правильно назвать цифры, а потом слово.) | |
| | Task 12. Do you know the words? | (Ученики пишут лексический тест) | |
IV. Подведение итогов. (2 мин). | Подвести итог изученному явлению; Подвести итог урока, проверить достижение поставленных задач. Выставить оценки, объяснить ученикам, что у них получилось лучше всего и над чем нужно поработать. | Teacher: I am very pleased with your answers. Every team was terrific. The game is over. I give the winners "5" all the rest "4". T: We have reached the aim of the lesson. I wonder if the colours of the walls at home influence our emotional state and how colours influence learners’ feelings at home. Find the information about it in the Internet. It will be your homework. | Ученики выставляют оценки. Ученики записывают домашнее задание (в т. ч. проектное задание). | Режимы работы: учитель – класс, учитель – ученик 1, учитель - ученик 2 и т.п. |