Учитель. Good evening, boys and girls! Welcome to our Halloween party! On the thirty first of October is Halloween, ghosts and witches are free and you can expect to meet them. A long time ago people were afraid and stayed at home on Halloween.
Ученик. (Рассказываетстихотворение)
Out tonight for trick and treat,
Halloweeners roam the street
Bats and ghosts fly through the air,
Witches, goblins everywhere.
Costume beggars on the run,
Playing tricks to have some fun.
Jack – o’ – lanterns glowing bright.
On this spooky, festive night.
Ученик. Halloween is celebrated on October 31st. Many countries in Europe and around the world celebrate Halloween. Halloween comes from the Celtic /keltic/ tradition. Around this date, the Celts celebrated the end of summer and the beginning of winter. This festivitiy was called Samhain. The Celts believed the spirits of dead people came alive on this night. They built bonfires and wore costumes to send evil spirits and ghosts away. This Celtic tradition was turned by the Catholic Church into “All Hollows Eve” which means the vigil of all Saints.This is where the word Halloween comes from. The Celts used pumpkins to frighten evil spirits. Now, many families carve pumpkins together. They cut a face in it with a knife. They put a candle in the inside to make it light up. This is called a Jack-o-lantern. They put the Jack-o-lantern in a window so everybody can see it. Many people also dress up in costumes. Costumes can be scary or funny.
Children “Trick-or-Treat” in their Halloween costumes to get sweets. They go to a door and knock. When it opens they scream, TRICK OR TREAT!
Видео
Учитель: So, you can see that now in Britain it is a day for fun. There are always a lot of parties at that night. Some people wear masks, other dress as ghosts and witches. Everybody is happy.
Ученик. Хэллоуин отмечается каждый год 31 октября. Дети особенно любят этот праздник, не смотря на то, что школьные занятия в этот день не отменяются. Утром к школам стекаются разные страшные существа в масках и живописных костюмах, ведь в большинстве школ устраиваются праздники с угощением – Halloween parties. Но самое интересное начинается после уроков, когда дети в своих костюмах отправляются по домам «выпрашивать» сладости.
Ученик. Конечно хозяйки к этому дню заранее запасаются чем-нибудь вкусным для этих гостей, но все же, придя в дом, полагается сказать “Trick or treat”, что значит примерно «Если не угостите, то мы вам насолим». Этой фразой посетители предупреждают хозяев, что если они не получат чего-нибудь вкусного, то сыграют над хозяевами какую-нибудь неприятную шутку. В последнее время все более популярными становятся конкурсы по разрисовыванию витрин и окон. Магазины, банки, поликлиники, различные учреждения предоставляют свои окна и витрины в распоряжение школьников
которые специальной легко смывающейся краской раскрашивают их так, как подсказывает им их фантазия.
Ученик.Задолго до праздника преображаются и жилые дома. Традиционное украшение – «Jack – o’ – lanterns» - пустая тыква с вырезанными глазами, носом и ртом, внутрь которой ставится зажженная свеча. Тыквы, скелеты, приведения, черные кошки, ведьмы, домовые, гадания – все это атрибуты Хэллоуина, а его цвета – черный и оранжевый. Возможно, все эти символы пришли из далеких времен, когда люди, жившие на территории Англии, Ирландии и Шотландии и называвшие себя кельтами, устраивали специальные празднества. Кельты сжигали зерно и животных, принося их в жертву злым силам, чтобы не причинили людям вреда. Некоторые наряжались в костюмы и занимались предсказанием судьбы.
Ученик.Похожие традиции были и в других странах, например, в Уэльсе. Люди, наряженные в костюмы, устраивали шествия, собирая по дороге у жителей угощения. Костюмы надевали еще и для того, чтобы напугать и прогнать ведьм и прочую нечистую силу. Для этого же люди носили с собой факелы и самодельные фонари – вот откуда появился «Jack – o’ – lanterns».Празднование Хэллоуина стало популярным и в США примерно в начале 19 века, с приездом в Америку эмигрантов с Британских островов.
Ученик. И сегодня никто не удивляется увидев на остановке девушку с кошачьим хвостом, спешащего на работу «призрака», соседа в маске вампира. Дети тоже идут в школу в костюмах, с раскрашенными лицами, в масках. Хэллоуин – прекрасный повод повеселиться, подурачиться и попугать друг друга.
Учитель. And now, children, close your yes and imagine everything that I will tell you in the story.
In a dark, dark wood,
There is a dark, dark house.
In the dark, dark house,
There is a dark, dark room.
And in the dark, dark room,
There is a dark, dark cupboard.
And in the dark, dark cupboard,
There is a dark, dark shelf.
And on that dark, dark shelf,
There is a dark, dark box.
And in that dark, dark box,
There is a (делает паузу, раздаётся вопль ужаса) …(ghost).
Are you frighten?
Учитель. And now is your turn o tell horror stories…
Дети рассказывают страшные истории:
Ученик, рассказывающий «страшную» историю , в руке держит паука, сделанного из пластика.
Children like to tell dreadful, awful horror stories. Let’s listen to one horror story. It is about a terrible Spider on the floor.
There’s a spider on the floor, on the floor,
There’s a spider on the floor, on the floor,
Who could ask for any more
Than a spider on the floor.
There’s a spider on the floor, on the floor.
Now the spider is on my leg, on my leg .Oh, the spider’s on my leg, on my leg.
Oh, he’s really, really big.
This old spider on my leg
There is a spider on my leg.
Now the spider on my stomach, on my stomach,
Oh, he is really, really big,
This old spider on my stomach, on my stomach.
Now the spider’s on my neck, on my neck
Oh, the spider on my neck, on my neck.
Oh, I gonna be a wreck.
I’ve got a spider on my neck.
There’s a spider on my neck, on my neck.
Now the spider on my head, on my head,
Oh, the spider’s on my head, on my head.
Oh, I wish I were dead
I’ve got a spider on my head.
There’s a spider on my head, on my head.( делает паузу, раздаётся вопль, спокойно произносит последнюю фразу)
But he jumps off.
Ученик в костюме Вампира
Vampire: Yes, I’ve come here and let everybody fear.
You, wretched people, look at me!
I’m the bloodiest creature, as you can see.
The blood of innocent ladies
Is the dream for me!
Hey, you! Don’t run away!
Stand there, I’ll drink some blood of yours.
And you’ll stay with me for ever.
(Vampire tries to catch someone and “drink” some blood.)
Учитель. Now you will see the short play “Rodrigo from Brazil”.
Инсценировка пьесы.
The play “Rodrigo from Brazil”
Mrs. Brown: Where are you going tonight, Nick?
Nick: To the party. My friend Sam will come to me at seven o’clock.
(Стуквдверь)
Mr. Brown: Somebody is knocking at the door.
Mrs. Brown: Come in. Oh, it’s your friend Rodrigo.
Mr. Brown: My friend from Brazil!!! How are you?
Rodrigo: Just fine. I went to London 2 hours ago.
Jane: Have you ever been to England?
Rodrigo: No, I haven’t.
Mrs. Brown: I can see you are wearing the light clothes.
Rodrigo: You are right. The weather was warm and dry.
Jane: But today is rainy and windy.
Nick: It’s nice day today!
Rodrigo: Why do you think so?
Nick: On the 31st of October English people celebrate a nice holiday – Halloween.
Rodrigo: I’m afraid I don’t know much about this holiday.
Mr. Brown: People dress up in strange costumes and pretended they are ghosts or witches.
Rodrigo: Oh, are you sure I’m going to like it? It’s very unusual.
Mrs. Brown: It’s a holiday for children. They dress up in funny clothes and go from house to house and say “Trick or treat”
Rodrigo: Trick or treat! What do you mean?
Nick: Nothing dangerous. If people give us a treat – some sweets, nuts or cakes – we’ll say
“thank you” and go away. but if they don’t we’ll play a trick on them.
Jane: People put pumpkins on the window still. They draw eyes, noses and mouths on the
Pumpkins and put candles into them. So the pumpkin looks like a face.
(Стук в дверь. Заходят 3-4 детей в костюмах).
Children: Trick or treat! (мистерБраундаетдетямяблоки)
Trick or treat! (миссис Браун дает детям конфеты)
Trick or treat! (Детям ничего не дают. Они быстро вытаскивают воздушный шар и неожиданно хлопают его. Хозяева дают детям орехи и они уходят).
Jane: It’s nice, funny and tasty holiday, isn’t it?
Let’s play games now? Давайте поиграем.
Учитель. Thank you children. Very good. Let’s applaud them.
Учитель. And now-competitions!
Let’s devided into 2 groups. Give the names for your command.
Task 1. Answer the questions:
You have known a lot today about Halloween, and the first task for you is to answer the questions. I will ask every command one after another. For every correct answer you will get a tag. So, let’s start:
1) When do we celebrate Halloween? EVERY OCTOBER 31ST
2) Where does Halloween come from? CELTIC TRADITION PEOPLE BELIEVED THE DEAD RETURNED
3) What is a Jack-o-Lantern? A PUMPKIN
4) What do children say on Halloween? TRICK OR TREAT!
5) What do people wer on Halloween? COSTUMES, MASKS
Task 2. Choose the correct answer:
What is worn around the neck to keep vampires away?
potatoes
onions
garlic
What colours are associated with Halloween?
red and green
orange and black
yellow and blue
Who can walk through the walls?
witches
goblins
ghosts
What does a witch use for transport?
a hat
a broomstick
a motorbike
Task 3.Find the Halloween Words.
Каждая команда получает карточку с заданием: найти и обвести слова по теме праздника.
S
K
E
L
E
T
O
N
J
A
M
O
N
S
T
E
R
A
H
B
C
S
O
W
R
A
C
A
M
A
S
K
D
J
X
K
L
W
T
R
E
A
T
Y
O
L
I
G
O
B
L
I
N
L
O
T
Z
F
E
L
B
V
A
W
C
A
O
I
T
A
M
N
E
H
G
H
O
S
T
K
T
E
T
B
E
L
U
H
M
E
N
I
T
R
I
C
K
O
R
A
L
P
U
M
P
K
I
N
Task 4. Halloween words.
Учитель заранее готовит для каждой команды по листку бумаги с написанным на нем словом Halloween. Каждая команда получает карточку с этим словом. По сигналу за 5 минут каждая команда должна написать как можно больше слов, состоящих из букв, которые есть в слове Halloween. Учитывается не только скорость, но и правильность написания.
H-A-L-L-O-W-E-E-N
Task 5. Ghost and witches.
Для этой игры нужно разделиться на 2 команды и выстроиться вдоль противоположных стен комнаты напротив друг друга. Это все приведения (ghosts). Из двух команд надо выбрать 2х ведьм – witches, которые завязанными глазами стоят в центре между двумя командами. «Приведения» из каждой команды по одному пытаются перейти в противоположную сторону: один – справа от ведьм, другой – слева. Если ведьма слышит, как крадется приведение из команды соперников, она говорит: “I heard a ghost”. Если она права, то приведение выбывает из игры. Если она ошибается, то приведение из ее команды покидает игру. Цель ведьм – поймать как можно больше приведений из противоположной команды.
Task 6. Blow the ghost.
В этот раз игроки 2х команд будут иметь дело с приведением, правда, не настоящим, а вырезанным из тонкой папиросной бумаги. Начинают соревнование ведущие 2х команд (в команде 5 человек), при этом приведения лежат на полу перед каждым из них. Передвигать приведения в сторону обозначенной линии на другом конце комнаты нужно, помахивая, как веером, небольшим листом картона или плотной бумаги. Приведение будто бы летит, подгоняемое ветерком от ваших движений.
Task 7. Mummy.
Каждая команда выбирает человека, который будет «мумией». Каждой команде выдается туалетная бумага. Задача: в течении 1 минуты, пока играет музыка, выбравшего человека «мумию», обматать туалетной бумагой , чтоб он был похож на мумию. Побеждает та команда, у которой получилось качественнееи быстрее.
Task 8. Riddles.
I fight at night because I do not like light. (A BAT)
I am scary and white. I come out at night. (A GHOST)
I have got soft black fur. When you hold me I purr. (A BLACK CAT)
I am round all the sides. I have got a light inside. (JACK-O-LANTERN)
I have got a black cat and a big pointed hat. (A WITCH)
I am yellow or white. I am smile at Halloween night. (MOON)
Учитель. And now count your tags. How many tags do you have? So, the winner is _________. Congratulations! (Вручаются подарки каждой команде)
Учитель. Thank you that you came here! Did you have a good time? Good. So, our party is over.