Тема: «Леесь кизна ды тельня. Калонь кундамось. Река летом и зимой. Рыбалка». (6 класс)
(омбоце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Течи ушосонть пек паро.
- Монень вечкеви телесь.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Мон теинь_________
Менелесь___________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Леесь кизна ды тельня. Калонь кундамось Река летом и зимой. Рыбалка».
Вансынек, кода полавтови леесь. Кодамо сон эрси тельня ды кизна. Вансынек сонзэ мазычинзэ.
-Ялгат, кода полавтови леесь тельня?
А кодамо сон эрси кизна?
-Виде, леесь тельня вельтяви эйсэ.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Переведите текст, укажите послелоги.
Од валонь ваннома (новая лексика)
Лей-река
Эй-лёд
Чудикерькс-ручей
Маласо-близко
Артовкс-рисунок
Сэтьмечи-тишина
Калонь керькс, ульма-удочка
Эрьке-ручей
Лей чиресэ-на берегу
Толкун-волна
Кескав-мешок
Таго-опять
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо. Грамматикань коряс важодема.
В эрзянском языке нет предлогов. Их значения передают падежные формы или служебные слова-послелоги, которые стоят после управляемого слова.
Послелог-служебная часть речи, указывающая на связь существительных и местоимений с другими словами в предложении: Якась Оля марто. Совасть монь кис.
2-це упражнениясь. Выразительно прочитайте текст. Переведите. Какие слова из этого текста можно отнести к реке, протекающей в вашей местности?
7.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
8.Кудонь тев.
3-це упражнениясь. Прочитайте текст. Переведите. Опираясь на текст, придумайте небольшой рассказ, как богатый помог бедному.
Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.