Тема: «Леесь кизна ды тельня. Калонь кундамось Река летом и зимой. Рыбалка». (6 класс)
(омбоце урокось)
Цели и задачи: 
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
	- Течи ушосонть пек паро.
 
	- Монень вечкеви телесь.
 
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
  Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
 Мон  теинь_________ 
Менелесь___________
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа) 
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Леесь кизна ды тельня. Калонь кундамось Река летом и зимой. Рыбалка». 
    Вансынек, кода полавтови леесь. Кодамо сон эрси тельня ды кизна. Вансынек сонзэ мазычинзэ.
-Ялгат, кода полавтови леесь тельня?
А кодамо сон эрси кизна?
-Виде,  леесь тельня вельтяви эйсэ.
  Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс  эрзянь келенть  туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Переведите текст, укажите послелоги.
Од валонь ваннома (новая лексика)
Лей-река
Эй-лёд
Чудикерькс-ручей
Маласо-близко
Артовкс-рисунок
Сэтьмечи-тишина
Калонь керькс, ульма-удочка
Эрьке-ручей
Лей чиресэ-на берегу
Толкун-волна
Кескав-мешок
Таго-опять
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо. Грамматикань коряс важодема.
В эрзянском языке нет предлогов. Их значения передают падежные формы или служебные слова-послелоги, которые стоят после управляемого слова.
Послелог-служебная часть речи, указывающая на связь существительных и местоимений с другими словами в предложении: Якась Оля марто. Совасть монь кис.
2-це упражнениясь. Выразительно прочитайте текст. Переведите. Какие слова из этого текста можно отнести к реке, протекающей в вашей местности?
7.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек  течинь уроксо?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
8.Кудонь тев.
3-це упражнениясь. Прочитайте текст. Переведите. Опираясь на текст, придумайте небольшой рассказ, как богатый помог бедному.
     Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.
 
    
    
    
    
            
                Просмотр содержимого документа
                
                «Конспект урока "Леесь кизна ды тельня" »
            
            
                                                              Тема: «Леесь кизна ды тельня. Калонь кундамось Река летом и зимой. Рыбалка». (6 класс)
  (омбоце урокось)
  Цели и задачи:  
  1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
  2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
  3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
  4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
  1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;  
  2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
  3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
  4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.
  Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
  
  Уроконь молемась:
  I Организационной моментэсь.
  Ушодтано минь урок,
  Ды минек весе анок,  
  Ручкась ды тетрадесь тесэ,  
  Кортатано эрзянь кельсэ!
  
 
  II Исследовательской важодема.
  (Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
   Течи ушосонть пек паро.
  Монень вечкеви телесь.
 
  III. Ютазь материалонь кемекстамо.
  Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
  Мон теинь_________  
  Менелесь___________
  IV. Од материалонть ванномась.
  Кортнема (беседа)  
  - Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Леесь кизна ды тельня. Калонь кундамось Река летом и зимой. Рыбалка».  
  Вансынек, кода полавтови леесь. Кодамо сон эрси тельня ды кизна. Вансынек сонзэ мазычинзэ.
  -Ялгат, кода полавтови леесь тельня?
  А кодамо сон эрси кизна?
  -Виде, леесь тельня вельтяви эйсэ.
  Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
  Ловносынек 1-це упражнениянть. Переведите текст, укажите послелоги.
  Од валонь ваннома (новая лексика)
  Лей-река
  Эй-лёд
  Чудикерькс-ручей
  Маласо-близко
  Артовкс-рисунок
  Сэтьмечи-тишина
  Калонь керькс, ульма-удочка
  Эрьке-ручей
  Лей чиресэ-на берегу
  Толкун-волна
  Кескав-мешок
  Таго-опять
  V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
  Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
  Колмо, ниле – судо, пиле.
  Вете, кото – кедень кавто.
  Сисем, кавксо – пильгень кавто.
  Вейксэ, кемень – кавто сельмень
  Верев кедтнень кепедьсынек,
  Пек виевстэ цяпадьсынек.
  Суртнэнь парсте сорновтсынек.
  6. Кемекстамо. Грамматикань коряс важодема.
  В эрзянском языке нет предлогов. Их значения передают падежные формы или служебные слова-послелоги, которые стоят после управляемого слова.
  Послелог-служебная часть речи, указывающая на связь существительных и местоимений с другими словами в предложении: Якась Оля марто. Совасть монь кис.
  2-це упражнениясь. Выразительно прочитайте текст. Переведите. Какие слова из этого текста можно отнести к реке, протекающей в вашей местности?
  7.Уроконь итогось.
  Мезде минь кортынек течинь уроксо?  
  Мезе тусь мелезэнк?
  Кодат од валт минь саинек превс?
  8.Кудонь тев.
  3-це упражнениясь. Прочитайте текст. Переведите. Опираясь на текст, придумайте небольшой рассказ, как богатый помог бедному.
  Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.