Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа №41»
Муниципального образования г. Братска
План-конспект открытого урока английского языка в 5 «В» классе.
Тема: «Семейные узы»
Провела: Ковригина Наталья Николаевна
2014г.
План урока «Семейные узы».
Date: 25.11.2014 г.
Цель урока: развитие навыков употребления в речи изученной ранее лексики по теме «Семейные узы»; развитие мотивации учащихся к работе с новой лексикой.
Обучающая цель:
- развитие мотивации учащихся к работе с новой темой;
- формирование грамматических навыков употребления модального глагола CAN;
- развитие навыков распознавания модального глагола CAN в значении физической и умственной способности, умения.
Развивающие цели:
- развитие языковых, интеллектуальных и познавательных способностей;
- развитие умений общаться на иностранном языке.
Воспитательные цели:
- воспитание чувства любви и уважения к родственникам;
- воспитание уважения к семейным отношениям, своей семье;
- воспитание культуры общения.
Этапы урока.
- Организационный момент - 2 мин.
- Определение цели, задачи и темы урока - 3 мин.
- Фонетическая зарядка - 3 мин.
- Речевая зарядка – 3 мин.
- Аудирование текста - 6 мин.
- Тренировка грамматических навыков - 5 мин.
- Физкультминутка - 1 мин.
- Стадия осмысления (работа по группам) - 10 мин.
- Домашнее задание - 2 мин.
- Релаксация - 3 мин.
- Итог урока - 2 мин.
Ход урока.
- Организационный момент.
Good morning boys and girls! I am glad to see you. Are you ready for the lesson? Sit down, please. How are you today? Are you fine? So let’s begin our lesson.
- Определение цели, задачи и темы урока
Children! Look at the screen and read please. Try to guess what we shall talk about today (учащиеся читают).
This is my father. Here is my Father, Father, Mother,
This is my mother. Here is my Mother, Sister, Brother
This is my brother. Here is my Sister, Hand in hand
This is my sister. Here is my Brother With one another.
This is me grandmother.
How I love them all.
Children! Who can tell me what our topic is? (отвечают на вопрос)
That’s right. So today we shall speak about family1 Am I right? Answer my questions, please. What is a family? What does a “family” mean? How can we translate this word? (Учащиеся говорят свои определения)
Действительно это слово означает семь «я». Это значит, что человек не один, дружная сплоченная семья.
Today we shall also listen to the text and study a new grammar material.
3. Фонетическая зарядка
But now let’s repeat the words.
1) Repeat after me: mother, father, grandmother,
grandfather, sister, brother, daughter, son, aunt, uncle.
- Do exercise. Name the new words. ( на доске )
a) Jane can play the guitar. She is very c----- .
b) Tom is very n------ and c----- .
c) David can speak French and he is very c---.
d) Grandma is k--- and friendly.
e) Grandpa is really f----.
4. Речевая зарядка
Answer my questions.
а) Have you got a mother?
b) Have you got a sister?
c) Have you got a brother?
d) Do you love your family?
e) Does your mother like to cook?
5. Аудирование текста.
Now, children, open your books page 56 ex.2. Listen to the text.
Do exercises to this text.
- Answer the questions:
- What is Kate’s mother’s name?
- Can her dad speak French?
- What kind of boy is her brother?
- Does Kate’s grandmother like to coor?
- Can her baby sister walk?
- Mark the sentences Right, Wrong or Doesn’t say.
- Kate plays football.
- Jane is very naughty.
- David can speak English.
- Kate has got a baby sister.
- Baby sister is very noisy.
- Grandma can make salad.
6. Знакомство с модальным глаголом CAN.
Now we’ll begin to study a new grammar material, but first of all open your books page GR2 MODULE 4. Read this rule and then we shall discuss it.
Кто скажет как о чем идет речь? Что обозначает этот глагол? (возможность, способность, умение делать что-то) Какие особенности имеет модальный глагол Can (не изменяется по лицам и числам и за ним всегда следует смысловой глагол без частицы to). Now let’s do exercise5 page 57.
7. Физкультминутка.
8. Стадия осмысления (работа по группам)
Now let’s do some exercises
a) Ассоциация к слову “Family”
The first task for each group. Write down associations to the word “Family”. Each group takes the sheet of paper, pens and shares the ideas. Then the group chooses the leader, he comes to the blackboard and presents the works.
b) The second task. Repeat the words.
Find as many words as you can in the puzzle.
D A U G H T E R
W H E R E B S F
Y O A R F R I A
S U U M A O S M
O N N O T T T I
N C T T H H E L
N L T H E E R Y
K E L E R R H E
S W A R X M W S
c) Guess who is who…
- my mother and my father are my . . . (parents)
- my mother’s daughter’s is my . . . ( sister )
- my father’s mother is my . . . ( grandmother )
- my mother’s father is . . . ( grandfather )
- my father’s brother is my . . . ( uncle )
- my mother’s sister is . . . ( aunt )
d) Find the words.
Jokpmotherk, hgrfatherokui, jthfsjosonnuj, ksrdaughtery, kbrotheruhfb, hgysistermng, gtyhauntglmf, hunclenyhkja.
9. Homework
- Write down a letter to a pen-friend about your family.
- ex. 5 p. 57.
- ex. 2 p. 56.
- Релаксация
a) What was interesting?
b) What was difficult at the lesson?
c) Write down your opinions, pleas
Итог урока.
Our lesson is over. Thank you for the work!
Your marks for the lesson.
You may be free. Good-bye, children!