Цели: учить называть школьные предметы, вести беседу о любимых предметах; отработать с учащимися употребление кратких форм глагола to be; развивать навыки аудирования, чтения, говорения, письма. Оборудование: карточки с числами от 1 до 20; картинки, иллюстрирующие школьные предметы (English, Maths, Geography, PE, History, Science, Art, Music).
Ходурока
1. Оргмомент
Stand up, please. Good morning, children! Seat down. How are you? Ok, thank you. Look at the window and tell me, please, what's the weather like today? Smile to each other. I wish you’ll have a nice day today. So, let’s begin our lesson.
2. Фонетическаязарядка
Dear children, let’s remember our song about numbers ex. 1 p. 12! (слайд 2 - песня)
3. Актуализациязнаний
(учитель показывает карточки с числами от 1 до 20 по порядку и вразброс, ученики называют их сначала один, затем хором)
Now I will show you cards with numbers. One of you should say what number it is. Then you need to repeat it all together.
4. Постановкацелейурока
(На доске картинки школьных принадлежностей). What is common between them. How can we call them in two words? Yes, they are school supplies.
Today we’ll learn and talk about school subjects. Then you will read and learn how to write an e-mail about your school subjects. Сегодня мы поговорим о школьных предметах. Затем вы прочитаете электронное письмо и узнаете, как написать о своих школьных предметах.
5. Работапотемеурока
Работа по учебнику (Упр. 1, стр. 14). You have a lot of school subjects. English is a school subject. PE a school subject, too. Do you know what do these letters mean? PE is a physical education (физкультура).
Open your books at page 14. Look at the Ex. 1. p. 14. What is this? (English) и т. д. listen and repeat the words, please. (Включает запись) Look at the pictures again and read the words. (Читают самостоятельно). What did you notice, when you read these words? School subjects are written with a capital letter. Now you have a few minutes to write them down in your vocabularies.
Ex. 2. Look at the pictures once again and tell me, please, which subjects do you have at school? Use we have/ we don’t have. (We have English, Music, Maths, PE and Art. We don’t have Geography, History and Science.)
Ex. 3. I think each of you have favourite subjects, am I right? Look at the ex. 3 and listen. Ok, let’s work in pairs. Ask each other about your favourite subjects, and then I’ll check what you knew about your partner.
6. Динамическаяпауза.
Let's have a break. (head and shoulders)
7. Продолжениеработыпотеме
We know that British people like short forms of words. Let's remember how it is. (таблица в презентации) (Ученики читают хором за учителем).
Let’s do ex. 4. p. 15. Read the examples, please.
Ex. 5. p. 15. Look! This is an e-mail. Read and say who wrote the e-mail. (Читают про себя и отвечают. Затем учитель читает вопросы под текстом, дети повторяют). Did you understand all the questions? If yes, read the e-mail again and answer them.
8. Подготовкакнаписаниюписьма
Now let’s prepare to write your own e-mail. Answer my questions. How old are you? What year are you in at school? What’s your favourite subject? I think, you are ready to write an e-mail. It will be your home task. Raise your hands if you have questions.
9. Working in groups
Let’s work in groups. Make up words from given letters. Each group should have two school subjects.
10. Подведениеитогов
(Параллельно прикрепляя рисунки на доску) What did we talk about today? What new words did you learn? Let’s check it. One by one come to the blackboard and write down new words that you knew today.
11. Рефлексия.
Rate your feelings with a phraseological phrase: - ни в зуб ногой (I haven’t a clue) - светлая голова (I have bright spirit) или Шевелить мозгами (I use my brains) - Краем уха (I listened with half an ear)
That's all for today. Goodbye!
*Если осталось время:
1) учитель проводит игру “Chinese Whispers”. Он шепотом говорит название школьного предмета ученику на первой парте, тот шепотом называет этот предмет следующему участнику игры и т. д. Последний участник игры произносит название услышанного предмета вслух. Учитель сообщает, правильно ли было передано слово.