kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Национальные символы России

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок посвященный патриотическому воспитанию обучающихся

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Национальные символы России»

Государственное казённое профессиональное образовательное учреждение Московской области

«Сергиево-Посадский социально – экономический техникум»








МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА


открытого урока по теме: «Россия, ее национальные символы, государственное и политическое устройство».

Тема занятия: «Национальные символы России. Изучение лексико – грамматического материала по теме».













Составила преподаватель

английского языка Е.Ю.Ильина



















Методическая цель: «Применение инновационных технологий на уроках английского языка для лиц с ограниченными возможностями здоровья и инвалидов»


Тема 1.11 «Россия, ее национальные символы, государственное и политическое устройство».

Тема занятия: «Национальные символы России». Изучение лексико – грамматического материала по теме.


Цели урока:

Образовательные цели:

  • обеспечить в ходе урока усвоение новых лексических единиц;

  •  развивать умения поиска, анализа и выбора необходимой информации;

  • формировать грамматические навыки, чтение и говорение.

Воспитательные цели урока:

  • расширение общеобразовательного кругозора;

  • формирование интереса к учебной дисциплине;

  • повышение интереса к изучению английского языка;

  • формирование нравственного, позитивного режима общения при обмене мнениями;

  • повышение мотивации к изучению английского языка;

  • воспитание уважения к Родине, любви к своей стране, родному языку

  • воспитание патриотизма, толерантности; осознание важности знания символики своей страны.

Развивающие цели урока:

  • научить применять теоретические знания на практике;

  •  развивать языковую догадку, общие и образовательные умения, позволяющие совершенствовать учебную деятельность по овладению английским языком;

  • развивать умения аргументировать свою точку зрения;

  • развивать память и мыслительную деятельность студентов;

  • развивать способности к анализу, синтезу, классификации и систематизации;


Педагогические технологии:

Информационно-коммуникативные (ИКТ) технологии

Технология дифференцированного обучения.

Групповая технология

Технология сотрудничества (личностно-ориентированного обучения)


Структура занятия:

1. Организационный момент

2. Фонетическая разминка

3. Речевая разминка

5. Введение новых слов и страноведческой информации по теме “Символы России”

7. Закрепление введенной информации в устной речи.

8. Изучение лексико – грамматического материала по теме.

9. Подведение итогов занятия.

10. Домашнее задание.

11. Рефлексия.





Ход урока


Этапы урока

Деятельность преподавателя

Деятельность обучающихся

время

Организационный этап

Organizational stage














































Речевая зарядка

Speech exercises









































Фонетическая зарядка

Phonetic exercises



































Изучение новой темы

Learning a new topic



Изучение новых слов

Learning the new words.



















Чтение текста

Reading of the text















Изучение новых слов

Learning the new words.














Чтение текста

Reading of the text






















Изучение новых слов

Learning the new words.














Чтение текста

Reading of the text














Выполнение заданий из приложении 1.

Doing exercises from appendix 1



Презентация

Presentation












Закрепление введенной информации в устной речи.

Consolidation of the entered information in oral speech.

Развитие навыков диалогической речи

Development of Dialogic speech skills













































































































Изучение лексико-грамматического материала по теме

The study of lexica-grammatical material on the topic (presentation)


Домашнее задание

Home task






Подведение итогов

Summarizing the results







Рефлексия.

Reflection.




































1.Рапорт дежурного

2.Регистрация отсутствующих

3. сообщение темы занятия

1. Рапорт дежурного:


1. Who is on duty today?

What’s your name?



2.What’s your surname?



3.How old are you?



4.What date is it today?


5.What day of week is it today?


6.What month is it now?

7.What year is it now?


Who is away/absent today?


What is your home task for today?








2. The theme

Look at the blackboard. You see 3 pictures. What are they?

That’s right, these are National symbols of our country Russia the Flag,

the Coat of arms, the Anthem.


Every country has its own symbols. That’s why our theme today is «National symbols of Russia». Today we will talk about the official and unofficial symbols of our country and learn to describe them.


Беседа о погоде

Answer my questions?



1.How many seasons are there in the year?


2. What are they?


3. What season is it now?



4. What are spring months?

5. What is the weather like today?



6. Is the sky blue or grey?


7. Is it dull (пасмурно)?


8. Is it cloudy?


9. Are the days getting longer?

10.Are the nights getting shorter?



11. Is the snow melting.



12. What clothes do people wear in spring?








Tongue-twisters.

Peter Piper picked a peck of pickled pepper. A peck of pickled pepper Peter Piper picked.

Don’t trouble trouble until trouble troubles you.

She sells sea-shells on the seashore and the shells she sells on the seashore are the sea-shells.

Sayings and proverbs

A friend in need is a friend indeed. Друг познается в беде.

An apple a day keeps the doctor away В день по яблоку съедать – докторов не вызывать

East or West home is best. В гостях хорошо, а дома лучше.

A good beginning makes a good ending. Хорошее начало обеспечивает хороший конец. (Лиха беда начало).

Two heads are better than one.Две головы лучше, чем одна. (Ум хорошо, а два лучше. Одна голова хорошо, а две лучше)

Better late than never. Лучше поздно, чем никогда.

Out of sight, out of mind. Прочь из виду, прочь из памяти. ( С глаз долой - из сердца вон).

All is well that ends well. Все хорошо, что хорошо кончается.

Early to bed, early to rise makes a man healthy, wealthy and wise. Кто рано ложится и рано встает – здоровье, богатство и ум наживет.


Now we are going to read some texts about National Symbols of Russia. First of all let’s study the new words. Look at TV screen. I’ll pronounce the word and then you’ll say it after me.

1. Введение новых слов

The Flag.

Flag of the Russian Federation

The Flag.

1.rectangular [rekˈtæŋgjʊlə] - прямоугольный, четырехугольный

2. equal [ˈiːkwəl] - равный, одинаковый,

3. horizontal [hɔrɪˈzɔntl] - горизонтальный

4. stripe [straɪp] – полоска

5. purity [ˈpjʊərɪtɪ] – чистота

6. perfection [pəˈfekʃn] - совершенствование

7. constancy [ˈkɔnstənsɪ] – постоянство

8.faith [feɪθ] – вера, верование

9.loyalty [ˈlɔɪəltɪ] – преданность, верность

10. bloodshed [ˈblʌdʃed] – кровопролитие

Flag of the Russian Federation

In the late 1980s, the historic Russian flag has become a symbol of the reform movement and the Communist ideology. The flag of the Russian Federation was set up as a rectangular panel with equal horizontal stripes. The flag has three wide stripes on it. The stripes are white, blue and red. The colours of the flag are symbolic.

White symbolizes peace, purity, perfection (or freedom); 

blue symbolizes constancy, faith and loyalty;

red symbolizes energy, and bloodshed for their country.

The Coat of arms.

1.coat of arms [kəʊt əv ɑːmz] герб, гербовый щит

2 double-headed [dʌbl ˈhedɪd] - двуглавый

3.eagle [iːgl] – орел

4. symbolize [ˈsɪmbəlaɪz] - символизировать

5.sovereignty [ˈsɔvrəntɪ] – суверенитет

6. scepter [ˈskeptər] - скипетр

7.orb [ɔːb] – шар, держава

8.horseman [ˈhɔːsmən] – всадник

9. dragon [ˈdrægən] – дракон, змей

10. struggle [strʌgl] – борьба, схватка

11. evil [iːvl] – зло

12 homeland [ˈhəʊmlænd] – родина

13. sign [saɪn] знак, символ

Russian coat of arms.
Emblem of Russia is one of the main symbols of state of Russia, along with the flag and the anthem. Modern Russian coat of arms is a golden double-headed eagle on a red background. Above the heads of the eagle there are three crowns, they symbolize the sovereignty of the Russian Federation. In the legs it has the scepter and orb, symbolizing the power of the state . There is the image of a horseman spearing a dragon on the chest. This is one of the oldest symbols of the struggle between good and evil, light and darkness, defending the homeland.
On November 30, 1993 Russian President Boris Yeltsin signed a decree on the National Emblem. Now the two-headed eagle, as before, symbolizes the power and unity of the Russian state.



The Anthem

1.anthem [ˈænθəm] – гимн

2.compose [kəmˈpəʊz] - сочинять, писать

3.Russian SFSR - Российская СФСР(РСФСР = Росси́йская Сове́тская Федерати́вная Социалисти́ческая Респу́блика

4.lyrics [ˈlɪrɪks] - текст песни, текст



The National Anthem of the Russian Federation.

The National Anthem of the Russian Federation is the national hymn of Russia.

The music was composed by Alexander Alexandrov. The words for the anthem of the Russian Federation were written by Sergey Mikhalkov, who also wrote words for versions of the Soviet anthem in 1943. President of the Russian SFSR, Boris Yeltsin, decided to select the song "Patrioticheskaya pesnya" by Mikhail Glinka. The anthem, without lyrics, was not popular.

On December 30, 2000 a decree adding words in Russian’s newly restored

Soviet-era anthem has been signed by President Vladimir Putin.

Modern anthem as before is a symbol of unity of the people and respect the past.


appendix 1 - прилагается





Well, we have read the texts. We have leant new words and we have known new information. Now let’s watch the presentation remember the information you have learnt from the texts and you’ll know some new information.


Now let’s train some dialogues. Your tasks will be different. Imagine that one of you is Russian student and the other is a foreigner.


Dialogue 1 Translate the dialogue from Russian into English. Use the following words and word combinations and be ready to act it in the class.

Hello!- привет

What’s your name? - как тебя зовут

What country are you from? – из какой ты страны?

official symbols – официальный символы

the Flag - флаг

the Coat of arms - герб

the Anthem - гимн

a rectangular plane - прямоугольное полотно

equal strips – равные полосы

white, blue and red – белый, синий и красный

peace – мир

purity - чистота

perfection - совершенство

freedom - свобода

constancy - постоянство

faith - вера

loyalty - преданность

energy - энергия

bloodshed – пролитая кровь

Glad to meet you! – Рад с вами познакомиться!


Dialogue 2.Dialogue (a foreigner college student and a Russian college student )

Put the phrases in correct place and be ready to act it in the class.


1.- Hello!

2. -

  1. – NAME and what’s your name?

  2. -

  1. – I’m from Australia, and I want to learn some facts about your Coat of arms.

  1. – Oh, What does it have in its leg?

2.– Oh, it is very interesting. Thank you very much. Bye-Bye.

2.- Hello! What’s your name?



2– NAME. Where are you from?





2.– Well, our coat of arms is a double-headed eagle with three crowns.







2.– Oh, What does it have in its leg?



2.– Oh, it is very interesting. Thank you very much. Bye-Bye.

Dialogue 3 Dialogue (a foreign football fan and a Russian football fan)

Reconstruct the dialogue and get ready to read it out in the class

  1. - You are welcome.

2- I’m Paul. I’m from Spain. I’m a football fan.

3.- The composer is Alexander Alexandrov.

4.– That’s great! I’m Vladimir, and I’m a football fan too.

5. - Well! Who is the author of the lyrics?

6. - Sorry, I must go. Thank you very much. See you later.

7. - Hello! What’s your name? Where are you from?

8.- By the way, I heard your anthem. The music is very patriotic, I like it.

9. - Sergey Mikhalkov.

10.- You are right. It is the adaptation of the anthem of the Soviet Union.

Dialogue 4 .Dialogue (read and translate the dialogue)

  1. Hello! What’s your name?

  2. – Hello! I’m and what about you? What country are you from?

1.- I’m John. I’m from Brazil. Be so kind and tell me please, what the name of this tree is?

2. – It’s a birch tree. It’s one of the symbols of our country. You can see it everywhere.

1. How many symbols does your country have?

2. There are three official symbols of Russia they are the flag, the coat of arms and the anthem and many others, the most popular are the Red Square, the Kremlin, Bears, Russian troika and others.

1. What kind of souvenirs can I buy?

2.You can buy valenoks, balalaika, matryoshka and others.

1.Thanks. Glad to meet you.

2. Bye-Bye. Have a nice day.


Образование The Future Simple Tense

презентация

Выполнение упражнений

Textbook “Planet of English”p.142-143


Textbook “Planet of English”p.142-143

Подбор материала о 3-х национальных символах России с. 149



Well done. I’m satisfied with your answers.

Now you know everything about the official and unofficial symbols of Russia. Your marks are …


Now I want you to fill in these cards.


Reflection.


1.На уроке я работал(ла)

Активно/пассивно

2.Своей работой на уроке я

Доволен /не доволен

3.Урок для меня показался

Коротким /длинным

4.За урок я

Не устал/устал

5.Мое настроение

Стало лучше/стало хуже

6.материал на уроке мне дал

Понятен/ не понятен


Полезен /бесполезен


Интересен /скучен


Легким/трудным


Our big talk is over.

Thank you for your active work.





-I am.

- Mary(обучающиеся называют свои имена)

- Ivanova(обучающиеся называют свои фамилии)


-I’m 16 (обучающиеся называют свой возраст)

- Today is the 15th of March.


- It is (It’s) Thursday today.


- It is(It’s) March

- It’s 2018(two thousand and eighteen).


- Petrov is/or Petrov and Smirnov are/ or all are present.

To read the text/to do exercises in our workbook/to learn the words/ to learn/to revise the rule.




(обучающиеся

поднимают руки и называют флаг, герб, гимн.

Обучающиеся повторяют слова по -английски








(Обучающиеся отвечают по-английски)

There are 4 seasons in the year.


– They are winter, spring, summer and autumn.

-It is spring.


– They are March, April and May.

– It’s(it is) rainy/windy/

cloudy/wet/cool/cold/frosty/sunny/dull/snowy/dirty.

- The sky is grey and cloudy/ the sky is blue.

-Yes, it is. No, it isn’t.


-Yes, it is cloudy. No, it isn’t cloudy.

-Yes, they are/ the days are getting longer.

– Yes, they are. The nights are getting shorter


Yes it is. The snow is melting.


– They wear light coats or rain coats, caps, boots or Wellingtons/gum-boots (резиновые сапоги), gloves. They also take umbrellas(на экране картинка с весенней одеждой).




Обучающиеся повторяют скороговорки за преподавателем.






Преподаватель называет пословицы и поговорки по-русски и по-английски, обучающиеся называют русские пословицы по- английски, а английские по-русски.




















Основные слова выведены на экране телевизора.

Преподаватель объясняет правила чтения слов и обучающиеся читают слова, пытаясь произнести слова, как можно правильнее.

Затем они читают и переводят тексты. На столах у обучающихся лежат глоссарии, при помощи которых они переводят тексты




S1 читает текст
























































































После чтения текста обучающиеся смотрят фильм под звучание гимна РФ.



Обучающиеся выполняют задания в рабочем листе приложения 1


Обучающиеся cмотрят презентацию по телевизору и узнают, что еще существуют не официальные символы.




Обучающиеся получают задания

S1(студент1…) S2 – переводят диалог с русского на английский с использованием слов данных в задании. Отвечают диалоги в классе.



























S3, S4 – вставляют в диалог требуемые по смыслу предложения и отвечают диалог.



































S5, S6 – составляют диалог, расположив фразы в нужном порядке























S7, S8 (слабые обучающиеся )– читают диалог по ролям


S9,S10 – (слабые обучающиеся )– читают диалог по ролям






Обучающиеся смотрят презентацию The Future Simple Tense

Преподаватель поясняет правила

Обучающиеся выполняют упражнения


































Обучающиеся ставят галочки в колонках
















2 мин.


































2 мин.

























.








































20мин











































































































































5мин







20мин







15 мин








15мин






2мин












3 мин































ПРИЛОЖЕНИЕ 1


РАБОЧИЙ ЛИСТ

Worksheet


Тема: Russia, its national symbols, the state and the political system


The theme of the lesson: National symbols of Russia


The word list

symbol [ˈsɪmbəl] символ

symbolic [sɪmˈbɔlɪk] символический

flag [flæg] флаг

anthem [ˈænθəm] гимн

coat of arms [kəʊt əv ɑːmz] герб

purity [ˈpjʊərɪtɪ] – чистота

perfection [pəˈfekʃn] - совершенствование

constancy [ˈkɔnstənsɪ] – постоянство

faith [feɪθ] – вера, верование

loyalty [ˈlɔɪəltɪ] – преданность, верность

bloodshed [ˈblʌdʃed] – кровопролитие

crown [kraun] корона

orb [ɔ:b] шар, держава

scepter [’septə] скипетр

state [steɪt] государство, государ-

ственный

power [’pauə] власть

unity [’ju: nətɪ] единство;

сплочённость


National Flag


1. Fill in the gaps. Use the words from the box.

Constancy, faith and loyalty, white, three, blue, red, energy and bloodshed





The Russian Flag


The flag has ___________ wide stripes on it. The stripes are white, ____________ and _____________.

The colours of the flag are symbolic. __________ is peace, purity, perfection, blue is ___________, red is _____________.


National Emblem


2. Fill in the gaps. Use the words from the box.

Russia, symbol, orb, horseman, the sign of state power


The Double-Headed Eagle.

The double-headed eagle is the emblem of _______________. There are three crowns above the heads. The eagle has a scepter the symbol of _______________, and an _______________, the _______________of unity. You can see _______________ on the chest of the eagle. It is the symbol of love for the homeland.


The National Anthem of the Russian Federation.


3. Are these statements true or false. Correct the false ones.


1.The composer of the anthem of the Russian Federation was Mikhail Glinka.

2.The song is an adaptation of the anthem of the Soviet Union

3.The author of the lyrics was A. Alexandrov.

4. The public attitude of the anthem was different.

5. President Vladimir Putin decided that Alexandrov's music was to be restored, and that new lyrics should be written for it.
















































ПРИЛОЖЕНИЕ 2

РАБОЧИЙ ЛИСТ

Grammarsheet


Тема: Russia, its national symbols, the state and the political system


The theme of the lesson: National symbols of Russia


Grammar: The Future Simple Tense

Упражнение 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Future Simple. Поставьте предложения 1, 3, 5 в вопросительную форму.

1. My working day (to begin) at six o'clock

2. I (to have) breakfast at seven o’clock. 

3. She (to speak) English well.

4. She (to go) to the institute in the morning. 

5. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. 



Упражнение 2. Используйте слова в скобках для образования предложений в Future Simple. Обратите внимание, в какой форме должно стоять предложение (утвердительной, вопросительной или отрицательной).

1)They _____ football at the institute. (to play)
2) She _____ emails. (not / to write)
3) ____ you____ English? (to speak)
4) My mother ____ fish. (not / to like)
5) ____ Ann ____ any friends? (to have)
6) His brother _____ in an office. (to work)

Упражнение 3. Напишите l’ll, we'll, he'll, she'll, they'll, it’ll в пропуски.

1.I'd like to see animals. I think _______ go to the zoo today.

2.Wendy likes dinosaurs. I think _______ go to the Natural History Museum.

3.We like dancing. I think _______ go to the disco.

4.My parents want to buy presents. I think_______ go to the gift shop. '

5.Jim likes walking. I think_______ go to the park.
















KEY


ПРИЛОЖЕНИЕ 1


РАБОЧИЙ ЛИСТ

Worksheet


Тема: Russia, its national symbols, the state and the political system


The theme of the lesson: National symbols of Russia


The word list

symbol [ˈsɪmbəl] символ

symbolic [sɪmˈbɔlɪk] символический

flag [flæg] флаг

anthem [ˈænθəm] гимн

coat of arms [kəʊt əv ɑːmz] герб

purity [ˈpjʊərɪtɪ] – чистота

perfection [pəˈfekʃn] - совершенствование

constancy [ˈkɔnstənsɪ] – постоянство

faith [feɪθ] – вера, верование

loyalty [ˈlɔɪəltɪ] – преданность, верность

bloodshed [ˈblʌdʃed] – кровопролитие

crown [kraun] корона

orb [ɔ:b] шар, держава

scepter [’septə] скипетр

state [steɪt] государство, государ-

ственный

power [’pauə] власть

unity [’ju: nətɪ] единство;

сплочённость


National Flag


1. Fill in the gaps. Use the words from the box.

constancy, faith and loyalty, white, three, blue, red, energy, and bloodshed





The Russian Flag


The flag has __ three ___ wide stripes on it. The stripes are white, _____ blue__ and ___red________.

The colours of the flag are symbolic. ___ White _____ is peace, purity, perfection, blue is constancy, faith and loyalty , red is energy, and bloodshed


National Emblem


2. Fill in the gaps. Use the words from the box.

Russia, symbol, orb, horseman, the sign of state power


The Double-Headed Eagle.


The double-headed eagle is the emblem of __ Russia __. There are three crowns above the heads. The eagle has a scepter the symbol of the sign of state power , and an orb, the symbol of unity. You can see a horseman on the chest of the eagle. It is the symbol of love for the homeland.




The National Anthem of the Russian Federation.


3. Are these statements true or false. Correct the false ones.


1.The composer of the anthem of the Russian Federation was Mikhail Glinka. (F) The composer the anthem of the Russian Federation was Alexander Alexandrov.

2.The song is an adaptation of the anthem of the Soviet Union (T)

3.The author of the lyrics was A. Alexandrov.(F) The author of the lyrics was S. Mikhalkov

4. The anthem, without lyrics, was very popular.(F) The anthem, without lyrics, was not popular.

5. President Vladimir Putin decided that Alexandrov's music was to be restored, and that new lyrics should be written for it.(T)








































ПРИЛОЖЕНИЕ 2

РАБОЧИЙ ЛИСТ

Grammarsheet


Тема: Russia, its national symbols, the state and the political system


The theme of the lesson: National symbols of Russia


Grammar: The Future Simple Tense

Упражнение 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Future Simple. Поставьте предложения 1, 3, 5 в вопросительную форму.

1. My working day (to begin) at six o'clock (My working day will begin at six o'clock).

2. I (to have) breakfast at seven o’clock. (I will have breakfast at seven o’clock)

3. She (to speak) English well.( She will speak English well)

4. She (to go) to the institute in the morning. (She will go to the institute in the morning.)

5. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. (For breakfast she will have two eggs, a sandwich and a cup of tea). 





Упражнение 2. Используйте слова в скобках для образования предложений в Future Simple. Обратите внимание, в какой форме должно стоять предложение (утвердительной, вопросительной или отрицательной).

1)They will play football at the institute. (to play)
2) She will not write emails. (not / to write)
3)Will you speak English? (to speak)
4) My mother will not like fish. (not / to like)
5) Will Ann have any friends? (to have)
6) His brother will work in an office. (to work)

Упражнение 3. Напишите l’ll, we'll, he'll, she'll, they'll, it’ll в пропуски.

1.I'd like to see animals. I think l’ll go to the zoo today.

2.Wendy likes dinosaurs. I think she'll go to the Natural History Museum.

3.We like dancing. I think we'll go to the disco.

4.My parents want to buy presents. I think they'll go to the gift shop. '

5.Jim likes walking. I think he'll go to the park.






Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 11 класс

Скачать
Национальные символы России

Автор: Елена Юрьевна Ильина

Дата: 21.01.2020

Номер свидетельства: 536799

Похожие файлы

object(ArrayObject)#851 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(98) ""Народные промыслы России".Разработка классного часа."
    ["seo_title"] => string(48) "narodnyiepromyslyrossiirazrabotkaklassnoghochasa"
    ["file_id"] => string(6) "300111"
    ["category_seo"] => string(22) "klassnomuRukovoditeliu"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "meropriyatia"
    ["date"] => string(10) "1456667045"
  }
}
object(ArrayObject)#873 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(154) "Внеклассное занятие "Страна, в которой мы живем" (О государственных символах России) "
    ["seo_title"] => string(89) "vnieklassnoie-zaniatiie-strana-v-kotoroi-my-zhiviem-o-ghosudarstviennykh-simvolakh-rossii"
    ["file_id"] => string(6) "234899"
    ["category_seo"] => string(10) "vneurochka"
    ["subcategory_seo"] => string(11) "presentacii"
    ["date"] => string(10) "1443544780"
  }
}
object(ArrayObject)#851 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(88) "Внеурочная деятельность на тему "Символ России" "
    ["seo_title"] => string(51) "vnieurochnaia-dieiatiel-nost-na-tiemu-simvol-rossii"
    ["file_id"] => string(6) "110229"
    ["category_seo"] => string(10) "vneurochka"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "meropriyatia"
    ["date"] => string(10) "1405703128"
  }
}
object(ArrayObject)#873 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(68) "Матрешка-национальный символ России "
    ["seo_title"] => string(38) "matrieshka-natsional-nyi-simvol-rossii"
    ["file_id"] => string(6) "223837"
    ["category_seo"] => string(12) "tehnologiyad"
    ["subcategory_seo"] => string(7) "prochee"
    ["date"] => string(10) "1438173077"
  }
}
object(ArrayObject)#851 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(54) "Неофициальные символы России"
    ["seo_title"] => string(30) "neofitsialnye_simvoly_rossii_1"
    ["file_id"] => string(6) "532460"
    ["category_seo"] => string(10) "vneurochka"
    ["subcategory_seo"] => string(11) "presentacii"
    ["date"] => string(10) "1576603812"
  }
}


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства