Лицей «Школа менеджеров» г. Новомосковск
№ | Деятельность учителя | Деятельность учащихся |
1 | Приветствие, рефлексия: Good morning. How are you feeling today? I feel fine and I hope that you feel fine too. You can see some smiles on your desks, some of them are merry, some are sad. Choose the smile corresponding your feelings now. Look at me: I’m merry, and you? (Слайд 1) | Выбирают смайлики, соответствующие их настроению и самочувствию на начало урока. |
2 | Постановка проблемы урока: Look at me. Today I’m not just a teacher, but your school doctor. Can you guess what we are going to speak about? Right! About health and ways to keep fit. The topic of our lesson today is “Be Healthy!” (Слайд 2) And our first words today are HEALTHY, TO KEEP FIT, TO TAKE CARE OF ONESELF (Слайд 3) Придумайте по одному предложению с данными словами. | Обозначают проблему урока: КАК СОХРАНИТЬ ЗДОРОВЬЕ Составляют предложения. Возможные варианты ответов: I am a healthy kid. I want to be healthy. I do morning exercises every day to keep fit. My father likes to play football to keep fit. My mother keeps fit swimming in the pool. I clean teeth every morning and every evening because I take care of myself. |
3 | Речевая зарядка – повторение лексики: Before we start our talk about health, let’s revise some words and phrases. But today we are going to do it in an unusual way. I offer you a RAP-RHYME: Look at the screen, please. На экране РЭП-РИФМОВКА (Слайд 4) Don’t play computer all day long, Don’t watch TV the whole day. You should take care of yourself, Keep fit, play sports and be OK! First, let’s read it all together after me. Feel the rhythm of RAP. Can you do it quicker? That is the rhythm. And still quicker? And now, all together, quicker… Good for you! | Читают за учителем рифмовку, постепенно прибавляя темп, отрабатывается произношение звуков, лексических единиц. Рифмовки способствуют лучшему и более быстрому запоминанию лексики и грамматических структур. |
4 | Введение новой лексической единицы и повторение грамматических структур: повелительного наклонения и модального глагола should Молодцы! А давайте переведем рифмовку на русский язык. Чем по сути являются эти строки? Right! And who knows what is the English for «совет»? Yes, this is ADVICE. (Слайд 5) Let’s remember this new word. А какие грамматические структуры используются для того, чтобы дать совет? Какой еще модальный глагол можно использовать в советах? (Слайд 6) | Дети переводят рифмовку, определяют, что по сути это совет. Возможно, будет ответ “advice” Дети могут вспомнить, что это модальный глагол should и повелительное наклонение. Дети вспоминают глагол must |
5 | Отработка модальных глаголов. You have some sheets of paper on your desks. Take them and let’s do the exercise. Do you know how to be healthy? Choose the correct word to complete each tip. You should eat a lot of fruit and vegetables. (cake/fruit and vegetables) You shouldn’t eat a lot of cake. You should sleep for ________ hours. (nine/five) You shouldn’t sleep for ________ hours. You should exercise for about _______ (one hour/seven hours) You shouldn’t exercise for about __ every day. _________ every day. 3. You should ______________ much. (watch TV/walk) You shouldn’t _____________ much. 4. You should drink _________ for breakfast. (coffee/milk) You shouldn’t drink _______ for breakfast. 5. You should play a lot of ______. (sports/computer games) You shouldn’t play a lot of _____________. | Дети выполняют упражнение на употребление модальных глаголов must и should. |
6 | Составление советов для сохранения здоровья, выражения своего отношения к высказываниям. Now we are going to play a “Doctor” game. One of you will become a “doctor” and he will give you some pieces of advice. Try to guess if he is a good or a bad doctor. Reply his advice. Now, my dear, look at the screen. You can see some advice here. Read them, listen to the “doctor” and if you agree, say, “Yes, I agree. You should (must) …” But if you see (hear) the wrong advice, say, “No, I can’t agree. You shouldn’t (mustn’t) …” На экране презентация с полезными и вредными советами. Детям предлагается отреагировать на каждый совет, дав положительную или отрицательную оценку. (Слайды 7-20) На доске КЛИШЕ: “Yes, I agree. You should (must) …” “No, I can’t agree. You shouldn’t (mustn’t) …” | Дети отрабатывают употребление лексических единиц, грамматических структур, учатся высказывать свое мнение по теме. Одновременно формируется их представление о здоровом образе жизни. Презентация. You should sleep eight or nine hours a day. You must drink milk every day. You should eat many sweets and cakes. You should walk one or two hours every day. You should play computer games a lot. You should watch TV much. You should play sports every day. You should smoke cigarettes and drink alcohol. You should eat fruit and vegetables every day. You should be able to relax and not feel stress. |
7 | Минутка-релаксация (аутотренинг – приглушить свет, включить тихую приятную музыку) (Слайд 21) And I also don’t want you to feel stress. Please sit comfortable, put your hands on your knees, close your eyes, listen to music and to my voice. Imagine that you are at the seaside now, it is warm, the sun is shining, the waves are rolling to the sand, you can see dolphins not far away, they are playing and jumping out of the sea. You are calm, you feel quiet and pleasure. You fell that you are ready to go on the work. OPEN YOUR EYES. Are you feeling better now? Fine. Let’s continue. | Дети переключаются и отдыхают. Подобный аутотренинг способствует активизации внимания и восприятия на вторую половину урока. |
8 | Аудирование. Детям предлагается прослушать сказку и вставить пропущенные фразы-советы О здоровье. I want to tell you a tale. There are some missing phrases in this tale. On your sheets of paper you have some phrases to put in these blanks. Choose the correct phrase for each blank and fill the table on your sheet. And I will sing every time you should choose the phrase. (Слайд 22) STUMBLE TALE. Once upon a time there lived a family: father-Hare, mother-Hare and a little Hare Fluffy. They lived in a forest in a small cozy house. Father Hare worked in the field, he grew carrots and cabbages, lettuce and beetroots. Mother Hare worked at home. She kept the house, cooked meals and took care after her family. Only little Fluffy didn’t work, he was too little to work. And he was very noisy and naughty. He didn’t drink milk when mother Hare told him,”…(1)” He didn’t do morning exercises when mother told him, “… (2)” He played computer games for hours, though mother always told him, :…(3)” He preferred to watch TV and not go walking though both his parents always told him,”…(4)” Fluffy didn’t want to listen to his father and mother and soon he fell ill. Then his mother told him,”…(5)” This time Fluffy followed her advice. He stayed in bed, drank tea with lemon, took some medicine and vitamins and soon he was well again. Now Fluffy knows: (6)! Когда учитель, читая сказку, доходит до места, где пропущена фраза, он говорит (или поет на мелодию «Нам не страшен Серый Волк»): Now choose the phrase you should put in blank number 1! Now tell me what you fill In the blank number 2! Now choose the phrase you put In the blank number 3!... | Дети слушают сказку и вставляют пропущенные фразы, заполняя таблицу. You should drink milk for breakfast You should exercise more. You should follow the advice of your parents and stay healthy. Don’t sit glued to the TV screen again. Go and play with your friends in fresh air. You should stay in bed and take medicine. Don’t sit in front of the computer so long. |
9 | Устная речь. Дети делятся на группы, получают задание описать по картинке состояние здоровья ребенка и предположить причины этого состояния. Работа с картинкой и с учебником. Now I want you to work in groups. You will get some pictures. Imagine that this is you in the picture. In two minutes I’d like you to tell everybody if you are a healthy or not very healthy kid and why. Use your textbook. Open it at page 97 and fine ex.3 (2) If you are healthy, use blue frame, if you are not, use yellow frame. Use all the words you know on the topic, give advice if necessary. And I will help you. (Слайд 23) | Дети вспоминают все, что происходило на уроке, применяют на практике лексические единицы, грамматические структуры, учатся работать в группе, используя упражнение в учебнике. Возможные варианты ответов учащихся: I think I’m a healthy kid, because I often play sports and eat a lot of fruit and vegetables. But I think I should drink milk for breakfast. And I shouldn’t play computer games very much. I don’t think I’m a very healthy kid, because I don’t exercise much, I watch TV too much. I think I shouldn’t play computer games every day. I should take care of myself to be healthier. |
10 | Домашнее задание. Дома вы еще раз подумайте, всегда ли вы соблюдаете правила здорового образа жизни или нарушаете какие-либо правила, или вы злостный нарушитель! Будьте самокритичны и честны! Продолжите разговор на тему «Я здоровый (нездоровый) ребенок, потому что… мне следует (не следует)…Только теперь вы будете говорить о себе. Составьте свой личный план здоровой жизни. Оформите его в виде коллажа или презентации. (Слайд 24) | Детям предлагается закрепить полученный материал дома, составив мини-проект «Мое здоровье» |
11 | Рефлексия. (Слайд 25) А сейчас я прошу вас посмотреть на экран и сказать, что нового вы узнали сегодня на уроке, чему научились. Закончите любую фразу: Во время урока я научился… Во время урока я узнал… Урок заставил меня задуматься над… Мне больше всего понравилось Меня удивило… Для меня было неожиданно… А теперь еще раз выберите тот смайлик, который отражает ваше настроение от урока и нынешнее состояние (Слайд 26) | Дети определяют свое отношение к происходившему на уроке, оценивают свои результаты, успехи. |
| Спасибо! Прикрепите ваши смайлики на доску, чтобы все видели ваше настроение! | |