Lesson plan
Form: 6
Text-book: English- (Ayapova T.)
Theme: Comparative and Superlative Adjectives
Aims: провести контроль знаний сравнительной и превосходной степеней прилагательных; тренировать учащихся в использовании прилагательных в степенях сравнения в устной и письменной речи; развивать интерес к изучению английского языка;
Teaching aids: рисунки с изображением цветов, животных, карточки со словами и предложениями, маршрутные листы, ролевые карточки.
1. Организационный момент
2. Объявление темы и целей урока
3. Лексические упражнения
a) Find Russian equivalents to the adjectives (English words are given in a column on the blackboard, cards with Russian words are mixed);
b) Name the animals in the pictures and make up a sentence with an adjective describing the animal or plant. For example: This is a lion. The lion is strong. (The pictures are on the blackboard);
c) Give antonyms for the adjectives. (The teacher pronounces the word- the students give the antonyms);
d) Give comparatives and superlatives to the adjectives. (The teacher names words and the students name the forms of the adjectives.) For example: clean-cleaner-the cleanest.
e) Correct the word order. (On the poster there are sentences with a wrong word order. For example: Mathematics is difficult more than Literature.)
4. Ролевая игра
а) Read the dialogue.
Little lion: Mum who am I?
Lioness: You are the best, the most beautiful, the fastest and the strongest of all the animals.
Owl: Hello, who are you?
Little lion: Hello! I’m the best, the most beautiful, the fastest and the strongest of all the animals.
Owl: Never say that you are the fastest, the strongest, the best and the most beautiful of all the animals. There are animals which are better, faster, stronger and more beautiful than you are.
Little lion: Thank you, Mr. Owl! And you are the cleverest of all.
b) Учащиеся делятся на пары. Каждая пара получает ролевые карточки.
Student A: You think that you are the best, the most beautiful, the cleverest, the strongest in the world. Say that to your partner.
Student B: Your partner thinks that he\she is the best, the most beautiful, the cleverest, the strongest in the world. You feel uncomfortable. Give the partner advice.
c) Учащиеся беседуют с партнером.
5. Этап станционного обучения
Now let’s travel to 7 stations. At the stations you will do some tasks and then we will check up your work together.
Учитель делит учащихся на пары методом случайного выбора, раздав им вырезанные из цветной бумаги геометрические фигуры. Учащиеся получают маршрутные листы, подписывают их, затем работают по станциям.
По истечении времени (15 минут) пары учеников обмениваются своими заполненными маршрутными листами. Учитель раздает листы с ключами к упражнениям. Дети сверяют ответы в маршрутных листах с ключами и выставляют баллы (1 балл за каждый правильный ответ), подсчитывают сумму баллов. На доске вывешивается шкала переводов баллов в оценку. Учащиеся проводят взаимопроверку и оценивают работу своих одноклассников.
6. Домашнее задание: составить предложения о животных, давая их качественные характеристики в виде степеней сравнения прилагательных
7. Рефлексивный этап
8. Подведение итогов и выставление оценок.
Задания на станциях.
Station 1
Match the words in A with the words in B.
A
B
1. dirty
a) интересный
2. dangerous
b) чистый
3. quiet
c) удивительный
4. clean
d) грязный
5. difficult
e) быстрый
6. important
f) опасный
7. fast
g) спокойный
8. interesting
h) большой
9. big
i ) важный
10. wonderful
j) трудный
Station 2
Complete the chart.
tall
taller
the tallest
noisy
good
fast
many
difficult
Station 3
The red ball is bigger than the blue one. The green ball is the smallest. Draw the balls.
Station 4
Put the words in brackets in the correct form.
- Tom is the _____ student in his class. (bad)
- The black pencil is the _____ of all. (long)
- I am the _____ boy in my class. (short)
- “Titanic” is the ______ film. (interesting)
- Horse riding is _____ than swimming. (dangerous)
Station 5
Unscramble the text
(Текст в виде отдельных предложений на узких полосках находится в конвертах. Учащиеся должны наклеить предложения текста в нужном по смыслу порядке в свой маршрутный лист в отведенном для этого прямоугольнике.)
Flowers
- There were many nice flowers in the garden.
- Once upon a time there was a beautiful garden.
- She saw many nice flowers in the garden.
- A red rose said: “I am a very beautiful flower”.
- One day the flowers had a quarrel.
- At that moment a girl came into the garden.
- A yellow rose said: “Yes, you are beautiful, but I am more beautiful than you are”.
- She liked the roses best off all and took all the roses with her.
- A pink rose said: “ You are both beautiful, but I am the most beautiful in this garden”.
Station 6
Write the antonyms.
- big - …
- interesting - …
- good - …
- dangerous - …
- clean - …
- quiet - …
Station 7
Put the words in the correct order.
- The rose the most beautiful flower is.
- He is the tallest in boy his class.
- The car is than the bike faster.
- My sister is than younger I am.
- I think bananas better are than apples.
Route map
Station 1
- _________ 6. _________
- _________ 7. _________
- _________ 8. _________
- _________ 9. _________
- _________ 10. _________
Station 2
tall
taller
the tallest
noisy
good
fast
many
difficult
Station 3
Station 4
1.
bad
2.
long
3.
short
4.
interesting
5.
dangerous
Station 5
Restore the text.
Station 6
Antonyms
1
2
3
4
5
6
Station 7
1.
2.
3.
4.
5.