Конспект урока для 5 класса на тему "Рождество в Великобритании""
Конспект урока для 5 класса на тему "Рождество в Великобритании""
Конспект обобщающего урока-мероприятия с элементами повторения и ролевой игры в 5 классе на тему "Рождество в Великобритании", которырый погружает в атмосферу праздника, творчества и веселой игры. Урок знакомит обучающихся с традициями и обычаями празднования Рождества в Великобритании и способствует формированию у них навыков социолингвистической и лингвострановедческой компетенций.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Конспект урока для 5 класса на тему "Рождество в Великобритании""»
7
Урок английского языка в 5 классе на тему : "Рождество в Великобритании"
Тип урока: обобщающий с элементами введения нового материала.
ЦЕЛИ:
Обучающие:
Организовать повторение лексического и страноведческого материала по данной теме.
Познакомить учащихся с некоторыми традициями и обычаями празднования Рождества в Великобритании.
Способствовать формированию у учащихся навыков социолингвистической и лингвострановедческой компетенций.
Развивающие:
Развивать творческую фантазию, познавательный интерес, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности.
Развивать межпредметную связь с музыкой, изобразительным искусством.
Воспитательные:
Воспитывать у учащихся чувство прекрасного и уважение к культуре и традициям других народов.
Воспитывать чувство взаимной ответственности, прививать навыки работы в коллективе.
Оборудование: елочные игрушки (например, шары, конфеты и колокольчики), заготовки рождественских открыток. Карточки с заданиями, карточки со словами-опорами, «рождественская ель», песни, видео, цветные карандаши, клей.
Ход урока.
I. GREETING
Teacher: Good afternoon, dear boys and girls. Glad to see you again!
P.Good afternoon, teacher. We are glad to see you, too.
Teacher: We start our lesson.
Say me, what day of the week is it today?
What date is it today?
How are you today?
What’s the weather like today?
What season is it now?
What can you do in winter?
And do you like winter?
What winter holidays do you know?
Our lesson today is connected with a beautiful holiday, the most popular holiday in Great Britain. This holiday is the favourite holiday of all English children. Look at the slide with the poem and try to guess the holiday. (SLIDE №1)
Слайд сопровождается стихотворением.
Christmas Day, happy day! We are glad and very gay We can dance and sing and say: “Welcome, welcome, Christmas Day!”
2. Учащиеся слушают и отвечают на вопрос:
Teacher: What holiday are we going to speak about?
P1. We’ll speak about Christmas.
Teacher: The theme of our lesson is Christmas in Britain. (SLIDE №2)
What are you going to do at the lesson today?
P1. We are going to speak and read about this holiday.
Teacher: We’ll have a competition, write cards, read poems and sing a song. I hope you’ll enjoy our English lesson and be friendly to each other. I wish you good luck! Let’s start!
Close your eyes and imagine that you are in England, аnd I help you.
(видео о Рождестве в Англии)
3. Teacher: Look at the picture. (На картине изображение рождественской елки). This is а traditional “Christmas tree”. It is the symbol of Christmas. There are а lot of symbols, things and words, which are connected with this holiday. What are they? (SLIDE №3) (Ученики называют некоторые символы Рождества: рождественские открытки, подарки и т.д. Ответы сопровождаются появлением опор: Santa Clause, Christmas tree, Merry Christmas, Christmas cards, presents, stocking .)
4. Teacher: Children? Do you like decorating Christmas trees?
(SLIDE №4) Today we will do it at our lesson. But you need some Christmas decorations. And now we will have 2 teams. Some of you will be SNOWFLAKES and others will play for the team SNOWBALLS. Come to me, take a card with a picture on it and take your seats. (SLIDE №5) I give a Christmas tree for every team and you should decorate it. For every right task you’ll get a bauble. Let’s start to play and decorate our Christmas trees.
Task 1
Do you know any Christmas tongue twisters? I have some of them. Your task is to read them correctly.(SLIDE №6)
1) Santa’s sleigh slides on slick snow. 2) Bobby brings bright bells. 3) Tiny Timmy trims the tall tree with tinsel.
4) Seven Santas sing silly songs.
Task 2
Teacher:I give you cards. Match the pictures and the words. (Команды получают карточки с рисунками и соответствующими словами, находят им пару и приклеивают на лист. Результаты вывешиваются на доску)
(SLIDE №7)
Task 3
Teacher: What do you know about Christmas and Christmas traditions in Britain?
(дети рассказывают о Рождестве)
Read the text and answer the questions. (Команды получают задания. Время на подготовку – 5 мин. Отвечают на вопросы учителя. За правильный ответ получают украшение для елки). (Слайд 2. с текстом и вопросами)
(SLIDE №8) The most popular holiday in Great Britain is Christmas. They celebrate Christmas on the 25th of December. There are a lot of traditions connected with Christmas. Every year the people of Norway give the city of London a present. It’s a big Christmas tree and it stands in Trafalgar Square. Most families decorate their houses with a Christmas tree; buy presents for the family and friends, write Christmas cards. Children hang stockings at the end of their beds hopping that Farther Christmas will fill them with toys and sweets. The traditional Christmas dinner is roast turkey with vegetables and Christmas pudding.
Questions:
When do people celebrate Christmas?
Who gives the city of London a Christmas tree every year?
Where does the Christmas tree stand?
What do English people do before Christmas?
What is the traditional Christmas dinner?
What do children do on the Christmas Eve?
Task 4
Teacher:(SLIDE №9) And now look at the board. In each group of words there is a word, which does not go with others. Find this word, please! Name the odd word. (Учащиеся выбирают «лишнее» слово и получают одно украшение для елки за каждый правильный ответ.)
Turkey, pudding, pumpkin pie, vegetables.
Santa Clause, holiday, Christmas tree, apple tree.
Christmas pudding, Easter, ring, turkey.
Trousers, stockings, presents.
23rd December, 24th December, Santa Clause.
Christmas tree, Thanksgiving Day, Christmas.
Физкультминутка.
Игра “Будь внимательным” (Когда учитель поднимает правую руку, ученики должны крикнуть- Merry Christmas, когда учитель поднимает левую руку- Happy New Year, обе руки- Father Frost, топает - Santa Claus.)
Task 5. Guess the word.(SLIDE №10)
r e m d c e b e e w h t i f s k e w o n s l a n a s m o n w s a m h r c i t s r y e m r a s n a t t s a k e w n o s t s r f o
Task 6 (SLIDE 11)
Decode the phrases.
1 – y 5 – r 9 – e 13 – i 2 – a 6 – s 10 – d 14 – n 3 – m 7 – t 11 – w 15 – o 4 – p 8 – h 12 – c 16 – u
1) 3,9,5,5,1 12,8,5,13,6,7,3,2,6 2,14,10 8,2,4,4,1 14,9,11 1,9,2,5. (Merry Christmas and Happy New Year)
2) 11,9 11,13,6,8 1,15,16 2 3,9,5,5,1 12,8,5,13,6,7,3,2,6. (We wish you a Merry Christmas)
(SLIDE №12) And do you know any poems about Christmas? Let’s read them.
(дети читают стихи)
But we also can sing nice songs. Let’s sing!
Jingle Bells
Dashing through the snow In a one-horse open sleigh Over the fields we go, Laughing all the way. Bells on bobtail ring, Making spirits bright What fun it is to ride and sing A sleighing song tonight!
Refrain: Jingle bells, jingle bells! Jingle all the way! Oh! What fun it is to ride In a one-horse open sleigh! Oh! Jingle bells, jingle bells! Jingle all the way! Oh! What fun it is to ride In a one-horse open sleigh! Hey!
5.Teacher:We have decorated our Christmas trees together. They are very beautiful. Now it’s time to write Christmas cards. Look at them. You had to colour them, to stick the wishes and to give to your friends and our guests. (Учащиеся выбирают понравившееся заготовки рождественских открыток и раскрашивают их).
Teacher:Let’s remember what you can write on the cards. (Ученики вспоминают некоторые варианты поздравлений, учитель предлагает другие. Ребята выбирают один из вариантов и записывают его на своей открытке.)
Teacher: Your cards are very nice. You may give them to your friends.
6.Teacher:We have decorated your Christmas trees. They are very beautiful.
So, it’s time to finish our lesson. What parts of the lesson did you like? What new information did you get?
P1. We decorated our Christmas Tree and write Christmas cards.
P2. We learnt some interesting facts about Christmas.
P3. We had some fun: guessed the rebuses, sung the song.
Teacher: And what do you think about our lesson? (Рефлексия. Если учащимся понравилось на уроке, они поднимают веселый новогодний смайлик. Если нет, то грустный)
Teacher: Thank you for your work. Good luck and Merry Christmas!