МУНИЦИПАЛЬНОЕ КАЗЕННОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
«СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА №1» с. Дивное
Конспект урока английского языка по теме
«Добро пожаловать в Лондон!»
(6 класс)
Автор: Ковалёва Юлия Валерьевна-
учитель английского языка.
2014 г.
ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА
Урок «Добро пожаловать в Лондон!» разработан по учебнику K. Kaufman, M. Kaufman” Happy English. ru”, 2012год.
Урок проводится в рамках темы «Достопримечательности Англии» в виде экскурсии по Лондону. Он направлен на формирование представлений учащихся о столице Великобритании, на обобщение лингвострановедческого материала по теме, на развитие творческих способностей учащихся, самостоятельности, на совершенствование умений и навыков практического владения английским языком по данной теме (аудирование, говорение, чтение).
Урок-экскурсия является примером использования компьютерных технологий на уроках английского языка, что делает занятие динамичным, насыщенным.
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний (совершенствование навыков говорения по теме).
Форма урока: заочная экскурсия.
Формы организации познавательной деятельности учащихся: фронтальная, парная, индивидуальная.
Методы образовательного процесса:
проблемно-поисковые;
проектные;
аналитические;
самостоятельные;
фронтальные.
Дидактическая цель: создать условия для практического применения языкового и речевого материала.
Цели урока:
образовательная - активизировать лексику по теме «Достопримечательности Лондона»;
коммуникативная - учить говорить о достопримечательностях Лондона в различных речевых ситуациях;
развивающая - развивать умения и навыки аудирования, говорения, чтения, развивать познавательный интерес, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности;
воспитательная - прививать учащимся уважение и интерес к иноязычной культуре, воспитывать культуру общения.
Средства обучения: мультимедийная презентация, раздаточный материал, аудиозапись, карта Великобритании.
класс оформляется картой Великобритании, рисунками с достопримечательностями Лондона;
на партах приготовлен материал: карта, на которой учащиеся будут отмечать маршрут; карточки с заданиями, которые будут выполняться в ходе экскурсии;
билеты (вручаются каждому экскурсанту при посадке в « автобус»);
презентация к уроку на тему «Путешествие в Лондон»
костюмы королевы, полицейского, официанта. Учащиеся в костюмах будут вести экскурсию вместе с гидами.
Ход урока
1. Организационный момент.
Good morning dear children and our guests! Our lesson won’t be ordinary today. We are going to learn more about London.
London is famous for its poets. One of the most famous poets is Oscard Wild. Listen to the poem:
The Thames nocturne of blue and gold
Changed to a harmony in grey:
A barge of ochre-coloured hay
Dropt from the Warf: and chill and cold.
The yellow fog came creeping down
The bridges, till the houses walls
Seemed changed to shadows and St. Paul’s
Loomed like a bubble o`er the town.
– Listen to the translation of this poem.
Утро
Ноктюрн уснувшей Темзы, сине-золотой
Аккорды пепельно-жемчужные сменили,
Тяжелый бот проплыл над сонную водой,
И тени дрогнули, безвольно отступили
Клубами мутными сползал в реку туман,
Домов неясные вставали очертанья.
Рассвет задул огни … Но чудился обман
И медлил бледный день вернуться из изгнанья
В. Эльснер
– Answer my questions:
1. Do you like this poem?
2. Is it beautiful?
3. Is this poem about the Thames?
5. Where is the Thames situated?
6. Have you ever been to London?
7. Do you want to go to London?
– Your dream is real. Today we are going to travel there by our double-decker bus.
Внимание учеников обращается на доску, где расположена карта Великобритании. Добро пожаловать в Лондон.zip
2. Фонетическая зарядка.
I think the weather will be fine during our trip, won’t it? OK! Look at the blackboard and listen to the tongue- twister.
Whether the weather be fine
Whether the weather be not
Whether the weather be cold
Whether the weather be hot
We’ll weather the weather
What ever the weather
Whether we like it or not.
What sounds are repeated in this tongue- twister many times?
Let’s repeat these sounds and the tongue- twister.
–
Now it’s time to get on our bus. I’ll give you tickets if you answer my questions.билет в Лондон.docx
3. Речевая разминка.
Questions
Where is Great Britain situated?
What is the official name of Great Britain?
What countries does it consist of?
What is the symbol of England (Scotland, Wales, Northern Ireland)?
What is the capital of Great Britain?
What river does London stand on?
What is the name of the main square in London?
How often can you hear Big Ben?
Where does the coronation of all British Kings and Queens take place?
За правильный ответ «туристам» выдается билет, и они занимают место в «автобусе».
4.Основная часть урока.
Let’s check up your tickets. Read the transcription of the words on your tickets.
Учащиеся читают транскрипцию слов по теме « Лондон».
And now let’s begin our excursion. Are you ready? Let’s start!
Несколько учеников выступают в роли гидов-экскурсоводов. Идет презентация достопримечательностей Лондона. Слайд 1
Guide 1: Hello, ladies and gentlemen! We welcome you to the capital of Great Britain- London!
London is one of the largest cities in the world. About seven million people live here. London is more than 2000 years old. The most famous sights of London are Big Ben,The Houses of Parliament and Westminster Abbey, The Tower of London and Tower Bridge, St’ Paul’s Cathedral and Trafalgar Square. You’ll see all these places and much more of London from our red double-decker bus.
Слайд 2, 3
Guide 2: -Do you know the name of the English Queen?
-Yes, Queen Elizabeth ІІ.
Учащаяся в костюме королевы продолжает вести экскурсию.
The Queen: Good morning dear friends! I’m Queen Elizabeth ІІ. Buckingham Palace is my London home. It was built in 1703. It is in the centre of the city.
When the flag is flying on the top I am at home. Look! They are changing the Guard. It happens every day at 11.30 a.m.
And now tell me, do you remember what my name is? Where do I live when I am in London?
Cлайд 4
Guide 2: Let’s continue our excursion. In a moment you’ll see Westminster Abbey. It is a royal church. Here you can see the tombs of many British Kings, Queens and other famous people.
Слайд 5
The funeral service for Diana, princess of Wales, took place in Westminster Abbey in September 1997.
Oh! Look! Somebody has lost the way. The policeman can help him.
Tourist: - Excuse me, could you tell me the way to Trafalgar Square?
Policeman: - Oh! It’s very easy! Can you see that wide street over there?
Tourist: - Yes, I can.
Policeman: - Ok! Go along that street and it will lead you to Trafalgar Square.
Tourist: - Thank you.
Policeman: - You are welcome. Have a nice day.
Слайд 6
Guide1: Tourists in London always want to visit Westminster and see Big Ben. They want to see the clock in its tower and to hear the bells. Big Ben is really a big bell. It weighs 13,720 kilograms. You hear it every hour. It has a deep tone and you can hear it on the radio: “This is the BBC/ The time is six o’ clock.” And then you hear the deep boom of the Big Ben six times.
Guide2: So, we are in Trafalgar Square.
Trafalgar Square is the centre of London. It is the most beautiful place of London. There is the monument of Admiral Nelson who defeated the French at the battle of Trafalgar in 1805. Four bronze lions look at the square from the monument. There are two beautiful fountains in the square.
Guide1: I see you are tired. Let’s relax.
5.Физкультминутка.
Up, down, up, down, ( Поднимаем руки вверх и вниз.)
Which is the way ( Разводим руки в стороны.)
to London town?
Where? Where? ( Поварачиваемся в стороны.)
Up in the air, ( Смотрим по сторонам.)?
Close your eyes- (Закрываем глаза.)
And you are here! (Открываем глаза.)
Экскурсия по Лондону продолжается.
Guide2: Let’s continue our excursion.
We are making our way to the second famous church, St’Paul’s Cathedral. It is one of the greatest English churches. It is not far from the Tower of London. The famous English architect Sir Christopher Wren built it in the 17th century after the Great Fire. It is a fine building with many columns and towers. In one of the towers there is one of the largest bells in the world. (St. Paul's Cathedral.)
Guide1: Now we are crossing Tower Bridge over the river Thames.
Слайд 7
From here you can see the Tower of London. What do you know about it? Could you give us some information about London Tower?
Учащийся-турист: Well, I know that it was a fortress, a royal palace, a prison and a King’s Zoo. It is a museum now. There are a lot of interesting collections in the Tower of London. The ravens are another famous sight. The legend says that without them the Tower will fall. The Raven Master is the person who gives them food.
Guide 2: Thank you very much.
Guide1: So, we are finishing our trip.Thank you for your attention. You have free time. If you are hungry, you can go to the café.кафе.docx
Учащиеся разыгрывают диалог “ At The Café”
“At The Café”
Tourist 1: Good morning!
Waiter: Good morning!
Tourist 1: Could you give us the menu, please?
Waiter: Yes, please.
Tourist 1: Thank you.
Tourist 2: What shall we order?
Tourist 1: Let’s have a hamburger, an ice-cream and juice.
Tourist 2: Ok.
Waiter: Are you ready to order?
Tourist 1: Yes. Two hamburgers, two ice- creams and two glasses of juice, please.
Waiter: What ice-cream?
Tourist 1: Chocolate, please.
Waiter: What juice?
Tourist 1: Orange, please.
Waiter: Ok.
Tourist 1: Thank you.
Task 1. Test Тест Лондон.docx
Task 2
Work in pairs. Listen to the dialogue. Put the sentences in the right order.
- Hello! I am your guide.
- I’ll show you around London today.
- Hello
- We would like to visit the houses of Parliament.
- It’s far from here.
- You can get there by bus № 6.
- Where would you like to go first?
- Also we would like to go on a boat and see London from the river.
- Thank you very much.
- How can we get there?
- Okay. You can go on a boat from Westminster and see many interesting Places from the river Thames.
- You are welcome.
6. Подведение итогoв урока.
Our lesson is over. Who can tell me what interesting facts we have learnt at our lesson? Would you like to go to London? What sights of London would you like to see? Thank you for your work. You were super!
Учитель сообщает оценки. Your marks…
Let’s finish our lesson with the song « Do you live in London?»
Do you live in London? Do you like it here?
Do you eat fish and chips? Do you watch TV?
Do you drive on the right side? Do you have a car?
Do you go to Oxford? Is it far?
Do you learn computers? Do you dance and sing?
Do you know Prince Charles? Do you know the Queen?
Do you like the Beatles? Do you play handball?
Please, tell us, tell us all!
7. Домашнее задание.
Подготовить монолог о достопримечательностях Лондона.
Список использованной литературы:
К.Кауфман, М.Кауфман Happy English.ru 6кл.
Н.Никонова Олимпиада по английскому языку. (ИЯШ №3 2001г.)
Т.Журина 55 устных тем по английскому языку. Москва-2003
Ресурсы
1. http://ru.wikipedia.org
2. http://www.posternazakaz.ru
3. http://www.londontower.ru/history/
4. http://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London