Игра-викторина цель, которой задействовать учащихся в творческих заданиях на смекалку, скорость и знания, проявить интерес к биографии и достижениям М. Ломоносова.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Ученики выбирают правильные варианты ответов, за правильный ответ получают баллы.
Teacher: You have chosen his different professions and roles in his life.
2слайд. Now try to match the definition with the word.
Наслайде:
1) polymath a) a person who writes books, articles 2) scientist b) a person who writes or studies history 3) writer c) a person of great and varied learning 4) chemist d) a person who writes poetry 5) physicist е ) a person studying, trained in, or engaged in chemistry 6) mineralogist f) a person who studies linguistics 7) historian g) a person who studies or practises any of the sciences or who uses scientific methods 8) philologist h) a scientist trained in mineralogy 9) poet i) a person versed in or studying physics
Ученики выбирают правильные варианти ответов, за правильный ответ получают баллы.
Teacher: Now we shall have a quiz Jeopardy-Lomonosov.
Пояснительная записка к игре-викторине Jeopardy о Ломоносове.
19 ноября 2023 года весь мир отмечал 312-летие со дня рождения выдающегося российского ученого М.В.Ломоносова. Рожденный в деревне Мишанинская в далекой российской глубинке, большинство жителей которой были безграмотными, Ломоносов сделал все возможное, чтобы стать образованным человеком.. За свою жизнь Ломоносов добился исключительных успехов в изучении многих наук, внес огромный вклад в развитие российской науки и образования, культуры и искусства.
Ломоносов сделал ряд фундаментальных открытий, которые дали толчок возникновению и развитию ряда наук. Сегодня весь мир знает Ломоносова как выдающегося изобретателя, физика, химика, астронома, лингвиста, поэта, деятеля культуры и искусства.Мы не перестаем удивляться величию его гения. Цель игры-викторины " Jeopardy-Lomonosov» заключается в стимулировании учащихся узнать как можно больше о биографии и достижениях М. В. Ломоносова, стать более образованными людьми и последовать примеру этого выдающегося ученого в овладении и расширении своих знаний в различных областях. Викторина дает возможность учащимся как продемонстрировать свои знания о жизни и деятельности М. В. Ломоносова, так и узнать новые факты из его биографии и научных открытиях. Методические рекомендации к игре-викторине Jeopardy -Lomonosov.
Данная игра-викторина предназначена для учащихся средних и старших классов образовательных учреждений и требует высокого уровня владения как лексическими, так и грамматическими единицами английского языка.
Также учащиеся должны владеть информацией о жизни и деятельности М. В. Ломоносова. Вопросы викторины сгруппированы по 6 основным темам: • Ломоносов – учёный. • Детство и молодость Ломоносова. • Образование Ломоносова. • Жизнь Ломоносова и его семья. • Места, связанные с именем Ломоносова • Научные открытия Ломоносова.
Каждая тема содержит 5 вопросов разного уровня сложности.. Уровень сложности определяется от 10 до 50 баллов . За самые легкие вопросы даются 10 баллов, за самые тяжелые 50.Ученики играют командами. Команд може быть 2 и больше. Команда выбирает тему и вопрос. На обсуждение дается 1 минута, но если один из игроков знает ответ, и обсуждение не требуется, то ответ может быть дан досрочно . В таком случае неиспользованная минута может быть использована командой при обсуждении другого вопроса. Если ответ дан правильно, то команда получает соответствующие баллы, если же ответ неверен, то другая команда имеет право ответить на этот вопрос и получить соответствующее количество баллов. Болельщики каждой команды также могут помочь своей команде, ответив на вопросы, на которые не ответила ни одна команда. Команда, набравшая большее количество очков, побеждает в игре.
Содержание игры-вікторины Jeopardy-Lomonosov.
Topic 1. Lomonosov as a scientist.
10 points:Lomonosov and his former classmate Dmitry Vinogradov spoke about the necessity of knowledge of this science for glass-making. What science is this?
Answer: It is chemistry.
20 points: Where did Lomonosov make coloured glasses for his mosaics?
Answer: He made them in his chemical laboratory which he established in 1748. He carried out more than 4000 experiments there as well.
30 points:Lomonosov developed the stylistic system of the Russian language. How many styles did he single out?
Answer: He singled out 3 styles.
40 points: To what science did Lomonosov give a definition?
Answer: He gave a definition to physical chemistry.
50 points:Lomonosov was given the title of honourable member of two academies of sciences. What are these Academies?
Answer: These are the Stokholm and Bologne Academies of Sciences.
Topic 2.Lomonosov’s childhood and youth.
10 points: What was the main men’s occupation in the family of Lomonosovs?
Answer: Most of the men were fishermen.
20 points: How old was Lomonosov when he began to help his father at sea?
Answer: He was ten years old.
30 points: In what settlement was Lomonosov born and what is its present name?
Answer: He was born in Mishaninskaya village in the Arkhangelsk region. Now the village is called Lomonosovo.
40 points: When did Lomonosov leave his village for Moscow?
Answer: He left his village for Moscow on December, 15 1930.
50 points: Who taught literacy to Lomonosov?
Answer: He was taught by the sexton of the local Dmitrov church S.N. Sabelnikov.
Topic 3.Lomonosov’s education.
10 points: At what university in Germany did Lomonosov study in 1736-1739?
Answer: He studied at Marburg University.
20 points: What were the two books Lomonosov took with him when he left for Moscow?
Answer: These were “Grammar” by Smotritsky and “Arithmetics” by Magnitsky.
30 points: What problem did Lomonosov face when he was sent to study in St.-Petersburg?
Answer: He didn’t know German and most of teaching was done in German as most teachers were Germans.
40 points: Where did Lomonosov study metallurgy and mining?
Answer: He studied them in Freiberg, Germany.
50 points: Who were the two other students sent to study in Germany together with Lomonosov in 1736?
Answer: They were Gustav Ulrich Reiser and Dmitry Vinogradov.
Topic 4.Lomonosov’s life and his family.
10 points: What was Lomonosov’s wife’s nationality?
Answer: She was German.
20 points: When did Lomonosov get married?
Answer: He married in 1739.
30 points: Who of Lomonosov’sdescendents became a member of the Raevskys family?
Answer:Lomonosov’s granddaughter Sophia married Nikolai Raevsky, the general and the hero of the Patriotic War of 1812.
40 points: What disease did Lomonosov die of?
Answer: He died of pneumonia.
50 points: In what two cities are there squares named after Lomonosov?
Answer: The squares named after Lomonosov are in St.-Petersburg and Severodvinsk.
Topic 5. Places connected with the name of Lomonosov.
10 points: What object on the Moon is named after Lomonosov?
Answer: It is a crater.
20 points: Now this town situated on the southern coast of the Finnish Gulf is called Lomonosov. What was its original name?
Answer: The town was called Oranienbaum.
30 points: What establishment in Riga is named after Lomonosov?
Answer:Lomonosov’s Gymnasium.
40 points: Where is Lomonosov’s ridge situated?
Answer: It is situated on the bottom of the Arctic Ocean. It’s about 1800 km long.
50 points: In what part of St.-Petersburg was Lomonosov’s last house situated?
Answer: It was situated at the Moikariver.
Topic 6.Lomonosov’s scientific discoveries and inventions.
10 points: In 1741 in his scientific work “Elements of mathematical chemistry” Lomonosov stated that all bodies consisted of these particles. What are these particles?
Answer: They are molecules.
20 points: When did Lomonosov discover the atmosphere of Venus?
Answer: In 1761.
30 points: In 1754 Lomonosov constructed the first model of this flying device. It was a prototype of a present day aircraft. What aircraft is it?
Answer: It was the first helicopter. But Lomonosov did not expect it to be flown by people. The device was supposed to raise meteorological equipment into the air.
40 points: In 1759 Lomonosov and I. Braun got solid mercury. It gave scientists a reason to refer mercury to this group of substances?
Answer: It Mercury was referred to metals.
50 points: This device was improved by W. Gershel and the improvement has been named after Gershel ever since. But initially this device was modernized by Lomonosov. What device is it?
Answer: It is a telescope. Lomonosov modernized it in 1762.
Teacher: Let’s see our results.
(Жюри подсчитывает баллы, называют результаты. Победители награждаются дипломами.)
Teacher: Great! Good work! Thank you very much for the competition