СЁЛМОВ ГАЙТТЬ
Эрзянь кель, тиринь кель-
Валдо чи прок, шожда пель.
Валонь рисьметь-оймень гайтть…
Вай, зяро ёмавтыть валт:
Толкун,чахра, сирть, селей,
Пурька, индере, локсей-
Теке сёлмовт мазый гайттне-
Чевгель, човаля,сэней…
Ды смусттне сюлмазь коданя;
Кирине-кирькске-кирьксала.
Вельмевтьсынек ёмазь валтнэнь-
Раськень келень човалятнень
Эх, кода ванькскады келесь!
Ды карми кортамо велесь:
Байге, пусмо, низаня,
Каштаз, кумбо, Вияна…
- 1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
Од вал марто важодема
Толкун- волна
Чахра-цветок
Сирть-ясень
Селей-вяз (лиственное дерево)
Индере-1) жимолость (род кустарника с цветами различной окраски) ;2) бересклет; 3) ткацкая проволока внутри челнока
Локсей-лебедь
Чевгель- калина
Човаля- бисер
Сэней- сом
Байге- 1) пузырь на воде,;2) капля; 3) волдырь
Кумба- ковёр
Низаня- 1) тёща; 2) свояченица
Каштаз- 1) венок; 2) ореол (светлый ободок вокруг небесного светила)
Налксема « Кие соды седе ламо».
- Ошонь лемть
- Леень лемть
- Велень лемть
Вастовома «Чилисема» журналонть марто
Упражнениясь 4-це.
Прочитайте. Переведите. Ответьте на вопросы. Выучите четверостишие.
Минек велень эрицятне пек вечкить кортамо эрзякс. Сынь зярдояк а стувтнесызь эсест келенть. Мон арсян, беряньстэ тейнить сеть тетятне- аватне, конат тонавтыть эйкакшост рузкс, явить эйсэст тиринь келест эйстэ. Сынь , нать, а содыть: зяро кельть ломанесь соды, зяроксть сюпавгак. Ды ансяк тиринь келенть вельде пачкодят мирэнь- масторонь культурань сехте покш сюпавчитнес.
Мон зярдояк а стувтнян: мон- эрзян! Меельце чис карман кирдеме седейсэнь те лементь.
Мон- эрзян. Ды тенень пек кенярдан,
Прянь кепедезь те лементь кандан.
Эрзянь келенть школасо тонавтнян
Ды покш мельсэ эйсэнзэ кортан.
Е.Шемякина.
? Кодамо кельсэ кортыть тонь малавикс раськень ломантне?
Зяро кельть сынь содыть?
Мезекс эряви содамс ламо кельть?
Упражнениясь 2-це.
Прочитайте. Найдите слова, которые можете понять без словаря. В каком предложении автор показывает красоту языка?
Тиринь вечкевикс кель, Масторавань лексема! Кезэрень покштянок тонь вельде кортнесть Инешкепазонть марто, ведьаватнень,вирьаватнень марто, содылизь эрьва цецянть ды тикшенть.
Тон, теке авам, чистэ кирвазтят тол, лембестэ эждят. Валскем ушодат чевте валсо: «Сяткинем, шумбрачи ды чансть теть!»
Вечксынь пейдемат, мурнемат, вечксынь авардемат, зярдо весе рунговат ютни зыйть. Тон свал эрят потсом, эрзянь кель. Кода тонь а вечкемс?! Кеме ялгаксчинть, ванькс вечкеманть- весементь ёвтаса ансяк тантей эрзянь кельсэ! Мон кеняркшнан келем кувалма, раськем кувалма. Те весе - валдо од шкам.
? Как автор пишет о своём родном языке?
Вастома «Эрзянь правда» газетанть марто
Вастома «Сятко» журналонть марто
Вастома «Родничок» журналонь марто
Тонавтницятнень важодемаст
Сёрмадынк валмеревксэнть ды путынк превс.
! Эрзянь келесь сюпав валсо.
Кудонь важодема
Кевкстинк тетянк- аванк, тонавтнесть эли эзть школасо
эрзянь кель. Бути тонавтнесь, кодат кадовсть ёжомарямот
тень коряс?
Четверостишиянть 4-це упражнениястонть путынк превс.
Путынк превс од валтнэнь.
Инд. зад.Теемс презентация «Сятко» журналонть коряс.