Урочы темœ: текст
« Нанайы цъиутœ»
Ирон œвзаг œмœ
литературœйы
ахуыргœнœг
Хъалабекты А.А.
МАОУБ СОШ №7
Урочы цыд.
1. Организацион хай.
Боныхъœдœй бафœрсын.
-Уœ бон хорз.
-Сбадут.
-Цœтœ стœм урокмœ, уœдœ нœ куыст райдайœм.
- Зœгъут ма мын:
-Цавœр афœдзы афон у ныр?
-Уалдзœджы разœй та цавœр афœдзы афон уыди?
-Уалдзœджы фœстœ та цавœр афœдзы афон уыдзœн?
-Цавœр афœдзы афон нœ загътам?
-Абон та кœцы нымœц у?
- Къуырийы бонтœй та абон цы бон у?
-Знон та цавœр къуырийы бон уыди?
-Райсом та цавœр къуырийы бон уыдзœн?
- Уœдœ къуырийы цал боны ис?
Урочы темœ: текст
«Нанайы цъиутœ».
Урочы хœстœ: 1. Бакœсын œмœ равзарын текст«Нанайы цъиутœ». Ныффыссын тетрады.
2. Ахуыр кœнын аразын дзырдтœ, дзырдтœй хъуыдыйœдтœ; ныхасы рœзтыл кусын.
3. Сывœллœттœм гуырын кœнын рœсугъд œнкъарœнтœ, ахуыр кœнын œрхъуыдыдзинадыл.
Цœстуынгœ œрмœг: Интерак. фœйнœг, нывтœ, чиныг.
Урочы пълан.
1.Орг.хай.
2.Фонетикон зарядка.
3. Хœдзармœ куыст сбœрœг кœнын.
4.Физминуткœ.
5. Ног œрмœг.
6. Физминуткœ.
7. Фыссœм иронау.
8. Хатдзœгтœ.
9.Хœдзармœ куыст раттын.
.Фонетикон зарядкœ.
а). -Ракœсут ныр фœйнœгмœ.
-Фœйнœгыл ис кавказаг мыртœ, сфœлхат сœ кœнœм.
Дж - джыджына, джитъри, бадырджан.
Къ - къкхтœ, къœлœу, къабуска, къœбыла.…
Хъ - хъыбыл, хъœдхой, хъуг, хъœдындз.
œ). – Фœйнœгыл дамгъœтœ.
- Ракœсут фœйнœгмœ.
-Ацы дамгъœтœй мах œртœккœ сараздзыс-тœм дзырдтœ.(Аразœм дзырдтœ)
- Дзырдтœй та хъуыдыйад.
Æрцыд уалдзœг.
- Æрцыд уалдзœг. Бœстœ райхъал. Фœхъармдœр. Хуры тынтœм тайы мит.
- Уалдзœджы ма цавœр ивддзинœдтœ œрцœуы?
(- Цъиутœ хъарм бœстœй œрбатœхынц. Райхъуысы сœ зарын).
3.Хœдзармœ куыст.-Радзурут ма хœдзармœ цы œмдзœвгœ лœвœрд уыд уый.
« Дзиба - дзиу»
- Дзиу – хъуыдатт, дзиу – хъуыдатт,
Ратт мын хоры гага, ратт.
Науœд нœй, нœй – нœй – нœй,
Айк нœ фендзынœ мœнœй.
- Дзиба – дзиба, дзиу – дзиу – дзиу,
Карк, сырх уасœг œмœ цъиу,
Холлаг дардзынœн сымахœн,
Айрœзут, мœ цъиутœ, тагъддœр!
( Айларты Чермен).
4. Физминуткœ.
« Уалдзыгон зарœг»
-Цъывви – цъывви, цъиу – цъиу – цъиу!
Бœласœй ныззарыд цъиу,
- Уалдзœг, уалдзœг, тавы хур,
Цъиу – цъиу- цъиу, цъыбар – цъыбур!
- Цъывви – цъывви, цъиу – цъиу – цъиу,
Ацы рттиваг, цымœ, циу?
- Лœппын сыфыл кафы хур…
- Цъиу – цъиу - цъиу, цъыбар – цъыбур!
(Астемыраты Изет)
5. Ног œрмœг.
Не` œмдзœвгœйœ дœр ахœм хœдзарон цъиуты кой кœнœм.
- Ракœсут ма фœйнœгмœ.
- Нœ фœйнœгыл дœр ис цъиуты ныфтœ.
а). Ссарут œмœ ныфтœ баиу кœнут дзыртимœ.
карк уасœг хъаз
бабыз гогыз
œ). Цъиутœн ссарут сœ мадœлты œмœ цытœ хуыйнынц, уый зœгъут.
- Мœнœ карчы цъиу, йœ мад у карк.
- Мœнœ гогызы цъиу, йœ мад у гогыз.
-Дзœгъœлы сœ не `рлœууын кодтам нœ зœрдыл хœдзарон мœргъты.
-Абон бакœсдзыстœм текст « Нанайы цъиутœ».
-Базондзыстœм нана куыд зылд йœ цъиутœм.
-Кœсыны размœ уал дзырдтœ равзарœм.
-Ракœсут ма фœйнœгмœ.
Дзыртœ кœсœм иронау.
Ныр та уырыссаг œвзагœй ирон œвзагмœ ратœлмац кœнут дзырдтœ.
Где есть – кœм ис
Маленький – гыццыл
Расти – айрœзын
Зерно – хоры гага
Ныр уœ чингуытœ байгом кœнут 97 – фарсыл.
Текст « Нанайы цъиутœ».
а). Кœсын, сымах хъусут.
œ). Уœхи нымœр œй бакœсут.
- Фестœм каст.
- Аныхас кœнœм.
Фœрстытœ.
-Чи сты сœйраг архайджытœ?
- Цавœр хœдзарон мœргътœ уыдис нанамœ?
- Чи райхъал кодта нанайы?
- Цы радта нана мœргътœн?
- Цы цын загъта нана?
- Цавœр пайда хœссы карк?
Рольтœм гœсгœ кœсœм.
(Уасœг, карчы цъиутœ, нана).
Физминуткœ.
Фыссœм иронау.
Ныр та иу гыццыл афыссœм. Байгом кœнут уœ тетрœдтœ дыууын œртыккœгœм фарсыл.
Фœйнœгыл ис 4 хъуыдыйады, кœцытœ кœронмœ фыст не сты.
Ахъуыды ма кœнут œмœ баффыссут ацы хъуыдыйœдты сœ кœрœттœ.
Хатдзœг.
- Текст уœ зœрдœмœ фœцыди?
- Цавœр хœдзарон мœргътœ фœцыдысты уœ зœрдœмœ.
- Абон ахуыр кодтам рольтœм гœсгœ кœсын.
- Нœ зœрдыл œрлœууын кодтам хœдзарон мœргъты.
Хœдзармœ куыст раттын.
. 97 ф. кœсын.
. Дзыртœ сахуыр кœнын.
10.