Тема: Монь ялган. Мои друзья. (4класс)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть «Роштова» теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
Ушосонть теле.
Коштось лембе.
Прась лов.
Вальмалганть чуди чудикерькс.
Тельня ушосонть якшамо.
Лугась кармась пижелгадомо.
Пек паро ушосонть!
Эйкакштне налксить ловонь покольнесэ, кирякстнинь саласкесэ.
Келень ёрокчинь кастома.
Ловносынек стихотворениянть.
Монь арась паро ялгам,
Киньгак марто а кортнян.
Лена пек уш лабордыця,
Света эрьвадо пелиця,
Катерина сех ёжов,
Таня пе уш нузяксов.
Монь арась паро ялгам —
Косто саемс — а содан!
Ёвтынк, мейс арасть ялганзо минек героенть.
III. Ютазь материалонь кемекстамо .
3. Продолжи предложения.
Оршамопельть:
Карсемапельть: ...
Ломанень рунгонь пелькст: ..., ..., ...
Ярсамопельть: ...
Сонсь а неяви,
Морозо маряви. (…)
Чувто прясо истя кие
Лови весеменень иеть? (…)
Кие монень ней ёвтасы —
Мезесь апак видне касы? (…)
2-це упражнениясь. Как ты понимаешь выражение « кельме седей»?
Кельме седей.
Зярдо цятны пек якшамо теле,
Сонзэ эйстэ оям, иля пеле.
Кельме коштось одкстомты тонь вереть
Ды видемтьсы пичекс рунгот-сэреть.
Кадык кельмесь чаманть эйсэ кери —
Лембе ёжось седейсэнек эри.
Кандыловось ульцятнева вели,
Седеесь сондензэяк а пели.
Амариця седейде сон пели,
Кона свал ашти якшамонть пеле.
Зярдо цятны пек якшамо теле,
Сонзэ эйстэ, оям, иля пеле.
Кадык улить якшамотне, эйтне,
Ансяк кельмть илязт уле седейтне.
П. Любаев.
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто карматано ванномо од тема «Монь ялган. Мои друзья». Эрьванть ули паро ялгазо. Ялгавтомо пек берянь.
Ялгаксчись максы ламо кеняркст. Секскак ванстодо ялгаксчинть.
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек тетрадьс.
Седей-сердце
кежей- злой
стака- тяжёлый
ялга-друг
кеме-крепкий
Ялгаксчи-дружба
Келень разминка (речевая разминка)
Ловнотано ловомкат, ваннодо слайдонть лангс.
Ялган марто кстыйс якинек,
Ламо кстыйнеть кочксинек.
Паргиненек пряс пештинек
Ды ярсынек, ды оймсинек.
Кудов кстыйнетнень кандынь,
Тетянь-авань каванинь.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Скажи, почему собака друга искала.
Продолжи предложения. Прядыть валрисьметнень.
Монь сехте паро ялгам__________________
Минь сонзэ марто якатано__________________
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
Кельме седей.
Зярдо цятны пек якшамо теле,
Сонзэ эйстэ оям, иля пеле.
Кельме коштось одкстомты тонь вереть
Ды видемтьсы пичекс рунгот-сэреть.
Кадык кельмесь чаманть эйсэ кери —
Лембе ёжось седейсэнек эри.
Кандыловось ульцятнева вели,
Седеесь сондензэяк а пели.
Амариця седейде сон пели,
Кона свал ашти якшамонть пеле.
Зярдо цятны пек якшамо теле,
Сонзэ эйстэ, оям, иля пеле.
Кадык улить якшамотне, эйтне,
Ансяк кельмть илязт уле седейтне.
П. Любаев.
Вешнема (муик виде ютавксонть налткесэ)
ардыть сокссо на картине дети
ардыть нурдынесэ катаются на лыжах
артовкссонть эйкакшт им радостно
сынст паро мелест катаются на санках
Диалогонь ловнома
-Наташа, тонть ули ялгат?
-Нама ули
-А тонть ули?
-Ули
-А кода сонзэ лемезэ?
-Сонзэ лемезэ Люда.
Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саИнек превс?
Кудонь тев
Расскажи о друге, подруге.
ОД ВАЛТНЭНЬ ПУТЫНК ПРЕВС.