Тема: Монь ялгам. Мой друг (подруга) (6 класс)
(васенце урокось)
Цели и задачи:
1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);
2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;
3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;
4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.
1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;
2. Кемекстамс ютазь материалонть
теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;
3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.
Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть
Уроконь молемась:
I Организационной моментэсь.
Ушодтано минь урок,
Ды минек весе анок,
Ручкась ды тетрадесь тесэ,
Кортатано эрзянь кельсэ!
II Исследовательской важодема.
(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).
- Течи менелесь валдо-сэнь.
- Сексня ветне кувакат.
III. Ютазь материалонь кемекстамо.
Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.
Монь ули__________ ялгам (паро)
Лена ды Оля_________ялгат (паро)
IV. Од материалонть ванномась.
Кортнема (беседа)
- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Монь ялгам. Мой друг (подруга)». Эрьванть тынк эйстэ ули эсензэ вечкевикс ялгазо. Ялганк марто тынь кортнетядо эсенк ёжомарямодонк, весемеде теде, мезе тынк кенярдовты ды мелявты. Арсян весенень паро ялгат.
Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь.Оштё весть ёвтатано вечкемань вал эрзянь келенть туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.
Ловносынек 1-це упражнениянть. Прочитайте диалог по ролям. Переведите. Перескажите, о чем говорили две девочки?
Од валонь ваннома (новая лексика)
- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.
Раське-народ
Тувор-капкан
Ундо-дупло
Ёвкс-сказка
Ялга-друг
Овто-медведь
Нумоло-заяц
Сурт-пальцы
Сельметь-глаза
Пилеть-уши
Рунго-тело
V. Оймсема ютко (Физкультминутка)
Вейке, кавто – кирьга, лавтов.
Колмо, ниле – судо, пиле.
Вете, кото – кедень кавто.
Сисем, кавксо – пильгень кавто.
Вейксэ, кемень – кавто сельмень
Верев кедтнень кепедьсынек,
Пек виевстэ цяпадьсынек.
Суртнэнь парсте сорновтсынек.
6. Кемекстамо.
2-це упражнениясь. Прочитайте выразительно текст. Переведите. Расскажите, как Медведь помог Зайчику?
3-це упражнениясь. Прочитайте.Напишите перевод. Запомните. Повторяйте их во время физкультминутки.
Массажонь теемстэ.
(валтнэнь ёвтамсто ёзави-токшеви рунгонь пельксэсь)
Пиленек кунсолыть ды марить.
Сельменек ваныть ды неить.
Превенек парсте важодить.
Суртнэ мазыйстэ сёрмадыть.
8.Уроконь итогось.
Мезде минь кортынек течинь уроксто?
Мезе тусь мелезэнк?
Кодат од валт минь саинек превс?
9.Кудонь тев.
4-це упражнениясь. Вспомните и запишите по-эрзянски пословицы о труде, учёбе, друзьях.
Путынк превс од валтнэнь.