kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Адаптированная программа по алтайскому языку

Нажмите, чтобы узнать подробности

Адаптированная программа

по предмету алтайский язык

для 7-9 классов

основного общего образования

Программа составлена учителем алтайского языка и литературы: Диятовой Л.В.

Чаган-Узун, 2021

Пояснительная записка

     Адаптированная программа по предмету «Алтайский язык» с 7-9 классы состав на основе примерной программы основного общего образования по алтайскому языку 5-9 классов, под редакцией Н.Б.Тайбориной, К.К.Пиянтиновой   и следующих нормативно-правовых документов:

1.       Федеральный закон от 29.12.2012 № 273 – ФЗ «Об образовании в Российской Федерации»

2.       Федеральный государственный стандарт основного общего образования (стандарты второго поколения, утвержденный приказом Министерства образования и науки РФ от 17 декабря 2010 г. №1897)

3.       АООП ООО для обучающихся с задержкой психического развития МКОУ «Чаган-Узунская СОШ им. П. И. Оськиной»

4.       Положение о рабочей программе педагога МКОУ «Чаган-Узунская СОШ им. П. И. Оськиной» приказ №98 от 15.08.2016

 

Характеристика обучающегося с ЗПР

 

Актуальность программы определяется, прежде всего тем, что рассчитана на обучающихся, имеющих ограниченные возможности здоровья, связанных с задержкой психического развития, а также учитывает следующие психические  особенности детей: неустойчивое внимание, малый объем памяти, неточность и затруднение при воспроизведении материала, несформированность мыслительных операций анализа; синтеза, сравнения, обобщения, нарушения речи. Для детей данной группы характерны слабость нервных процессов, нарушения внимания, быстрая утомляемость и снижения работоспособность.

У Тулина Денис недостаточно  развиты познавательные интересы, что характеризуется пассивностью на уроках. Объем внимания снижен. Ученик не способен удерживать внимание достаточно длительное время и переключать его при смене деятельности.

Мыслительные операции развиты слабо, особые трудности испытывает при решении логических задач.

Средний уровень развития восприятия: пространственно-временные представления сформированы в соответствии с возрастом, осмысливание полученной информации требует более длительного времени, выделяет главное, понимает содержание картин и текстов. 

Преобладающий тип памяти – зрительная. Развитие произвольного и непроизвольного запоминания находится на низком уровне. Запоминание замедленное, использует механическое повторение слов «про себя» или вслух. Изученный материал быстро забывает, требует повторного индивидуального разъяснения. На низком уровне находится развитие слуховой памяти 6 из 12 слов.

По результатам изучения личностной сферы у Дениса заниженная самооценка и низкий уровень притязаний. Школьная тревожность находится на низком уровне.

По характеру Денис миролюбивый, неконфликтный, спокойный мальчик. Школьный режим не нарушает. Навыки культурного поведения выработаны, поведение всегда осознанное. Проявление негативизма не было замечено.  Ученик поручения все выполняет, правила поведения соблюдает.

 

Цель реализации адаптированной программы обучающихся с ЗПР – обеспечение выполнения требований ФГОС ООО обучающихся с ОВЗ посредством создания условий для максимального удовлетворения особых образовательных потребностей обучающихся с ЗПР, обеспечивающих усвоение ими социального и культурного опыта.

 

Задачи:

- достижение планируемых результатов освоения адаптированной программы, целевых установок, приобретение знаний, умений, навыков, компетенций и компетентностей. Определяемых личностными, семейными, общественными, государственными потребностями и возможностями обучающегося с ЗПР, индивидуальными особенностями развития и состояния здоровья;

- формирование общей культуры, духовно-нравственное, гражданское, социальное, личностное и интеллектуальное развитие, развитие творческих способностей, сохранение и укрепление здоровья обучающихся с ЗПР;

- становление и развитие личности обучающегося с ЗПР в её индивидуальности, самобытности, уникальности и неповторимости с обеспечением преодоления возможных трудностей познавательного, коммуникативного, двигательного, личностного развития;

- использование для познания окружающего мира различных естественнонаучных методов: наблюдение, измерение, эксперимент, моделирование;

- формирование умений различать факты, гипотезы, причины, следствия, доказательства;

- овладение адекватными способами решения теоретических и экспериментальных задач;

- приобретение опыта выдвижения гипотез для объяснения известных фактов и экспериментальной проверки выдвигаемых гипотез.

- владение монологической и диалогической речью, развитие способности понимать точку зрения собеседника и признавать право на иное мнение;

- использование для решения познавательных и коммуникативных задач различных источников информации.

- использование в образовательном процессе современных образовательных технологий деятельностного типа;

- предоставление обучающимся возможности для эффективной самостоятельной работы.

- владение навыками контроля и оценки своей деятельности, умением предвидеть возможные результаты своих действий.

- создание благоприятных условий для удовлетворения особых образовательных потребностей обучающихся с ЗПР.

 

Адаптивность (изменения, внесенные в учебную программу и их обоснование):

  • На каждом занятии даются индивидуальные домашние задания с обязательным контролем их выполнения;
  • Создаются условия для адаптации и социализации учащегося, формирования у него коммуникативных навыков;
  • Понижается рейтинг оценивания проверочных, практических и контрольных работ;
  • Проводится психолого- педагогическая поддержка и индивидуальная помощь при выполнении работ на уроке;
  • Вводятся индивидуальные коррекционные занятия по предмету учебного плана по мере необходимости, по согласованию с родителями, с целью восполнения пробелов предшествующего обучения, а также ликвидацией отставаний в программном материале, связанных с длительными пропусками учащимся по болезни, подготовки к восприятию тем учебной программы, коррекции особенностей памяти, внимания, мыслительной деятельности;
  • Анализируется выполнение заданий с целью повышения самооценки учащегося;
  • Обучение проводится с учётом зоны ближайшего развития:
  • На уроках создаётся ситуация успеха для учащегося;
  • Включается развитие моторных функций;

Адаптация программы предполагает коррекцию программы, ориентированной на удовлетворение особых образовательных потребностей обучающейся с ЗПР и психолого-педагогическую поддержку в освоении содержания изучаемого предмета «Алтайский язык».

 

Содержание программы носит обучающий, развивающий и коррекционный характер.

Основные виды деятельности обучающихся:

ценностно-ориентационная и коммуникативная деятельность;

активизация познавательной деятельности,

устные ответы на вопросы,

работа с наглядным материалом,

работа с натуральными объектами,

выполнение лабораторных работ,

написание терминологического диктанта,

анализ видеофрагмента и ответы на вопросы по видеофрагменту,

работа с карточками, схемами, таблицами.

 

Форма организации образовательного процесса: классно-урочная система.

 

 

Технологии, используемые в обучении. Данная адаптированная программа реализуется через следующие методы и формы: развивающего обучения, обучения в сотрудничестве, проблемного обучения, информационно- коммуникационные, здоровьесбережения, обучение на интересе, на успехе, на доверии; адаптация содержания, очищение от сложности подробностей и многообразия учебного материала; одновременное подключение слуха, зрения, моторики, памяти и логического мышления в процессе восприятия материала; использование опорных сигналов (ориентировочной основы действий); формулирование определений по установленному образцу, применение алгоритмов; взаимообучение, диалогические методики; комментированные упражнения; оптимальность темпа с позиции полного усвоения. Применение разнообразных педагогических технологий: информационно – коммуникационных; игровых; нестандартных форм уроков; здоровьесберегающих технологий (динамические паузы, чередование различных видов деятельности учащихся на уроке с целью снятия напряжения и усталости); дифференцированного обучения.

 

Особенности реализации рабочей программы при обучении детей с ОВЗ:

Имея одинаковое содержание и задачи обучения, рабочая программа по учебному предмету «Алтайский язык» для детей с ОВЗ практически не отличается от программы массовой школы. Эти отличия заключаются в

- коррекционной направленности каждого урока;

- оказании индивидуальной помощи обучающимся;

- отборе материала для урока и домашних заданий: уменьшение объёма аналогичных заданий и подбор разноплановых заданий.

- очищение от сложности подробностей и многообразия учебного материала;

- взаимообучение, диалогические методики;

- оптимальность темпа с позиции полного усвоения.

 

Место предмета в учебном плане

На изучение алтайского языка число учебных часов за период обучения с 7 по 9 класс составляет 175ч.:

В 7 классе 70 часов -2 часа в неделю

В 8 классе 70 часов – 2 часа в неделю;

В 9 классе 35 часов – 1 часа в неделю

Учебно-методический комплект

«Алтай тил» 7 класс Н.Б.Тайборина, К.К.Пиянтинова, Н.В.Ерленбаева. Министерство образования, науки и молодежной политики РА, 2014

 «Алтай тил» 8 класс А. Т. Тыбыкова, А. С. Шокшиланова, Н. Г. Сулукова, Н. В. Тепуков. Министерство образования, науки и молодежной политики РА, 2013

«Алтай тил» 9 класс А. Т. Тыбыкова, А. С. Шокшиланова, Н. Г. Сулукова, Горно-Алтайск: ООО «Принт», 2014

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Адаптированная программа по алтайскому языку»

Приложение к АООП ООО

Приказ №30 от 02.04.2021г.










Адаптированная программа

по алтайской литературе

для 7-9 классов

основного общего образования






Программа составлена учителем алтайского языка и литературы: Диятовой Л.В.







Чаган-Узун, 2021


Пояснительная записка

Адаптированная программа составлена на основе примерной программы основного общего образования по алтайской литературе для 7-9 классов Н.М.Киндиковой и следующих нормативно-правовых документов:

1. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273 – ФЗ «Об образовании в Российской Федерации»

2. Федеральный государственный стандарт основного общего образования (стандарты второго поколения, утвержденный приказом Министерства образования и науки РФ от 17 декабря 2010 г. №1897)

3. АООП ООО для обучающихся с задержкой психического развития МКОУ «Чаган-Узунская СОШ им. П. И. Оськиной»

4. Положение о рабочей программе педагога МКОУ «Чаган-Узунская СОШ им. П. И. Оськиной» приказ №98 от 15.08.2016

Характеристика обучающегося с ЗПР


Актуальность программы определяется, прежде всего тем, что рассчитана на обучающихся, имеющих ограниченные возможности здоровья, связанных с задержкой психического развития, а также учитывает следующие психические особенности детей: неустойчивое внимание, малый объем памяти, неточность и затруднение при воспроизведении материала, несформированность мыслительных операций анализа; синтеза, сравнения, обобщения, нарушения речи. Для детей данной группы характерны слабость нервных процессов, нарушения внимания, быстрая утомляемость и снижения работоспособность.

У Тулина Денис недостаточно развиты познавательные интересы, что характеризуется пассивностью на уроках. Объем внимания снижен. Ученик не способен удерживать внимание достаточно длительное время и переключать его при смене деятельности.

Мыслительные операции развиты слабо, особые трудности испытывает при решении логических задач.

Средний уровень развития восприятия: пространственно-временные представления сформированы в соответствии с возрастом, осмысливание полученной информации требует более длительного времени, выделяет главное, понимает содержание картин и текстов.

Преобладающий тип памяти – зрительная. Развитие произвольного и непроизвольного запоминания находится на низком уровне. Запоминание замедленное, использует механическое повторение слов «про себя» или вслух. Изученный материал быстро забывает, требует повторного индивидуального разъяснения. На низком уровне находится развитие слуховой памяти 6 из 12 слов.

По результатам изучения личностной сферы у Дениса заниженная самооценка и низкий уровень притязаний. Школьная тревожность находится на низком уровне.

По характеру Денис миролюбивый, неконфликтный, спокойный мальчик. Школьный режим не нарушает. Навыки культурного поведения выработаны, поведение всегда осознанное. Проявление негативизма не было замечено. Ученик поручения все выполняет, правила поведения соблюдает.


Цель реализации адаптированной программы обучающихся с ЗПР – обеспечение выполнения требований ФГОС ООО обучающихся с ОВЗ посредством создания условий для максимального удовлетворения особых образовательных потребностей обучающихся с ЗПР, обеспечивающих усвоение ими социального и культурного опыта.


Задачи:

- достижение планируемых результатов освоения адаптированной программы, целевых установок, приобретение знаний, умений, навыков, компетенций и компетентностей. Определяемых личностными, семейными, общественными, государственными потребностями и возможностями обучающегося с ЗПР, индивидуальными особенностями развития и состояния здоровья;

- формирование общей культуры, духовно-нравственное, гражданское, социальное, личностное и интеллектуальное развитие, развитие творческих способностей, сохранение и укрепление здоровья обучающихся с ЗПР;

- становление и развитие личности обучающегося с ЗПР в её индивидуальности, самобытности, уникальности и неповторимости с обеспечением преодоления возможных трудностей познавательного, коммуникативного, двигательного, личностного развития;

- использование для познания окружающего мира различных естественнонаучных методов: наблюдение, измерение, эксперимент, моделирование;

- формирование умений различать факты, гипотезы, причины, следствия, доказательства;

- овладение адекватными способами решения теоретических и экспериментальных задач;

- приобретение опыта выдвижения гипотез для объяснения известных фактов и экспериментальной проверки выдвигаемых гипотез.

- владение монологической и диалогической речью, развитие способности понимать точку зрения собеседника и признавать право на иное мнение;

- использование для решения познавательных и коммуникативных задач различных источников информации.

- использование в образовательном процессе современных образовательных технологий деятельностного типа;

- предоставление обучающимся возможности для эффективной самостоятельной работы.

- владение навыками контроля и оценки своей деятельности, умением предвидеть возможные результаты своих действий.

- создание благоприятных условий для удовлетворения особых образовательных потребностей обучающихся с ЗПР.


Адаптивность (изменения, внесенные в учебную программу и их обоснование):

  • На каждом занятии даются индивидуальные домашние задания с обязательным контролем их выполнения;

  • Создаются условия для адаптации и социализации учащегося, формирования у него коммуникативных навыков;

  • Понижается рейтинг оценивания проверочных, практических и контрольных работ;

  • Проводится психолого- педагогическая поддержка и индивидуальная помощь при выполнении работ на уроке;

  • Вводятся индивидуальные коррекционные занятия по предмету учебного плана по мере необходимости, по согласованию с родителями, с целью восполнения пробелов предшествующего обучения, а также ликвидацией отставаний в программном материале, связанных с длительными пропусками учащимся по болезни, подготовки к восприятию тем учебной программы, коррекции особенностей памяти, внимания, мыслительной деятельности;

  • Анализируется выполнение заданий с целью повышения самооценки учащегося;

  • Обучение проводится с учётом зоны ближайшего развития:

  • На уроках создаётся ситуация успеха для учащегося;

  • Включается развитие моторных функций;

Адаптация программы предполагает коррекцию программы, ориентированной на удовлетворение особых образовательных потребностей обучающейся с ЗПР и психолого-педагогическую поддержку в освоении содержания изучаемого предмета «Алтайская литература».


Содержание программы носит обучающий, развивающий и коррекционный характер.

Основные виды деятельности обучающихся:

ценностно-ориентационная и коммуникативная деятельность;

активизация познавательной деятельности,

устные ответы на вопросы,

работа с наглядным материалом,

работа с натуральными объектами,

выполнение лабораторных работ,

написание терминологического диктанта,

анализ видеофрагмента и ответы на вопросы по видеофрагменту,

работа с карточками, схемами, таблицами.


Форма организации образовательного процесса: классно-урочная система.


Технологии, используемые в обучении. Данная адаптированная программа реализуется через следующие методы и формы: развивающего обучения, обучения в сотрудничестве, проблемного обучения, информационно- коммуникационные, здоровьесбережения, обучение на интересе, на успехе, на доверии; адаптация содержания, очищение от сложности подробностей и многообразия учебного материала; одновременное подключение слуха, зрения, моторики, памяти и логического мышления в процессе восприятия материала; использование опорных сигналов (ориентировочной основы действий); формулирование определений по установленному образцу, применение алгоритмов; взаимообучение, диалогические методики; комментированные упражнения; оптимальность темпа с позиции полного усвоения. Применение разнообразных педагогических технологий: информационно – коммуникационных; игровых; нестандартных форм уроков; здоровьесберегающих технологий (динамические паузы, чередование различных видов деятельности учащихся на уроке с целью снятия напряжения и усталости); дифференцированного обучения.


Особенности реализации рабочей программы при обучении детей с ОВЗ:

Имея одинаковое содержание и задачи обучения, рабочая программа по учебному предмету «Алтайская литература» для детей с ОВЗ практически не отличается от программы массовой школы. Эти отличия заключаются в

- коррекционной направленности каждого урока;

- оказании индивидуальной помощи обучающимся;

- отборе материала для урока и домашних заданий: уменьшение объёма аналогичных заданий и подбор разноплановых заданий.

- очищение от сложности подробностей и многообразия учебного материала;

- взаимообучение, диалогические методики;

- оптимальность темпа с позиции полного усвоения.


Место предмета в учебном плане

На изучение алтайской литературы число учебных часов за период обучения с 7 по 9 класс составляет 210ч:

В 7 класса 70 часов – 2 часа в неделю

В 8 классе 70 часов – 2 часа в неделю;

В 9 классе 70 часов – 2 часа в неделю

Учебно-методический комплект

«Алтайская литература» 7 класс Н.А.Содоноков, У.Н.Текенова Министерство образования, науки и молодежной политики РА, 2014

«Алтай литература» 8 класс Н. М. Киндикова, У.Н. Текенова Министерство образования, науки и молодежной политики РА, 2014

«Алтай литература» 9 класс Т.М. Садалова, Г. М. Садалова Министерство образования, науки и молодежной политики РА, 2016

«Алтай литература» «Хрестоматия» 9 класс Т.М. Садалова, Г. М. Садалова Горно-Алтайск, 2014


Предметтин ондайы 7 класс.

Бӧлӱктер

Частар

Ондайы

1

Кире

сöс.

1 час

Кееркедим литературада Кижинин сÿр-кебери кöргÿзилгени. Тӱӱкилик ле биографияла колбулу ϳетирӱлер.


2

Калыктын чÿмдÿ

сöзи.

8

час

Кожон. Кожоннын курмелгези, кееркедер эп-аргалары, сур-кеберлери, учуры ла табылганы.

Теориядан: Параллелизм - кожоннын анылу темдеги.

Тӱӱкилик кожон. «Кан-Алтай». Алтайдын сӱр-кебери. Кожондо тӱӱкилик айалга.

Кай чорчок. Ш.Шунеков «Алтын - Туујы» -кай чорчок. Кай чорчоктин тöс шÿÿлтези, кееркедими, унле анылап кычырары.

Гипербола - кай чорчоктин анылу эп-аргаларынын бирузи.Антитеза.


3

Тÿрк лите

ратура

2час

Jебрен тÿрк литература. Тонйукук. Тонйукуктын јуучыл јолы. Ташта бичилгени, анылап кычырганы. Кереес таштан кöчÿрилгени.

А.О.Адаров «Тонйукуктын санаалары».


Алтай литера-турадан…

41

час

М.В.Чевалков «Кырачы была Анчы». Тууϳынын учуры.

М.В.Мундус-Эдоков. «Маргаан». Тууjынын фольклор тöзöлгöзи.Г.И.Чорос-Гуркин«Алтай » Алтайдын jаражын ла онту сыгыдын кееркедим сöстин болужыла jураганы. Куучын кеберлу улгер.П.А.Чагат-Строев «Ойгор-Баатыр». Тууjыда кай чöрчöктин мары. Тууjыда тÿÿки керектер. Тууjынын тöс шÿÿлтези Автордын чечен тили, эптÿ ÿлгерлежи, корÿмjилу сур-кеберлери анылу болгоны. П.В.Кучияк «Öскÿс-Уул» деп повестьте кижинин ич-санаалаалары коргузилгени. Тос геройдын корум-шуултези оскони..Чÿмдемелдин композициязы, кееркедим эп-аргалары . J.Т.Бедюров «Кату jуунын jерине», «Кунуккан нöкöрлöргö кожоным». Улгерлерде Ада-Торол учун Улу jуунын айалгазын чын jураганы. Кунуккан кÿÿн-тапты jедимдÿ jетиргени. Автордын ÿлгерлежине аjару эдери. Ч.И.Енчинов «Ай канатту шонкорым» Jуу öйинде чÿмделген ÿлгер. Нöкöрине учурлалган сос.Ÿлгерди албатынын кожоныла тÿндештирери. Ич-санааны jедимдÿ jетиргени. Лирика деп ондомол. «Ай-Тана». Пьесада Ада-Тöрöл учун Улу jуу öйиндеги jадын-jÿрÿмди кöргÿскени. И.В.Шодоев. «Качук» - автобиографиялык повесть. Ўй кижинин сÿр-кебери jуу öйинде. А.Ф.Саруева «Алтын-Кöлим» Лирикалык геройдын кÿÿн-санаалары. Ч.А.Чунижеков.«Мундузак» - повесть.


4




Мундузактын кылыгы, амадулары. Автобиографиялык тöзöлгö. С.С.Суразаков «Кöндöй мылтык». Озогы jÿрÿм кöргÿзилгени. Тонокчылар Алтайды jуулаганы, албатыны чаксыратканы. Ак санаалу калык jайымы учун тартышканы. Л.В.Кокышев «Дикарка» .Jайымды, jÿрÿмди ле балдарын сÿÿген келиннин баатырлык сÿр-кебери. Куучыннын тöс-шÿÿлтези. « Эски гардеробтын ичинде». Айландыра jадын-jÿрÿм кокыр ажыра берилет. «Культуразы јок немелер». Сатира. А.О.Адаров «Jарыткыш сöс». Сöстин ийдези. «Сÿÿмjи меге кÿн берген».

Б.У.Укачин «Öлтÿрген болзом тороны».Бичиичи бала тужын эзедет. Јуунын, тÿрени ле торонын јылдары. Балдар бойынын тынын корып алганы. Олордын чыдамкайы, jалтанбазы, турумкайы. « Тöрöлим». Бичиичинин бойыла болгон учуралдары ла санаалары Алтай кижинин тöрöлиле бек тудуш болгоны.. «Тайганын јаны» Ар-бÿткенди корыыры, чындык керектер ле автордын табынгыры. Кижинин ар-бÿткенге салтары.

Ш.П.Шатинов «Алтай чöрчöк», J.Б.Каинчин «Кайчы». Куучыннын бичилген,тили, сюжеди. Шыраны ла тороны јенген ойгор сöс. Кайчынын јенил эмес салымы ла кайдын учуры. J.Маскина «Тöрöл симфония» «Јайлуда», «Кулады», «Кÿски Алтайым» Э.М.Палкин «Аржан». Ар-бÿткен ле ан-куштарды чеберлеери. Калыктын jандаган jанын улалтары. Аржан – алкыш-быйанду суу болгоны. А.Я.Ередеев «Ажудагы балыктар». Литературалык чöрчöктин тос шуултези. Ар- бÿткенди корыыры ла чеберлеери. Бичиичинин тузаланган эп-аргалары. Литературалык чöрчöк. П.Т.Самык «Алтайдын ла кижиликтин уулы», Б.Я.Бедюров «Бис ончобыс - карындаш». Мадак, уйгаштыру. J. Маскина «Тöрöл симфония», «Jайлуда», «Кÿски Алтайым» Jурамал куучындар.В.В.Бабрашев «База ла как куру келдим, эне». С.Сартакова «Тилим». Тилдин учуры.

С.К.Манитов «Jÿрÿмнин тыны». Јейнектин сÿр-кебери. Jÿрÿмнин учуры.

5

Öскö калыктар литера-туразы

10 час

С.К.Тока «Араттын сöзи» Тыва калыктын jÿрÿми бичиичинин бойынын салымы ажыра .. Алтай ла тыва калыктардын озогы jÿрÿми. М.Джалиль «Jайым ла бар болзо чы», «Кушкаш». Олjодогы поэттин турумкайы.Ч.Т. Айтматов «Ак-кереп». Уулчактын чöрчöк кептÿ кöрÿмдери, ару санаалары ла иженчизи. Мÿÿстÿ эне-мыйгак. Чÿмдемелде фольклор тузаланары. Чöрчöк, онын учуры. Уулчак, Момун таадазы ла Орозкул. Jÿрÿмдеги каршулу керектер. Чÿмдемелдин курч сурактары ла идеязы.

А.Экзюпери «Кичÿ -бий».Философиялык чöрчöк.В.М.Шукшин «Бöрÿлер». Кижинин кылыгы куучыннын сюжединде.

6


Кычырыш-тын кемин кöрöри

2 час

Кычырыштын кемин кöрöри.

7

Ÿренгенин кöрöри.

Литературалык теория. Ÿренген чӱмдемелдер.

8

Тил темик-тирери

--

4 час

Сочинение, чӱмдеер иштер…


ЛИТЕРАТУРАЛА 7 класска ТЕМАЛАРЛУ ПЛАН


ТЕМАЛАР 7 класс

Частар

Öдӧтӧн ӧйи

Планла

Факт

1

Кире сöс. Кееркедим литературада Кижинин сÿр-кебери кöргÿзилгени.

1



2

Албатынын оос чÿмделгези. Кожон- албаты поэзиянын лирикалык жанры.

1



3

Кожоннын поэтический эп-аргалары.

1



4

Тÿÿкилик кожондор. «Кан-Алтай» керегинде..

1



5

Ш.Шунеков «Алтын - Туујы».

1



6

Öлöнчинин сÿр-кебери. Чöрчöктин сюжеди.

1



7

Алтын-Туујы, онын jуучыл jолы, ийдези.

1



8

«Алтын-Тууjынын» тöс шÿÿлтези тили, компози-циязы.

1



9

«Алтын-Тууjыны» бириктире кöрöри

1



10

Чÿмдемел «Алтын-Тууjы – баатыр кыс».

1



11

Jебрен тÿрк литература. Тонйукуктын јуучыл јолы. Кереес таштан кöчÿрилгени.

1



12

А.О.Адаров

«Тонйукуктын санаалары».

1



13

Алтай литература.

М.В.Чевалков «Кырачы была Анчы» - баштапкы алтай тууjы.

1



14

Тууjынын ÿредÿ учуры.

1



15

М.В.Мундус-Эдоков «Маргаан» .Тууjынын фольклор тöзöлгöзи.

1



16

Г И.Ч-Гуркин «Алтай » Алтайдын jаражын ла онту сыгыдын кееркедим сöстин болужыла jураганы.

1


17

П.А.Чагат-Строев «Ойгор-Баатыр». Тууjыда кай чöрчöктин мары.

1



18

Тууjыда тÿÿки керектер. Тууjынын тöс шÿÿлтези.

1



19

П.В.Кучияк «Öскÿс-Уул»

1



20

Öскÿс-Уул ла Элик-Баш.

Байлардын каршулу керектери.

1



21

Чÿмдемелдин композициязы керегинде…

1



22

J.Т.Бедюров «Кату jуунын jерине», «Кунуккан нöкöрлöргö кожоным»

Ч.И.Енчинов «Шонкорым» Ич-санааны jедимдÿ jетиргени. Лирика деп ондомол.

1



23

Ч.И.Енчинов «Ай- Тана».

1



24

Пьесада Ада-Тöрöл учун Улу jуу öйиндеги jадын-jÿрÿмди кöргÿскени.

1



25

И.В.Шодоев. «Качук» - автобиографиялык повесть. Ўй кижинин сÿр-кебери jуу öйинде.

1



26

А.Ф.Саруева «Алтын-Кöлим» Лирикалык геройдын кÿÿн-санаалары.

1



27

Ч.А.Чунижеков. «Мундузак» -повесть.

1



28

Мундузактын кылыгы, амадулары. Автобиографиялык тöзöлгö.

1



29

С.С.Суразаков «Кöндöй мылтык»

1



30

Озогы jÿрÿм. Jайым учун тартыжу. Куучында тÿÿкилик учурлу сурактар .

1



31

Л.В.Кокышев «Дикарка»

1



32

Jайымды, jÿрÿмди ле балдарын сÿÿген келиннин баатырлык сÿр-кебери.

1



33

Куучыннын тöс-шÿÿлтези.

1



34

Л.В.Кокышев « Эски гардеробтын ичинде». Айландыра jадын-jÿрÿм кокыр ажыра берилет.

1



35

Л.В.Кокышев «Культуразы јок немелер» С.Сартакова «Тилим» .

1



36

Сочинение: « Кижи кандый болор керек…»

1



37

А.О.Адаров «Jарыткыш сöс». Сöстин ийдези. «Сÿÿмjи меге кÿн берген».

1



38

Б.У.Укачин «Öлтÿрген болзом тороны».

1



39

Бичиичи бала тужын эзедет. Тÿрени ле торонын јылдары

1



40

Jуу öйи ле балдар. Чÿмдемелди бириктире кöрöри.

1



41

Б.У.Укачин « Тöрöлим». Бичиичинин бойыла болгон учуралдары ла санаалары.

1



42

Алтай кижинин тöрöлиле бек тудуш болгоны.

1



43

Б.У.Укачин «Тайганын јаны»

1



44

Ар-бÿткенди корыыры, чындык керектер ле автордын табынгыры. Кижинин ар-бÿткенге салтары.

1



45

Ш.П.Шатинов «Алтай чöрчöк»

1



46

J.Б.Каинчин « Кайчы». Куучыннын бичилген тили,сюжеди.

1



47

Шыраны ла тороны јенген ойгор сöс.

1



48

Кайчынын јенил эмес салымы ла кайдын учуры.

1



49

J.Маскина «Тöрöл симфония», «Јайлуда», «Кулады», «Кÿски Алтайым»




50

Э.М.Палкин «Аржан», Чÿм -јандарысты улалталы.

1



51

А.Я.Ередеев «Ажудагы балыктар». Литературалык чöрчöк.

1



52

Сочинение: «Ар - бÿткенис артабазын»

1



53

П.Т.Самык «Алтайдын ла кижиликтин уулы».Б.Я.Бедюров«Бис ончобыс - карындаш»

1



54

В.В. Бабрашев «База ла как куру келдим, эне»

1



55

С.К.Манитов «J ÿрÿмнин тыны». Јейнектин сÿр-кебери.

1



56

Öскö калыктардын литературзынан.

С.К.Тока «Араттын сöзи»

1



57

Тыва калыктын jÿрÿми бичиичининбойынын салымы ажыра ..

1



58

Алтай ла тыва калыктардын озогы jÿрÿми.

1



59

М.Джалиль «Jайым ла бар болзо чы»,«Кушкаш». Олjодогы поэттин турумкайы.

1



60

Сочинение: «Jуу качан да болбозын»

1



61

Ч.Т. Айтматов « Ак-кереп». Уулчактын чöрчöк кептÿ кöрÿмдери, ару санаалары ла иженчизи .

1



62

Мÿÿстÿ эне-мыйгак. Чÿмдемелде фольклор тузаланары. Чöрчöк, онын учуры.

1



63

Уулчак ,Момун таадазы ла Орозкул. Jÿрÿмдеги каршулу керектер. Чÿмдемелдин курч сурактары ла идеязы

1



64

А.Экзюпери. «Кичÿ-бий» Философиялык чöрчöк.

1



65

В.М.Шукшин «Бöрÿлер»

1



66

Кижинин кылыгы куучыннын сюжединде.

1



67-68

Кычырыштын кемин кöрöри.

2



69-70

ŸРЕНГЕНИН КАТАП КöРöРИ

2




Предметтин ондайы. 8 класс


Бӧлӱк-тер

Частар

Ондайы

1.

Кире сöс.

1 час.

Литература- кееркемелдин бир бÿдÿми. Кееркемел ле билим литературанын башказы. Сÿр – кебердин учуры.


2.

Ка-лык-тын чÿм-дÿ сöзи

7

час

Кай чöрчöк – эпикалык чÿмдемел. Кай чöрчöктöрдин поэтический эп-аргалары Атту-чуулу алтай кайчылар. А.Г.Калкин «Маадай-Кара». Эрте феодал колбулар тужындагы эпос. Маадай-Каранын jадын-jÿрÿми, jурты, эл-jоны. Баатырлар ла öштÿлердин сÿр-кеберлери. Маадай-Каранын jол-jоругы, ийде-кÿчи. «Маадай-Каранын» тили, анылу поэтический эп-аргалары, композициязы. «Маадай-Кара"-героический эпос.


Ал-тай ли-те-ра-ту-ра-дан


И.В.Шодоев. «Кызаланду јылдар» - тÿÿкилик роман. Алтай албатынын олјочыларла тартыжузы. Алтайын корыган баатырлар, олордын салымы, ат-нерези, тöрöлчи кÿÿни, амадузы. Jуу-чактын öйи, ар-бÿткен, албаты. Романда кызаланду öй. Тÿÿкилик роман деп ондомол.

С.С. Суразаков «Чанкыр энирде», Поэттин куулгазын санаалары. Алтайда чанкыр энирдин jуругы. Јурамал лириканын анылу темдектери ле автордын кÿÿн – табы. «Кышкы jолдо» Анылу айалгада jÿрек öкпööригени, кожон чÿмдегени. «Аргымак». Туујынын тöзöлгöзинде оос поэзия салынганы. Поэттин тузаланган эп-аргалары. Айдар - Тöрöлин сÿÿген уул.Туујынын тöс шÿÿлтези.

Л.В.Кокышев «Аргымак». Ўлгерде алтайдын сÿр-кебери уйуктап jаткан баатырдый. Алтайыс ла албатыс бирлик. Аргымак ат – öйдин öдÿжин керелеген сÿр-темдек. Поэттин кöрÿми, тузаланган эп-аргалары. «Тайгыл керегинде баллада». Баллада деп жанрдын анылу темдектери. «Тумантык Аркыт».


3





49

час

Драмада гражданский јуу öйи. Биледеги ондошпостор. Адазы ла уулы ортодо колбулар ÿзÿлгени - öйдин салтары. Драма деп ондомол. «Jерлик гладиолус». Чечектин сÿр-кебери ажыра кижинин чыдалы, турумкайы, ийдези кöргÿзилгени. «Ундыбагар». Алтай ÿргÿлjик, эл-jоны улалар. Алтай тилдин ле культуранын öзÿми. Поэттин кереес сöзинин учуры.

А.О. Адаров «Комыс». Алтай калыктын кÿÿлик ойноткызыла оморкогоны. Поэттин айлаткыш санаалары, амаду-кÿÿни. «Тонйукук». Туујыда јебрен öйлик кöргÿзилгени. Тонйукуктын ал-санаалары. Калыктын салымы јуралганы. «Гуркиннин јуруктарын кöрÿп тура». Јарлу jурукчы, ойгорчы ла чÿмдеечиге учурлалган ÿлгер. Г.Кондаков «Онын јуруктарында туулар тынгылайт». Э.М.Палкин «Ээчий-деечий турадыс», «Койчы». Койчынын ижи. «Амыр јобош бу тÿнде». «Амыр» Тууjыда лирикалык геройдын амадузы, санаалары, ада-энезиле колбузы, элиле бирлик болгоны. Б.У.Укачин «Эжерликтер ле экчеликтер». Олордын кееркедим учуры. «Сок jаныс уулы» Эмилдин Эдискиновичтин сÿр-кебери. Куучыннын курч сурактары.

Ш.П.Шатинов «Jол,сакылта ла эне». Jол –эленчикке сагыштан чыкпас эзем. Ада-Тöрöл учун Улу jуунын jылыйтузы –эненин кöксинде. Сакылтанын терени ле учуры. Эненин чöкöбöзи, улу ижемjизи. «Мен таш кезер». Јебрен корымдарды корыыры. Ода «История алдымда». Автордын амаду-санаалары. Жанрдын анылу темдектери. Келер öй керегинде шÿÿлтелер. Сÿр- темдек деген ондомол. Токтоду (пауза) – ÿлгердин эп-аргазы.

Б.К Суркашев «Пазырыктагы баатырдын сÿнези». Лирикалык геройдын ал-санаалары, кижи бойын бурулап, jарт эмес сурактарды jартаганы. «Алтайда энир». Поэттин куулгазын телекейиле таныжары. Кöскö кöрÿнер jурук jуралганы.

К.Ельдепова «Пазырыкта сÿнелер». Алтайыстын корымдарын чеберлейли. Öткöнин чеберлеп, корулап jÿрери, келерлик öткöн öйдöн камаанду болгоны.

К.Ч.Тöлöсöв «Кайда ол јол?» Jуунын шыралу јылдары. Уулчактын сÿр-кебери. Чÿмдемелдин сюжеди ле композициязы. Jантык–Курт - јилбиркек уулчак. «Кубал баскан от jанында санаалар».

А.Я. Ередеев «Текийт öбöгöн». Каргандар ла јиит улус. Кижинин бу јÿрÿмдеги јери ле учуры.

В.Т.Самыков «Тöрöл јеримнин јаражын ајыктап». Поэттин кöрÿми: öткöн, келер, тургуза öйлöр керегинде санаалар. Алтайыла, јÿрÿмле оморкогоны.«Тöрöлим». Поэттин тöрöлчи кÿÿни.





J.Б.Каинчин «Кöзибисте Кöк-Кайа». Автордын сÿр-кеберлеринин учуры. Ар-бÿткен ле јиит ÿйе. Чÿмдемелдин кееркедим кеми, тили, тургузылган аайы. «Баш ла болзын». Кижи ле орчылан бирлик колбуда. Куучыннын анылу темдектери. Чÿмдемелдин тили деп ондомол. «Кöстöриме туулар кöрÿнзин». Мызыл ла онын тöрöлине jÿткиген бийик кÿÿни. Репрессиянын öйи алтай литературада.

Б.К.Бедюров «Себи бажынын јанары» Ўлгерде кижинин амадулары, öкпööригени, jаны jÿрÿмге ÿстÿккени. Лирикалык геройдын тöрöлчи кÿÿни. «Кезер таш» Öткöн чактарды эзеткени. Келер öйдин алдында кижи каруулу болгоны.

J. Маскина «Кöгöл мÿркÿт уйазы». Куучында кеп-куучыннын учуры. Кижинин угы-тöзи анылу сÿр-кебер ажыра берилгени. Кижи ле кижилик.

С.М.Сартакова «Таныжалы». Публицистикада поэттин тургускан курч сурактары. «Öскö тил- öскö салым». Лирикалык геройдын тöрöл тил керегинде шÿÿлтезинин учуры.

5

Öскö калыктар литературазы

4 час

И. Такубоку «Ÿлгерлер» Jопон поэттин ÿлгерлери алтай тилге кöчÿрилгени. Алтай ла jопон ÿлгерлешти тÿндештиргени.

А. Даржай «Коноочы». Коноочынын учурыла јаандарыстын байлаган јандары. Алтай ла тыва поэттердин кöрÿм-шÿÿлтелери. Калыгынын јандарын тоорына таскадары. «Бис ончобыс-карындаштар».

И. Гоголев «Айхал». Алтай ла саха калыктардын эзендежи, наjылыгы, тÿней темдектери. Jаандарды тооры.

Акутагава Рюноскэ «Jöргöмöштин учугы». Канјут - ол кем? Кижинин бийик учуры. Алтай ла jопон калыктын кöрÿминде тÿней керектер.

6




Кычырыш-тын кемикöрöри

2 час


Кычырыштын кемин кöрöри.

7

Ÿренгенин кöрöри.

Литературалык теория. Ÿренген чӱмдемелдер.

8

Тил темик-тирери

--

5 час

Сочинение, чӱмдеер иштер…



ЛИТЕРАТУРАЛА 8 класска ТЕМАЛАРЛУ ПЛАН


ТЕМАЛАР

Частар

ӦЙИ



1

Кире сöс. Литература–кееркемелдин бир бÿдÿми.

1



2

Калыктын чÿмдÿ сöзинен… Кай чöрчöк – эпикалык чÿмдемел.

1



3

Кай чöрчöктöрдин поэтический эп-аргалары.

1



4

Атту-чуулу алтай кайчылар.

1



5

А.Г.Калкин «Маадай-Кара». Эрте феодал колбулар тужындагы эпос.

1



6

Маадай-Каранын jадын-jÿрÿми, jурты, эл-jоны.

1



7

Баатырлар ла öштÿлердин сÿр-кеберлери. Маадай-Каранын jол-jоругы, ийде-кÿчи.

1



8

«Маадай-Каранын» тили, анылу поэтический эп-аргалары, композициязы .

1



9-10

Сочинение: «Маадай-Кара"- героический эпос.

2



11

Алтай литературадан… И.В.Шодоев. «Кызаланду јылдар» - тÿÿкилик роман.

1



12

Алтай албатынын олјочыларла тартыжузы.«Тарык», «Аргымак».

1



13

«Агару кан».Алтайын корыган баатырлар, олордын салымы.

1



14

Jуучыл баатырлардын, ÿй улустын тöрöлчи кÿÿни, санаазы, бийик амадузы.

1



15

Jуу-чактынöйи, ар-бÿткен, албаты.

1



16

Романды бириктире кöрöри

1



17

Чÿмдемел. «Кызаланду јылдар»- тÿÿкилик роман. Романда кызаланду öй

1



18

С.С. Суразаков «Чанкыр энирде», «Кышкы јолдо».

1



19

Айдар- Тöрöлин сÿÿген уул. Туујынын тöс шÿÿлтези.

1



20

Л.В.Кокышев «Аргымак». Алтайыс ла албатыс бирлик.

1



21

Аргымак ат – öйдин öдÿжин керелеген сÿр-темдек.

1



22

Л.В.Кокышев «Jерлик гладиолус», «Ундыбагар»

1



23

Л.В. Кокышев «Тайгыл керегинде баллада».

1



24

Л.В. Кокышев « Тумантык Аркыт». Драмада гражданский јуу öйи.

1



25

Биледеги ондошпостор. Адазы ла уулы ортодо колбу-лар ÿзÿлгени- öйдин салтары.

1



26

Сочинение: «Драмада гражданский јуу öйи» эмезе «Адазы ла уулы ортодогы ондошпосторды сананып кöрöдим»

1



27

А.О. Адаров «Комыс». Комыс кайда ла јаныланат.

1



28

Поэттин айлаткыш санаалары, амаду - кÿÿни.

1



29

А.О.Адаров «Гуркиннин јуруктарын кöрÿп тура», Г.Кондаков«Онын јуруктарында туулар тынгылайт».

1



30

А.О.Адаров «Тонйукук». Туујыда јебрен öйлик кöргÿзилгени.

1



31

Тонйукуктын ал-санаалары.Калыктын салымы јуралганы.

1



32

Э.М.Палкин «Ээчий-деечий турадыс», «Койчы». «Амыр јобош бу тÿнде»

1



33

Э.М.Палкин«Амыр». Туујыда геройдын амадулары ла санаалары.

1



34

Акутагава Рюноскэ «Jöргöмöштин учугы». Канјут - ол кем?

1



35

Б.У.Укачин «Эжерликтер ле экчеликтер».

1



36

Б.У.Укачин «Сок jаныс уулы»

1



37

Эмилдин Эдискиновичтин сÿр-кебери.

1



38

Куучыннын курч сурактары.

1



39

А.Даржай «Коноочы» Коноочынын учуры ла јаандарыстын байлаган јандары.

1



40

А.Даржай «Бис ончобыс-карындаштар».

1



41

Ш.П.Шатинов «Jол,сакылта ла эне».

1



42

Ш.П.Шатинов «Мен таш кезер», ода «История алдымда» Б.Я.Бедюров «Кезер таш»

1



43

Б.К Суркашев «Пазырыктагы баатырдын сÿнези», «Алтайда энир»,

1



44

К.Ельдепова «Пазырыкта сÿнелер». Алтайыстын корымдарын чеберлейли.

1



45

К.Ч.Тöлöсöв«Кайда ол јол?» Jантык–Курт - јилбиркек уулчак.

1



46

Jуунын шыралу јылдары. Уулчактын сÿр-кебери.

1



47

Чÿмдемелдин сюжеди ле композициязы.

1



48

К.Ч. Тöлöсöв «Кубал баскан от jанында санаалар».

1



49

А.Я. Ередеев «Текийт öбöгöн». Каргандар ла јиит улус. Кижинин бу јÿрÿмдеги јери ле учуры.

1



50

В.Т.Самыков «Тöрöл јеримнин јаражын ајыктап», «Тöрöлим».

1



51

J.Б.Каинчин «Кöзибисте Кöк- Кайа». Автордын сÿр-кеберлеринин учуры.

1



52

Ар-бÿткен ле јиит ÿйе. Чÿмдемелдин кееркедим кеми, тили, тургузылган аайы.

1



53

Куучыннын учурын катап сананып.

1



54

J.Б.Каинчин «Баш ла болзын». Кижи ле орчылан бирлик колбуда.

1


55

Куучыннын анылу темдектери.

1


56

J.Б.Каинчин «Кöстöриме туулар кöрÿнзин».

1



57

Мызыл ла онын тöрöлине jÿткиген бийик кÿÿни.

1



58

Репрессиянын öйи алтай литературада.

1



59

Сочинение:«J.Б.Каинчиннин чÿмдемелдеринде эмдиги öйдин курч сурактары»

1



60

Б,К. Бедюров «Себи бажынын јанары»,«Там ла там тöрöл јеримнен ырап»

1



61

J.Я.Маскина «Кöгöл мÿркÿт уйазы».

1



62

Jеткерден аргаданган улустын салымы. Байлу куштын учуры.

1



63

Повестьте кеп-куучыннын учуры.

1



64

С.М.Сартакова «Таныжалы». Публицистикада поэттин тургускан курч сурактары.

1



65

С.М.Сартакова«Öскö тил- öскö салым».

1



66

И. Гоголев «Айхал», И. Такубоку «Ÿлгерлер».

1



67-68

Кычырарынын кемин шиндеери.

2



69-70

Ÿренген чÿмдемелдерди катап кöрöри.

2











Предметтин ондайы. 9 класс


Бӧлӱктер

Час-тар

Ондайы

1

Кире сöс.

4 час.

Алтайлар – тӱрк тилдӱ jондордын бирӱзи. Алтай XVIII чакта Кӱнгер каандыктын олjозында. Баштапкы алтай бичиктӧс лӧ алтай тилдин грамматиказы. Орус ла алтай калыктын наjылыгы. XX чактын башталганында алтай калыктын кӧрӱм – шӱӱлтези, jандаган jаны.

2

Калык-тын чÿмдÿ сöзи.

6

час

Фольклор – калыктын байлык энчизи. Оос поэзияны jууганы ла шиндегени: jууп ла шиндеп баштаганы (В.В.Радлов, В.И.Вербицкий, Г.Н.Потанин; Г.ТокмашовИ.Я.Никифоров, Г.И.Чорос-Гуркин; А.В.Анохин; П.В.Кучияк, А.Л.Коптелов, Н.А.Баскаков, Л.П.Потанин, Н.П.Дыренковалао.ö; С.С.Суразаков, Т.С.Тюхтенев). Атту-чуулукайчылар, чöрчöкчилер ле кожончылар, олордын салымы ла чумдемелдери. Эмдиги ле келер öйдин шинжÿчилери. Сибирьдин калыктарынын оос поэзиязы./текши ширтÿ

«Ук-тöс» - алтай литературанын жанры.«Солтоннын уулдары». Тÿÿкилик учурлу керектер ле учуралдар… «Солтоннын уулдары» - спектакль.(Б.Бедюров, Н.Паштаков)


Jебрен

тӱрк ле

тӱрк-монгол (ойрот)

чӱмде-мелдер

14 час

Jебрен тӱрк чӱмдемелдер. Таш бичиктердин табылганы, шинделгени. «Чакы таштар» деп кеп-куучында кереес таштарды байлаган чÿм-jандар. Кÿл-Тегинге учурлалган кереес таш. Кӱл-Тегинге эзем кереес. Jаан бичик. Тонÿкукке эзем кереес. Белге бичик. Тÿрк-монол ӧйлӧрдин литературазы.«Öгÿс каан». Кеп-куучыннын тöс шÿÿлтези ле кееркедими. «Монолдордын эрjинелÿ кеп- куучыны». Кеп-куучында тÿÿкилик öйдин темдектелгени. Чингис-Кааннын угы-тöзи керегинде куучындар.Ойрот ӧйлӧрдин литературазы. Зая-Пандита – ойрот бичиктин тöзööчизи. Г.С.Лыткин «ОйроттордынXVI-XVII чактарда баатыр башчылары». «Байгабас баатыр», «Галдама-нойон» керегинде.

3

Алтай литерату-ранын баштапкы чӱмде-мелдери




16 час

М.В. Чевалков. Jÿрÿми ле просветительский ижи. «Чöбöлкöптÿн jÿрÿми». Повестьтин бичилген тÿÿкизи. Алтай калыктын jадын-jÿрÿми повестьте. Повестьтин бичилген тили, кеми ле эп-аргалары. Ÿредÿ ле уткаа сöстöри. Баштапкы алтай баснописец ле тууjычы. «Кырачы была анчы»-баштапкы алтай тууjы. И.М.Штыгашев. Jÿрÿми ле ижи, чÿмдемелдери. «Ÿредÿге киргени», «Путешествие алтайца в Киев, Москву и ее окрестности». Jол-jорыктагы бичимелдин анылузы. Г.И.Чорос-Гуркин. Салымы ла чÿмдемелдери. «Алтай». «Алтай ла Кадын». Алтай кижинин ич-телекейин, кöрÿмин чындык jетиргени. «Кызына бичиген самаранан». Алтайдын сÿр-кебери. И.Ефремов. «Туулардын ээлеринин кӧли»


Алтай ӧскӧ укту шинжӱчи, бичиичи улустын

кӧргӧниле

9 час

В.В.Радлов «Алтайла jорыктаганы», «Из Сибири». Алтай чÿм-jан, калыктын кÿÿн-санаазы, кылык-jаны. В.Я.Шишков. «Чуйда болгон керектер» деп куучындарынан. Jорыкчы ла бичиичи. Алтайлардын озогы jÿрÿми бичиичинин кöрÿжиле.

5

Öскö калыктар литера-туразы

4 час

«Игорь-кнес ле черÿзи керегинде сöс» (К.Кошевтин кöчÿрижи)


6




Кычырыш-тын кеминкöрöри

1 час


Кычырыштын кемин кöрöри.

7

Ÿренгенин катап кöрöри.

Литературалык теория. Ÿренген чӱмдемелдер.

8

Тил темик-тирери


6 час

Сочинение, чӱмдеер иштер…


ЛИТЕРАТУРАЛА 9 класска ТЕМАЛАРЛУ ПЛАН.


Темалар

Частар

Ӧдӧтӧн öйи


планла

факт

1

Кире сöс. Алтайлар – тÿрк тилдÿ јондордын бирÿзи. Алтайлардын јебрен тÿÿкизинен.

1



2

Алтай ла Россия. Бириккенинин јакшызы ла јаманы.

1



3

Баштапкы алтай школдор, бичиктер.

1



4

«Кабай болгон Алтайыс» («Албатыннын тÿÿкизин бил»)

1



5-6

Сочинение бичиирге белетенери. Сочинение: «Алтайым ла албатым керегинде санаа…»

1



7

Алтай калыктын чÿмдÿ сöзи.Фольклор - калыктын байлык энчизи.

1



8

Оос поэзияны јууганы ла шиндегени. /революциядан озогы öй/ ( XIXчактын шинжÿчилери)

1



9

Шинжÿчилердин иштериле таныжу. (В.В.Радлов , Г.Н.Потанин, В.И.Вербицкий)

1



10

XX чактын 30-40 јылдарында фольклорды јууган ла шиндеген шинжÿчилер.(А.В.Анохин, П.В.Кучияк, С.С.Суразаков, )

1



11

Шинжÿчилердин иштериле таныжу.(А.В.Анохин, А.Г.Данилин, )

1



12

Эмдиги ле келер öйдин шинжÿчилери. Сибирьдин калыктарынын оос поэзиязы./текши ширтÿ/

1



13

Jебрен тӱрк чӱмдемелдер.Таш бичиктердин табылганы, шинделгени.

1



14

«Чакы таштар» деп кеп-куучында кереес таштарды байлаган чÿм-jандар.

1



15

Кӱл-Тегинге учурлалган кереес таш. Кӱл-Тегинге Кичÿ эзем кереес.

1



16

Кӱл-Тегинге Jаан эзем кереес.

1



17

Тонйукукка эзем кереес.

1



18

«Белге бичик».

1



19

Öскö калыктардын литературазынан«Игорь-кнес ле черÿзи керегинде сöс»

1



20

Тÿрк-монол ӧйлӧрдин литературазы. «Öгÿс каан». Кеп-куучыннын тöс шÿÿлтези ле кееркедими.

1



21

«Монолдордын эрjинелÿ кеп- куучыны».

1



22

Кеп-куучында тÿÿкилик öйдин темдектелгени.

1




23

Чингис-Кааннын угы-тöзи керегинде куучындар.

1




24

Ойрот ӧйлӧрдин литературазы.

1



25

Зая-Пандита – ойрот бичиктин тöзööчизи.

1



26

Г.С.Лыткин «Ойроттордын XVI-XVII чактарда баатыр башчылары»

1



27

«Байгабас баатыр», «Галдама-нойон»

1



28

« Ук-тöс» -алтай литературанын жанры. «Солтоннын уулдары» Тÿÿкилик учурлу керектер ле учуралдар..

1



29

«Солтоннын уулдары»-спектакль .(Б.Бедюров, Н.Паштаков)

1



30

Алтай литературанан..М.В. Чевалковтын jÿрÿми ле ижи.

1



31

М.В. Чевалковтын просветительский ижи. Ÿредÿ ле уткаа сöстöри.

1



32

М.В. Чевалковтын- баштапкы алтай баснописец, тууjычы. «Кырачы была анчы» -баштапкы алтай тууjы.

1



33

М.В. Чевалков «Чöбöлкöптÿн jÿрÿми». Повестьтин бичилген тÿÿкизи.

1



34

Алтай калыктын jадын-jÿрÿми повестьте.

1



35

Повестьтин бичилген тили , кеми ле эп-аргалары.

1



36-37

Сочинение: «Чöбöлкöптÿн jÿрÿми» деп повестьте алтай калыктын jадын-jÿрÿми.

2



38

И. Штыгашевтин jÿрÿми ле чÿмдемелдери. « Ӱредӱге киргени».

1



39

И. Штыгашев.«Путешествие алтайца в Киев, Москву и ее окрестности».

1



40

Jол-jорыктагы бичимелдин анылузы.

1



41

Г.И.Чорос-Гуркиннин салымы ла чÿмдемелдери.

1



42

Г.И.Чорос-Гуркин «Алтай». Алтай кижинин ич-телекейин, кöрÿмин чындык jетиргени.

1



43

Г.И.Чорос-Гуркин «Алтай ла Кадын».

1



44

«Кызына бичиген самаранан»

1



45

И.Ефремов «Туулардын ээлеринин кӧли»

1



46

Сочинение: « Г.И.Чорос-Гуркиннин чÿмдемелдеринде Алтайдын сÿр-кебери».

1



47

Алтайыс öскö укту бичиичилердин чÿмдемелдеринде… В.В.Радлов « Алтайла jорыктаганы»

1



48

В.В.Радлов «Из Сибири».

1



49

Шинжÿчинин алтайлар керегинде кÿÿн-санаазы.

1



50

«Из Сибири». Озогы ла эмдиги öй.

1



51

Н.М.Ядринцев. «В дальних странствиях».

1



52

Алтай чÿм-jан, калыктын кÿÿн-санаазы, кылык-jаны.

1



53

Автордын ачык айдыныжы

1



54

В. Я.Шишков. «Чуйда болгон керектер» деп куучындарынан.

1



55

Jорыкчы л абичиичи. Алтайлардын озогы jÿрÿми бичиичинин кöрÿжиле.

1



56

XX-чи чактын 20-чи jылдарында эл-jондык ла литературалык айалга.

1



57

Н.А.Каланаков «Jаны jÿрÿм»

1



58

Пьесадагы удурлажу.

1



59

М.В.Мундус-Эдоков, онын jÿрÿми, чÿмдемелдери.

1



60

Jурамал лирика. Поэттин кееркедим телекейинин анылузы

1



61

М.В.Мундус-Эдоковтын куучындары ла баснялары.

1



62

М.В.Мундус-Эдоков- баштапкы алтай драматург. «Jене».

1



63

М.В.Мундус-Эдоков. «Озогызы ла эмдигизи». Пьесанын тöс темазы, учуры

1



64

М.В.Мундус-Эдоков. «Озогызы ла эмдигизи». Пьесада тöс геройлордын сÿр-кеберлери.

1



65

М.В.Мундус-Эдоковтын чÿмдемелдерин бириктире кöрöри.

1



66-67

Сочинение: М.В.Мундус-Эдоковтын ады ундылбас.

1



68

Кычырыштын кемин кöрöри.

1



69-70

Ÿренгенин катап кöрöри. Литературанын теориязын катап кöрöри.

1







Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Дошкольное образование

Категория: Планирование

Целевая аудитория: 8 класс.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Адаптированная программа по алтайскому языку

Автор: Диятова Любовь Владимировна

Дата: 23.12.2021

Номер свидетельства: 595902

Похожие файлы

object(ArrayObject)#851 (1) {
  ["storage":"ArrayObject":private] => array(6) {
    ["title"] => string(92) "Адаптированная программа по алтайской литературе"
    ["seo_title"] => string(49) "adaptirovannaia_programma_po_altaiskoi_literature"
    ["file_id"] => string(6) "595903"
    ["category_seo"] => string(7) "prochee"
    ["subcategory_seo"] => string(12) "planirovanie"
    ["date"] => string(10) "1640252846"
  }
}


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства