Просмотр содержимого документа
«Урок английского языка "It's my birthday"»
Тема урока: «Мой день рождения» («It’s my birthday»)
Цель урока: способствовать развитию навыков ознакомительного и изучающего чтения, навыков аудирования, формирование лексических навыков
Класс: 5
Образовательные задачи:
Развивать читательскую грамотность учащихся.
Учить реагировать на реплики согласно заданной ситуации.
Учить извлекать нужную информацию из прочитанного текста.
Развивающие задачи:
Развивать лингвистическую компетентность учащихся и их познавательную активность.
Учить самостоятельной работе, действиям по образцу и аналогии.
Развивать внимание, аутентичный слух, память, воображение и творческий потенциал учащихся.
Развивать языковую догадку.
Воспитательные задачи:
Воспитывать доброжелательное отношение к одноклассникам и умение работать в коллективе
Поддерживать интерес к изучению языка.
Планируемые результаты:
Личностные: формирование мотивации к продолжению изучения английского языка, овладение культурой речи, формирование устойчивой учебно-познавательной мотивации, воспитание ответственного отношения к учению.
Метапредметные: читать текст с целью поиска конкретной информации, понимать английскую речь на слух с целью извлечения конкретной информации, усвоение общеучебных умений и универсальных познавательных действий.
Предметные: умение рассказывать о праздновании дня рождения, умение употреблять лексику по теме, овладевать навыками чтения и аудирования.
Тип урока: урок систематизации и обобщения знаний и умений
Вид урока - комбинированный
Формы работы на уроке: фронтальная, индивидуальная.
Виды речевой деятельности: говорение, аудирование, чтение, письмо.
Ход урока
I . Организационныймомент. Определениетемыурока.
Good morning, children. Close your eyes and listen to the music. Where are you? How do you think what is the theme of our lesson today?
(Случают музыку и называют предполагаемую тему урока)
You are right. Today we’re going to talk about birthday parties in different countries, to revise the words on the theme “Foods” and “Special Days”.
II . Формированиелексическихнавыков.
Let’s start with the association. What do you imagine when you hear the word “Birthday”?
Let’s do the task – match the English words connected to the theme of the lesson with their Russian translations.
Is your birthday a special day for you? When is it?
How do you celebrate it?
III. Формированиенавыковчтения.
Now let’s read how Chris celebrates his birthday – p.71 (Test Booklet), answer the questions about his birthday.
III. Формированиенавыковаудирования.
I like birthdays very much. People usually dance, eat different tasty food, play games. And how do people plan their birthdays? Is it easy? Bob and Ann are talking about Bob’s birthday. Look at the “Birthday Party Plan”, listen to Bob and Ann and complete the gaps with the missing words. (p. 99 №8 SB)
What day of the week will the party be?
What time will the party start?
How many people will there be?
What food and drinks will they have?
What will they do at the party?
IV. Физкультминутка.
Do you want to be healthy? Health is above wealth. Don’t be lazy, give me fire, exercise your body everybody. Are you ready? Here we go!
Show the rotations: five to the front and five to the back. Begin: 1, 2, 3,4 5, and back – 1, 2, 3, 4, 5
Let’s warm up our hips, starting from the left to the right. 1, 2, …10 Well done.
Shake your body to the sides, hug yourself and go on
Scissors….
Touch your ears, pull your ears
Touch your face, wash your face
Step forward and clap
Step back and clap
Spin around. Sit down.
V. Актуализация социокультурных навыков по теме. Работастекстом
I’m sure that you know a lot about birthdays. But do you know anything about celebrating birthdays in Britain and China? Let’s read interesting texts at the p. 100
Look at the pictures and read the title of the texts – It’s birthday treats.
Who can guess the meaning of the word “treats”?
Treat – different types of food.
To understand these texts, we’ll need to learn the new words, repeat them after me:
to bring a gift
sausages on a stick
long needles
mean
try not to cut
unlucky
bring good luck
get money in red envelopes
Now, listen and read the texts.
Let’s do the tasks and check how attentive you were. (Learning Apps)
Now, answer the questions:
Whose mum bakes a cake?
Who plays party games?
Who eats noodles in soup?
Who gets money as a present?
Who likes small sausages?
Who decorates the house?
Who has a lot of food at the party?
Whose family comes for a party?
Whose friends come for a party?
Look at the screen and fill in the table with the information from the text.
Britain
China
Russia
Food
Decorations
Activities
VIII. Активизация лексико-грамматических навыков
Now it’s high time to remember what we need to make dishes for a birthday party. Complete with the missing letters.
A l_ _ f of bread
A p _ _ _ e of cake
A b _ _ l of cereal
A c _ p of tea
A p _ _ _ _ t of pasta
A g _ _ _ s of juice
A s _ _ _ e of cheese
A b _ _ _ _ e of mineral water
№. Fill in the gaps with some/any.
Is there ______ juice on the table? – Yes, there is ______ juice on the table.
I need ______ butter for a birthday cake. – But there isn’t ______ butter in the fridge.
Are there ______ eggs in the fridge? – No, there aren’t ______ eggs there.
Give me ______ bread please.
Is there ______ jam for tea? – Yes, there is ______ jam for tea.
IX. Рефлексия.
Let’s sum up what we’ve learnt to do.
I can read and understand texts.
I know the difference between British and Chinese traditions in birthday celebrations.