Урок по теме «Rulesaroundus» в 5 классе (УМК Кузовлева В.П.)
Разработан с целью совершенствования лексико-грамматических навыков устной и письменной речи. Одной из основных задач урока является знакомство учащихся с правилами и нормами поведения, принятыми в школе и в повседневной жизни, знание и соблюдение которых должно воспитать у них чувство самостоятельности, ответственности, уважительное отношение к окружающим, потребность в полезном и безопасном времяпрепровождении.
При проектировании данного урока использованы технологии:
малых групп, дающая возможность повысить личностную активность каждого ученика;
здоровьесберегающая (динамическая пауза)
социокультурная (сопоставление традиционных норм поведения, пословиц и поговорок в России и Великобритании).
Заключительный этап урока предусматривает рефлексию деятельности учащихся.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Урок «Rules around us» 5 класс »
Методическая разработка
урока
в 5 классе
по теме
«RulesAroundUs»
УМК Кузовлева В.П.
Учитель английского языка
МБОУ СОШ №24
Тихомирова Е.Г.
г. Орёл
Тема:RulesAroundUs.
Цели:
Социокультурный аспект – формирование умения вести себя соответственно нормам и правилам, принятым в России и Великобритании; знакомство с английскими и русскими пословицами, их сопоставление.
Развивающий аспект – развитие внимания, памяти, воображения, способности к сравнению, сопоставлению, выражению своего мнения.
Воспитательный аспект – воспитание потребности и способности к коллективному сотрудничеству, чувства ответственности за совместную работу.
Учебный аспект – совершенствование речевых умений и лексико-грамматических навыков (употребление модальных глаголов must, have to, may, might).
Оборудование: картинки по темам «Домашние обязанности», «Семья», «Профессии», «Школьная форма»; раздаточные карточки с групповыми заданиями, карточки – «флажки» со словами, оценочные листы.
Ход урока
Организационный момент.
T: Good morning, children. I am glad to see you.
Ps: We are glad to see you, too.
T: Sit down, please. Do you know that Clare Douglas and Paul Atkinson are going to take part in exchange programme and to come to our school? Look, they have sent their photos by e-mail. (На доске портреты Пола и Клер). And they want to get information about the rules we have at school and in every day life. Are you ready to be their guides? Which group will be more successful? (Class is divided into 2 groups of 5-6 pupils)
Warm-up. Brainstorm activity.
T: Let’s remember our general rules and complete the word net on the blackboard
P1 P2 P3 …
School rules Rules around us Rules at home
Safety rules
in the street on the Internet
Reciting poems about rules.
Развитие произносительных и аудитивных навыков.
Фонетическая зарядка
T – Ps: When the summer’s over,
It`s time to come to school
We will sit right down
And listen to the rules.
Do you remember any more poems about school rules? (Pupils from both groups recite poems in turn). Listen to each other attentively and say what pupils must/mustn’t do at school. Add some more rules. (Задание предлагается ученикам другой группы)
P1: At the lesson you must read,
At the lesson you must write,
You must answer and translate
And do homework every day
P2: But you mustn’t sleep and talk,
And draw faces on the wall,
Mustn’t wear your caps and hats,
Mustn’t bring your toys or pets.
Тренировка лексико-грамматических навыков
T: Do you know a proverb «Choose a book as you choose a friend»? Books are really our friends. They teach us a lot of interesting things. So, we must be very careful with our books. Do you always observe «The Library Rules»? Read and change each rule using the modal verbs must/mustn’t. (Каждая группа получает карточку с заданием)
0) Don’t make dog’s ears in books, use bookmarks. You/We mustn’t make dog’s ears in books, we must use bookmarks.
Card 1
Don’t lose books.
Wash your hands before reading.
Don’t colour pictures in books.
Card 2
Don’t tear pages.
Be very accurate.
Don’t cut out pictures in books.
T: You know that pupils have to wear a school uniform. Paul and Clare want to know which uniform they have to wear at our school. Let’s dress them up!
(Каждой группе предлагается «одеть» в школьную форму Пола и Клер. Учащиеся прикрепляют на доске соответствующие предметы одежды и называют их)
Paul Clare
Has to wear
A suit, A blouse,
A tie… A skirt,…
T: You see schoolchildren have to be tidy and accurate. But the school is over and It`s time to go home. We must be aware of safety rules in the street.
T: At home we also have a lot of rules. I hope all of you know your household responsibilities. We should make a video report about them and send it to Clare and Paul. Tell them how often we must/have to do these duties. (На доске картинки с изображением домашних обязанностей и флажки с наречиями времени)
often always every day morning
sometimes once a week
Учащиеся от каждой группы высказываются по предложенной картинке.
P1: We must make bed every morning.
P2: We have to vacuum clean once a week.
T: If you want to put your photos on the Internet, don’t forget about Internet safety rules. First of all, you must ask your parents` permission before you send or open e-mail. Look, Paul and Clare also have sent photos of their parents and friends. Can you guess what these people are by profession or by character? (На доске фото разных людей). If you are not sure, use the verb may/might. If you are sure, use must. (Одна группа представляет мнение «скептиков», другая – мнение уверенных людей).
P1 (Group 1): I think, Paul’s mum may be a teacher.
P2 (Group 2): I think, Clare’s father must be a businessman.
P3 (G 1): Clare’s friend may be sociable.
P4 (G 2): Paul’s brother must be shy.
Развитие умений чтения и устной речи
T: Would you like to learn more about rules and habits of behaviour in Britain?
Read the statements aloud and say if the information is true or false
Card 1
Children call their parents by names
The members of the family usually stick their messages to each other on the fridge
In the street children are free to do what they want
In rainy weather an Englishman holds the umbrella over the dog’s head
Card 2
Children under the age of five do not sit with grown ups at the table
Many families allow the family dog to sit on the sofa
If a driver injures a dog, he must go to a police station, tell about it and be punished
Small children go to bed at 8 p.m. so their parents can have free time
P1: It may be true.
P2: It mustn’t be true. It is false.
P3: …
Answer the questions:
Which of these habits would shock a Russian visitor?
Which manners are good in your opinion?
Which manners are bad?
Are there similar manners in Russia?
Формирование Социокультурный компетенции
T: Are we really so different or are we alike? Let’s compare Russian and English proverbs. (Каждая группа получает карточку с пословицами). Who will be the quickest?
Match English and Russian proverbs:
It`s never too late to learn. a) Потерянное время не вернёшь
Business before pleasure. b) По одёжке встречают,
(а по уму провожают)
Good clothes open all doors. c) Делу время, а потехе – час.
Keep your mouth shut and d) Никогда не откладывай на
your ears open. завтра то, что можно сделать
сегодня.
Lost time is never found again. e) Учиться никогда не поздно.
Never put till tomorrow. f) Держи свой рот закрытым,
what you can do today. а уши открытыми.
1
2
3
4
5
6
e
Развитие навыка письменной речи
T: So you see we have a lot in common. And now It`s time to complete our e-mail messages to Paul and Clare. (Каждая группа получает карточку с заданием. Затем письма вывешиваются на доске)
Card 1
Write about rules in your school
Dear Clare and Paul,
At our school we have to______
__________________________
We think the rule ___________
is the most useful. And the rule
________ is not necessary.
Yours,
Russian friends
Card 2
Write about household chores in your family.
Dear Clare and Paul,
Children in our country have different household chores.
We have to_________________
__________________________
And we don’t mind. But we don’t have to _______________
And we like it.
Yours,
Russian friends
Подведение итогов
Рефлексия
T: Thanks a lot. You have done your best today. I hope you know now what rules are necessary and useful in our life. How do you feel about your achievements? Please, complete these self-assessment cards.