T.: - Good morning, boys and girls. I am glad to see you!
C.: - Good morning, good morning, good morning to you;
good morning, good morning, we are glad to see you!
T.: - How are you?
C.: - We are fine, thank you. And how are you?
T.: - I am very well, too. Sit down, please.
T.: - Who is on duty today?
P.: - I am on duty today.
T.: - Who is absent today?
P.: - …….is absent today.
T.: - Thank you. What is the date today?
P.: - Today is the nineteenth of September.
T.: - What is the day today?
P.: - It’s Friday.
T.: Now look at the blackboard and try to guess: what is the topic of our lesson? (Учащиеся смотрят на картинки и отгадывают тему урока).
T.: - You are right, the topic of our lesson is “A Letter to Granny”.
Фонетическая разминка:
T.: - Let’s practice some English sounds. Repeat after me.
[t] table, plate, tasty;
[w] why, where, when, what;
[ai] kind, my, right, fine;
[p] pancake, pie, please, pupil.
T.: - Thank you, not bad.
Речевая зарядка:
T.: Look at the blackboard. (Презентация. Слайд №1).
С чем ассоциируется у вас эта картинка? (Со стихотворением:
Spring is green.
Summer is bright.
Autumn is yellow.
Winter is white.)
T.: - What season is it? (Слайд №2).
P.: - It’s winter.
T.: - Okey. Please, name winter months. (Слайд №3).
P.: - Winter months are December, January and February.
T.: - What can you do in winter? (Слайд №4).
P.: - We can ski, skate, play snowballs, play ice-hockey and make a snowman.
По аналогии строится работа со следующими слайдами времен года: весна, лето, осень.
T.: - So how many seasons are in the year? (Four).
T.: - How many months are in each year? (Twelve).
Тренировка навыков чтения, перевода и поиска недостающих лексических единиц:
T.: - Now open your books at page 16. Let’s read “A Letter to Granny” one after another and fill the missing words in the blanks from the ex. 2 p. 17. Lera, please, start reading. Then translate…
(Ученики читают, переводят и подставляют недостающие лексические единицы).
Работа с текстом
T.: - Please, answer the question from the ex. 1 p. 16: What her Granny can cook very well? (Pancakes and an apple pie).
T.: - Children, now let’s read ex. 3 p. 17. Then say the sentences are true or false… (Учащиеся читают и говорят, соответствуют ли данные предложения содержанию письма).
T.: - Who wants to say what is this letter about? (Ученик кратко пересказывает содержание письма).
Физкультминутка:
T.: It’s time to rest. Stand up.
Hands up, clap, clap.
Hands down, step, step.
Hands on the hips,
Bend your left,
Bend your right,
Turn yourself around.
Hands up! Hands down!
Hands at sides and sit down! (Проводится дежурным учеником).
Игра «Будь внимательным»
T.: - Let’s play the game. I will check your attention. (Учитель произносит слово-команду, а выполняет другое движение. Ученики должны выполнить нужную команду).
Hands down.
Hands on the hips.
Sit down.
Stand up.
Hands to the sides.
Bend left!
Bend right!
Stand still!
Look at your textbook!
Stop!
Sit down!
Close your eyes!
T.: - Thank you, it was rather good!
Активизация грамматических навыков:
T.: - Now we’ll repeat some grammar rules. What do you know about Present and Past Simple Tenses? I divide you into two teams. First team tries to remember the rules of Present Simple Tense, the second team will tell us about Past Simple Tense. I’ll give you several minutes. Please, be active… (Учитель выдает по листу бумаги каждой группе. Участники групп обсуждают и записывают правила, затем выбирают своего представителя, который дает развернутый ответ на заданную тему).
T.: - Дети, итак, мы выяснили с Вами, что вспомогательным глаголом в Present Simple является do/does, а в Past Simple – did. И вопросительные предложения, кроме форм глагола to be, будут начинаться с данных вспомогательных глаголов. Now let’s do ex. 4 p. 17. Fill in do/does/did. (Учащиеся подставляют вспомогательные глаголы данных видовременных форм, ориентируясь на слова-указатели, характерные для Present и Past Simple, на лица и числа имен существительных и местоимений).
T.: - Давайте вспомним типы вопросительных предложений в английском языке: их 5:
Общий вопрос (general question/ Yes/No question);
Альтернативный вопрос (or question);
Специальный вопрос (Wh-question);
Вопрос к подлежащему (Who-question);
Разделительный вопрос (Tag-question).
(Дети вместе с учителем обсуждают особенности каждого вопроса).
Развитие навыков письменной речи.
T.: - Children, open your exercise-books, write down the date, classwork, ex. 5 p. 17. Make up different kinds of questions to the given sentences in the written form. (Учащиеся выполняют упражнения в тетрадях).
Заключительный этап.
T.: - Open your diaries and write down your home task. Ex. 6 p. 17. Imagine that you are Masha’s Granny and answer Masha’s letter.
T.: - I thank you for your active work at the lesson and give you the following marks…
Рефлексия.
T.: -Now it’s time for us to draw the line of our lesson and to say what you have done at this lesson and what you’ve learned to do. (Ученики анализируют то чем они занимались на уроке и чему они научились).
T.: - My dear pupils, you worked well today. Now show me your own attitude toward this lesson. Green card means that you liked the lesson, yellow card – you have some problems, red card means you dislike it… (Дети поднимают разноцветные карточки со смайликами, выражая свое отношение к уроку). Thank you.
T.: - Stand up, please. The lesson is over. Good bye!