Урок иностранного языка. 7 класс.
Учитель Сеземова В.А.
Тема: How Do You Spend Your Free Time?
Цель урока: развивать способности обучающихся к осуществлению репродуктивных и продуктивных иноязычных речевых действий.
Задачи:
-
развитие умения выражать речевые функции: предложение/побуждение к действию, принятие предложения или отказ от него;
-
формирование способности к выбору средств выражения, адекватных речевой ситуации, развитие коммуникабельности.
-
развитие навыков понимания иноязычной речи на слух,умения понять основную идею и детали услышанного;
-
формирование способности к сотрудничеству в группе, потребности пони-мать чужие точки зрения, особенности образа жизни сверстников.
Оборудование: компьютер, интерактивная доска, ролевые карточки, оценочный лист ученика.
Ход урока.
1. Организационный момент.
Формулирование цели и задач урока.
2. Фонетическая зарядка.
How about …Ving ? I’d like to… Oh, I’m sorry.
With pleasure. I’m afraid I can’t.
Let’s… That’s a good idea. I wish I could but…
What about…Ving? Yes, I would. I’d like to but …
Why not….? Yes, that’s fine. I’m not good at…
Would you like to….?
T: Which group of phrases is used to express suggesting, accepting, refusing?
Well, don’t forget to use them during our lesson. I hope they’ll help you to organize conversation.
3. Речевая зарядка. T-P1-P2-P3
T : One of you suggests doing something, the other accepts or refuses it and then you go on speaking one by one.
4.Выполнение упражнения 1.1), стр.186
а) аудирование;
б) беседа по прослушанному:
T: 1) What does Linda suggest doing?
2) Does Susan accept her suggestion?
3) Why ?
4) What did the girls decide to do at last ?
5.Групповая работа.
T: And now let’s play the game “Sunday Afternoon”
Imagine it’s Sunday afternoon. You are sitting at home feeling bored.
Arrange a group of four players, please.
Each player gets a role card A,B,C or D.
Speaker A suggests doing any activity given in the card.
The other players look for this activity in their cards.
If it is in the first column, you accept the suggestion. If it is in the second one you refuse. Do it this way till you come to an agreement.
6.Совершенствование речевых навыков (диалогическая форма речи).
(Работа с использованием интерактивной доски)
1.____________________ . a) I’ve got a new CD. Let’s listen to
- I’d like to but I’m not good at swimming. the rock concert.
2.-_____________________ b) Why not go roller-blading?
-No, I’m bad at bowling.
3.-______________________ c) It’s too hot today. How about
-Sorry,I haven’t got any roller blades. swimming?
4._______________________ d) How about bowling ?
-No, I wouldn’t. I hate playing tennis.
5.-_______________________ e) Would you like to play tennis? Oh,Tom,sorry.I’ve seen this film
6._________________________ f) What about going to the
-With pleasure. I haven’t heard it yet. cinema? There’s “The
Caribbean Pirates” on.
7.Парная работа. Диалогическая речь.
Беседа о досуге. ( P1-P2 )
Ask your partner what he/ she likes doing in his/her spare time.
8. Презентация учащимися проектов по теме “ My Favourite Pastime”
9. Информация о домашнем задании, инструктаж о его выполнении: AB: Ex.13, p.101 –восстановить рассказ.
10. Рефлексия.
Образец карточки для работы в группах (варианты могут быть любые):
Role/ Interlocutor Card “On Sunday”
Students 1, 2 Students 3,4
Invite your friends to… You don’t like four ideas, but you
go bowling should accept one of them and
go for a picnic come to an agreement at last.
play cards
go cycling
go to the cinema, etc.