Конспект открытого урока по английскому языку
6 класс
Учитель Ткачева Н.С.
МБОУ Знаменская СОШ
Тема: “The Seasons and the Weather”
Цели урока:
Обучающие:
совершенствовать лингвистическую и речевую компетенцию во всех видах речевой деятельности, путем обобщения единичных знаний по теме в систему;
совершенствовать языковую компетенцию (систематизация ранее изученного материала);
тренировать учащихся в употреблении в речи безличных предложений.
Развивающие:
развивать языковые, интеллектуальные и познавательные способности учеников;
обеспечить расширение межпредметных компетенций (общего кругозора и связи изучаемого с явлениями и процессами реального мира);
развивать воображение при моделировании ситуаций общения
Воспитательные:
воспитание культуры и потребности в практическом использовании языка в различных сферах жизни;
формирование у учащихся основных мировоззренческих идей;
воспитание и развитие толерантности и самооценки.
Задачи:
совершенствование навыков монологической речи с наглядной опорой;
совершенствование навыков ведения дискуссии;
совершенствование навыков ознакомительного чтения;
совершенствование навыков выполнения задания с испозованием лексики темы урока.
Ход урока.
1. Оргмомент: (2мин)
- Good morning children! I’m glad to see you in our class. I will be your teacher today. My name is Nina Sergeevna.
- What date is it today?
- What day of the week is it today?
- Who is absent today? (All are present today/ …..is/are absent today.)
2. Фонзарядка: Let’s train our pronunciations! (2мин) (Учащиеся читают хором, затем несколько учащихся читают по одному.)
Winter, winter, winter!
The snow is falling,
The wind is blowing,
The ground is white
All day and all night!
3. Введение в тему. Определение учащимися темы и целей урока. (4 мин)
(тема на доске)
- It’s so simple to tell you the topic of our lesson, but I know you are intelligent to guess it. I’d like you to listen some sounds and say what we’ll speak about during the lesson (Учащиеся слушают звуки ветра, шум дождя и гром молнии) (включаю звуки природы)
- So what do you think about the topic of our lesson? Can you tell it?
- Pupil: -Well, I consider, we’ll speak about weather.
- Teacher: - You’re absolutely right. Today we’ll talking about seasons and weather. People always talk about weather. If it is cold – they talk about weather, if it is hot – they talk about weather. Well, please, look out of the window!
- What is the weather like?
- What colour is the sky?
- Is it cold / snowy / sunny / …?
Good for you!
How do you think what will we do in our lesson? What will aim in our lesson?
(Постановка целей урока.)
Good for you, boys and girls
For correct answers and completed tasks, you will receive tokens to the terms of the weather. This is Snowflake, sun, dribble and cloud. At the end of the lesson we calculate the tokens and deliver marks.
(За правильные ответы и выполненные задания вы будете получать жетоны с условиями погоды. Это снежинка, солнышко, капелька и облачко. В конце урока мы подсчитаем жетоны и поставим оценки.)
4. Основная часть урока (5 мин.)
Look at the blackboard!
Here you can see the word You are writing the words associated with weather and season. weather
Season
OK. All pupils know words about the weather and season. Clever you are. (6 мин.)
5. Let’s play game loto.
Now we divided into groups. Each group will receive a card which shows the weather conditions and seasons. I'll get cards with words indicating the weather, and you will see a picture to a word I say raise your hand and calling that word in English take the card and put it on the picture.
(Сейчас мы разделимся на группы. Каждая группа получит по карточке, на которой изображены условия погоды и времена года. Я буду доставать карточки со словами указывающими на погоду, а вы увидев картинку к моему слову поднимаете руку и назвав это слово на английском языке берете карточку и кладете ее на картинку.)
Солнечно, дождливо, туманно, ветрено, снежно, лето, зима, осень, весна, морозно.
6. Физкультминутка (2мин.)
(Are you tired? OK. Let’s have a rest. Stand up please. Repeat after me. All together)
Hands up! Shake, shake. Hands down! Shake, shake.
Raise your hands when you hear the word about the weather: foggy, tennis, warm, hot, friends, cold, monkeys, frosty, stormy, good-looking, snowy, rainy.
Clap your hands when you hear the season: autumn, August, spring, favorite, rain, summer, winter.
Сколько раз вы хлопали в ладоши? Four. There are four seasons , name them in order beginning with *Winter.* (spring, summer, autumn.)
7. Выполнение упражнений на отработку лексических и грамматических навыков по теме урока «Времена года и погода»
Good with lexical task handled, now the time has come to grammar
(Хорошо с лексическими заданиями справились, теперь время пришло к грамматике.) (5 мин)
You can see a picture of it and describe the weather. Use the plan on the board describe thiese pictures (Вы видите картинку и по ней должны определить погоду. Используя опору на доске опишите эти картинки.)
What is the weather show in these pictures?
It is…and it’s….
(It’s sunny…..)
Very good. It’s excellent work.
OK. And now look at the board, make up sentences and write down it in your notebook.
8. Объяснение домашнего задания. (4 мин.)
H/w: Open your diaries and write down your homework. At home you must write a letter your pen friend in which we describe your favorite season and weather.
9. Рефлексия. What new information have we learnt today? What exercises do you like very much?
У каждого на столе лежит жетон в форме круга, на котором вам необходимо нарисовать лицо, а какое вы выберите сами глядя на слайд.
10. Подведение итогов урока.
I think that today we had a very interesting and useful lesson. You worked very well and I liked your work. . Now you know a lot about seasons, weather. I’m sure that your good knowledge of English will help you in doing your homework for the next lesson. Thank you for your work. The lesson is over good bye.