Present Simple (Indefinite)
Временные наречия:
Usually, often, every day (week, January, summer, Tuesday, month), sometimes, always, seldom.
Смысловой глагол в предложении графически обозначается в грамматических таблицах - V, т.к. по-английски слово “глагол” - Verb.
Структура предложения:
I, we, you, they - V множественное число
He, she, it - Vs/es единственное число
В английском предложении строгий порядок слов:
1. подлежащее (Кто? Что?)
2. сказуемое (Что делать?)
3. дополнение (Кто? Что?)
4. обстоятельство места (Где?)
5. обстоятельство времени (Когда?)
Мальчик читает книгу дома иногда.
Дети едят суп в школе редко.
The boy reads a book at home sometimes.
Children eat soup at school seldom.
Образование отрицания.
Для образования отрицания используются два вспомогательных глагола:
do, does.
Вспомогательные глаголы пишутся перед смысловыми глаголами в предложении с отрицательной частицей not.
Если смысловой глагол (он переводится, несет в себе смысл) имеет окончание “S”, то мы используем глагол does, а если нет такого окончания, то мы используем do.
The boy reads a book at home sometimes. - The boy does not read…
(Глагол does отбирает окончание “s” у смыслового глагола в предложении.)
Children eat soup at school seldom - Children do not eat...
ТИПЫ ВОПРОСОВ:
1. Общий вопрос. (General Question)
На первое место выносим вспомогательный глагол -Do/Does, про частицу not забыли
The boy reads … - Does the boy read? (Глагол does отбирает окончание “s” у смыслового глагола в предложении)
Children eat … - Do children eat?
2.Альтернативный вопрос. (Alternative Question.)
На первое место выносим вспомогательный глагол -Do/Does, добавляем слово or + слово из словаря.
! Предложение увеличивается на 2 слова (or + существительное или глагол. Это зависит от того, после какой части речи вы поставите слово or (или). Если вы поставили or после глагола, то вы должны добавить глагол, а если после существительного, то вы должны добавить существительное )
The boy reads a book at home sometimes. - Does the boy read or watch?
Children eat soup at school seldom. - Do children eat or take ?
The boy reads a book at home sometimes. - Does the boy or the girl read?
Children eat soup at school seldom.- Do children or parents eat?
3. Специальный вопрос. (Special Question / WH Question)
На первое место пишем вопросительное слово What? When? Where? На втором месте do/ does, подставляем к предложению и убираем ответ на вопросительное слово из предложения (слово дано в скобках).
What does the boy read (a book) at home sometimes?
What do children eat (soup) at school seldom?
Where does the boy read a book (at home) sometimes?
Where do children eat soup ( at school) seldom?
When does the boy read a book at home (sometimes)?
When do children eat soup at school (seldom)?
4.Вопрос к подлежащему. (Subject Question)
На первое место в предложении пишем вопросительное слово Who, убираем подлежащее, т.к. оно является ответом на вопросительное слово Who.
Это слово не использует вспомогательные глаголы do\ does !
1.The boy reads a book at home sometimes.
Who (The boy) reads a book at home sometimes?
2.Children eat soup at school seldom.
Who (Children) eats soup at school seldom?
! Если в предложении у смыслового глагола нет окончания “s”, то по правилам грамматики, мы должны его добавить.
5. Разделительный вопрос. (Tag / Disjunctive Question)
Списываем предложение без изменений, ставим запятую, пишем вспомогательный глагол (do/ does) + not + местоимение (he, she, we, you, they, I, it).
Если в начале предложения стоит существительное, то по правилам грамматики его необходимо заменить на местоимение
The boy reads a book at home sometimes, does not he?
Children eat soup at school seldom, do not they?
Tasks:
Make up negative sentences.
Make up General Questions.
Make up Alternative Questions.
Make up Special (WH) Questions.
Make up Subject Questions.
Make up Tag / Disjunctive Questions.
1. Pupils write a dictation at English lessons often.
2. My friend reads books at home sometimes.
3. The teacher tells her pupils interesting stories in the museum usually.
4. I do lessons at home every day.
5. Her parents buy milk in the nearest shop seldom.
6. Luda asks questions at the meeting sometimes.
7. Children play tennis in the park every summer.
8. His cousin draws posters in her office usually.
9. The postman takes letters at the post office every morning.
10. The teachers tell stories in the museum usually.
Task VII.
Translate from Russian into English:
Я гуляю с моей собакой в парке обычно.
Дети пишут слова на уроке русского языка каждый день.
Олег ест кашу на кухне всегда.
Ученики учат стихотворения дома иногда.
Почтальон берет газеты на почте каждое утро.
Папа моет машину во дворе летом.
Мальчик смотрит телевизор в комнате часто.
Друзья слушают музыку на дискотеке по субботам.
Радио работает на кухне всегда.
Мои родители покупают хлеб в магазине иногда.
Task VIII
Make up questions. Give short answers.
…. late? Yes, … (The boy gets up late.)
2. …morning exercises? No, … (They do not do morning exercises)
3. …a bicycle? No, …( The boy does nod ride a bike often.)
4. … bad marks? Yes, … (Vova gets bad marks at school.)
5 ….feed birds? Yes, … (Children feed birds in the forest.)
6. …help the parents? No, … (Sveta does not help the parents.)
Task IX
Finish sentences:
I like to swim but he…
He plays piano well but you…
We clean hands but she…
You translate often, but you…
They walk seldom but she…
Pete sleeps early but we…
The dogs eat meat but his cat…
My Mum cooks well but he…
His parents work but my parents..
He watches TV but you..
They paint always but she…
She helps Mum but she …
I learn poems but they …
Task X
Make up questions:
1. father, does, garden, his, in, work, the, do, his?
2. she, where, does, every, play, day?
3. how, they, do, to, get, school?
4. do, you, book, read, home, at?
5. often, she, how, letters write, does?
6. he, make, does, a, bed, himself?
7. count, I, flowers, do?
8. does, my, when, granny, up, get?
9. they, where, sleep, usually, do?
10. do, we, write, where, an exercise?
11. who, the, in, plays, park?
12. the, do, draw, where, a cat, children?
Task XI
Answer the questions:
When does he get up? (at 7 o’clock)
Does she clean her teeth? (Yes.)
When does the radio work? (in the morning)
What does she do after school? (go home)
Where does she wash her hands? (in the bathroom)
Does she or he work in the garden? (he)
What does the cat eat? (fish)
Do they paint walls every year? (No.)
Who goes to school? (the girl)
Where do they live? (in Omsk)
What does she read usually? (newspapers)
Where do we sit? (at the first desk)
Do they or you write the dictation? (we)
When do you sleep? (at 10 o’clock)
Does he play tennis in the yard? (No)
When does she do he morning exercises? (at 7 o’clock)
Do you play hockey? (Yes)
Where does he sleep? (on the sofa)