Просмотр содержимого документа
«Презентация для урока "Reported Speech" в 8 классе»
8 класс
«КОСВЕННАЯ РЕЧЬ»
Использованные
источники
Reported Speech
Введение
Замена
Правила последовательности времён
Общиевопросы
Пример №3
указательных местоимений и наречий времени и места
Пример №1
Вопросительные предложения
Повелительные предложения
Пример №2
Специальные вопросы
Test 1
Test 2
Речь какого-нибудь лица, передаваемая буквально так, как она была произнесена, называется прямой речью (direct speech) . Речь, передаваемая не слово в слово, а только по содержанию, в виде дополнительных придаточных предложений, называется косвенной речью (reported speech).
Прямая речь может представлять собой: 1.повествовательное предложение 2.вопросительное предложение 3.повелительное предложение
Present Progressive
Past Progressive
Present Simple Past Simple
Past Simple
Present Perfect
Past Perfect
Past Perfect
Future Simple
Future-in-the-past
Present Perfect Progressive
Past Perfect Progressive
go/goes went
am/is/are going
was/were going
went
had gone
have / has gone
had gone
shall/will go
have/has been going
had been going
should/would go
John said: “I live in New York.” John said (that) he lived in New York
Bob said: “I am learning French.” Bob said he was learning French
Ann said:”Jack went home.” Ann said Jack had gone home.
Fred said:”I have done it.” Fred explainedhe had done it.
Kevin said: “I have been coughing for a week.” Kevin explainedhe had been coughing for a week.
We said: “We shall win the game.” We said we should win the game
here therethis thattoday that dayago beforenow thenthese thoseyesterday the day beforelast week the previous weektomorrow the next day
1. He said:”I can’t translate this article.” He said he couldn’t translate that article. 2. He said:”I was here yesterday .” He said that he had been there the day before.
Если прямая речь является вопросительным предложением ( прямым вопросом ), то при обращении в косвенную она становится дополнительным придаточным предложением ( косвенным вопросом )
2 типа прямых вопросов
Специальные вопросы, начинающиеся с
Общие вопросы, начинающиеся с вспомогательного или модального глагола
who, which, whose, when, why, how, how many, how much, how long, …
Когда прямой вопрос начинается с вопросительного слова или группы слов, то при обращении его в косвенный вопрос производятся следующие изменения: вопросительный знак опускается , и вопросительный порядок слов в прямом вопросе заменяетсяпорядком словповествовательного предложения с теми же изменениями, как и в повествовательных предложениях . Вопросительное слово служит для присоединения косвенного вопроса к главному предложению.
1.He asked me:”Why have you come so late?”He asked mewhyIhad comeso late.2. He asked me:”Where do you live?”He asked mewhereIlived.
Когда прямой вопрос начинается с вспомогательного или модальногоглагола , то косвенный вопрос присоединяется к главному предложению при помощи союзов whether или if , имеющих значение частицы ли . Далее производятся те же изменения, как и при обращении в косвенную речь вопроса, начинающегося с вопросительного слова.
1. She asked:”Did John read the book?”She askedifJohnhad readthe book.2. He asked me: ’’Will you be here tomorrow?”He asked mewhetherI shouldbethere the next day.
Когда прямая речь представляет собой повелительное предложение, то при обращении её в косвенную производятся следующие изменения: 1. Если прямая речь – приказание , то глагол to sayсказать в словах, вводящих прямую речь, заменяется глаголом to tellвелеть , to orderприказывать . Если прямая речь – просьба , то глагол to say заменяется глаголом to askпросить. 2. Повелительное наклонение заменяется в косвенной речи инфинитивом . Отрицательная форма заменяется инфинитивом с частицей not.
1.Shesaidto him:”Comeat five o’clock.”Shetoldhimto comeat five o’clock.2. Isaidto her:”Pleasebringme a glass of water.”Iaskedherto bringme a glass of water.
Choose the correct verb form 1. The doctor said to me that I (shall/should) rest for a week. 2. He said that he (is going/was going) to learn Spanish. 3. He said that they (were/ had been) friends at school. 4. She asked if her knowledge of French (is/was) good. 5. The teacher asked who (is/was) present (that day/today) 6. He asked me where I (study/studied). 7. Mother ordered (not to play/to not play) in the street.
1. The doctor said to me that I should rest for a week. 2. He said that he was going to learn Spanish. 3. He said that they had been friends at school. 4. She asked if her knowledge of French was good. 5. The teacher asked who was present that day . 6. He asked me where I studied. 7. Mother ordered not to play in the street.
Put them into Reported speech 1. “I’m going to the seaside soon,” she said. 2. “Does this bus stop next station?” asked Helen. 3. He asked her:”Are you working now?” 4. The teacher asked:”Can you play the piano?” 5. I asked her:”Why are you late?” 6. “Who has broken the window?” the teacher asked. 7. “Look at this paper” he said. 8. “Don’t go alone in the evening,” she said.
1. She said that she was going to the seaside soon. 2. Helen asked if that bus stopped following station. 3. He asked her if she was working then . 4. The teacher asked if I could play the piano. 5. I asked why she was late. 6. The teacher asked who had broken the window. 7. He said to look at that paper. 8. The teacher told not to go alone in the evening.