Фрагмент станционной игры с кадетским компонентом.
Тема: «We are cadets!»
Цели:
познавательный аспект:развитие необходимости сознательного овладения речевыми единицами; расширение лингвистического кругозора учащихся;
развивающий аспект: развитие способности к догадке, сравнению, распределению внимания и формулированию выводов;
учебный аспект:развитие умения владеть иноязычной культурой в процессе общения посредством всех видов речевой деятельности;
воспитательный аспект:воспитание патриотизма как потребности и способности к деятельной любви к Родине;
Языковой материал:изучаемая лексика по данной тематике.
Речевой материал: изучаемые речевые образцы и продуктивная грамматика.
Время: 15 мин.
Класс: 5-7
Ход мероприятия
1. Организационный момент. Приветствие учителя и команд.
Teacher: Good-morning, cadets!
Pupils: Good-morning, our English teacher!
2. Вводноесловоучителя.
Teacher: I am glad to see you. Let`s start our work. Children, you have learnt a lot of information about the history of the cadet movement, how cadets study and what they usually do at school and after it. You are cadets too. And today we are going to speak about our school and about your cadet class.
Конечно же, вы все гордитесь тем, что являетесь учениками кадетского класса. Вы научитесь сегодня рассказывать и высказывать своё мнение на английском языке о кадетском движении, о себе, о том, что вы любите и умеете делать.
Teacher: Why are we going to speak about the cadets of your class? Can you tell about them in English? I think it is very important to study English and speak it very well. Do you agree?
3. Подготовка учащихся к речевой деятельности на иностранном языке.
Проверим дружность и сплоченность вашей команды. Let’s read all together:
We`re cadets, brave and strong, Lazy? Stupid? It is wrong! Like to study, help, compete, We are real friends indeed.
строевая подготовка, курсантский вещевой мешок, колонна по четыре, позвольте представиться, будущий военный офицер, строй в две шеренги, поддерживать, курсант военного училища, защитник, воен. курсант, построение, строй
let me introduce myself -
cadet -
military cadet -
cadet bag -
a prospective military officer -
to support -
marching drill -
formation -
double rank -
a defender -
column of fours
Task 3Tell us about yourself.
You've gоt а text with some gaps which you have to fill in. You can use the words from the box.
Discuss, to understand, a defender, study, double rank, profession, proud of, support, family
Let me introduce myself. My name is ... I am … years old. I am a cadet. I _________at Cadets School № __. I am a prospective military officer. I like this ___________, that's why I study with pleasure. My parents are not military, but they ___________ me in my choice. We are a friendly ____________and try ______________and support each other in any situation. Understanding and support is what I need in friendship as well. Some of my friends study Cadets School № 7 too. Every day we have formation. We learn to do marching drill, formation in column of fours, _____________. After classes we usually gather together, __________our plans or problems analyze our school day and have some fun. We have a lot of hobbies. I am ____________ my school! I want to be __________ of my Motherland!
Подведение итогов.
Подсчет набранных баллов. (каждое правильно вставленное слово – 1б, затем результат переводится в 10 бальную шкалу)
Keys:
Task 1What character features do you need
to have to be a Cadet?
Polite,
attentive,
clever,
kind,
cheerful,
brave,
helpful,
strong,
honest,
sociable,
friendly,
creative,
active,
hardworking,
patient,
reliable,
responsible,
disciplined,
quiet,
respectful
Task 2What cadet is?
let me introduce myself - позвольтепредставиться,
cadet - воен. курсант,
military cadet - курсант военного училища,
cadet bag - курсантский вещевой мешок,
a prospective military officer - будущийвоенныйофицер
to support - поддерживать,
marching drill - строевая подготовка,
formation - построение,
double rank - строй в две шеренги,
a defender - защитник,
column of fours - колонна по четыре,
Task 3Tell us about yourself.
Let me introduce myself. My name is ... I am … years old. I am a cadet. I study at Cadets School № __. I am a prospective military officer. I like this profession, that's why I study with pleasure. My parents are not military, but they support me in my choice. We are a friendly family and try to understand and support each other in any situation. Understanding and support is what I need in friendship as well. Some of my friends study Cadets School № 7 too. Every day we have formation. We learn to do marching drill, formation in column of fours, double rank. After classes we usually gather together, discuss our plans or problems analyze our school day and have some fun. We have a lot of hobbies. I am proud of my school! I want to be a defender of my Motherland!