kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Внеурочная проектная деятельность как средство формирования языковых навыков и умений в контексте ФГОС

Нажмите, чтобы узнать подробности

Реализация внеурочной проектной деятельности в контексте ФГОС (5-7кл)

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Внеурочная проектная деятельность как средство формирования языковых навыков и умений в контексте ФГОС»

Внеурочная проектная деятельность как средство формирования языковых навыков и умений в контексте ФГОС


Каждый учитель свою задачу видит в том, чтобы добиться положительной мотивации обучающихся при изучении иностранного языка. Для меня крайне актуальной становится проблема формирования метапредметных и личностных результатов младших школьников на уроках английского языка. Постоянно вношу коррективы в свою работу, веду поиск новых эффективных средств обучения. Считаю, что внеурочная деятельность является одним из таких методов реализации новых стандартов. В процессе внеурочной деятельности происходит дальнейшее расширение и углубление знаний по иностранному языку, развитие навыков и умений, необходимых для формирования коммуникативной компетенции младших школьников.Английский язык всегда носит метапредметный характер, так как предполагается изучение всех сфер жизнедеятельности, связанных с применением речевых средств и возможностью межличностной коммуникации. Поэтому метапредметные и личностные аспекты изначально вписываются во внеурочную деятельность с применением языка.

В современной школе перед учителем стоит множество задач, в том числе не только передать обучающемуся знания и технологии по своему предмету, но и воспитать и сформировать всестороннюю личность, способную к творчеству, умеющую нестандартно мыслить и находить нетрадиционные пути решения различных проблем. В процессе обучения необходимо создать условия для проявления личностных особенностей обучающихся и, конечно, сформировать систему развития и поддержки талантливых детей. Безусловно, для решения всех поставленных задач одних уроков бывает недостаточно, и здесь на выручку приходит внеурочная деятельность по изучаемым предметам. Заинтересованность школы в решении проблемы внеурочной деятельности объясняется новым взглядом на образовательные результаты в системе федерального государственного образовательного стандарта. Общеизвестно, что главной целью ФГОС нового поколения является формирование предметных, метапредметных и личностных универсальных учебных действий обучающегося. Если предметные результаты достигаются в процессе освоения школьных дисциплин, то в достижении метапредметных, а особенно личностных результатов – ценностей, ориентиров, потребностей, интересов человека, удельный вес внеурочной деятельности гораздо выше, так как ученик выбирает ее исходя из своих интересов, мотивов. В соответствии с федеральным государственным образовательным стандартом под внеурочной деятельностью следует понимать образовательную деятельность, осуществляемую в формах, отличных от классно-урочной, и направленную на достижение планируемых результатов освоения основной образовательной программы общего образования [1]. Казалось бы, понятие внеурочной деятельности не является новым, но, к сожалению, в школах она зачастую сводится к проведению формальных мероприятий, приуроченных к какому-либо празднику или событию. Безусловно, обучающиеся получают возможность проявить себя творчески, но, в соответствии с ФГОС, данная деятельность должна носить именно образовательный характер, а, значит, необходимо пересмотреть и структуру её реализации. Внеурочная деятельностьв соответствии с требованиями Стандартаорганизуется по основным направлениям развития личности (спортивно-оздоровительное, художественно-эстетическое, научно-познавательное, военно-патриотическое, общественно полезная и проектная деятельность) [1]. Организация занятий по этим направлениям является неотъемлемой частью образовательного процесса в образовательном учреждении. В данном случае возрастает роль «иностранного языка» как предмета, так как он помогает создать условия для развития и воспитания личности сразу по нескольким направлениям. Целью обучения иностранному языку в школе являетсяразвитие иноязычной коммуникативной компетенции.Сложность организации учебного процесса по обучению иностранному языку в школе состоит в том, что овладение им происходит вне языковой среды при ограниченном количестве часов, когда на одного ученика приходится в среднем одна – две минуты говорения за урок. Всё это приводит  к снижению мотивации учащегося к изучению предмета, связанное с отсутствием потребности общения на иностранном языке. В этой связи внеурочная деятельность по иностранному языку приобретает особую актуальность, поскольку с одной стороны становится возможным создание уникальной языковой среды, способствующей освоению иностранного языка, с другой стороны появляется огромный спектр возможностей организации деятельности для формирования всесторонней личности, обладающей всеми навыками УУД. Существует несколько направлений организации внеурочной работы по предмету «Иностранный язык». Одним из направлений внеурочной деятельности является учебно-исследовательская деятельность, одной из форм организации которой является вовлечение учащихся в исследовательскую и проектную деятельность. Данная деятельность обладает невероятно высокой значимостью для развития личности обучающегося. Во-первых, безусловно, это развитие познавательной активности и потребности к творчеству, развитие самостоятельности при поиске материала, формирование навыков написания и оформления исследовательских работ, опыт публичных выступлений и самое главное, все работы пишутся на родном языке, что снимает страх и напряжение обучающегося. Перед педагогом стоит задача привлечь внимание ученика к исследовательской деятельности таким образом, чтобы ребёнок сам проявил инициативу и интерес к подробному изучению одной из тем, только в таком случае можно добиться высокого образовательного результата. 

Подводя итог, можно сделать вывод о том, что формирование языковой личности является основной задачей обучения языку в школе, создание единой системы учебной и внеурочной деятельности по английскому языку способствует достижению результатов освоения программы начального и среднего общего образования на трёх уровнях — личностном, метапредметном и предметном. Получая совокупность знаний, умений, способов деятельности, учащиеся овладевают языком на уровне компетенции. Компетенция в переводе с латинского «competentia» означает круг вопросов, в которых человек хорошо осведомлен, обладает познаниями и опытом. Языковая компетентность способствует формированию важного умения — воспринимать и создавать связные тексты. Внеурочная деятельность по английскому языку способствует формированию основ языковой и коммуникативной компетенции, поскольку обеспечивает отбор языкового и речевого материала. Именно во внеурочной деятельности становится возможным создание уникальной ситуации естественной языковой среды. Кроме того, внеурочная деятельность позволяет индивидуализировать и дифференцировать процесс обучения английскому языку, предоставляя возможность выбора материала и возможности проявить себя в соответствии с познавательными предпочтениями и самостоятельно выделенными целями обучения. Благоприятный психологический климат внеурочных занятий создаёт условия для развития ситуации успеха, что способствует успешному личностному росту и мотивации к изучению иностранного языка.


План-конспект урока по формированию умений диалогической речи

по предмету «Английский язык».


Тема: Welcome to the USA!


Возраст учащихся: 9 класс.


Цель – формирование умений диалогической речи.


Задачи:

1) обучить навыкам устной речи (диалогической);

2) развить у учащихся устойчивый познавательный интерес в изучении иностранного языка с помощью нестандартной (игровой) формы проведения урока;

3) развить речевую культуру учащихся, культуру общения;

4) воспитать у учащихся доброжелательное отношение к стране изучаемого языка и ее народу, уважение к традициям и культуре страны изучаемого языка;

5) обобщить и закрепить знания учащихся по теме «Америка»;

6) провести контроль умений учащихся вести диалогическую речь.


Эти задачи решаются с помощью ряда упражнений, представленных в данном фрагменте урока.


Форма: урок в форме воображаемой экскурсии; урок-ролевая игра.


Ход урока:


1) Организационный этап.

- Good morning, children.

- Good morning, teacher.

- What date is it today?

- Today is the 3rd of April.

- What day of week is it today?

- Today is Tuesday.

- What day of week was yesterday?

- It was Monday.

- What day of the will be tomorrow?

- It will be Wednesday.

- Good for you! You know, we have a special day today! Have you ever been in the USA?

- No.

- What do you know about this country?

- ….

- What is the most famous city in the USA, except it’s capital?

- New-York.

- Right you are. So now you have an opportunity to visit it! Welcome to the USA!

Звучит аудиозапись гимн США.

Today you are tourists from Russia and I am your guide. We’ll do sightseeing. I’ll tell you about the USA and the NY city, you listen to me and ask questions. Ready? Let’s go!


2) Экскурсия.

The United States of America (the USA) is one of the greatest countries in the world. It is situated on the North America continent and is washed by two oceans: the Pacific and the Atlantic Oceans.

The USA is a federal republic, consisting of fifty states. Each of these states has its own government.

The official language of the country is English. The capital of the country is Washington. It was named in honour of the first President, George Washington.

The USA is a country with a highly developed economy, good industry and agriculture.

The USA is a country with many interesting customs, traditions and holidays. It is one of the most beautiful and interesting countries in the world.

Our 1st place of interest is Times Square:

Times Square

Times Square is a major commercial intersection in Midtown Manhattan, at the junction of Broadway and Seventh Avenue and stretching from West 42nd to West 47th Streets.

Times Square, iconified as "The Crossroads of the World"

Times Square has been featured countless times in literature, on television, in films.

The next attraction is Battery Park:

Battery Park

is a public park located at the Battery, the southern tip of Manhattan Island in New York City, facing New York Harbor. The Battery is named for artillery batteries that were positioned there in the city's early years in order to protect the settlement behind them.

There are the Sphere and eternal flame 9/11 memorial.

Five months after being damaged but not destroyed in the September 11, 2001 terrorist attacks, the Sphere, which once stood at the center of the plaza of the World Trade Center a few blocks away, was reinstalled in the northern section of the park. There, along with an eternal flame, it serves to memorialize the victims of 9/11/2001.

Central Park

is a public park at the center of Manhattan in New York City. The park initially opened in 1857. It’s construction began the same year, continued during the American Civil War, and was completed in 1873.

Central Park, which has been a National Historic Landmark since 1963, was designed by landscape designer and writer Frederick Law Olmsted and the English architect Calvert Vaux in 1858 after winning a design competition. They also designed Brooklyn's Prospect Park.

Central Park is bordered on the north by West 110th Street, on the south by West 59th Street, on the west by Eighth Avenue. Along the park's borders, these streets are known as Central Park North, Central Park South, and Central Park West respectively. Only Fifth Avenue along the park's eastern border retains its name.

Visitors.

The park, which receives approximately thirty-five million visitors annually, is the most visited urban park in the United States.

Landscaping and facilities.

The park contains several natural-looking lakes and ponds that have been created artificially, extensive walking tracks, bridle paths, two ice-skating rinks (one of which is a swimming pool in July and August), the Central Park Zoo, the Central Park Conservatory Garden, a wildlife sanctuary, a large area of natural woods, and an outdoor amphitheater. There are a number of enclosed playgrounds for children.

The six miles (10 km) of drives within the park are used by joggers, bicyclists, skateboarders, and inline skaters, especially when automobile traffic is prohibited, on weekends and in the evenings after 7:00 pm.

The Brooklyn Bridge

is one of the oldest suspension bridges in the United States. Completed in 1883, it connects the New York City boroughs of Manhattan and Brooklyn by spanning the East River. It was the longest suspension bridge in the world from its opening until 1903, and the first steel-wire suspension bridge.

Originally referred to as the New York and Brooklyn Bridge and as the East River Bridge, it was dubbed the Brooklyn Bridge, a name from an earlier January 25, 1867 letter to the editor of the Brooklyn Daily Eagle, and formally so named by the city government in 1915. Since its opening, it has become an icon of New York City, and was designated a National Historic Landmark in 1964 and a National Historic Civil Engineering Landmark in 1972.

The Brooklyn Bridge has a wide pedestrian walkway open to walkers and cyclists, in the center of the bridge and higher than the automobile lanes. While the bridge has always permitted the passage of pedestrians across its span, its role in allowing thousands to cross takes on a special importance in times of difficulty when usual means of crossing the East River have become unavailable.

The Statue of Liberty

is a colossal neoclassical sculpture on Liberty Island in New York Harbor, designed by Frédéric Bartholdi and dedicated on October 28, 1886. The statue, a gift to the United States from the people of France. A broken chain lies at her feet. The statue has become an icon of freedom and of the United States.

Bartholdi was inspired by French law professor and politician Édouard René de Laboulaye, who commented in 1865 that any monument raised to American independence would properly be a joint project of the French and American peoples. Due to the troubled political situation in France, work on the statue did not commence until the early 1870s. In 1875, Laboulaye proposed that the French finance the statue and the Americans provide the pedestal and the site. Bartholdi completed the head and the torch-bearing arm before the statue was fully designed, and these pieces were exhibited for publicity at international expositions. The statue was constructed in France, shipped overseas in crates, and assembled on the completed pedestal.

After the September 11 attacks in 2001, it was closed for reasons of safety and security; the pedestal reopened in 2004 and the statue in 2009, with limits on the number of visitors allowed to ascend to the crown. Public access to the balcony surrounding the torch has been barred for safety reasons since 1916.

Staten Island

/stætən aɪlənd/ is a borough of New York City, New York, United States, located in the southwest part of the city. Staten Island is separated from New Jersey, and from the rest of New York by New York Bay. With a population of 468,730, Staten Island is the least populated of the five boroughs but is the third largest in area at 59 sq mi (153 km2). Staten Island has been sometimes called "the forgotten borough" by inhabitants who feel neglected by the city government.

Staten Island is overall the most suburban of the five boroughs of New York City.

Historically, the central and southern sections of the island were dominated by dairy and poultry farms, almost all of which disappeared in the 20th century. Staten Island used to claim the largest landfill in the world. It was closed in 2001, then shortly afterward temporarily reopened to accept the debris from the September 11th attacks. The landfill is now in the process of being made into what will be New York City's largest public park.

Manhattan

/mænhætən/ is the most densely populated of the five boroughs of New York City. Located primarily on the island of Manhattan at the mouth of the Hudson River, the boundaries of the borough are identical to those of New York County, an original county of the state of New York. The borough and county consist of Manhattan Island and several small adjacent islands: Roosevelt Island, Randall's Island, Wards Island, Governors Island, Liberty Island, part of Ellis Island, Mill Rock, and U Thant Island;

a very small area on the mainland bordering the Bronx. The original city of New York began at the southern end of Manhattan, expanded northwards, and then between 1874 and 1898, annexed land from surrounding counties.

The County of New York is the most densely populated county in the United States, and one of the most densely populated areas in the world, with a 2010 population of 69,464 residents per square mile (26,924/km²). It is also one of the wealthiest counties in the United States. Manhattan is the third-largest of New York's five boroughs in population, and its smallest borough in land area.


Do you like our tour?

What can you say about our trip?

What are your impressions?

Which attractions do you like most of all? Why?

3) Работа с опорным тематическим диалогом.

And now you’ll have a task.

Misha, Rob Mark and Emily are planning their first day in New York. Let’s read their conversation and say what places they are planning to visit. (Find three English translations for the Russian word: достопримечательность.)


Emily: What would you like to do today, guys?

Misha: I'd like to see New York's most famous sights: the Empire State Building, and the Chrysler and the Pan American buildings.

Rob: I agree with you. Skyscrapers are really interesting. Let's go for a walk and do some sightseeing.

Mark: And I'd like to see Central Park.

Emily: Well, we don't have too much time. Let's do the main part of Manhattan today. It has a lot of attractions and you'll be able to get a good first impression. If we don't have enough time for Central Park, we'll do it tomorrow.

Rob: What's Manhattan?

Mark: Come on, Rob. Don't you know? New York is on the Hudson River and consists of five boroughs: Manhattan, Brooklyn, Queens, Staten Island and the Bronx. I've read about them.

Emily: You're right, Mark. We should see them all, but Let's take a look.

4) Составление тематического диалога в парах.

Well done! And now work in pairs. Here are different fliers and brochures. And your task is to make your own dialogs using the information in it.

And here are the questions which will help you:

What city are your friend and are going to visit? And why?

How are you going to travel?

What attractions are you going to visit?

Where will you live? etc.


Let’s check! Listen to each other attentively, because later you will have to retell the dialogues of your classmates.

5) Организация контроля внимания класса с помощью задания передать содержание услышанных диалогов.

Kate, can you retell us the content of Ann and Bob’s dialogue?

6) Оценка качества диалогической речи.

Good for you! Wonderful! Good job, children!

7) Упражнение.

Use the information from the fliers, fill in the gaps and complete the notes. Be careful with the articles.


New York is on the ... River. Another name for New York is ... . It consists of five boroughs: .. .The heart of New York is .... It has a lot of... .

One of them is the Empire State Building. It is the tallest ... in New York but only since .... One of New York's most famous museums is .... It's famous for its building, which was designed by ... . Those who are interested in theater will be able to enjoy different musicals and shows on ... . The fastest way to see New York is by ... . You need to buy a ... and it will take you all over the city.

8) Homework.

Imagine that your friend has visited New York. Write ten questions about the city that you would like to ask him / her.

9) Подведение итогов. Our first trip to America is over for today. How did you like it? Was it interesting? Have you known anything new for you? I think we should return there in the nearest future.

We have had an interesting lesson today! I’ll give you excellent marks! Thank you very much! The lesson is over! Have a rest! Goodbye!



План-конспект урока по формированию умений аудирования

по предмету «Английский язык».



Тема: Music in our life.


Возраст: 6 класс.


Материалы: учебник English 6, Кузовлев В.П.


Цель: формирование умений аудирования.


Задачи:

1) актуализировать навыки аудирования;

2) актуализировать навыки устного высказывания;

3) способствовать закреплению пройденной лексики.


Планируемый результат освоения учащимися компетенций:

1) базовые знания: лексический материал по теме: music styles, pop, rock, classical, rap, singers, songs, to influence, to listen, teenagers;

грамматический материал по теме: отсутствует.

2) функции (умения): отвечать на вопросы, слушать текст, отвечать на вопросы по содержанию текста, выполнять задание.

3) отношение к функциям: осознание значения музыки в жизни человека.


Ход урока:

Good morning! Sit down, please.

Remember, please, what music styles do you know?

Отвечают: I know rock, pop, classical music, etc.

And we begin with listening the text.

Ok, let’s listen it again.

Well, now answer me, about what styles of music and what singers you have heard.

Отвечают на вопросы: We have heard about pop music…

So, open your books, there is an exercise (a test), do it individually.

Homework – to write about your favourite style and singer.

Goodbye children! Thank you.

План-конспект урока по формированию умений чтения

по предмету «Английский язык».

Тема : Travelling.


Возраст учащихся: 6 класс.


Материалы: учебник English 6, Кузовлев В.П.


Цель: формирование умений чтения.


Задачи:

1) смотивировать на обсуждение по теме;

2) актуализировать навыки чтения и перевода.

3) способствовать усвоению новой лексики;


Планируемый результат освоения учащимися компетенций:

1) базовые знания: лексический материал по теме: to travel, travelling, places of interests, by car, means of traveling, by boat, experience, by train, to go on hike, by plane;

грамматический материал по теме: построение предложений в Past Simple Tense.

2) функции (умения): отвечать на вопросы, читать и переводить слова, читать и переводить текст, выполнять упражнение “верно/ неверно”.

3) отношение к функциям: осознание значения путешествий.


Ход урока:

Good morning, children!

Sit down, please.

Our topic today is “Travelling”. Do you travel? Where have you been? Do you enjoy travelling?

Отвечают на вопросы: I travel a lot. Last summer I was in ….

Now, open your books, page 72, ex. 3. There are new words, let’s read and translate them.

Читают и переводят слова.

And now read the text about Bob who likes to travel.

So, start to translate it.

Читают и переводят текст.

Ok, you were good. ex. 4 – true/ false. Let’s do it now.

Переводят текст.

Выполняют упражнение “верно/ неверно”.

Your homework is ex. 5, page 75. Thank you.

Goodbye!









Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Комментарии

ОРГ


Good morning, teacher!

Дисциплина нормальная. Учащиеся были активны и настроены на учебную деятельность.

ИНМ

+

КОН

+

КОР



Читают текст.


ОРГ


Goodbye, teacher!


Выводы по уроку:

Урок начался с повторения изученного материала, после чего перешли к изучению нового – тема «Travelling».

Для снятия языковых и частично смысловых трудностей были проведены следующие задания: рассуждение на тему «Travelling», ознакомление с лексикой, необходимой для изучения текста. Рассуждение по теме также стимулировало учащихся. Познавательная деятельность учащихся была организована с помощью вычленения слов, необходимых для текста.

Образовательные и воспитательные возможности текста были реализованы, поскольку использовались упражнения для совершенствования навыков чтения, которые являются достаточно эффективными для филологического образования учащихся.

Технология обучения чтению вслух была реализована. Ошибки учащихся во время чтения вслух исправлялись прямым указанием на них после прочтения отрывка


План-конспект внеклассного мероприятия

по предмету «Английский язык».


Тема: «My Family».


Возраст учащихся: 5 класс.


Цель: повышение мотивации учащихся к изучению английского языка.


Задачи:

1) развить у учащихся устойчивый познавательный интерес в изучении иностранного языка с помощью нестандартной (игровой) формы проведения занятия;

2) содействовать созданию благоприятного психологического климата;

3) развить речевую культуру учащихся, умения работать в коллективе;

4) мотивировать учащихся на активную деятельность;

5) обобщить и закрепить знания учащихся по теме «My Family».


Форма: викторина-соревнование. Класс делится на две команды.


Ход мероприятия:


1) Организационный этап.

Приветствие.

Вступительная речь.

Разъяснение учащимся цели и задач мероприятия.

2) «Relatives»

Учащимся показывается презентация с картинками членов семьи. Учащимся требуется правильно их назвать по-английски.

3) «The Alphabet»

Учащимся предлагается составить как можно больше слов по теме из кубиков.

4) «The Best Reader»

Прочитайте текст “Happy Birthday”. (По одному человеку от команды).

Yesterday it was Bobby’s birthday.

He got a lot of presents from Mother and Father and from his sister Dolly.

Bobby’s friends were invited to his birthday-party.

Mother prepared many good things.

There were cakes, sweets, fruits and chocolate.

In the middle of the table there was a huge birthday-cake with six candles on it.

Everyone wished Bobby a happy birthday.

They said, “Happy birthday to you! Many happy returns of the day!”




5) «Who is Who

Учащимся предлагается заполнить таблицу следующими словами:

Girl Dad

Grandmother

Mouse Son

Daughter

Dog

Mother

Uncle

Cat

Aunt

Parrot

Grandfather

Boy

Tortoise


he

she

it























6) «Magic Words»

Учащимся требуется разгадать ребус и найти следующие слова:

Mother

Daddy

Sister

Family

Brother

Cousin

Relatives

Home

Granny

m

b

b

a

e

s

i

j

c

d

o

f

r

d

i

u

v

o

a

c

t

h

o

s

k

l

u

d

u

g

h

r

t

h

a

s

d

n

w

b

e

e

h

d

i

y

c

m

c

l

r

e

e

n

q

l

g

r

a

n

n

y

r

r

e

a

n

t

f

o

y

p

g

f

a

m

i

l

y

j

k

h

s

t

z

v

l

r

u

m

o

h

o

m

e

s

n

x

p

w

q

i

t

s

a

z

v

j

Uncle

7) «Use Your Brain»

Учащимся предлагается заполнить пропуски, выбрав один из вариантов.

1. My mother …. a very beautiful woman.

a) are

b) is

c) am

2. Tom’s father …. a car.

a) hasn’t got

b) haven’t got

c) isn’t

3. Her little brother …. a lot of toys.

a) have got

b) has got

c) is

4. Their mothers …. both teachers.

a) is

b) am

c) are

5. I …. a new computer.

a) am not

b) has got

c) have got

6. …. you got a granny?

a) are

b) have

c) has got

7. …. they good pupils?

a) are

b) is

c) have

8. His friend …. a bad boy, is he?

a) is

b) isn’t

c) hasn’t

9. It’s a pity, but they …. neither grandmother, nor grandfather.

a) hasn’t

b) haven’t

c) aren’t

10. Our relatives …. from Russia. They live in America.

a) are

b) aren’t

c) isn’t.

8) «Poems»

Выразительное чтение стихотворений.

9) «The Best Picture»

Конкурс на самый лучший семейный портрет.

10) Подведение итогов.

Заключительная речь. Оценка деятельности. Получение «наград» за участие в мероприятии.









Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Мероприятия

Целевая аудитория: Прочее.
Урок соответствует ФГОС

Автор: Медведева Динара Ахсарбековна

Дата: 22.05.2018

Номер свидетельства: 470587


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства