Просмотр содержимого документа
«Разработка мероприятия по английскому языку " Конфликты в жизни подростка. Пути решения конфликтов"»
Урок английского языка по теме "Решение конфликтов". 9-й класс
Ход урока
I. Организационный этап. Задача – подготовка учащихся к работе.
Приветствие:
– Good afternoon, students!
– Good afternoon, teacher.
Sit down, please. Let’s begin our lesson
Работасдежурным:
Who is on duty today?
What date is it today?
What day is it today?
What is the season? What is the weather?
Who is absent?
Dramatizing a tale.Слайд 1
We'll start today's lesson with dramatizing an old Indian tale "The blind men and an elephant"
Today at our lesson we have an assistant Magomed Omarov, who will help our guests to understand our lesson. Welcome to the blackboard, you'll be our google- translater.
Once upon a time in a small town there lived 6 blind people, who wanted to know what is an elephant like. They came up to the elephant and started touching it. The first man touched a big flat ear moving back and forward and said:
- The elephant is like a fan.
The second man touched the leg and said:
-What are you saying? The elephant is like a tree.
The third man touched the tail and said:
- You both are wrong. The elephant is like a rope.
The fourth man touched the tusk and said:
-Silly man you are. The elephant is like a spear.
The fifth man touched the trunk and said:
-You are all old fools. The elephant is like a snake.
Alltogether(повторяют то же самое только вместе)
Wow wow, old guys, you're starting a row here, thank you, sit down.
Now tell me what shall we talk about today? Слайд2
Indian tales.
Problems of the blind.
Conflict s in our life.
About elephants.
II. Целеполагание Задача: формирование познавательного мотива
Формируемые способы деятельности: принимать учебную задачу Слайд 3
– Of course, Today we're working on the topic “Conflicts in our life ”
and here's our plan. Слайд 4
What is a conflict?
Reasons of conflicts
Types of conflicts
Conflict resolution
Translate, please.
The epigraph to the lesson is “PLANT KINDNESS AND LOVE WILL GROW”
Thomas Jefferson,
the third president of the USA.
Translate, please. Аналоги- Что посеешь, то и пожнешь.
Посеешь шипы, виноград не соберешь. Слайд 5
III. Основная часть
1)Лексическая и речевая зарядка
Задача – подготовка учащихся к активной работе на уроке.
Формируемые способы деятельности: высказывать мнение и обосновывать его.
And now pay attention to the papers on your desks. This is a progress check list. This one is the test and this one is a lotto card. And here are the signs 'like' and 'dislike' to show your mood.
b) filling in the word web ( работаудоски)
Conflicts. They are as old as world. So, What is a conflict? Let's work with the word conflict.
conflict- конфликт
to conflict- конфликтовать
conflictology- конфликтология
1. He is always ready ... with his classmates about nothing.
2. Try to avoid family ... .
3. ... studies the reasons of ..., their kinds and ways of resolving.
Let's fill in the word web. Your associations with the word conflict.
rude words
bad mood
row
Слайд 6
CONFLICT
diagreement
opposite interests
agressiveness/violence/cruelty
negative emotions
wars, misunderstanding
fights
arguments
c) Discussion.
Формируемые способы деятельности: умение выходить из положения в условиях дефицита языковых средств, умение пользоваться справочным материалом (компенсаторная компетенция)
Let's sum up- what is а conflict, boys? (ответыучащихся)
Conflict means angry disagreement between people or group
Conflict means a situation in which something that is good for one person is bad for another person
Conflict means- a situation in which it is difficult for 2 things to exist together
Conflict means a feeling of being nervous, because you want 2 different things at the same time
Conflict means a situation in which it is difficult for two persons to exist together peacefully.
Слайд 7
Conflict is the contradiction of interests, views, opinions and confrontation of aims.
What is the reason of conflicts? (ответыучащихся)
People are different and see the problems differently-that's the main reason of conflicts.
There are three bird positions in conflicts
Hawk makes conflicts and resolves it to his use. Слайд 8
Ostrich hides its head in sand? escapes conflicts. Слайд 9
Pigeon gets into conflict and tries to resolve it peacefully. Слайд 10
What is your position in conflicts?(ответыучащихся)
Let us all be pigeons.
2) Обобщение и повторение
Задачи – выявить уровень сформированности навыка самостоятельной работы, актуализировать лексику через выполнение различных упражнений; тренировать навыки чтения, активизировать умения отвечать на вопросы, понимать иноязычную речь.
Let's play the lotto game. Scan your cards. You've got some words on the topic "Conflicts"
Слайд 11
Слайд 12
Задача учащихся – найти английские слова, которые учитель называет на русском языке, и выбрать необходимую букву, номер которого называет учитель. В итоге должно получиться слово (tolerance)
to prevent conflict
unfair
to argue
to support
to respect values
peaceful
solution
human right
to respect the rights of other people
misunderstanding
bad relations
privacy
to get along with
1. предотвращать конфликт, 1
2. спорить, 2
3. плохие отношения, 6
4. уважать права других людей, 4
5.права человека, 6
6. мирное решение, 3
7. непонимание,5
8. частная жизнь, 6
9. ладить с..., 4
What is tolerance, boys?
-Терпимость, уважение к другой религии, культуре, взглядам и правам других людей. Толерантность должна быть заложена в основу воспитания, чтобы свести конфликты между людьми к минимуму.
3) Работаснагляднымматериалом:
– Can you name the different types of the conflicts? Слайд 13
(Use the pictures on the slides).
Conflicts between friends
Conflicts between relatives
Conflicts between states
Conflicts between political parties
Conflicts between nations
Conflicts between classmates
4)Relaxing time Слайд 14
Bend left, Bend right! Слайд 15
Right leg up… and down! Слайд 16
Left leg up…and down!
Smile!!!Welldone!
5)Аудирование:
Формируемые способы деятельности: умение слушать в соответствии с целевой установкой, понимать на слух иноязычный текст, анализировать пути решения конфликта, выдвигать гипотезу и обосновывать её, навыки работы с информацией: выделение, обобщение нужной информации (метапредметные результаты)
Now let's listen twice to the dialogue about a family conflict and fill in the table “Conflict Resolution”Слайд 17
Установление проблемы.
Идеи по решению конфликта. Здесь мы можем обозначить 2 пути решения.
– You have 5 minutes to discuss the ideas of problem resolution and fill the table.Слайд 18
– Ok, give me the results of your discussion.
Формируемые способы деятельности: слушать собеседника, строить понятные для него высказывания, осуществлять актуализацию жизненного опыта
4. Role – playing: Слайд 19
Your home task was to make up the dialogue. You have two minutes to repeat your roles.
– Act out the conflicts, please.
– Boys, could you give some advice on the conflict (по очереди выступает каждая группа).
– Ok, thank groups for interesting acting and advices of conflict resolution.
Practicing psychologists advice to remember 8 commandments. Слайд 20
Come to people with a smile
Off turn your pride
Never say bad words
Forget about aggressiveness
Love people around you
In peace means in happiness
Conflict ...but respect each other
Try to be tolerant!!!
Подведение итогов
Задача – дать анализ успешности овладения знаниями и способами деятельности.
Формируемые способы деятельности: осуществлять само– и взаимоконтроль
1. Итоги работы:
– Итак, сегодня на уроке мы повторили лексический материал по теме “Конфликты, пути их решения”, повторили технологию решения конфликтов.
– Я думаю, что материал данного урока вам пригодится не только на уроках английского языка, а также в повседневной жизни.
– В заключении нашего урока я хотела дать вам следующий совет: Conflict correctly, without aggression, resolve conflicts peacefully.
2. Your homework: Слайд 21
– to write about the political conflict between Russia and Ukraine and propose your resolution .
3. Оценивание:
– Пожалуйста, каждый оцените себя за работу на уроке, поставьте баллы по пяти бальной системе за каждое задание в графу “Самооценка”, обсудите группой работу каждого участника и также выставите отметки. Вы получите еще по одной отметке за тестовую работу.
– К следующему уроку я озвучу ваши отметки, которые будут включать отметки учителя и группы, а также самооценку.
Ребята, тема конфликтов, которую мы с вами затронули, необъятная как сама жизнь. Жизнь не прожить без конфликтов, но разумный, культурный человек всегда сможет эффективно уладить споры и разногласия, гибко используя различные стратегии: в одних случаях жестко настоит на своем, в других – уступит, в третьих – найдет компромисс. А чтобы не ошибиться в выборе стратегии поведения, нужен жизненный опыт и знания. Надеюсь, немного этих знаний вы получили сегодня.
4.
Be kind, be loving, and remember- psychologists say that conflicts are unavoidable and in fact they are normal.
Did you like the lesson?
Thank you for the lesson! Good-bye! Слайд 22
According to conflictology there are 4 strategies of behaviour.
Приспособление
Избегание
Соперничество
Сотрудничество
Поиск решения, устраивающего обе стороны
Стремление добиться своего за счет другого
Принесение в жертву собственных интересов ради интересов другого
Уклонение от принятия решений
Люди, неуверенные
в себе
Сильные, зрелые, уверенные в себе люди
Мирные, уступчивые люди
Люди, уверенные в себе, агрессивные, амбициозные
Принесение в жертву собственных интересов ради интересов другого. Эта стратегия характеризует мирного, уступчивого человека. (Приспособление.)
Уклонение от принятия решений. Чаще всего стратегию используют люди, неуверенные в себе. (Избегание.)
Поиск решения, устраивающего обе стороны. Этой стратегии обычно придерживаются сильные, зрелые, уверенные в себе люди. (Сотрудничество.)
Конкуренция – стремление добиться своего за счет другого. Чаще всего эту стратегию используют люди, уверенные в себе, агрессивные, амбициозные, (Сотрудничество.)
Сотрудничество – это деятельность, основанная на решении проблем по принципу: «Не против тебя, а мы вместе против проблем».