kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Презентация проекта по теме «Британские и русские традиции, праздники, обычаи»

Нажмите, чтобы узнать подробности

 

Цели и задачи:

Образовательная – совершенствование    коммуникативных навыков учащихся.

Развивающая –  расширение кругозора учащихся, развитие  памяти, мышления, речи, внимания, самовыражения учащихся, развитие творческого потенциала личности, развитие  умения работать в группах.

 Воспитательная – -приобщение детей к общечеловеческим ценностям,

 воспитание чувства любви к народным традициям, формирование уважительного отношения к традициям и культуре других стран, -развитие мотивации к дальнейшему овладению иностранным языком

.

Средства ИКТ и интерактивного оборудования: компьютер, мультимедийный проектор.

.

Технологии:

  • Проектная 
  • Игровая.
  • Презентация в PowerPoint.
  •  Здоровьесберегающая
  •  Педагогика сотрудничества

 

 

Содержание

1.Введение в сюжет.

2.Презентация проектов с показом презентации.

  1. Рефлексия.

 Свои проекты представляют 2команды. Одна команда готовила проект «Британские  традиции, праздники, обычаи»,вторая- « Русские традиции, праздники, обычаи». Презентация проходит как общешкольное мероприятие в рамках недели английского языка.

 Вступительное слово учителя: Dear friends, we are glad to see you at the presentation of the project “British and Russian Traditions, Customs, Festivals”. The students of the 8-th form will present their creative work. I hope you’ll enjoy their projects and estimate them properly.

Now let’s see which team will start the presentation. Chose your card. (Представители команд вытаскивают билеты).

 Первый проект-“British Traditions, Customs, Festivals”.

 Учащиеся вывешивают наглядный материал: название своего проекта, квиз, постер с шотландскими новогодними угощениями, циферблат, мультимедийный проектор.

 Ведущий1: We are going to tell you about some British holidays and traditions. I think you know that Britain is a country of a great number of celebrations, traditions and customs. But there are only 6 public holidays a year in Britain, these are days on which people don’t go to work. They are: Christmas Day, Boxing Day, Good Friday, Easter, Spring Bank Holiday and Late Summer Bank Holiday. In Scotland the New Year is also a public holiday.

Ведущий 2: Besides holidays, there are other festivals, anniversaries and simply days, for example,Pancake  day and Bonfire Night on which certain traditions are observed.

 Pupil 1: London has observed its old ceremonies and traditions.

 They are:

 Changing the Guard

Mounting the Guard

The Ceremony of the Keys

Trooping the Colour

 Swan – Upping

The Lord Mayor’s Show

 (слайды проецируются на экран)

 Pupil 2: One of the most impressive and popular displays of royal pagantry  is Changing the Guard, which takes place at Buckingham Palace every day at 11.30 (слайд 1)

Pupil3 : The colourful spectacle of Mounting the Guard at the Horse Guards in Whitehall always attracts London visitors. It can be seen at 11a.m. every day and at 10 a.m. on Sundays (слайд 2)

 Pupil 4; On the river Thames there are hundreds of swans. Some of them belong to the Queen. In July the Queen’s swan keeper goes up the river in a boat to mark the royal swans. This custom is called swan upping. There is a beautiful legend about the history of this custom. Listen to it. (слайд3)

 Pupil 5: Рассказывает легенду на русском языке.

 Ведущий 1: Now we want to offer you the quiz “Do you know British holidays?” Look at this poster and guess the holidays.

 На плакате написаны названия праздников, нарисованы  предметы, их символизирующие и виды деятельности.

Quiz (Matching) “British Holidays and Celebrations”

 1. Christmas Day-December 25.

 2 New Year Day- January 1.

 3. St. Valentine’s  Day-February 14.

 4. Easter.

 5.Halloween -October 31.

 6. Bonfire Night-November 5.

7. Mother’s Day- the fourth Sunday of March.

 8. May Queen Festival-the second Saturday in May.

 On that day people…

 A… give gifts to their relatives and friends

 B…May queens present their colourful spectacle

 C… set off fireworks

 D…dye eggs and present their relatives with them

 E…make Jack o’lantern

F… write and send postcards

 G…visit their mothers and give them flowers and small presents

 H…wait for the First Footer

 Символы праздников нарисованы рядом с названиями: валентинка, яйцо, маска из тыквы, цветы, хлопушки, пуговицы, кусок угля.

 Ведущие говорят, что люди делают в этот день, присутствующие угадывают, какой это праздник.

 Ведущий 2:  In England the New Year is not widely celebrated.But in Scotland it is a great festival. The preparations start  with  a  “spring-cleaning”. No routine work may be left unfinished, all bills are paid, books returned.

 Pupil6: Most important of all there must be a lot of things to eat – plum puddings and currant buns, spices and cordinals, apples and lemons, tangerines and toffee, bottles of wine and whisky.

 (Ученик показывает перечисленную еду на постере).

 Ведущий: Now we want to perform how a Scottish family celebrates the New Year. Many families prefer to bring in their holiday at home with music, dancing, cards and talks. In the evening they burn fire. The brighter the fire,  the better the luck. Ребята декорируют сцену под гостиную. У макета камина стоит стол с украшенной елкой, свечой, едой, фруктами. В камине горит огонь. Семья сидит за столом, разговаривая, играют в карты. Звучит запись песни “My Bonnie”.Когда часы начинают отбивать 12 ударов, глава семьи идет к двери, широко открывает ее со словами :” The Old Year Out! The New Year  in!”-держит ее открытой, пока не пробьет последний удар. Члены семьи  и гости поздравляют друг друга: “A Happy New YEAR. Thank you. The same to you.”  “You good health!”  The First- Footer «звонит» в колокольчик на двери.  Это ученик,одетый в шотландский костюм. Одна из девочек открывает дверь.  The First- Footer целует ее в щеку. Ведущий комментирует: the First-Footer has the right to kiss the girl who answer the door.

The First  Footer :“A Happy New Year. God save you! Be healthy and wealthy! I have some presents for you. Here is a piece of coal. Your family will be warm. And here is a little money and some bread. You’ll have food and money all the year. Со словами “Let this fire be long!” он бросает уголь в огонь. 

  • Все берутся за руки и поют “Auld Lang Syne” 
  •  (Ученики исполняют песню стоя, взявшись за руки)
  • Should auld acquaintance be forgot
  •  And never brought to mind?
  •  Should auld acquaintance be forgot,
  •  And days of auld lang syne!
  •  For auld lang syne, my dear,
  •  For auld lang syne,
  •  We’ll tak a cup o’ kindness yet
  •  For auld lang syne.

 2. The presentation of the second project “Russian Winter Festivals”

 Ведущий1:  Dear friends, I’m sure you know that Russia is rich in old festivals and traditions. Especially there are many festivals in winter. People enjoy celebrating though it’s cold, frosty and snowy.

 Ведущий2: In winter people celebrate New Year’s Eve, New Year Day, Christmas, Epiphany, Shrovetide. People like to have carnivals, make snowmen, play snowballs, ride a troika, climb a pole for a gift, tell fortunes, wear funny costumes and sing carols during these festivals.

 Pupil1: Singing  songs is an old tradition. Songs about winter are very popular. We want you to listen to one of them and give the main idea of it in short.

 Ребята прослушивают русскую народную песню «Ах, ты, зимушка-зима» и говорят по- английски о чем эта песня.

Pupil2; There are many fairy-tails where Winter, Grandfather Frost, Snow Maiden are the main characters. (показывает слайды с их изображением)

 What fairy-tails do you know? Name them in English. Гости называют сказки (“Frost Red Nose”, “Maiden”, “Twelve Months”, “Morozkho”, “Winter in Prostokvashino”…)

Pupil3: There are a lot of  riddles devoted to winter. Now guess some of them.  1.What year lasts only one day?

 (the New Year)

2.He comes at night

 (or so they say)

Then does his job

And goes away

(Father Frost)

 3.In winter and in summer they stand both in one coat.

 (a fir – tree and a pine)

 4. What man cannot live inside the house?

( A snowman)

 Pupil 4: We interviewed 22people on the question “ What is your favourite winter holiday?” The results of the poll show that most people of our village think that the greatest holiday is Shrovetide.

Ведущий: And now we want to show you how Russian people celebrated Shrovetide many years ago.

 Pupil5 (в костюме скомороха) ;Dear friends, you are welcome to our festival! Let’s welcome Spring together and say “goodbye “ to Winter. Have fun together with us! Since early time Shrovetide was the funniest and longest holiday. It lasted the whole week. And every day  of the week had its name.

Pupil6: The first day was called “Meeting”. On that day all people went to street to meet Maslenitsa (Shrovetide).

  Pupil 7; Tuesday was called “zaigrysh” People made stuffed Shrovetide, decorated homes, tobogganed along streets. ).

 Pupil 8: People called Wednesday a “Sweet tooth”.They treated each other with blini, organized competitions and of course, tobogganed Shrovetide.

 На сцене  появляется группа ребят.На расписных санях из картона они вывозят чучело Масленицы и поют :

Дорогая наша Масленица,

Ты, Авдотьюшка Изотьевна!

Дуня белая, румяная!

Голова твоя под полозом.

Ты на чем же к нам приехала? 

  Pupil 9: Thursday was called “rusgulyai”.On that day people danced, sang songs and chastushki, organized round dances, played games, met people wearing fancy costumes(“ryazhenye”), ate blini.

Pupil: On Thursday people went to fairs to see jesters with rattles, bells, balalaikas. Let’s welcome merry jesters.

 Выходят 2 скомороха в костюмах:

Мы пришли к вам оба :Фома да Ерема!

 Низко поклонились, колпаки свалились!

 В барабан ударили, с праздником поздравили.

Разговор кончаем, песню начинаем.

 Под песню «Ах вы, сени, мои сени» девочки в русских национальных костюмах исполняют кадрильную пляску.

 Pupil: Friday-winter sittings or mother-in-law’s vechorki. People visited each other, drank tea, played games.

 Команды мальчиков и девочек показывают русскую игру «Бояре, а мы к вам пришли».

  Pupil: Saturday was called Wide Shrovetide with blini, games, round dances, songs.

 Pupil;  The last day  Forgiving Sunday. On that day people asked their forgiveness. In the evening they went to a hill behind the village and burnt the stuffed Shrovetide –a symbol of cold and darkness, waiting with hope for good spring. Дети, двигаясь по кругу, поют песню:

Ты прощай, прощай, наша Масленица,

Ты прощай, прощай, наша широкая…

Затем они подносят к макету костра чучело Масленицы и символически сжигают его.

  • Reflection
  • Could you please share your opinions about this kind of activity: if it was difficult, interesting, boring.
  • Were the themes of the projects interesting for you?
  • Would you like to try yourself again in writing projects?

 

Thank you for your work. I appreciate it.

 

Dear guests, what are your impressions about the projects?

 I’m sure you’ve enjoyed them.

 Which project is the best one? Why?

 Now we know some celebrations in Russia and Britain.

What is different and common in both cultures?

Просмотр содержимого документа
«Презентация проекта по теме «Британские и русские традиции, праздники, обычаи» »

Проект "Британские традиции"


Пояснительная записка к учебному проекту.


Учебный проект рассчитан на учащихся 7-8 классов, занимающихся по учебнику Кузовлева В.П.


В течение 7-8 класса, учащиеся на уроках по данному учебнику изучают не только язык, но и культуру носителей данного языка. Иногда у учащихся возникает вопрос, зачем нам нужны так называемые «заметки о культуре», ведь можно не терять времени и продолжить изучение грамматики, иностранных слов, заняться развитием речи.


7 классы взяли одну гипотезу, 8 классы другую.


Работали ребята самостоятельно, но раз в неделю на уроке я помогал ребятам, решал какие- то возникавшие трудности в течение 8-10 минут.


Ребята 1 месяц работали над проектом, затем в конце 3 четверти мы сделали презентацию данного проекта на одном из уроков.


Ребята сами ответили на вопрос «Зачем изучать культуру других стран?»


Данный проект создан по учебнику Intel «Обучение для будущего», при поддержке Microsoft.


Цели данного проекта


· Образовательные: развитие и совершенствование грамматических навыков, навыков перевода, коммуникативной компетенции в целом.


· Развивающие: активизация навыков работы на компьютере, развитие исследовательских навыков, развитие активного и пассивного словаря учащихся


· Воспитательные: воспитание уважения к представителям других культур, развитие кругозора


· Коррекционные: коррекция памяти, внимания, речи учащихся, логического мышления учащихся. (Для коррекционных классов и школ)



Задания на английском языке и работу с англоязычными сайтами, литературой проводили наиболее подготовленные учащиеся, работу с русскоязычными текстами проводили менее подготовленные учащиеся. Буклет – результат работы учащихся по программе 7 вида.


На уроке проводилась работа с дидактическим материалом, подобный материал каждый учитель может подготовить самостоятельно, это лишь один из вариантов.




Лист планирования содержания учебного проекта и этапов его проведения


Тема проекта: Традиции и обычаи Британии.


Возрастная категория учащихся: 7, 8 классы


Основополагающий вопрос: Почему важно знать не только иностранный язык, но и культуру страны изучаемого языка?


Цели проведения проекта:


Формирование социокультурной компетенции учащихся.


Методические задачи:


1.Освоить особенности культуры страны изучаемого языка.


2.Научить кратко излагать свои мысли на иностранном языке.


3.Научить сравнивать, анализировать информацию.



Проблемные вопросы учебной темы:


1.Каковы традиции и обычаи Британии?


2.Каково отношение британцев к традициям?


3.В чем схожесть британской и российской культур?



Темы индивидуальных исследований учащихся:


1. Для понимания представителя другой страны достаточно знать только иностранный язык.


2. Для понимания представителя другой страны необходимо знать не только иностранный язык, но и культуру другой страны.



План работы групп учащихся:


1.Изучение страноведческой литературы.


2.Изучение ресурсов Интернет.


3.Сравнение культур Британии и России.


4.Анализ полученной информации.


5.Вывод-ответ на вопрос «Достаточно ли знать только иностранный язык для понимания представителя другой страны?»



Источники информации:


Ресурсы Интернет


Http://www.ahmadtea.ru “Традиции Британии”


Http://www.anglia.ru “Традиции Британии”


Http://www.spamtest.ru “Эти странные русские обычаи”


Http://www.bbc.com “Путешествие англичанина в Россию”


Лингвострановедческая литература


А.Д.Томахин “Англоговорящие страны”


Статья “Великобритания и Северная Ирландия”




Методические рекомендации


Ознакомление с основополагающим вопросом и проблемными вопросами


Постановка целей исследования


Ознакомление с методами исследования


Выдвижение гипотез и формирование групп


Поиск информации в Интернете, страноведческой литературе


Анализ и сравнение полученных фактов


Вывод ответ на основополагающий вопрос. «Почему важно знать не только язык, но и культуру страны изучаемого языка?»


Подготовка презентации 1группа


Подготовка буклета 2 группа


Проведение анкетирования


Работа с дидактическими материалами на уроках английского языка


Представление проекта на одном из уроков


Подведение итогов



Наши гипотезы


Группа №1


Достаточно знать только иностранный язык для понимания представителя другой страны



Группа №2


Недостаточно знать только иностранный язык для понимания представителя другой страны



Заполни пропуски в таблице:


Российские традиции


Британские традиции

Схожесть британской и российской культур


Россияне чтят не только официальные праздники, но и Пасху и Рождество

Британцы любят животных

Русские, так же как и британцы чтят Рождество и Пасху


Всем в мире известно выражение о русских «У русского человека душа нараспашку»

Британцы трепетно относятся к Рождеству и Пасхе


Русская кухня известна своей обильностью и разнообразием блюд.


















Презентация "British traditions and customs" (1,1 Мбcrossword1 2 3

4 5

6 7

8

9

10


Check


Across

1. The country borders California.

4. People like to play ice-hockey there.

6. The highest mountain of Africa is in this country.

8. The Kremlin is in the capital city of this country.

9. The river Ganges flows through this country.

10. A country with a famous canal.

Down

2. An active volcany in Europe is in this country.

3. Both an island and a continent.

5. Tulips are grown in this country.

7. A country full of fjords.

















































«Животные»



Цели:

Учить учащихся работать со словарями.

Читать и употреблять в речи лексику по темам “Животные”, “Имена существительные” в единственном и множественном числах”, “Глаголы”.

Составлять с данной лексикой предложения.

Воспитывать активность, трудолюбие, коллективизм.


Задачи:

расширить лингвострановедческий и интеллектуальный кругозор в рамках темы “Животные”;

поддерживать интерес к английскому языку посредством творческих уроков;

воспитывать бережное отношение к животным, чувство сострадания к ним;

научить употреблению Present Progressive для выражения действия, совершавшегося в данный момент речи;

развивать творческий потенциал учащихся в процессе работы над спектаклем.


Оборудование: проекты в виде лексических таблиц, карточки, иллюстрации.


ТСО: телевизор, видеокассета, магнитофон, аудиокассета, мультимедийный проектор.


План урока


I. Оргмомент.

Речевая разминка.

Фонетическая зарядка.


II. Основная часть урока.


Защита лексических проектов:

“Animals”:

“Who says what?”

“Fill in the table”

Domestic animals (Singular and Plurals)

My pet is always there for me.

A presentation “London Zoo”.

Listening practice. “A big Cat and mice”.

Grammar. Present progressive.

A school theatre. “A sheep and a wolf”


III. Заключительная часть урока. Выставление оценок учащимися. Поздравления.


Teacher: Good morning, children! How are you?


Children: We are fine. And you?


Teacher: I’m OK. Thank you.


Who is on duty today?


A pupil on duty: I am on duty today.


Teacher: What is the date today?


A pupil: Today is the .th of ..


Teacher: What day of the week is it today?


A pupil: Today is .. .


Teacher: Let’s remember the English sounds and words:

[s]: hamster, pets, takes, most.

[i]: is, isn’t, visit.

[d]: didn’t, don’t, doesn’t, cleaned, feed.

[t]: watched, washed, helped, not.

[n]: dinner, phone, granny, name, Sunday.

[p]: picture, played, piano, parrot, park.

[h]: hello, have, has, help, had.

[ng]: sleeping, drinking, sitting, reading.


Dear friends! Today we are going to have an interesting lesson about animals and children, about their likes and dislikes.


Teacher: We have 6 projects on the blackboard:

Animals.

“Who says what”

“Fill in the table”

Domestic animals (Singular and Plurals)

My pet is always there for me.

A presentation “London Zoo”

Listening practice. “A big Cat and mice”.

Grammar. Present Progressive.

A school theatre. “A sheep and a wolf”.


You must read these words and make up sentences as many as you can. Besides you will recite your poems, tell about your pets, sing a song and act your play.


1. Animals.


1. “Who says what?”. Take the card №1. Read these words and choose the words what go together. Make up sentences with them.a dog mew

a sheep bark

a duck quark

a cat cluck

a hen bleat

a pig neigh

a horse bray

a donkey grunt



2. And take the card №2. We will do the task “Fill in the table”. You will listen to the sentences and according to the description you must put the number under the name of the animal.Fish Tortoise Cat Dog Guinea-pig Hamster Parrot


Sometimes it can speak.

It’s favourite food is milk and fish.

It is a slow moving animal with a shell.

It is a small animal without a tail. It looks like a rabbit with a short ears, but not a pit.

It has a short tail and pockets in its cheeks for carrying food.

A living thing which lives in water.

It is best friend.


3. Take the card №3. It is called “Domestic animals”. Your task is to form plurals of these animals.

A mouse

A goose

A calf

An ox

A fox

A duck

A dog

A cat

A pig

A cow

A turkey


2. Project “My pet is always there for me”.


Teacher: The animals which we keep at home are our pets. They can be dogs, cats, hamsters, guinea-pigs, tortoises and birds. All boys and girls are fond of pets, but pets need great care. You must teach your pet to answer to his name, to understand you, to do what you tell him. I think it is very interesting to listen to stories about your pets.


(Учащиеся читают рассказы о своих домашних животных).


Образец одного рассказа:


I have a dog. His name is Vulcan. I take a good care of m pet. He is funny dog. He plays with me. I never make him angry. Usually my dog sleeps in the afternoon. I like my dog very much and he likes me.


Teacher” Thank you for your excellent work. Perhaps you know a few poems about animals? Could you tell them us, please?


(Учащиеся рассказывают наизусть заученные стихи о животных).


Teacher: It is time to have a rest a little.


(Проводится физкультминутка).


Stand up, please!

Hands on the hand,

Hands on the hips,

Hands on the table

Hands like this.

Hands on shoulders,

Hands up and down,

Hands behind the head,

And sit down!


3. Teacher: Boys and girls, there are many zoos in the world. I would like you watch a presentation about London Zoo. Look at the screen, please. Let’s read some facts and see some photos about it.


(Просмотр презентации о Лондонском зоопарке)


4. Project “Listening practice”.


5. Teacher: Now, children you will listen to the story about the cat and the mice and get ready to retell it.


(Учащимся предлагается прослушать текст).


A big Cat and mice.


A big Cat and mice live in an old house. The Cat eats some mice every


day. The mice are afraid of the Cat. One day they go to the old clever mouse and talk about the Cat. One little mouse says he knows what to do. He wants mice to put a bell round the cat’s neck. The mice likes his idea and are very glad. Suddenly the clever old mouse asks “Who will put the bell the Cat’s neck?” Nobody answers.


Take the card №4. You can see the beginnings of the sentences on the cards. Work in pairs, finish the sentences and make up a story.


(Учащиеся работают в парах затем по одному рассказывают по карточке)

A big Cat and mice....

The Cat eats some...

The mice are....

One day they go to the old clever.....

One little mouse....

He wants mice to....

The mice likes....

Suddenly....

“Who will...

Nobody...


Teacher: Thank you very much. And now, let’s remember Present Progressive tense. When do we use Present Progressive tense?


(Ответы учащихся).


Teacher: Look at the picture and answer the questions:


What is a dog doing?


(Учащимся предлагаются картинки, с которыми составляют предложения в Present Progressive,используя глаголы: to sleep, to run, to drink, to sit, to swim, to watch, to read, to write).


Teacher: Dear children, I am going to show you a video film about the animals.


(Учащимся предлагается посмотреть видеофильм из жизни животных).


6. Teacher: Now, our project is called “A school theatre”. Will you show us a play


“A sheep and a wolf”?


(Учащиеся инсценируют сказку “Овец и волк” на английском языке).


Teacher: Thank you. You are very good actors.


Dear friends! Today you have made a good job. You will get fours and fives. And be kind to your pets with care and low, they will become your good friends.


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Мероприятия

Целевая аудитория: 8 класс

Скачать
Презентация проекта по теме «Британские и русские традиции, праздники, обычаи»

Автор: Большакова Татьяна Ивановна

Дата: 29.03.2015

Номер свидетельства: 193569

Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства