Конкурсная игровая программа
«Клуб любителей Шекспира»
Бушуева Марина Ивановна, учитель английского языка МБОУ СОШ №73 города Кирова;
Пахомовская Наталья Вампиловна, учитель английского языка МБОУ СОШ №73 города Кирова.
Мы хотим предложить Вашему вниманию внеклассное мероприятие, посвящённое жизни и творчеству великого английского поэта и драматурга Уильяма Шекспира для учащихся 9-11 классов в игровой форме. В данной игре могут участвовать как команды одного класса, так и команды разных классов.
Данная конкурсная игровая программа способствует достижению различных целей.
Образовательные:
расширить кругозор учащихся и повысить их интеллектуальный уровень за счёт знакомства с классиком английской литературы;
закрепить знания зарубежной литературы посредством английского языка.
Развивающие:
формировать мотивацию к изучению английского языка и культуры англоговорящей страны;
развивать внимание и восприятие, слуховую память, мышление, воображение и способность к аналитической деятельности.
Практические:
создать условия для формирования умений учащихся участвовать в обсуждении на основе полученных знаний по теме «Шекспир и его творчество»;
организовать монологические выступления учащихся по теме «Быть или не быть».
Воспитательные:
воспитать чувство уважения и интереса к культуре страны изучаемого языка;
развивать эстетический вкус.
Также, по нашему замыслу, в ходе подготовки этой игры были поставлены следующие задачи:
развивать межпредметные связи с дисциплинами «Литература», «Музыка» и «МХК»;
развивать навыки литературного перевода;
развивать навыки говорения, аудирования в процессе творческого общения в группе.
Оснащение:
Презентация, фильмы, портрет Шекспира, костюмы к сценке из пьесы «Ромео и Джульетта», музыкальное оформление, синтезатор, мультимедийный проектор, выставка книг Шекспира на русском и английском языках.
Сценарий конкурсной игровой программы
«Shakespeare’s Literary Club».
Ученик читает наизусть 130 сонет Шекспира на фоне музыки. (Guild Wars 2ost-79. Fear Not This Night by Jeremy Soule (piano version).
Приложение 1 и приложение 2.
My mistress' eyes are nothing like the sun;
Coral is far more red than her lips' red;
If snow be white; why then her breasts are dun;
If hairs be wires, black wires grow on her head.
I have seen roses damasked, red and white,
But no such roses see I in her cheeks,
And in some perfumes is there more delight
Than in the breath that from my mistress reeks.
I love to hear her speak, yet well I know
That music hath a far more pleasing sound;
I grant I never saw a goddess go -
My mistress when she walks treads on the ground.
And yet, by heaven, I think my love as rare
As any she belied with false compare.
Ведущий: Ladies and gentlemen, dear guests! You have heard the 130th Sonnet written by the greatest poet in the world literature. Our event is devoted to one of the most famous playwright in the world – W. Shakespeare. I hope all of you will take an active part in our literary meeting.
1. The first video - task
Watch the film “The Life of William Shakespeare”, find out some facts from the Shakespeare’s biography and answer the following questions
См. видео: https://www.youtube.com/watch?v=VcwSLtSW44Q
(После просмотра фильма команды получают карточки с вопросами, на которые они должны ответить). См. приложение 3.
When was Shakespeare born? ( in 1564)
Where did he spend his childhood? (in Stratford – on –Avon)
What school did Shakespeare attend? (Grammar school)
What was his wife’s name? (Ann Heathway)
What was his first child’s name? (Susanne)
Where were his plays performed?(Globe theatre)
At what age did Shakespeare die?( at the age of 52)
What is the most popular tragedy of Shakespeare? ( “Hamlet”)
Whose song have you heard in this film? (Ophelia’s song)
2. The second video-task
Shakespeare wrote a lot of plays and 154 sonnets. Now watch the scenes from well-known works created by Shakespeare and guess the tittles of his tragedies and comedies.
Приложение 4.
(Команды получают карточки с названиями пьес, в которых они во время просмотра проставляют номер показанного отрывка). См. приложение 5 .
«Twelfth Night»
«Othello»
«Romeo and Juliet»
«The Comedy of Errors»
«A Midsummer Night’s Dream»
«Hamlet, Prince of Denmark»
«The Taming of the Strew»
«King Lear»
Listen to the dialogue from the tragedy “Romeo and Juliet” read by students of the 10th form.
JULIET Ay me!
ROMEO She speaks:
O, speak again, bright angel! for thou art
As glorious to this night, being o`er my head
As is a winged messenger of heaven
Unto the white-upturned wondering eyes
Of mortals that fall back to gaze on him
When he bestrides the lazy-pacing clouds
And sails upon the bosom of the air.
JULIET O Romeo, Romeo! wherefore art thou Romeo?
Deny thy father and refuse thy name;
Or, if thou wilt not, be but sworn my love,
And I`ll no longer be a Capulet.
ROMEO [Aside] Shall I hear more, or shall I speak at this?
JULIET `This but thy name that is my enemy;
Thou art thyself, though not a Montague.
What`s Montague? It is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face, nor any other part
Belonging to a man. O, be some other name!
What`s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet;
So Romeo would, were he not Romeo call`d,
Retain that dear perfection which he owes
Without that title. Romeo, doff thy name,
And for that name which is no part of thee
Take all myself.
3. The third task
Everybody knows the most popular Hamlet’s phrase “To be or not to be - that is the question”
And now you must solve this complicated problem in different ways. You have only two minutes to decide this question.
Каждая группа в качестве домашнего задания приготовила эссе на темы
“To be or not to be a teacher”;
“To be or not to be the English language at school”;
“To be or not to be this game”;
“To be or not to be a fan of Shakespeare”.
Учащиеся сами выбирали темы, и один представитель от каждой команды представлял её в течение 2 минут.
4. The fourth task
I’m sure the phrase “to be or not to be” is known to all people. Do you know other popular quotes?
Could you translate them into Russian?
(Команды получают карточки с фразами, которые они должны перевести).
См. приложение 6.
1."Love is blind".
2."Brevity is the soul of wit".
3."If music be the food of love, play on".
4."Alt the world's a stage", and all the men and women merely players"..
5."Something is rotten in the state of Denmark".
6."Lord, what fools these mortals be!
7."How sharper than a serpent's tooth It Is to have a thankless child".
8. «The beginning at the end».
At the end of our game let’s sing the song “My Name is Shakespeare”.
См. приложение 7.
(Каждый из присутствующих получает слова песни, включается фонограмма, и все подпевают).
См. видео: http://yandex.ru/video/search?text=%22horrible%20histories%20william%20shakespeare&path=wizard&filmId=AtbA5lNHUXI
Admire Shakespeare’s masterpieces in English and in Russian!
Read books (prose and poetry) and your life will be enriched!
And now our jury will announce the results of our competition.
All Well that End well!!!
Литература:
1. William Shakespeare. Tragedies. Антология. КАРО, Санкт-Петербург, 2005.
2.Журнал «Иностранные языки в школе»№4,1996.
3.Степанов С. Шекспировы сонеты или Игра в Игре. СПб, Амфора,2003.
4.Шекспир У. Сонеты на английском языке с параллельным русским переводом. Составитель А.Н. Горбунов, М.,Радуга,1984.
Интернет-ресурсы:
1. http://www.lyricsmode.com/lyrics/h/horrible_histories/william_shakespeare_song.
2. .http://www.youtube.com/results?search_query=Video+SparkNotes-Shakespeare
3. www.poetclub.chat.ru
4.www.sonnets.ru