kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Монгуш Зргеп " Одугенде чайлаг"

Нажмите, чтобы узнать подробности

 Кмчээлдин салдынган сорулгаларын чедип алыр дээш беседа. хайгаарап коор болгаш болуктерге ажылдаар арганы ажыглап кичээлдин тургузуун 6 этапка тургускан.  чаа теманы ооредип тура оореникчинин чогаалчы дугайында дыннадыын киирген. оон биле оореникчилернин бот-тускайлан  ажылдап билирин болгаш немелде материалдар - биле ажылдап билиринге чанчыктырнан. Чогаалдын созуглелин номчударда класстын оореникчиоерин болуктерге чарып алгаш ажылдаан. быжыглаашкын кезээнге уругларнын сос курлавырын байыдары-биле синквейн технологияны ажыглаан. Ук чуул уругларны аажок сонуургаткан. Ниитизи-юиле кичээлде ажыглаан ажылдын хевири дидактиканын принциптеринге даянып тургустунган болгаш кичээл салдынган сорулгаларын чедип алган.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Монгуш Зргеп " Одугенде чайлаг" »

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ПО ТУВИНСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ.

Монгуш Лидия Дамдыновна, учитель тувинского языка и литературы МБОУ Хор-Тайгинской средней общеобразовательной школы с Ишкин Сут-Хольского кожууна.

Тема- М.Эргеп « Одугенде чайлаг»

Класс- 5 класс

Кичээлдин сорулгалары:

  1. Чогаалчынын допчу-намдары болгаш ажыл-чорудулгазы-биле ооренрикчилерни таныштырар.

  2. Узундулернин созуглели- биле таныштырар база оореникчилернин сос курлавырын байыдар, аас болгаш бижимел чугаазын сайзырадыр.

  3. Куш-ажылчы чанчылдарга, эки ооредилгеге кижизидер.

Бойдуска, дириг амытаннарга ынак болурунга кижизидер.

Кичээлдин дерилгези:

Дидактигтиг – чогаалчынын портреди, Тыванын картазы, карточкалар, таблица, торээн чогаал ному 5 класс.

Техниктиг – компьютер, проектор, презентация

Ажыглаан методиктиг литература: « Башкы» журналы №4, 2005, Методиктиг сумелер, К-1992, Орус дылда даштыкы состер словары. М. 2011, Тыва Республиканын чогаалчылары – К,2001,

Кичээл дин этавы

Башкынын ажыл-чорудулгазы

Оореникчини ажыл-чорудулгазы

Ажыглаан арга-методтар

УУД

I Органи застыг кезек

Кичээлге оореникчи кижиге хамаарыштыр негелделерни боттандырары:

а) Мендилежири;

б) Кичээлдин туннелдиг болурунга оореникчилерни бедик кодурлуушкуннуг кады ажылдажылгаже углаар.


-Экии, уруглар!

-«Экии!» деп мендилешкен болганывыста кижи бурузунге шупту чуулдерге экини кузээнивис ол боор.

Ынчангаш бот-боттарынарже хулумзуруп коргеш, эштеринерге богунгу кичээлге эки ажылчы хоонну кузенер.

- Богунгу бистин кичээливис эптиг-демниг, найыралдыг байдалга эртип, кичээливиске кижи бурузу идепкейлиг киржиир боор деп бузуреп, силерге экини кузеп тур мен , уруглар.

Кичээлге бодунун белеткелин хынаар;



Башкы-биле мендилежир.


- Экии!

Бот-боттарынче корушкеш хулумзуруур.


- Бо кичээлде сенээ, Омак, эки хоонну, бедик кодурлуушкуннуг ажылдаарынны кузедим. ( оон-даа ынай)


















Башкы база эштери-биле кады ажылдажылгаже кирери.

II. Актуализация знаний.

Кичээлдин темазынга озек состу тыптырары –биле « Бодан. Тып Кыл» деп оюнну чорудар болгаш оюнче уругларнын сонуургалын угландырар.


- Ам « Бодан. Тып . Кыл» деп оюнну ойнаалынар. Оюннун сорулгазы–силернин ниити билиглеринерни быжыглавышаан богунгу кичээливистин дулгуурун тып ундурери. Самбырада аскан таблицада сан бурузунде айтырыг бар . Айтырыгларнын шын харыызындан кичээливистин дулгууру унер.

1-ги айтырыг: Тыва биле Россиянын бо чылын кандыг байырлалы болуп турарыл?

- Айтырыг шын харыылаттынган. ( 1 деп санны ажыдар – Т )

- Бистин Торээн чуртувус Россия- биле кады демниг ажылдажылганын туннелинде аажок сайзырап турар бис Ол чул дизе, бистернин орус чон – биле найыралывыс быжыы, торээн чуртувуска чоргааралывыс бооп турар. Ынчангаш кижи бурузу торээн чурту дээш чоргаарланып чоруур болза эки.

2-ги айтырыг: XXII кышкы олимпий оюннары кайы хоорайга болганыл?

- Шын-дыр. Эр-хейлер! ( 2 деп санны ажыдар – О )

Спортсмен кижиге кандыг эки талалар турар болза экил?

- Ынчангаш бо-ла адаан эки талалар кижи бурузунге турар болза, оон спортсмен унуп болуру магат чок.

3-ку айтырыг: Ажылдын шынарынын дугайында кымнын чуу деп баснязын корген бис?

- Шын-дыр. ( 3 деп санны ажыдар – Ж )

4-ку айтырыг: Орус чогаалда « Кышкы эртен» азы « Зимнее утро» деп шулуктун автору кымыл?

- Эр-хейлер! ( 4 деп санны ажыдар – У )

- Ам бистин бо таблицавыста Тожу деп сос унуп келди.

Бо сос анаа эвес унуп келген. Кым чуу деп бодап тур?

- Чуге бистин кичээливис дулгууру Тожу деп сос болганы ол?










Башкынын салган айтырыгларынга харыылаар болгаш айтырыгларга бодунун бодалын шын илередир.



-Тыванын Россияга каттышканындан бээр 100 чыл ою болуп турар.













- XXII кышкы олимпий оюннары Сочи хоорайга болуп эрткен.


- Шыдамык, куштуг, тура-соруктуг, дидим…



- О. Сувакпиттин « Арзылан биле Пар» деп баснязы.



-« Зимнее утро» деп шулуктун автору А.С. Пушкин.



-Ол болза бистин кичээливистин дулгууру-дур.

- Тожу дугайында чогаал номчуур бис.

Беседа аргазы.


















Айтырыг-харыы























Оореникчилернин ниити интеллектуалдыг билиинин сайзыралы.




































Эртемнернин быжыг харылзаалыы




























III. Чаа тема тайылбыры

1..Кичээлдин темазын дамчыдар.


- Богун бис Монгуш Эргептин « Одугенде чайлаг» деп чогаалы-биле таныжып, оон « Одугенде чайлаг», «Чараш мал», « Шулун» деп эгелерин номчуур бис. Одуген дээрге Тожуда тайга ады.


Кичээлдин сорулгаларын тодарадып ундуреринче оореникчилерни углаар.






- Бо чогаалдан бистер чаа чуну билип алыр ужурлуг бис?








Тыванын картазындан Тожу девискээрин коргузуп, оон дугайында дыннадыг-биле оореникчилернин торээн чуртунун каас-чаражынга чоргаарланып чоруунунче углаар.


- Тожу-Тыванын кожууннарынын бирээзи. Тову- Доора-Хем. Шолу 44,8 мун кв. метр. Кижи саны 6 мун кижи. Тожу- Кызыл аразы 334 км.

-Ам Тожу дугайында дыннадыгны дынныптаалынар.







Оореникчилерни чогаалчынын допчу намдары – биле таныштырар.


- Четтирдивис, Айлан. Ам силерде таблицага даянып алгаш, Монгуш Санчыт-оолович Эргептин допчу-намдары-биле таныжып корээлинер.

Капсырылга №2.


2.Чогаалдын созуглели- биле ажыл.


Чогаалдын эгелерин болуктерге номчудар.


- Бистер чогаалдын эгелерин болуктерге уступ алгаш номчуур бис.

1-ги болук- баштайгы эге

2-ги болук- « Чараш мал» деп эге.

3-ку болук –« Шулун» деп эге.

База ногаан карточкаларга созуглелден чаа состерни ( билдинмес состерни) киир бижиир силер.

Капсырылга №3.


Ном арын 133. Ай- хунун кичээлдин темазын кыдыраашка бижиир.

Монгуш Эргеп « Одугенде чайлаг»


Кичээлдин темазынга хамаарыштыр билип алыры чугула билиглерни чедип алырда сорулгаларны ундурер.


- Чогаалчынын ажыл-ижи –биле таныжыр;

- Ивижилернин ажыл-ижи-биле таныжыр;

- Куш- ажылга ынак болуру.


Тожунун картада девискээрин хайгаарап коор.








Тожу дугайында дыннадыгны кылыр.



Капсырылга №1







Оореникчилер чогаалчынын допчу-намдары-биле таныжар.

Айтырыгларга харыылаар.





Болук аайы-биле чогаалды номчуур, утказы билдинмес чаа состерни карточкаже киир бижиир

Ном –биле ажыл, бижимел ажыл.







Чогаадыкчы хамаарылганын методу
















Хайгаарал методу








Бот-тускайлан ажыл.







Беседа, хайгаарал.







Болуктеп ажылдаары,

бижимел ажыл

медерелдиг номчулга аргазы











Кичээлден кол чуулду ылгап билири.
















Уругларнын карак-биле хайгааралынын сайзыралы.






Немелде материалдар-биле ажылдап билири болгаш дыннадыышкынны чедингир илередири.












Болуктерге шын ажылдап билири, демниг кады ажылдажылга

Сула шимчээшкин.

1,2 – холдар оору, куду коор

3.4 – холдар бурунгаар, оору коор.

5,6 – бомбук чайгап ойнаалынар

7,8 – дорт орал.

Башкынын айтыышкынынын аайы-биле шимчээшкинерни кылыр

Коргузуг

Могап-шылаанын чидирери.





Чогаалдын эгелеринге хамаарыштыр айтырыглар.



1-ги эге:

- Онер-оол каяа чедип келгенил?

- Ол кымнарнын- биле таныжып алганыл?

- Дараазында овур-хевир кымныы-дыр?

Чолдак дурт-сынныг, семис, сарыг, карактары Артыш-оолдуу ышкаш улуг, дорт эвес, а хыйырартыр коор.

_ Онер-оол кайы эртемге уштуг болганыл?

- Силернин ада-иенер эки ооредилгелиг, быжыг сагылга- чурумнуг болзун деп кузеп, силерге хун буруде чагып турар. Ынчангаш кижи бурузу эки ооредилгелиг, 4-5 демдектерлиг болур дээш кызымаккай ооренир ужурлуг.

- Болукте утказа билдинмес чаа сос бар –дыр бе?


Башкы словарь состу таблицага коргузер.

- Мынды – кыс иви.



2-ги эге:

- Иви мал кандыг мал-дыр?









- Ивилерни эр-кызынын, хар-назынынын аайы-биле канчаар адаар-дыр?

- Бо чаа состерни таблицаже киир бижип алынар.




3-ку эге:

- Иви малдын чиир чемин адап корунерем?



- Шулун деп оът кандыг боорул?


- Бо база силерге чаа сос –тур , Ону таблицаже кииргеш, уитказын бижип алынар.

- Чуге бо эгени «Шулун» деп адааныл?

1-ги болук айтырыгларга харыылаар. Арткан болуктер кичээнгейлиг дыннаар.

- Онер-оол хоорайдан Одуген тайгазында келген.

- Артыш-оол, Нурзат, Сергей.


- Сергейнин овур-хевири

-Математикада.











- Мынды



Оореникчилер шупту таблицазынга словарь состу бижиир.


- Оргеннер дег быжыг, узун буттарлыг, кулузун дег суук дуктерлиг, хоюг кара карактарлыг, хачыланып турар кулактарлыг.

- кыс ивилерни- мындылар дээр, чазап каан эр ивини- чары дээр,

Бугаларны- эдерлер дээр,

Чаш оолдарын- анайлар дээр.


- Ивинин чиир чеми- шулун деп чингис оът, чааттар, чекпе.

- Сут дег аккыр, ховен дег хоюг чингис оът.


- Чуге дизе, иви малдын эн чиир чемижи .







Айтырыг-харыы













беседа



















Ооредилгеге чуткулдуг , быжыг сагылга-чурумнуг болуру.






сос курлавырын байыдары.




































IV.Быжыглаашкын


Номчаан эгелеринге хамаарыштыр оореникчилерге чогаадыкчы ажылды кылдырар.

1. - Дараазында номчаан эгелеривиске хамаарыштыр синквейнден тургузаалынар.

Синквейн дээрге беш одуругдан тургустунган шулук хевири.[1]

Синквейннин тургузарынын чуруму:

1 –ги сос- чангыс сос, чуве ады

2-ги сос - ийи демдек ады

3-ку одуруг- уш кылыг созу

4-ку одуруг – домак.

5-ки одуруг – чангыс чуве ады

Чижээ:

Шулун

Аккыр, хоюг

Озуп унер, быжар, ковудээр

Шулунга ивилер аажок ынак.

Оът

- Синквейн- биле эки ажылдадывыс. Силернин шуптунарнын тургускан синквейннеринер солун болгаш чогаадыкчы болду. Эр-хейлер!

2. Оореникчилерге чогаалга хамаарыштыр тестини кылдыртыр.

Капсырылга № 4

Слайд № 10

Бердинген чижек ёзугаар болуктер синквейни тургузар. Кылган ажылын камгалаар.

1-ги болук –мынды

2-ги болук – чаат

3-ку болук - таспан.















Бугу оореникчилер тестини кылыр

Тестини кылгаш бодунун ажылын боду унелээр.

Слайд №11


Синквейн технология методу.






















Бот ажыл







Коммуникативтиг билиглернин сайзыралы.





















Чогаалаг хамаарыштыр алган билиглерин туннеп билири.


V.Кичээлдин туннели, рефлексия

- Богунгу кичээливистен туннелдерни ундурээлинер.

-Кичээливис эгезинде кандыг сорулгаларны салып алган бис?

- Ол сорулгалар чедип алдынган бе?

- Салган сорулгаларны чедип алыр дээш кандыг- кандыг ажылдарны кичээл дургузунда кылдывыс?

- Чогаалды чуге « Одугенде чайлаг» деп адааныл?

- Чогаалдын кол маадыры кымыл?

- Кичээл солун болду бе?

- Бо кичээлден чуну кончуг сонуургадынар?


Кичээлге оореникчилернин ажылдаанын унелээри.

Демдек салыры.

Башкынын айтырыгларынга харыылаар.

беседа

Туннелдерини кичээлге хамаарыштыр ундуруп билири.

VI.Онаалга

Кичээлден оореникчилерге онаалганы бээр. Кылырынга хамаарыштыр допчулалды кылыр.

. Бердинген онаалгаларны оореникчи шилип алыр.

1. 1,2,3-ку эгелерден деннелгелерни ушта бижиир.

2. Эгелерге хамаарыштыр чурук чуруур.

3. Тожу, Азас дугайында шулуктер чыып бижиир.


Онаалганы бижип демдеглээр.


Билиинин болгаш сонуургалынын аайы- биле онаалгаларны шилиири.



[1]- Орус дылда даштыкы состер словары. М. 2011 С 54.








































Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Всем учителям

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 5 класс.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Монгуш Зргеп " Одугенде чайлаг"

Автор: Монгуш Лидия Дамдыновна

Дата: 17.11.2014

Номер свидетельства: 131870


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

Распродажа видеоуроков!
ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства