8-синф адабиёт дарсида интерфаол усуллардан фойдаланиш.
Зулфия ижоди ва фаолияти.
Ва?т та?симоти
Синф
Сана
Ташкилий кисм
Утилган мавзуни сураш
Дам олиш дакикаси
Янги мавзу
Мустахкамлаш
Дарсни хулоса-
лаш
7
3 минут
15
1
20
4
2
Таълимий ма?сад: мавзу ?а?ида тушунча бериш, Зулфия ижоди ?а?ида я?индан таништириш, шеърларидан ёд олдириш.
Тарбиявий ма?сад: Зулфиянинг ижоди ?а?ида тушунча бериш. Унинг шеърларига мухаббат уй?отиш, шу шеърлари ор?али Ватанга, табиатга, муста?илликка ва ота- онага бўлган мухаббатни шакллантириш.
Дарс жихози: Мавзуга оид кўргазмалар, буклетлар, альбомлар, эпидоскоп ва компьютер.
Дарснинг услуби: савол- жавоб, гурухлар бўйича мусоба?а.
Дарснинг бориши: Синф хонаси мавзуга оид кўргазмалар билан безатилган.
Ў?увчилар аввалги дарсда айтилган ноанъанавий усул бўйича битта компьютер ёнида икки нафар бўлиб саф тортиб турадилар. Ў?итувчи хонага киргач:
Ассалому алайкум.?урматли ўкувчилар!
Ў?увчилар:
Ва алайкум ассалом, устоз. Сўнг барча ў?увчилар ?ўлларини кўксига ?ўйган холда Ўзбекистон Республикаси Давлат мадхиясини баралла жўр овозда куйлашади.
Ўкитувчи: Бизнинг шиор?
Ў?увчилар:
Шиоримиз: Ёшликда олинган илм тошга ёзилган на?ш кабидир.
Ў?итувчи: болалар бугунги сабо?имиз аввалгилардан ўзгача, яъни ноанъанавий усулда бўлади шунга розимисизлар.
Ў?увчилар: Жуда яхши.
Ў?итувчи: у холда хар бир жуфтлик ўз гурухига асар номини ?ўйиб компьютерга киргизсин.
?ар бир гурух маслахатлашиб гурухларига ном танлаб компьютерга ёзадилар.
1-гурух – Сабъаи Сайёр (Алишер Навоий).
2-гурух – ?апалак (Махмур)
3-гурух – Со?индим (Увайсий)
4-гурух – Туркистон (?,?,Ниёзий)
5-гурух – Гўзал (Чўлпон)
6-гурух – Дахшат (А,?аххор)
Улар ўз гурухларини номлаган асарларини айтиб беришади,махоратига кўра бахоланади.
Беш бахо учун- ?изил, тўрт бахо учун- сари?, уч бахо учун – яшил рангли карточкалар берилади.
Ў?итувчи: Мана гурухларга ?ам бўлиниб олдик, энди “Хамма бир киши учун - бир киши ?амма учун” ?абилида ?амжихатликда иш олиб борамиз. ?озирги дарсимиз (Ў?иш) адабиёт дарси экан. Ў?увчилар бадий адабиётнинг сўз санъати деб тарифланиши сабаби нимада?
?ар бир компьютер олдида ?изил рангли тўрт бурчак кардон ?ўйилган. ?айси гурух биринчи бўлиб ушбу кардонни кўтарса ўша гурух жавоб беради ва жавобнинг ?ай даражада берилишига ?араб ў?итувчи томонидан ?изил, сари? ёки яшил рангли карточкалар берилади. Дарс сўнгида карточкаларга ?араб ?олиб гурух ани?ланади.
“Туркистон” гурухи – Бадиий адабиёт санъатининг бош?а турларидан асосий иш ?уроли ?ам асосий материаллари ?ам сўз эканлиги билан фар? ?илади. Бош?а санъат турлари ?ам инсон ?аётининг тасвирга олинган бир холатинигина кўрсатиши имкониятига эга. Адабиёт эса сўз билан бирвакайига бир неча ?олатни акс эттириш имконига эга.
Ў?итувчи: жуда яхши. Адабий турлар нечта ва уларни бўлиниш сабаблари нимада?
“Гўзал” гурухи-бадиий асарлар ?андай ма?садда яратилишига ва нимани ифодалашига ?араб лирик, эпик ва драматик турларга бўлинади.
Ў?итувчи: баракалла болалар. Энди мен сизларни билимингизни текшириш учун шеърий парчалар бермо?чиман, сизлар эса бу парчалар кимга тегишли эканлигини айтишингиз керак бўлади. Жамолинг васфини ?илдим чаманда
?изорди гул уёттин анжуманда
Таманно ?ил?али лаълингни кўнглим
Киши билмас ониким, ?олди ?анда
“?апалак” гурухи – Ушбу парча Лутфий ?аламига мансуб.
Ў?итувчи: Йў? бироз шошилдингиз.
“Со?индим” гурухи- Парча Атоий ?аламига мансуб.
Ў?итувчи: Баракалла, мана ?изил карточка, ?ани, ди??ат ?илингчи:
Солиб борма мени, эй Юсуфи хусн
Бу кун Яъкубтек байт ул- хазонда
Ушбу шеърий парчада ?айси санъат тури ?ўлланилган?
“Дахшат” гурухи- Талмих санъати ?ўлланилган. Талмих “назар солмо?” деган маънони билдиради.
Ў?итувчи: жуда яхши топ?ирлар. ?ани ?уло? солингчи:
Йў?, хали хаммаси ўтганмас
Кўп ?али ?аётда насибам
Силлигим безарар, хеч гапмас,
Борини кўраман, Насимам
Йў? хали хаммаси ўтганмас.
Ушбу парча Усмон Носирнинг ?айси шеъридан олинган?
“Сабаи Сайёр” гурухи – “Насимага деганим” шеъридан парча.
Сўнг ў?итувчи Зулфия фаолияти ва ижодидан сўзлаб беради.
-
Зулфия Исроилова 1915 йил 1 мартда Тошкентда Исроил дергез оиласида ту?илди. 1922-1931 йилларда мактабда ў?иди. 1931- 1933 йилларда хотин ?излар билим юртида ў?иди. 1933- 1935 йилларда Низомий номидаги Тошкент давлат педагогик институтида тахсил кўради. 1935-1938 й Ўзбекистон Фанлар Академиясининг Тил ва адабиёт институти аспирантурасида тахсил олган. 1938-1948 йилда Болалар нашриётида мухаррир бўлиб ишлади. 1950-1953 йилда “Ўзбекистон хотин ?излари” ойномасида бўлим бошли?и сифатида фаолият юритади. 1953-1980 йилларда “Саодат” ойномасида бош мухаррир бўлиб ишлайди. 1932 йил “Хаёт вара?алари” номли илк китоби чоп этилган. 1938-1939 йилларда “Шеърлар” ва “?излар ?ўши?и” шеърлар тўплами нашр этилди. 1943 йил “Уни Фарход дер эдилар”, “Хижрон кунларида” (1944), рус тилида “Верность” номли тўплам, “Чоржўй-?ўн?ирот” (1947), “Далада бир кун” (1948), “Зоотехник ?из” (1952), “Тонг ?ўши?и” (1953) китоблари нашр этилган, “Сўро?лайди шоирни шеърим” (1960), “Ойдин” (1953), “?уёшли ?алам ” (1967) очерк, поэма ва достонларини ёзган.
-
Ў?увчи: Устоз, Зулфия ?андай мукофотлар олган ?
-
Ў?итувчи: Жуда яхши мархамат ёзиб олинглар, эсингиздан чи?иб ?олмайди.
Мукофотлар:
1. Хамза номидаги Давлат мукофоти – “Уйлар”, “Шалола” шерий мажмуалари учун
2. Иттифо? Давлат мукофоти – “Сайланма” лари учун
3. Жавохарлар Неру номидаги умумхиндистон соврини – хинд мавзусидаги шеърлари учун;
4. Нилуфар мукофоти – тинчлик ва дўстликни тараннум этувчи асарлари ва тара??ийпарвар Осиё ва Африка ёзувлари харакатидаги фаол иштироки учун;
5. Мехнат ?ахрамони унвони
6. Ленин ордени
7. 3 марта Мехнат ?изил Байро? ордени
8. Болгария хал? Республикасининг 1-даражали “?изил ва мефодий” ордени
9. Хал?лар дўстлиги ордени – 1975 йил 60 ёшга тўлиши муносабати билан.
Зулфия нафа?ат шоира, балки таржимон, педагог, журналист, давлат арбоби хам бўлган.
-
Ў?увчи: Устоз, Зулфия кимнинг асарларини ўзбек тилига таржима ?илган ?
-
Ў?итувчи яхши ўринли савол. У таржимон сифатида Некрасов, Лермонтов, Шепачёв, Инбер, Леся Украинка, Эди Огнецвет, Марварид Дилбозий, Амрита Притам асарларини ўзбек тилига таржима ?илган. Унинг шеърлари хам рус, инглиз, немис, араб, форс, хинд, болгар ва хитой тилларига таржима ?илинган.
-
Ў?увчи: Зулфия чет давлатларида хам бўлганми ?
-
Ў?итувчи: Албатта у Хиндистон, Югославия, Шри Ланка, Миср, Бирма, Австрия каби давлатларда бўлган. 1956 йил Осиё ва Африка ёзувчиларининг Дехлида ўтказилган 1-Конференциясида ?атнашди. 1962 йил Осий ва Африка мамлакатлари билан ало?а ?илувчи совет комитетининг раиси бўлган. Ўзбекистон Олий Советининг депутати лавозимида ишлаган.
Сўнг ў?итувчи яна хам болаларни ?изи?тириш, жалб этиш учун досканинг ёнидаги о? тасвир тушир?ичда эпидоскопдан Зулфия ижоди ва фаолияти учун ишланган слайдлар туширилади. Унда шоиранинг хаёти ва ижодига оид суратлар, шерларидан намуналар бўлиши лозим.
Ў?итувчи: Энди хар биримиз шерларидан навбати билан ў?иб тахлил ?иламиз.
Бу жараёнда хар бир ў?увчининг ифодали, равон ў?иши ани?ланади. Шеърлар ў?иб чи?илгач, янги фикрлар билдирилади, тахлил ?илинади.
Ўтди ойлар ?ам билан о?иб
Дил топмади зарра тасалло
Фиро?ингда ?олдим туто?иб
Не балога этдинг мубтало !
“Гўзал” гурухи – ушбу шерни Зулфия турмуш ўрто?и Хамид Олимжонга ба?ишлаб ёзган. Унда ёрисиз ойлар ?ам билан ўтаётганини, хеч та?дирга кўника олмаганини ёр?ин тасвирлаб берган.
Жилиб-жилмас тўлин-ой
Булут хаёлдай енгил
Ой анхорда кулун той
Гилосда ши?ил-ши?ил
Яхлит ойнадай бўлиб,
Ховузга ёйилган у
Эгилсам тубдан тўлиб
Ўзим чи?дим рўбарў
“Хапалак” гурухи Ойдинда шерида шоира о?шомни жуда гўзал тасвирлаган. Ховузда ойнинг ойнадай бўлиб турганини ва сувга эгилса, ўзининг аксини кўрганлигини содда ва чиройли тасвирлаган.
?алб бўлганда йиро?да
Ирода экан ожиз
Дўстлар хам кўп атрофда
Аммо мен якка-ёл?из
Бирдан ?албим кексариб,
?он хам ?очди юзимдан
Сен, сирдошни ахтариб
Хаёл кетар изингдан
Шундай ?илиб хар бир гурухнинг махоратига ?араб карточкалар тар?атилади.
Ў?итувчи: Энди хамма ўз компьютерини ё?син, хар бир кампьютерда зулфия ижоди ва фаолиятига оид тестлар берилган. Ушбу тестларни ечиш учун сизга икки да?и?а бераман, ?айси гурух тайёр бўлса ?изил кардонни кўтарсин.
Ўтилган мавзу ў?итувчи томонидан мустахкамланади.
Тест якуни бўйича барча гурух карточка олади
Демак ў?увчилар Зулфия тинчлик ва дўстликни куйловчи, Осий ва Африка ёзувчилари харакатининг фаол иштирокчиси, ўз асарлари билан мехнаткаш хал?нинг хаётини ёритиб берувчи, ўзбек аёлининг энг юксак намунаси.
Ва вафо хамда мухаббатни тараннум этувчи етук шоирадир. Унинг мана шундай комиллиги учун Ўзбекистон Республикаси 2001 йил 10 июнда ёш ?излар учун “Зулфия” номидаги Давлат мукофоти таъсис этди. Ўзбек ?излари хар томонлама Зулфия тимсолида гавдаланиши юртимизнинг фахри, исти?болидан далолатдир, шунингдек ўзбек аёлининг оилада, жамиятда тутган ўрни сиздан келажакда Зулфияхоним ?излари чи?ишидан, ?айси касбни эгалламанг, ўз танлаган касбингизнинг етук, фидойи эгаси бўлиб, муста?ил юртимизда жон дилингиз билан хизмат ?илиб, Ватанимизни бундан-да гуллаб яшнаши ривожланишига ўз хиссангизни ?ўшишингизга ишонаман.
Ў?итувчи дарс давомида йи?илган карточкалардан ?олиб гурухни ани?лайди ва ра?батлантиради.
Уйга топшири? бералиди: Зулфия ижоди ва фаолиятини яхшилаб ўрганиб чи?иш ва шерларидан намуналар ёдлаш.